Jul 29, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (55) Tajdid Rindumu


Tajdid Rindumu
Penulis: Dyza Ainun
Terbitan Buku Prima
Cetakan 1 - 2011
RM25.90
Sabah/Sarawak RM28.90
661 mukasurat
9789670184111


"Rindumu yang tersimpan kulakar menjadi kejora yang bertamu di denai hati..."


Segannya sewaktu pesta buku PWTC dulu terserempak dengan Dyza Ainun tapi karya terbarunya belum sempat aku baca. Bulan ni memang kesibukan melanda ditambah pula dengan mood membaca yang merudum, tak banyak buku yang berjaya aku abiskan. Nasib baiklah sempat juga aku tatap Tajdid Rindumu sebelum tenggelam dalam kesibukan semula dan juga perkara yang yang dah mula mencuri perhatian aku dari menatap buku ;)


Tajdid Rindumu mengisahkan V'na, seorang gadis manis tetapi berpewatakan kasar. Seorang anak yang bertanggungjawab dan mengenang jasa. Perkenalan dengan Izzul membuat dia rimas kerana entah mengapa dia sangat benci dengan wajah kacak itu. Izzul sudah beristeri tetapi isterinya tidak dapat memberikannya anak. Izzul lebih terpikat kepada V'na, gadis kedai bunga berbanding Odah, orang gajinya yang dicalonkan oleh isterinya, Siti Dalila, sebagai isteri kedua. Bagi Izzul, V'na lebih memikat hatinya walaupun gadis itu cepat melenting apabila melihat wajahnya.


Hajat hatinya yang tidak kesampaian itu diadukan kepada Siti Dalila lalu Siti Dalila bersetuju untuk memujuk V'na agar menerima Izzul dan menjadi madunya. Dia redha dalam terpaksa kerana sedar akan kekurangan diri. Siti Dalila dan V'na membuat perjanjian yang setelah V'na melahirkan anak Izzul, dia akan bercerai dan anak itu akan berada di bawah jagaan Siti Dalila dan Izzul. (berkahwin dengan niat untuk bercerai adalah haram dalam Islam. Boleh semak fatwa. Ahli Sunah Wal Jamaah))


V'na mengambil peluang itu utk meminta Izzul membina rumah buat keluarganya di kampung. Izzul tiada sebarang masalah untuk memenuhi apa saja kemahuan V'na asalkan V'na setuju menjadi isterinya. Izzul bersedia membahagi kasih seadilnya antara Siti Dalila dan V'na kerana dia menyintai kedua-duanya.


Aku rasa agak tidak logik cara penerimaan V'na terhadap lamaran siti Dalila. Bukan sedikit benci dia kepada Izzul. Tetapi mudah saja dia menerima lamaran Siti Dalila yang belum pernah dikenalinya. Diminta bersuamikan lelaki yang dibencinya pulak. Perwatakan V'na dibina dengan baik sejak awal cerita, tapi bila sampai part lamaran ni terasa seperti watak V'na sudah lari dari characteristics yang telah dibina. Lainlah kalau dia benar-benar jatuh cinta dengan Izzul atau Siti Dalila merupakan kenalan rapatnya atau dia pernah terhutang budi dengan mereka. Persetujuannya kelihatan seperti 'out of the blue', tiba-tiba saja. SElepas berkahwin pun V'na masih lagi membenci Izzul dan menolak untuk bersama Izzul. Kalau tak rela kenapa dia berkahwin dengan Izzul. Aku la pulak yang pening memikirkan hala tuju perkahwinan yang begini, terasa ikatan perkahwinan adalah sesuatu yang tidak serius dan main-main pulak.


Siti Dalila berangkat ke Indonesia dengan niat untuk tidak kembali ke Malaysia selagi V'na belum bersalin. Dia hanya akan kembali apabila semuanya selesai. Izzul akan ke Indonesia sekiranya ingin bertemu dgn isterinya. Ayahnya yang diberitakan sakit membuat Siti Dalila terpaksa kembali dan menyaksikan keadaan V'na yang sedang mengandungkan anak Izzul. Cemburunya bercambah dan tidak dapat ditahan lagi apabila izzul sanggup mengenepikan business besar di Turki semata-mata kerana tidak mahu meninggalkan V'na yang bakal melahirkan dalam masa 2 bulan lagi. Siti Dalila mengadu pada V'na lalu V'na keluar dari rumah tanpa izin suami dan balik ke kampung. Dia hanya akan kembali kepada Izzul setelah Izzul menyelesaikan urusan di Turki.


Izzul setuju mendirikan sebuah rumah buat V'na di kampungnya tetapi dia sendiri tidak tahu kampung V'na letaknya di mana? cerita pengorbanan Rafeah membenarkan suaminya memperisterikan Siti Aminah demi agama adalah lebih menarik.


Syakil cuba memenangi hati Siti Dalila yang dikasihinya dan mengharap Siti Dalila dapat memberikan kasih sayang seorg ibu kepada anaknya, Danish yang ditinggalkan ibu sendiri demi mengejar cinta baru. Mungkin setelah mengetahui Siti Dalila dimadukan membuatkan dia berani mendekati Siti Dalila. Tapi tindakannya mengorat bini orang dari segi moralnya memang tak eloklah. Siti Dalila dan Syakil akhirnya terjerumus dalam perhubungan terlarang dan Siti Dalila menggunakan cinta Syakil untuk memisahkan V'na dari Izzul. (Entah macam mana Syakil boleh fikir perempuan yang sanggup menjadi kekasih gelapnya adalah calon isteri dan ibu untuk anaknya? Tidakkah sikap begitu lebih kurang sama saja dengan bekas isterinya?)


Sebaik saja melahirkan seorang puteri, Izzul nekad tidak mahu bercerai dengan V'na tetapi setelah pulang bersama isteri tuanya, Izzul kembali keesokan harinya lalu terus menceraikan V'na dengan talak tiga. Dah kena guna-guna.

Siti Dalila mengenakan syarat agar V'na menikahi Syakil setelah abis edah sekiranya mahu anaknya kembali. Siti Dalila mendakwa yang dia sedang mengandung jadi Izzul tidak mahu baby Kamilia yang baru dilahirkan V'na. V'na setuju setelah berbincang dengan ibu dan adiknya. Tetapi penderitaan yang lebih hebat menantinya setelah menjadi isteri Syakir. KEtika itu barulah dia menyedari bahawa Izzul adalah suami yang jauh lebih baik berbanding Syakir.


Di hujung-hujung cerita baru kita nampak perancangan rapi Siti Dalila yang mulanya kelihatan sebagai seorang isteri yang mahu melihat kebahagiaan suami menimang cahaya mata. Rasa cemburu telah menjadikan dia isteri yang curang dan pendendam. Happy ending yang memuaskan hati.:)


sure fine whatever
rinn





blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


Pengorbanan V'na menamatkan zaman remaja bukan relanya. Demi keterpaksaan itulah, dia menerima lamaran Siti Dalila, isteri kepada izzul Haqeemi. Menjadi isteri kedua yg penuh dgn jutaan dugaan. Pergolakan hati dan perasaan dalam rumah tangga yang tidak dibungai rasa cinta. Berhadapan pula dgn kecemburuan Siti Dalila kemudiannya. apa lagi, ternyata V'na telah berjaya menganugerahi Izzul Haqeemi dgn gelaran paling istimewa, menjadi seorang bapa kpd bayi yang selama ini amat diharapkan oleh izzul. Namun V'na terfitnah oleh pelbagai hasutan yg didalangi oleh Siti Dalila. Berbaloikah sebuah pengorbanan?


"Akak ingat saya ni dah tak laku sangat? Kena jadi bini nombor dua kepada mamat tu? Oh, mintak maaf! Dia dah ada isteri yang begini cantik dan bergaya. Baik dan sempurna. Bandingkan akak dan saya, jauh langit dengan bumi, kak! Memang suami akak tu gatal! Miang!"-V'na


"Kakak sedar, kakak ni perempuan yg sangat malang. Kakak isteri yang tak sempurna. Kakak tak boleh menghadiahkan Abang Izzul dengan cahaya mata. Sedangkan Abang Izzul sudah lama teringinkan anak." - siti Dalila


"Abang tak berbohong sayang. Abang bersumpah dengan nama Allah. Abang benar-benar dah jatuh cinta dengan V'na. Bukan sekadar untuk mendapatkan zuriat malah untuk menawan seluruh cinta V'na!" - izzul Hakimi


------------

Pengorbanan selalunya seiringan dengan perjalanan hidup. Tanpa pengorbanan, hidup ini seperti basi dan hambar. Lalu kuuntaikan Tajdid Rindumu, agar setiap mata yang menatapi karya kalamku mengerti betapa mahalnya nilai sebuah pengorbanan. Berkorban demi untuk insan tercinta kelak nanti akan dilukiskan takdir yang terindah di sisi DIA. Duhai hati dan jiwa yang sanggup berkorban, pengorbananmu ini tidak dipersia oleh-NYA. akan tercatat kelak bersama bayaran yang tertinggi nanti. ~Dyza Ainun

Jul 25, 2011

WA : Cabaran 50 Buku : (20) Contengan Jalanan

Penulis : Hlovate
Halaman : 262 + 291
Tahun : Mei 2011
Terbitan : Jemari Seni Sdn Bhd
Harga : RM21.00 (Sem. M'sia)/RM24.00 (Sabah/Sarawak)



Plot/Jalan Cerita

Contengan Jalanan, kisah tentang perjalanan mencari diri - soul searching. Mencari arah tuju hidup. Membongkar makna cinta hakiki pada Yang Satu.

Contengan Jalanan sebuah kisah yang mempunyai dua sudut pandangan daripada dua 'pencerita' yang berbeza. Fend dan K2 (baca: K-Square). Mereka dua sahabat dari kecil, membesar dan menimba ilmu di tempat yang sama walaupun berlainan kursus.

Fend, K2, Pa'an, Azad dan Erdi, sekumpulan anak muda pelajar Limkokwing yang berlainan kreativiti dan kemahiran. Fend budak fotografi, K2 dan Pa'an budak Creative Studies, Azad Architect in the making dan Erdi Graphic Design & Ilustration. Namun baik aerosol art, graphic design, kamera mahupun model semuanya disatukan oleh tali gitar dan drumstick dalam Creepy Hues (nama band). Dalam muzik.

AMAL : Cabaran 50 Buku (12) : Gembira Belajar Dengan Peta minda


Tajuk Buku : Gembira Belajar Dengan Peta Minda
Penulis : Femi Olivia
Terbitan : Casa Delima
Muka Surat : 162


Ulasan Buku

Buku terbitan Casa Delima ini dapat membantu pembaca terutamanya pelajar mempelajari dan membuat nota menggunakan peta minda. Ibu bapa yang membaca buku ini boleh mengajar anak-anak membuat nota menggunakan peta minda. Kajian telah membuktikan bahawa peta minda dapat meningkatkan dan mengimbangkan antara otak kiri dan otak kanan. Buku karya Femi Olivia ini banyak menyelitkan kata-kata perangsang dan motivasi bagi meningkatkan semangat pembaca atau pelajar untuk lebih berjaya. Salah satu kaedah untuk berjaya dalam pelajaran ialah dengan melakar peta minda. Justeru itu, buku ini mengajar pembaca cara-cara membuat peta minda yang betul. Pembaca pasti seronok membaca buku ini dan tidak sabar ingin mencuba belajar menggunakan kaedah peta minda ini apabila melihat cara-cara melakar peta minda yang disediakan. Pelbagai peta minda yang menarik disediakan pasti menarik hati pembaca kerana keunikannya. Apabila selesai membaca, pembaca pasti akan berfikir seperti saya iaitu “belajar itu mudah sebenarnya”.

MB : Cabaran 50 Buku : (34) Kentang

Judul : Kentang
Penulis : Saharil Hasrin Sanin
Terbitan : Sindiket Sol-Jah
ISBN : Tiada



1. Ada lebih kurang 15 ilustrasi berbaur lucah.

2. Selebihnya tentang isu semasa, pengalaman penulis, ide-ide penulis, petua, horoskop, interview binatang, dan beberapa lagi ilustrasi lain yang menggeletek urat saraf pembaca.

3. Nama Saharil Hasrin Sanin adalah tidak asing lagi dalam dunia sastera tanah air, bagi yang mengikutinya, bagi yang tak ikut, memang asing.

4. Seorang yang waras fikirannya namun sering pula menulis/melukis tentang perkara-perkara yang berada diluar kewarasan fikiran pembaca. Mencabar pembaca, dan sesekali memprovok.

FHS : Cabaran 50 Buku : (5) Quartet


Tajuk: Quartet
Pengarang: Saidatul Saffa
Penerbit: Jemari Seni
Muka surat: 471 muka


Sinopsis belakang novel:

Ini kisah sekeping hati yang dicalit empat rona indah
sayangnya dia terlupa yang pelangi itu
jalurannya tujuh;
dan salju pula jadi cair dipanah mentari
lalu berguguran dihembus bayu luruh.

Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji,
takkan bercahaya pelangi sebelum hujan,
takkan bersinar indah bintang-bintang,
tanpa gelap malam.

Komentar saya:

Pada hemat saya, Quartet adalah sebuah karya yang harus di miliki oleh para remaja perempuan di luar sana. Quartet agak berlainan kerana ia mengisahkan watak seorang perempuan atau wanita yang mudah jatuh hati pada lelaki. Biarpun Rumaisa (watak utama) kurang ilmu pengetahuannya tentang agama,namun apabila bab memilih teman hidup dia memilih yang dapat membimbingnya menuju redha Allah.

KK: Cabaran 50 buku: (19) Langsir Biji Remia


Tajuk: Langsir Biji Remia
Penulis: Noor Suraya
Terbitan: Jemari Seni Sdn Bhd
Muka surat: 263 halaman
ISBN: 978-967-0201-13-9
Harga: RM 17 (Sem M’sia) / RM 19 (S&S)

Kata Kulit Buku:

Duha, pandanglah mataku yang berbisik... Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna
lalu kenapa tidak saja dikirimkan sepucuk surat cinta pada dia?


Duha Hafa anak tunggal Dr. Hud Othman dan Puan Taslima. Dia cantik dengan mata bundar sayu seperti mata unta di padang pasir. Umair terpikat sejak dia masih kecil lagi.

Sepuluh tahun berlalu dan mereka bertemu semula. Kini Duha Hafa sudah memakai purdah hitam, dan dia bukan lagi gadis periang dan ramah. Kenapa dia berubah? Apa yang tersembunyi di sebalik purdah hitam itu?

Langsir Biji Remia mengajar kita bersyukur dengan nikmat daripada Dia.

* * * *
Kelebihan karya NOOR SURAYA terletak pada bahasanya yang lembut berserta ceritanya yang memikat. Pemegang ijazah Sarjana Linguistik daripada Universiti Malaya ini menulis dengan hatinya. Disiplin menulisnya diterap sejak menjadi pelajar Komunikasi di Universiti Sains Malaysia lagi. Munsyi Dewan ini pernah memenangi beberapa hadiah penulisan antaranya Hadiah Utama Sayembara Cerpen Esso-Gapena IX (1992) dan Hadiah Penghargaan Menulis Cerita Kanak-kanak Mobil-DBP (1998).

Kata KK:

Buku ini saya beli di Pesta Buku 2011 tetapi saya mula membacanya setelah dihadiahkan untuk ulasan terbaik bulan April. Walaupun sibuk dengan kerja sekolah, saya curi baca buku ini dan LBR ini adalah buku pertama saya baca dari koleksi Si Manis 17.

Aimie: Cabaran 50 Buku: (57) Wasilah Cinta Weera


Penulis: Rose Harissa
Penerbit: PTS Litera Utama Sdn Bhd
ISBN978-983-3892-70-9
Harga: RM20.00 / RM23.00
M/S: 607
Cetakan 1 – 2010


Blurb:

Sebuah kisah yang sarat dengan makna kasih sayang sesama manusia. Ia menawarkan keharuan ikhlasnya perhubungan antara Weera dan Ray, dua sahabat yang disalah erti perhubungan hanya kerana mereka lelaki. Namun pada mereka setiap manusia boleh berbicara soal keteguhan hati, kasih dan keikhlasan asalkan ia kerana Allah.

Ujian Tuhan akhirnya menyentuh Weera. Fitnah tidak malu-malu menghambur namun Weera tetap teguh kerana dia percaya ujian mendatangkan kebahagiaan untuk sesiapa yang mengertikannya.

Pengertiannya, menitis lembut pada kata Wasilah Cinta Weera.

Kak Chik menukil:

Perhubungan antara Weera dan Ray sering disalah erti masyarakat sekeliling kerana mereka tidak pernah mahu membuka pintu hati mereka untuk mengerti kasih sayang dan cinta keduanya. Mereka digelar gay hanya kerana mereka lelaki biasa yang tidak berkupiah putih atau berserban mahupun berjubah.

Aimie: Cabaran 50 Buku: (56) Hanya Dia Sufi


Penulis: Lili Norlaili
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN978-967-5118-64-7
Harga: RM19.00 / RM22.00
M/S: 430
Cetakan 1 – Julai 2011


Blurb:

ada rasa sesal setelah aku membuka luas hati ini untuk kau mentadbirnya


Ini kisah Sufi Najiha yang terlalu berahsia. Sufi Najiha memang sentiasa ceria, tapi siapa tahu apa yang berlagu dalam hatinya? Sudah begitu banyak dia menanggung derita; sudah begitu lama kisah silamnya tersimpul rapi. Dia dipaksa memilih dan akhirnya dia sendiri terperangkap dengan pilihannya itu. Dia tinggalkan sebuah cita-cita untuk sebuah kebahagiaan yang bukan miliknya.

Tapi sampai bila, dia harus mengalah dengan hati? Setelah sepuluh tahun berlalu dia bertemu semula dengan ‘suami semalam’nya itu semula.

“Kenapa diam? Tak ada apa-apa yang nak ‘diupdatekan untuk one night husband’ awak ni?”

Bagaimana untuk membuang Shah daripada hati, kalau dia tidak pernah sekali pun melupai ‘suami semalam’nya itu?

*****
LILI NORLAILI memilih Hanya Dia Sufi untuk ‘melukis’ hati Sufi Najiha – gadis manis yang terpaksa dewasa sebelum waktunya. Lalu Hanya Dia Sufi telah mematangkan Sufi Najiha dan juga tulisan LILI NORLAILI.

Kak Chik menukil:

Pertemuan pertama mereka bermula dengan salah faham di Texin Instrument. Sufi pertama kali bekerja setelah tidak mendapat tawarana untuk ke IPTA. Dia; yang selekeh dengan rambut ikal panjang paras bahu, jeans lusuh yang koyak di kiri kanan lutut dan kemeja kotak-kotak hitam putih yang dilipat ke paras siku manakala topi dipakai terbalik. Sekali tengok macam penagih dadah pun ada!

KK: Cabaran 50 buku : (18) Cinta Yang Ku Rasa


Tajuk: Cinta Yang Kurasa
Penulis: Anis Ayuni
Terbitan: Alaf 21
Muka surat: 638 halaman
ISBN: 978-983-124-677-1
Harga: RM 25.00 (Sem. M'sia) / RM 28.00 (S&S)

Kata Kulit Buku:

Seingat Laila Nabila, tidak pernah Mir Shariman menoktahkan hubungan cinta mereka, tetapi anehnya lelaki itu tiba-tiba menyepikan diri. Dia cuba merisik punca kemelut yang melanda, namun segalanya kabur. Laila Nabila tahu Mir Shariman masih bernafas di atas muka bumi, tetapi lelaki itu seperti hilang terus dari galeri hidupnya.

Kali pertama bertemu dengan Laila Nabila, hati Raid bagai ditusuk panah arjuna. Dia terlena dalam keindahan cinta yang diimpi. Rasa kasih tang mendasari hati tidak disembunyi Dia bagai mabuk kepayang mengejar cinta si bidadari.

Namun bagi Laila Nabila, dia tidak mampu memberi, walaupun sedikit ruang untuk Raid berteduh di bawah sayap kasihnya. Dia ingin terus setia dalam bercinta. Sekeping hati yang teruntuk buat Mir Shariman, biarlah terus menjadi miliknya hingga takdir memisahkan mereka berdua.

Mir Shariman tidak pinta hidupnya jadi begini, tetapi ALLAH memilih dirinya untuk diuji. Dia tidak dapat meneka sama ada Laila Nabila ikhlas atau menerimanya atas dasar simpati .Lalu, dia pasrah mebiarkan hubungan mereka bergerak mengikut tadir ILAHI.

"AKU mencetus situasi dan reaksi yang menekan perasaanmu agar kau membenci. Hakikatnya Laila... aku mengoyak hati sendiri."

Kata KK:

Pertamanya, banyak-banyak novel yang dikarang oleh Anis Ayuni, Cinta Yang Kurasa sedikit kena dengan jiwa saya. Bagi saya ia boleh dikatakan realistik. Cuma penamatnya tidak berapa saya berkenan. Masih belum mencapai tahap untuk saya rasa puas.

Jul 23, 2011

WA : Cabaran 50 Buku : (19) Kasih Bersemi


Penulis : Rozita Abd Wahab
Halaman : 571
Tahun : Mac 2006
Terbitan : Diwangsa Publications & Distributors
Harga : RM19.90 (Sem. M'sia)/RM21.00 (Sabah/Sarawak)
ISBN: 983-9459-54-6




Blurb:

Kasih yang disemai; Mekarnya tetap menjadi rindu yang manis


Hanim guru muda yang baru sahaja ditugaskan di sebuah sekolah di utara menjadi perhatian guru-guru dan penduduk kampung sekitar rumah sewanya. Dia menjadi buah mulut masyarakat di situ apabila dikatakan akan bertunang dengan Awaludin, anak bujang Mak Yam. Malu dan marahnya bukan kepalang kerana cerita tidak berasas itu.

Untuk menutup rasa tertekan, Hanim mereka cerita bahawa dirinya sudah bertunang. Bagaimanapun cerita rekaannya itu mengundang kecewa Mak Piah pula. Mak Piah menyimpan angan hendak menjodohkan guru itu dengan anak terunanya Akmal, lelaki yang amat pendiam!

Siapa pun tidak menyangka cerita rekaannya menjadi kenyataan bila dia terpaksa juga bertunang dengan Shafri teman lelaki yang kerap melukakan hatinya. Hanim menerima ikatan itu kerana kebaikan Puan Asma, wanita yang dianggap ibu kandungnya.

Kematian Shafri akibat kemalangan menyulitkan lagi hati Hanim. Mengapa Awaludin yang menginginkan Hanim, berkahwin pula dengan Amirah? Bagaimana Hanim mengubati hati kecewanya?


Plot/Jalan Cerita:

Jul 22, 2011

KK: Cabaran 50 Buku : (17) Baju Melayu Hijau Serindit


Tajuk: Baju Melayu Hijau Serindit
Penulis: Syud
Terbitan: Jemari Seni Sdn Bhd
Muka surat: 430 halaman
ISBN 978-967-5118-59-3
Harga: RM 19.00 (Sem. M'sia) / RM 22.00 (S&S)

Kata Kulit Buku:

SYUD selalu menulis dalam bahasa segar dengan gaya yang memikat. Ceritanya tentang jodoh, sentiasa manis. Baju Melayu Hijau Serindit sekali lagi membuktikan kalau jodoh tidak ke mana!

Dia ibarat seperti orang yang sedang berjalan di lantai dapur selepas ada pinggan pecah... harus berhati-hati dia, kerana kaca yang tidak nampak dek mata itu boleh melukakan kakinya.

~ I ~

Hidup seorang Wardah senang sahaja. Dia bersyukur kerana dia tidak pernah menghadapi situasi yang sukar (setakat inilah).
Hidupnya menjadi drama apabila mama mula campur tangan. Dia tidak mahu jadi anak tak dengar kata. Jadi harus bagaimana dia, untuk menghalang rancangan ‘mencari jodoh’ mama itu?

“Mama, janganlah libatkan Ilham. Biarlah lelaki tu nak pilih suka siapa pun.”

~ II ~

Dia bukanlah lelaki yang mudah jatuh cinta; namun tak ramai yang percaya akan hal itu. Dulu, hatinya juga pernah ‘hilang’ daripada dirinya. Sekali. Tak ramai yang tahu tentang itu!

“Apa yang I dapat kalau I tolong you?”
“You dapat jadi boyfriend I.”


Tapi apabila dia betul-betul jatuh hati pada seseorang, orang itu pun tak nak percaya.
Sedihlah

Kata KK:

buku terbaru Syud yang saya beli di Pesta Buku 2011 adalah buku pertama saya baca. Syud berjaya mengalih cinta saya dari Azril kepada Pacai, Muhammad Firas.

A&N : Cabaran 50 Buku : (28) Catatan Nizam Sani


Catatan Nizam Sani
Nizam Sani

ISBN: -
Penerbit: DuBook Press
Tarikh Terbit: 2011
Halaman: ~ 45
Harga: RM 10

~ Rasaku… ~

Ini bukan novel panjang berjela ia cuma catatan sang penulis blog. Catatannya ringkas namun isinya padat. Cukup dengan dua ke tiga baris, maknanya sudah dapat dikesan. Ada sinis, gembira, bahagia dan duka. Pendek kata catatan penulis cukup seadanya. Tidak terlalu melebih-lebih membuatkan aku senang duduk membacanya dan sedar-sedar sudah tiba ke halaman terakhir. Kebetulan catatannya hanya sebanyak 45 halaman, memang sesuai sekali untuk mereka yang malas membaca.

Catatan daripada blogger lelaki ini lebih berkisar tentang kehidupannya. Dengan penyakit lupa yang di tahap kronik, kisah dia dan isterinya; Intan juga hal-hal berkaitan kerjanya. Disampaikan dengan mudah tetapi ada masanya menyengat. Seperti di di halaman 43 [Setan Punya Kerja], buat aku terfikir. Mengantuk itu salah siapa? Sendiri? Atau memang setan punya kerja? kih5 :P

A&N : Cabaran 50 Buku : (29) Cinta Hari-hari Rusuhan


Cinta Hari-hari Rusuhan
Faisal Tehrani

ISBN: 9838934143
Penerbit: Creative Enterprise Sdn Bhd
Tarikh Terbit: 2000
Halaman: ~ 288
Harga: RM 15.90

~ Rasaku… ~

Secara ringkas, CHHR adalah kisah cinta pada hari-hari rusuhan. Namun ia bukan hanya kisah cinta Basri dan Tengku Valizah. Ia turut membawa kisah perjuangan para mahasiswa ketika di zaman 70-an.

Menyingkap di tahun 1974, Malaysia ketika itu di bawah pemerintahan Tun Abdul Razak. Kita diperkenalkan dengan Dasar Ekonomi Baru [DEB] yang mana penyusunan masyarakat dan pembasmian kemiskinan sedang giat dijalankan di bawah Rancangan Malaysia Kedua. Namun tak semua nasib rakyat dibela. Masih ada yang tertindas dan mahasiswa inilah yang bangun memperjuangkan nasib golongan marhaen.

KK: cabaran 50 buku : (16) Biarkan aku jadi orang Palestin

sumber : ibnhassan


Tajuk : Biarkan Aku Jadi Orang Palestin
Penulis : Selenggaraan JIM Media & Karisma International
Penerbit: JIMedia
Harga:RM 15 (sem. Msia)

Kata KK:

Cerpen-cerpen yang ditulis oleh orang ramai yang ada di antara pengarang tersebut saya kenal namanya. Mereka menulis tentang Palestin, tanah yang tidak pernah mereka jejaki sebelum ini. Walaupun begitu,setiap cerita dari buku ini dikarang bagai mereka pernah mengalami peristiwa tersebut. Bagi saya ini adalah salah satu sumbangan yang boleh mereka lakukan dalam menyedarkan kita tentang Palestin.

Buku ini tidaklah tebal tapi setiap cerpen sangat mengesankan jiwa. Kalau mengikut pendapat saya cerpen yang terawal dan yang terakhir mampu buat saya rasa terharu dan menitiskan air mata. Bahasa yang mereka gunakan bagi sangat dekat dengan hati. Membaca buku ini mengingatkan saya apakah sumbangan yang telah saya lakukan untuk membantu mereka di Palestin.

ingatkah kita disini bermula sejarah isra' mikraj?

--
-khaulah khalid-

AS : Cabaran 50 Buku : (14) Nurul Laila Suria

Buku ini hadiah dari sempena 10 ulasan terbaik bulan mei ^^


Tajuk buku : Nurul Laila Suria
Penulis : Fatihah Pauzihal
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 539 m/s

Sinopsis Kulit Belakang :

Nurul, Laila dan Suria, akrab sejak di bangku sekolah. Namun sudah tertulis, haluan mereka memang berbeza. Hampir sedekad berlalu, takdir sekali lagi menemukan mereka. Tiga wanita membawa tiga cerita cinta...

tiga hati merencah hidup, menampung derita menjadi syurga

Nurul, Laila dan Suria, akrab sejak di bangku sekolah. Namun sudah tertulis, haluan mereka memang berbeza. Hampir sedekad berlalu, takdir sekali lagi menemukan mereka. Tiga wanita membawa tiga cerita cinta...

NH : Cabaran 50 Buku : (30) Bayangan Rindu


Banyangan Rindu
Penulis : Anis Ayuni
Penerbit: Alaf 21

Kepekaan saya:

Bayangan Rindu hasil nukilan Anis Ayuni ini mengisahkan percintaan di alam remaja di antara Iddya dan Baien. Mereka berdua bercinta semasa di alam persekolahan lagi. Cinta mereka berdua berakhir dengan kelukaan kerana setelah Baien melanjutkan pelajaran ke luar negara, Baien memutuskan hubungannya dengan Iddya. Baein telah mengkhianati cinta mereka dengan mengahwini Ivy di luar negara.

Iddya sangat kecewa dengan perbuatan Baein dan membawa hati yang duka seorang diri. Dalam kekecewaan hatinya, Iddya bertemu dengan kawan sekolahnya yang bernama Kiew. Kiew telah memeluk Islam. Nama islamnya, Umar Isy. Iddya menjadi begitu rapat dengan Umar/Kiew. Umar/Kiew tempat Iddya meluahkan segala masalah yang melanda dirinya. Sebenarnya, Umar/Kiew menaruh hati dalam diam kepada Iddya semasa sekolah lagi. Bila mereka bertemu kembali dan menjadi kawan rapat, Umar/Kiew hanya memendamkan sahaja perasaannya terhadap Iddya.

AMAL : Cabaran 50 Buku : (11) Merawati Diri Dengan 99 Nama Allah


Tajuk Buku : Merawati Diri Dengan 99 Nama Allah
Penulis : Zurida Halid
Terbitan : Goal Intelligent Publishing Sdn. Bhd
Muka Surat : 59

Ulasan Buku

Buku ‘Merawati Diri Dengan 99 Nama Allah’ ini mengandungi 99 nama-nama Allah atau lebih dikenali dengan nama ‘asma-ul husna’ beserta kelebihan-kelebihan bagi setiap nama Allah tersebut. Nama-nama Allah ini banyak kelebihannya bagi siapa sahaja yang mengamalkannya. Selain 99 nama Allah, penulis ini juga menyediakan doa-doa lain yang boleh diamalkan oleh pembaca untuk merawati penyakit dan ketenangan diri. Buku ‘Merawati Diri Dengan 99 Nama Allah’ dapat menambahkan ilmu dan amalan harian bagi pembaca.

Buku terbitan Goal Intelligent Publishing Sdn Bhd ini sangat berguna dan mudah dibaca di mana sahaja memandangkan saiznya yang sederhana dan nipis. Selain itu, susunannya sangat tersusun, serta pembahagian setiap nama-nama Allah itu memudahkan pembaca untuk membaca. Nama-Nama Allah yang dipaparkan dalam ‘Merawati Diri Dengan 99 Nama Allah’ di tulis dalam tulisan arab dan rumi beserta maksudnya bagi memudahkan pembaca untuk memahaminya dan diikuti dengan kelebihan nama-nama Allah tersebut.

Jul 21, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (38) 566 Hari Mencari Cinta


Tajuk : 566 Hari Mencari Cinta
Penulis : Ilya Abdullah
Penerbit : Kaki Novel (April 2011 )
409 Mukasurat
Harga : RM18 (SM)/ RM21 (SS)

Pertama kali membaca karya penulis novel ini walaupun novel 566 Hari Mencari Cinta bukan novel pertama beliau. Kalau pembaca memerlukan bacaan yang ringan dan santai, maka novel ini sememangnya sesuai. Walaupun tidak mencapai kepuasan ( bukan senang hendak memuaskan hati semua orang ) seperti saya membaca novel-novel yang lain saya tetap meneruskan bacaan sehingga ke helaian yang terakhir sambil mencuba mencari satu titik di mana saya akan merasa teruja untuk meneruskan bacaan.

MB : Cabaran 50 Buku : (33) Penakluk Kota Unggu

Judul : Penakluk Kota Unggu
Penulis : Kusyi Hirdan
Terbitan : PTS Fortuna
ISBN : 978-967-5136-45-0



1. Ini adalah sebuah kisah di masa hadapan.

2. Kisah kehidupan di bumi yang tidak lagi dihuni oleh manusia seperti kita.

3. Sebuah buku yang sarat dengan kecanggihan teknologi.

4. Novel ini dihadiahkan kepada saya oleh penulisnya sendiri, Kusyi Hirdan. Dan saya berasa pasti punya kelainan tersendiri yang ditampilkan penulisnya lewat novel ini untuk dikongsi bersama pembaca.

NH : Cabaran 50 Buku : (29) Ceritera Rindu


Ceritera Rindu
Penulis : Leeya Myra
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd
Cetakan Pertama 2009


Kepekaan saya:

Ceritera rindu mengisahkan watak utama iaitu heroin yang bernama Imanina atau lebih dikenali sebagai Iman. Iman dibesarkan di rumah anak-anak yatim kerana kehilangan kedua orang tuanya yang telah terlibat dalam satu kemalangan ngeri.

Motif utama dalam hidup Iman adalah ingin membalas dendam. Iman menyimpan dendam terhadap seseorang yang dianggap sebagai penyebab berlakunya kemalangan maut ke atas kedua orang tuanya.

Jul 20, 2011

SS: Cabaran 50 Buku : (4) Bawa Hatimu kepada Tuhan

Tajuk buku : BAWA HATIMU KEPADA TUHAN
Penulis : AMALUDDIN MOHD NAPIAH
Penerbit : GALERI ILMU
Harga : RM21.00
Halaman : 207


Apa ada dalam buku ini?

“Mencari kemanisan dalam kehidupan. Mehnah mendatang terasa terbeban. Bawa hatimu kepada Tuhan. Disana menati syurga idaman.”

Cinta itu bermula dari HATI. Andai HATI itu ikhlas, cinta yang terzahir akan terbina dengan penuh kasih sayang dan ketulusan. Untuk membina cinta itu, HATI perlulah disemai dan dibaja dengan benih mahmudah yang menjanjikan keahagian dunia dan akhirat.

Ini bukan novel! Tapi ini buku untuk manfaat semua, khasnya buat renungan diri sendiri yang sering alpa. Penulis buku ini ialah ustaz yang mengalunkan zikir dalam slot Indahnya Iman~ Astro Oasis. Buku ini mengandungi empat bahagian utama iaitu, Tentang Iman, Tentang Dosa, Tentang Pahala dan Tentang Syurga dan 60 bab yang pendek. Setiap bab akan ada persoalan, nasihat hadis dan ayat Al-Qur’an yang berkaitan.

Ulasan :

A&N : Cabaran 50 Buku : (27) Quartet

Quartet
Saidatul Saffa

ISBN: 9789675118609
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 1 – April 2011
Halaman: ~ 471
Harga: RM 20.00

~ Rasaku… ~

Ini kisah Misa dengan empat lelaki dalam empat musim yang berbeza. Kisah Misa yang mudah jatuh cinta. Hatinya lembut dan kerana itu bila saja bertemu lelaki yang dirasakan mampu membimbingnya, hatinya mudah jadi suka.

Misa membawa diri ke US apabila kekasihnya; Fadhil kemudiannya memilih Aina; rakannya sendiri. Di sana ketika Misa cuba melarikan diri dengan pertanyaan 'Sami Yusuf' ibunya, dia bertemu dengan Bilal. Tasik Mendota menjadi saksi kepada quotes Bilal yang menyentuh hati Misa. Mereka berdua kemudiannya saling berhubung di laman blog tetapi sangkaan Misa tentang Bilal rupa-rupanya salah. Hanya Misa saja yang termimpi-mimpi tentang Bilal sedangkan lelaki itu tunangan orang.

NH: Cabaran 50 Buku : (28) Sesuci Kasih Seorang Isteri

Sesuci Kasih Seorang Isteri
Penulis: Dzie Tyea
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Cetakan Pertama 2010

Kepekaan saya:

Sesuci kasih seorang isteri mengisahkan kehidupan berpoligami. Kisah Zikri yang mengahwini Alishah atas dasar pilihan ibunya dan Zikri juga telah menyukai Alishah dan dapat menerima Alishah sepenuh hatinya. Zikri juga telah mengahwini Sofea atas dasar ingin menolong abang, darah dagingnya sendiri. Maknanya perkahwinan Zikri dengan isteri keduanya, Sofea, atas dasar paksaan.

Zikri merasa sangat bersalah pada isteri pertamanya, Alishah kerana terpaksa menduakannya. Zikri juga tersepit di dalam situasi yang agak rumit yang menyebabkan dia terpaksa menerima segala arahan abangnya untuk mengahwini Sofea.

Jul 19, 2011

SS: Cabaran 50 Buku : (3) Baju Melayu Hijau Serindit

Tajuk buku : Baju Melayu Hijau Serindit
Penulis : SYUD
Penerbit : JEMARI SENI
Harga : RM19.00
Halaman : 430

Jalan cerita:

Cerita ini bermula dengan pencarian novel Nyanyian Tanjung Sepi (NTS) oleh Wardah dan Firas. (Ya,memang benar seperti digambarkan oleh Syud, satu ketika dahulu saya juga mengahadapi kesukaran mencari novel ini. Sehingga perlu mendapatkan bantuan dari seorang teman di Johor Bharu untuk mendapatkannya). Novel yang berbaki dua di kedai buku itu telah diborong habis olah FIras. Oleh sebab inilah Wardah telah menunjukkan rasa tidak puas hatinya sehingga menarik perhatian Pacai lalu menggelarkannya sebagai Dorothy. Pada Wardah pula, lelaki berbaju hijau serindit itu (Firas) adalah jelmaan Shrek yang telah menyebabkannya misi mencari NTS itu gagal.

NH : Cabaran 50 Buku : (27) Kalau Ada Jodoh

Kalau Ada Jodoh
Penulis : Mimie Afinie
Penerbit: KarnaDya
terbitan 2008

Kepekaan saya:

Kalau Ada Jodoh sebuah cerita komedi romantik. Watak utamanya Marini atau lebih dikenali sebagai Rini telah berkahwin dan melayari rumahtangga bersama Faris di usia yang muda.

Marini mendirikan rumahtangga bersama Faris dalam usia yang terlalu muda. Sejarah percintaan mereka bermula apabila Faris terjumpa beg duit Marini yang tercicir di perhentian bas. Apabila Faris terpandang gambar pada kad pengenalan Marini, Faris terus terjatuh cinta. Kiranya cinta pandang pertama. Faris dapat menghubungi Marini setelah menjumpai nombor telefon rumah Marini di dalam beg duit tersebut. Dari Seremban Marini datang ke Kuala Lumpur untuk bertemu Faris dan mengambil kembali beg duitnya yang masih berada dalam simpanan Faris.

Jul 18, 2011

FZ : Cabaran 50 buku : (2) Rindu di Awan Biru


Tajuk buku : Rindu di Awan Biru
Penulis : Meen Zulaika
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 518 m/s

Sinopsis (Kulit Belakang):

JANGANKAN berkahwin, bercinta pun Hanan tidak ingin. Menjadi seorang isteri tiada di dalam kamus hidupnya. Pengalaman pahit ibunya dimadukan membuatkan dia jadi fobia. Baginya, lelaki hanya tahu berpoligami, tapi tidak tahu menjadi suami.

Pertemuan tanpa disangka di awan biru dengan Kapten Akmal Hakim sewaktu ke Melbourne mengubah persepsinya terhadap lelaki. Bernikah di Masjid Biru dan berbulan madu di Istanbul bagaikan suatu mimpi bagi gadis berkulit mulus itu. Semuanya berlaku tanpa dirancang. Tapi takdir menentukan dia bukan setakat menjadi seorang isteri, bahkan tanpa rela turut terbabit sama ke dalam kancah poligami.

Akibat difitnah, Hanan diceraikan dengan talak tiga. Dalam pilu, dia diburu rindu. Dalam duka, dia mengharapkan bahagia. Sanggupkah dia bercina buta untuk kembali ke pangkuan Akmal, sedangkan kehadiran Ridz mula membawa cahaya di dalam hidupnya?

Dari kaca mataku:

FZ : Cabaran 50 buku : (1) Sweet Sour


Tajuk buku : Sweet Sour
Penulis : Nasz
Keluaran : Jemari Seni Publishing
Halaman : 570 m/s

Sinopsis (Kulit Belakang)

A - Yang manis, harum lagi wangi itu Zarul
"Kita orang ni taraf cincin gula-gula ni ajelah".
"Sepuluh ringgit tu". Sungguh-sungguh dia cakap
"Berkira... baru sepuluh dan kecoh... bukannya seribu pun.. Aku jeling dia
"Banyak cakap pula... kalau tak nak bagi balik". Dia hulur tangan kiri.

B - Yang pahit, masam, masin, payau itu Joe Jambul
"Bayar cincin ni". Kata dia. Betul ke ni, apa yang aku tengah dengar ni
"What?" aku terjerit di situ
"Pay for this", Relaks aje dia mengarah aku lagi
"Okey... saya bayar!" Aku jeling dia.

Dari kaca mataku:

Saya sangat suka akan novel ini! Hanya melihat sinopsis kulit belakang berjaya membuat saya membeli novel ini tanpa ragu-ragu. Masuk ini sudah 3 kali saya membaca novel ini. Jalan cerita yang santai membuatkan saya tertarik untuk membacanya berulang-ulang kali tanpa jemu. Bahasa yang sempoi membuatkan saya berasa dekat dengan watak-watak tersebut. Syabas Nasz. Anda telah menjadi antara salah satu daripada penulis pilihan saya.

HN: Cabaran 50 Buku : (1) Sigaraning

Penerbit- Jemari Seni
Tahun terbit - 2009


1. Ini novel Imaen yang keempat yang saya baca. Macam-macam kata yang didengari mengenai novel ini. Kata teman yang ini, Sigaraning agak ‘berat’. Teman yang lagi satu mengatakan Sigaraning lebih seronok dari Bohemian. Macam-macam. Tetapi ingat, tak kenal maka tak cinta dan penilaian itu berbeza bagi setiap individu.

2. Soalan yang selalu ditanyakan orang apabila melihat buku ini ialah maksud Sigaraning itu sendiri. Saya bertanya sendiri dengan seorang rakan dari Indonesia yang merupakan orang Jawa tulen. Wah, betapa bersemangatnya saya! Dia ketawa dan menerangkan Sigar/Sigaran bermaksud separuh atau belahan. Jadi, memandangkan Ali Imran memanggil Salina ‘Sigaraning Nyawa’, saya kira maksudnya ialah belahan jiwa atau kekasih atau teman yang sangat rapat.

3. Kali ini Imaen menceritakan tentang Ali Imran, pemilik pasar mini Muslimart. Ali seorang yang bercita-cita tinggi kerana dia mahu mengembangkan perniagaannya seluas-luas mungkin dan menjadi standing dengan pengusaha pasar raya besar.

MB : Cabaran 50 Buku : (32) Gangguan


Judul : Gangguan
Penulis : Tok Rimau, Fikri Kacak, Kusyi Hirdan, Aimi Ainis, Ayob Kelubi, Rahimin, Mona Yanty, Syuqri Mustaqim, Ay Yusof, Kumprinx
Terbitan : Sindiket Sol-Jah
ISBN : Tiada


1. Barangkali saya meletakkan suatu paras yang terlebih tinggi untuk buku ini.

2. Usai membacanya, ada sedikit rasa, "patutnya boleh sedap lagi ni."

3. Gangguan adalah buku yang menghimpunkan 10 orang penulis tanah air, masing-masing menulis mengenai cerita seram, hantu, bomoh, mengikut pengalaman sendiri atau orang sekeliling atau tidak berpandukan mana-mana pengalaman, sekadar cerita rekaan sahaja.

4. Penulis-penulis tersebut adalah Tok Rimau, Fikri Kacak, Kusyi Hirdan, Aimi Ainis, Ayob Kelubi, Rahimin, Mona Yanty, Syuqri Mustaqim, Ay Yusof, dan Kumprinx.

A&N : Cabaran 50 Buku : (26) Cinta 3 Suku

Cinta 3 Suku
Herna Diana

ISBN: 9789831245828
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ogos 2010
Halaman: ~ 512
Harga: RM 19.90

~ Rasaku… ~

Iman dan Arie bertemu kerana insiden perlanggaran. Masing-masing keras kepala, ego melangit hingga menjadikan semua pertemuan mereka yang berikutnya bagai medan perang antara si Minah Sewel dan si Mamat Tiga Suku. Mereka berdua tak pernah sehaluan. Tetapi siapa sangka kerana perbezaan itulah yang menjadi titik-tolak kepada keserasian pasangan ini.

Iman gadis comel yang agak nakal. Berperwatakan tomboy semata-mata mahu melindungi dirinya sendiri. Ayah Iman sudah tiada, meninggalkan dia sebatang kara manakala ibu tirinya pula tidak menyukai kehadirannya. Itu yang membuatkan Iman membawa diri ke kota dan di sini dia bertemu Suhaila. Menumpang kasih pada Suhaila yang dianggap sebagai kakak sendiri. Di situ juga dia bertemu Dr Razif, yang kemudiannya turut menyayangi Iman seperti adik sendiri.

AS: Cabaran 50 Buku : (37) Nurul Laila Suria

Tajuk : Nurul Laila Suria
Penulis: Fatihah Pauzihal
Penerbit: Jemari Seni ( Jun 2011 )
539 Mukasurat
Harga : Rm21 (SM)/ RM24 (SS)


Buah tangan dari Jemari Seni untuk Cabaran 50 Buku bulan Mei, saya pegang dengan perasaan yang sangat teruja. Bukan saja saya yang turut merasa gembira, malah rakan-rakan pembaca novel yang lain turut tidak sabar untuk sama membelek novel ini.Terima kasih kepada Jemari Seni.

Disebabkan kekangan masa, saya serahkan kepada dua rakan pembaca novel untuk membaca novel ini dahulu. Berdebar juga ketika menunggu reaksi mereka berdua selepas membaca novel ini. Apa komen mereka?

R: Cabaran 50 Buku (54) Anaknya Anakku Jua


Anaknya Anakku Jua
Penulis: Anarif
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM22.00
Sabah/Sarawak: RM25
9789675067785
662 mukasurat


"Indahnya cinta... pada yang memberi dan menerima"


Kisah Nisa' yang tiba-tiba menjadi ibu segera kepada Hana, anak kepada bekas teman lelakinya, Badri yang telah meninggal dunia. Isteri Badri menjejak Nisa' kerana percaya Nisa' dapat menjaga Hana sebaiknya. Isteri Badri menghembuskan nafas terakhir setelah menyampaikan amanatnya. Hana, anak yatim piatu telah memaut kejap hati Nisa'.


Nisa' yang sudah merancang untuk bertunang dengan Daniel akhirnya tidak menjadi kerana Daniel tidak dapat menerima hakikat yang Nisa' mahu menjaga anak kepada Badri, memori lama yang mahu dipadamkan dari ingatan Nisa'. Dia tidak mahu Hana menjadi bayangan Badri dalam rumah tangga mereka nanti.


Nisa' dibenci ibu sendiri kerana menolak lelaki sesempurna Daniel semata-mata untuk Hana, anak kecil yang ibunya bekas seorang GRO manakala ayahnya adalah Badri yang pernah mengecewakan Nisa'.


Demi Hana, Nisa' berdikari sebagai ibu tunggal. Hana yang diserah kepada pengasuh yang dipanggil mak su telah memikat hati Irfan, anak saudara maksu. Nisa' juga telah berjaya mencuri hati Irfan tanpa sedar. Irfan pernah kehilangan isteri tercinta bersama anak dalam kandungan dalam sebuah kemalangan. Kehadiran Nisa' dan Hana bagai mengembalikan apa yang dia telah hilang.


Cadangan maksu agar mereka berkahwin dianggap gurauan oleh Nisa' namun cadangan itu dianggap serius oleh Irfan. Dia memberanikan diri untuk melamar Nisa' dengan alasan agar Nisa' dapat mengambil Hana sebagai anak angkat secara sah (setelah permohonan Irfan ditolak kerana lelaki yang tidak berkahwin tidak dibenarkan mengambil anak angkat perempuan). Nisa' akan diceraikan setelah segala urusan selesai. Cadangan itu menarik perhatian Nisa' tetapi dia tidak mahu ada ikatan hati dengan Irfan kerana dia tidak mahu melukakan hati seorang lagi lelaki yang baik. Irfan meyakinkan Nisa' yang dia tak akan dan tak pernah jatuh cinta dengan Nisa' malah membawa Nisa' berjumpa dengan 'kekasihnya'.


Berkahwin untuk bercerai kemudiannya adalah haram dalam Islam. Irfan tak sepatutnya menyuarakan rancangan ini dan Nisa' sepatutnya tidak bersetuju untuk meneruskan perkahwinan dengan alasan ini. Mungkin penulis sepatutnya menggunakan pendekatan yang berbeza untuk 'memaksa' Nisa' bersetuju berkahwin dengan Irfan dan bukannya dengan alasan mereka akan bercerai setelah berkahwin.


Perkahwinan Nisa'-Irfan telah membuka mata dan hati banyak pihak. Hana tidak lagi dipandang serong walaupun masih ada mulut jahat berkata-kata. Irfan tidak kekok menjalankan peranan sebagai seorang bapa dan ketua keluarga. Hati Nisa' amat tersentuh dengan sikap prihatin Irfan. Gambar Shila dalam bilik Irfan telah membuat Nisa' merasa tertipu. Siapa Shila?


Interaksi Nisa'-Irfan ketika persiapan perkahwinan dan selepas berkahwin memang menarik untuk dibaca dan mengundang senyum :)


Cara penceritaan penulis ketika Suraya menyerahkan Hana kepada Nisa' kelihatan tidak realistik dan terlalu mudah. Badri sengaja berpisah dengan Nisa' setelah tahu dirinya sakit akan meninggal dunia, tetapi berkahwin dengan Suraya yang ditemui di kelab malam dan dia meninggal dunia ketika Suraya sedang mengandungkan anak mereka.


sinopsis/blurb/novelcinta @ multiply


Nisa'... hidupnya normal, mempunyai pekerjaan tetap serta perhubungan yang direstui dengan teman lelaki yang bakal bergelar tunangannya beberapa bulan saja lagi. Satu panggilan telefon di hening pagi mengubah segala-galanya. Silamnya menjengah kembali, cuma kali ini, bukan tanpa kesan. Hadirnya bersama seorang bayi yang kini berada di dalam tangannya. Luka lama berdarah kembali, bicara hati mula berbisik songsang. Apakah semuanya akan kembali normal? Mampukah Nisa' membuang prasangka silam dengan kehadiran Hana? Adakah Hana akan kekal bersama Nisa' walaupun ditentang hebat oleh uminya sendiri, Hajah Rubiah? Yang mana satukah pilihan Nisa'? Menjadi anak yang soleh, atau menjadi ibu mithali?


"Sampai hati umi... Hana anak yatim piatu, umi. Berdosa kita membencinya!"


Irfan... silamnya, itulah hidupnya. Kali pertama bertatap wajah, hatinya sudah terpaut. Bayi itu membuatkan dia tersenyum kembali. Pertemuan demi pertemuan membuatkan hati bertambah sayang. Sukarnya untuk dia melepaskan, sukar lagi untuk dia mengakui apa yang terlintas di hati. Tapi dia mula keliru. Kerana Hana dia begitu, atau kerana Nisa' dia berubah? Irfan tiada jawapan pasti, namun dia yakin. Hana dan Nisa' harus dilindunginya selagi nyawa dikandung badan, walau apa juga taruhannya, walaupun dirinya menjadi korban.


"Lepas kahwin, kita cerai. Jadi awak boleh jaga Hana, kan?"
-------------------
FYI:
http://pmr.penerangan.gov.my/index.php/isu-nasional/366-2009-07/3971-03-julai-islam-larang-kahwin-kontrak.html
http://altazkirah.blogspot.com/2010/08/kahwin-mutaah-adalah-haram.html

DN - Cabaran 50 Buku : (13) Gelora : Ma Lee Chuswan


Akhirnya, setelah sekian lama menyepi, penulis ini kembali mewarnai dunia penulisan walaupun novel Gelora ini merupakan terbitan semula (dulu diterbitkan oleh Karangkraf/Alaf21, sekarang diterbitkan semula oleh Kaki Novel).

DN - Cabaran 50 Buku : (12) Cinta Pandang Ke-2 : Laila Kamilia







Cinta Pandang Ke-2 adalah novel ketiga novelis Laila Kamilia. Menurut penulis CPK2 ini merupakan sebuah kisah benar seorang perempuan bernama Ainnur Azleen. Menurut penulis lagi, gadis yang bernama Ainnur Azleen ini mengizinkan kisahnya menjadi tatapan masyarakat supaya anak gadis di luar sana menjaga kehormatan diri masing-masing. Secara ringkasnya, CPK2 mengisahkan Ainnur Azleen yang terpedaya dengan lelaki yang cukup dikagumi dan dihormati dan bagaimana dia melepaskan diri dari lelaki yang memegang status Prof. Ir. Dr....


Jul 15, 2011

Keputusan Cabaran 50 Buku : Jun 2011

Salam semua,

Alhamdulillah Cabaran 50 Buku; Jom Lomba Baca! kita sudah memasuki bulan ke-7. Ini bermakna kita sudah ada 10 lagi ulasan yang terpilih untuk bulan ke-6. Dan kita juga masih ada 5 bulan berbaki untuk membaca dan menyediakan ulasan bagi mencukupkan 50 buah buku sempena cabaran kita ini. Ingat!! harus cukupkan 50 buah buku berserta ulasan bagi melayakkan kalian merebut hadiah utama yang ditawarkan oleh pihak penaja iaitu JEMARI SENI SDN BHD.

Untuk mencari 10 ulasan terpilih, komen pertama yang kakwan dapat daripada panel penilai adalah; 'mereka lebih kepada memberi sinopsis cerita berbanding dengan membuat ulasan'. Dan kakwan, tak boleh nak kata apa-apa...

Walau bagaimanapun, untuk bulan Jun ini, inilah senarai 10 ulasan yang telah dipilih oleh panel. (Nama tidak mengikut urutan)

1- Aimie - L.U.V.E.
2- Ain - Warna
3- Amal - Indahnya Hidup Tanpa Derita
4- A&N - Tinta
5- AS - Langsir Biji Remia
6- MB - Bohemian
7- NH - Jiranku Kekasihku
8- R - Baju Melayu Hijau Serindit
9- WA - Menunggu Hujan
10- XX - Quartet

Tahniah ya pada kalian yang terpilih! Pada mereka yang namanya tidak tersenarai dalam 10 ulasan yang terpilih, jangan berputus asa, masih ada lagi masa untuk kalian menyediakan ulasan yang bisa mengkagumkan panel dan seterusnya memilih ulasan kalian sebagai pemenang!

Ayuh... jom baca dan buat ulasan!

Salam sayang,
*kakWan*

UH: Cabaran 50 Buku: (6): Anakku Brain Tumour

Penulis : Isyah Radhiah Idris
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn. Bhd.
Genre: Motivasi keibubapaan
Halaman : 372
Penilaian: 5 bintang


Sedikit Sinopsis (kulit belakang buku):

"Jangan harapkan sangat daripada anak ini; dia tidak akan hidup lama," beritahu doktor. Benarkah Baihaqi menghidap penyakit yang menjadi igauan ngeri setiap insan? Kepulangan suami mengubat jiwa yang gundah, tetapi empat hari mereka buntu selain pasrah dan redha dengan ketentuan Ilahi.

Buku ini adalah motivasi 'hidup' kepada ibu bapa dan memberi harapan baru kepada mereka yang mempunyai anak senasib dengan Baihaqi. Ia sebuah kembara rohani sepasang suami isteri dalam menunaikan tanggungjawab dan amanah demi mencari keredhaan Tuhan.

"Gabungan pengalaman dan ilmu berdasarkan fakta... bukan sahaja sebagai panduan untuk mereka yang menghadapi penyakit malah panduan bagaimana hubungan dalam keluarga, saudara mara dan sahabat-handai perlu berlangsung secara ikhlas" - Prof. Dr. Siti Rugayah Hj. Tibek, Pensyarah Jabatan Dakwah, Fakulti Pengajian Islam, UKM

"Buku ini bukan sekadar mengenai tumor di dalam kranium tetapi menjangkau persoalan seluas atmosfera kehidupan. Bingkisan berharga bagi sesiapa yang mencari pahlawan dalam diri, semangat melawan kental, rahsia perawatan yang begitu unik, harga budi dan kasih sayang serta pergantungan mutlak pada Ilahi. Ia membenarkan: setiap sesuatu sentiasa punya pilihan ketiga yang infiniti" - Ustaz Zul Ramli Mohamed Razali, Perunding Motivasi dan Penulis Buku

"Sangat terkesan dengan jalan ceritanya. Satu catatan pengalaman yang amat berharga. Wajib dibaca oleh semua lapisan masyarakat. Kekentalan jiwa seorang ibu membawa kepada kekuatan." - Hasan Suyut, CEO Lotus West Engineering Sdn. Bhd. dan penulis buku Kembara Atiq Wazif: Suatu Anugerah.

"Kita tidak akan tahu sejauh mana kuatnya kita dalam menghadapi ujian hidup sehinggalah satu-satunya pilihan yang ada pada kita hanyalah untuk redha dan sabar dalam menerima qadak dan qadar Allah. Buku ini besar nilai tarbiahnya kerana ia memaparkan bagaimana pasangan suami isteri ini mengurus ujian hidup dengan jiwa tauhid" - Zabidi bin Mohamed, Penulis skrip drama [http://zabidiskrip.blogspot.com]


Ulasanku:

Sudah hampir tiga bulan aku habis membaca buku ini tetapi aku masih tercari-cari ayat yang bersesuaian untuk mengulasnya. Bukan kerana buku ini buku yang terlalu ilmiah tetapi buku ini adalah kisah benar. Kisah perjalanan sepasang ibubapa yang berusaha untuk mencari penawar terhadap penyakit anak kesayangan mereka. Bak kata salah seorang pembaca yang telah mengulas buku unik ini, ia adalah novel realiti. Kisah yang 'hidup' agak sukar untuk diulas oleh pembaca kerana setiap perjalanan kehidupan itu telah ditentukan oleh sang pencipta Yang Maha Esa. Setiap yang berlaku itu ada hikmahnya dan Allah tidak akan mensia-siakan segala usaha dan jerih perih yang telah dilalui oleh hambaNya.

Buku 372 halaman ini dibahagikan kepada dua bahagian. Bahagian pertama sarat dengan pengalaman pasangan Puan Isyah Radhiah dan Che Amran Raihan yang penuh berliku untuk mencari penawar terhadap penyakit anak ketiga mereka Aqi (Ahmad Mahir Baihaqi). Bahagian kedua pula, Isyah memberikan beberapa tips yang amat berguna untuk kehidupan harian. Antaranya perkongsian diet harian Aqi, tips khusyuk solat, tips menghafal ayat-ayat Allah (Al-Quran) dan pelbagai tips ringkas untuk panduan ibubapa yang boleh digunapakai walaupun anak kita sihat.

Dalam bahagian pertama buku ini, Puan Isyah telah berjaya melakarkan kisah ketabahan seorang isteri yang dianugerahkan Allah dengan zuriat yang ramai, dan seorang suami yang sangat bertanggungjawab dan penyanyang tetapi sentiasa sibuk untuk menyebarkan dakwah melalui nasyid di dalam dan luar negara dengan baik. Bermula dari menceritakan awal perkenalan mereka, Puan Isyah meneruskan ke saat-saat menghamilkan Aqi, melahirkan dan seterusnya menerima berita yang mengejutkan pada pertengahan tahun 2010 apabila anak ketiganya yang baru berusia 9 tahun telah disahkan menghidap brain tumour. DIagnosis ini telah disahkan apabila Aqi telah sakit kepala secara berterusan dan muntah-muntah selama seminggu. Puan Isyah menerima berita yang amat berat untuk ditanggungnya ketika suaminya, Che Am sedang berkelana ke Australia selama 10 hari untuk pelancaran album Raihan di sana. Pada saya Puan Isyah adalah seorang hamba Allah dan isteri yang sangat tabah dan sabar. Beliau telah membuat keputusan yang tepat untuk mengurangkan simptom-simptom sakit kepala yang dialami oleh Aqi walaupun pada mulanya beliau ragu-ragu untuk meneruskan pembedahan memasang shunt di kepala Aqi.

Setelah simptom sakit kepala Aqi beransur pulih, Puan Isyah dan Che Am pula buntu samada perlu meneruskan atau tidak pembedahan untuk membuang tumor Aqi. Empat hari mereka menimbangkan baik buruk risiko pembedahan tersebut dengan mengumpulkan maklumat daripada kaum keluarga, rakan-rakan, pengalaman ibubapa pesakit yang lebih kurang sama seperti Aqi dan pengamal perubatan alternatif. Pertemuan dengan Kak Zah yang mempunyai anak dengan penyakit yang sama seperti Aqi telah membuatkan Puan Isyah merenung dan berfikir dengan mendalam. Antara pesanan Kak Zah yang menusuk kalbu Puan Isyah,

"Kita perlu bergerak untuk anak seperti ini. Walaupun dia nampak dah stabil, kita tidak boleh berada di zon selesa."

Walaupun anak Kak Zah sendiri telah menjalani pembedahan, dia menyarankan agar Puan Isyah berusaha mendapatkan rawatan lain terlebih dahulu kerana Isyah masih mempunyai pilihan berbanding Kak Zah yang sebelum ini terdesak membuat keputusan kerana kesuntukan masa untuk membuat pilihan. Keraguan ibunya tentang pembedahan di bahagian kepala juga membuatkan renungan Puan Isyah makin dalam. Mereka terus menerus berusaha, berdoa dan bertawakkal kepadaNya tanpa jemu. Keputusan perlu dibuat. Ketika segala persiapan sudah dibuat oleh hospital pakar untuk menjalankan pembedahan ke atas Aqi, Che Amran menelefon doktor dan memaklumkan untuk mengguhkan pembedahan dan meminta izin untuk membawa keluar Aqi dari hospital.

Sejak dari itu, bermulalah episod perjalanan untuk mencari kaedah-kaedah rawatan alternatif untuk menyembuhkan Aqi. Antaranya terapi solat, terapi doa, terapi al-Quran dan penjagaan pemakanan yang ketat untuk Aqi. Alhamdulillah, akhirnya Aqi sembuh seperti sediakala. Perkara yang terpenting yang dapat aku pelajari dari kisah Aqi adalah jangan putus asa. Jangan putus asa untuk mencari segala macam alternatif perubatan untuk mengubatkan sebarang penyakit dan kita perlu sentiasa yakin kepadaNya. Yakin bahawa Allah tidak akan mensia-siakan segala usaha hambaNya. InsyaAllah, pasti berjaya.

Kisah Aqi juga lebih kurang sama dengan kisah seorang adik lelaki sahabat baikku dari UKM dahulu. Aku doakan adik sahabatku itu akan sembuh suatu hari nanti. Semoga kalian tabah dan sabar menghadapi dugaanNya. Percayalah, setiap yang berlaku itu ada hikmahnya. Allah tidak memberikan kita semua yang kita doa dan harapkan kerana Dia ingin kita beramal dan terus beramal.

Jika anda tidak percaya tentang novel realiti?? Bacalah kisah ini atau kisah-kisah lain yang ditulis sebagai travelog. Kisah-kisah mereka ini amat manis dan penuh dengan warna-warni sebenar kehidupan.

---
Qatrunnada a.k.a uMMu_Hakeem

AMAL : Cabaran 50 Buku (10) : Magnet Cinta


Tajuk Buku : Magnet Cinta
Penulis : Zamri Mohamad
Terbitan : PTS Millennia Sdn. Bhd
Muka Surat : 146


Ulasan Buku

‘Magnet Cinta’ hasil tulisan Zamri Mohamad sangat sesuai bagi mereka yang sedang dilamun cinta. Selain itu, ia juga sesuai bagi pasangan suami isteri yang mahu menyemarakkan lagi rasa cinta antara satu sama lain. Zamri Mohamad memberi beberapa tips yang boleh diamalkan oleh pembaca untuk lebih mengenali dan memahami pasangan masing-masing. Selain tips-tips yang dikongsikan bersama pembaca, penulis juga berkongsi pengalaman-pengalaman pasangan yang boleh dijadikan contoh dan teladan untuk diikuti seperti kisah Rasulullah s.a.w dan isterinya Khadijah yang begitu setia di sisi Nabi s.a.w samaada dalam keaadaan susah mahupun senang. Bukan itu sahaja, penulis juga menyelitkan kata-kata perangsang atau motivasi cinta yang dapat menyemarakkan lagi rasa cinta dalam diri pencinta.

Buku terbitan PTS ini membimbing pembaca mencapai cinta sejati. Pembaca dapat mempelajari cara mengatasi masalah-masalah yang memang tidak lari daripada setiap pasangan yang bercinta. Penulis membuat susunan mengikut bab-bab dan tajuk-tajuk kecil yang sangat menarik diikuti dengan kata-kata cinta. Tulisan yang digunakan oleh penulis menggunakan warna coklat dan kemerah-merahan berikutan dengan tema cinta menarik hati saya untuk menghabiskan bacaan dengan masa sehari sahaja. Terima kasih dan tahniah kepada Zamri Mohamad kerana berkongsi ilmu cinta yang sangat membantu pembaca untuk meraih cinta yagn sejati. Hidup ini indah dengan hadirnya cinta yang sejati! Bayangkanlah kehidupan tanpa cinta, sudah tentu tiada serinya dunia ini, tiada keamanan dalam kehidupan kerana cinta itu suatu keperluan dan kemestian untuk hidup. Cinta kepada Tuhan. Cinta kepada keluarga. Cinta kepada Negara dan cinta hati bagi pasangan yang jodohnya telah ditetapkan Tuhan.

Petikan Pilihan 1

Hargai perkara-perkara kecil yag dilakukan oleh pasangan. Sikap menghargai pasangan menggambarkan sikap kita yang menghargai tindak tanduk pasangan dalam menggembirakan kita.

Pamerkan dengan kata-kata dan bahasa badan untuk beliau melihat tanda penghargaan kita. Setiap perkara kecil mempunyai nilai dan pengaruh dalam hidup masing-masing. Ia seperti nilai sekeping syiling sepuluh sen. Tanpa sekeping syiling sepuluh, ia tidak melengkapkan nilai wang yang lebih besa waima sepuluh juta sekalipun.

Petikan Pilihan 2

Ada lelaki yang mempunyai masalah rendah diri pada pasangan. Sikap rendah diri membawa kepada rasa cemburu dan ingin bersaing dengan pasangan sendiri. Tindakan yang sesuai bagi kita adalah dengan tidak menggambarkan diri sebagai pesaing tetapi sebagai sebahagian daripadanya.

Kata-kata lelaki yang mempunyai perasaan rendah diri bunyinya seperti mencabar pasangan. Tindakan kita secara berhikmah dan bijaksana akan menyedarkan lelaki pasangan bukanlah pencabar ataupun musuh tetapi pendorong.

Belakang Buku

Cinta mungkin dilihat temeh. Realitinya cinta banyak mengubah sejarah dunia. Kerana cinta yang bersahut sentiasa mendamaikan dan memberi semangat dalam melalui hidup penuh bermakna.

Kepahitan memenjarakan kehidupan, cinta membebaskan,
Kepahitan melumpuhkan kehidupan, cinta memberi kekuatan,
Kepahitan mendukakan kehidupan, cinta memaniskan,
Kepahitan menyakitkan kehidupan, cinta menyembuhkan,
Kepahitan membutakan kehidupan, cinta mencelikkan
.
Harry Emerson Fosdick

Magnet Cinta : Membuatkan sesiapa pun tertarik hati setiap hari setiap waktu

Dipenuhi dengan idea-idea kreatif dan praktikal bagi menyemarakkan kembali tautan cinta dalam perhubungan.

• Fahami rentak bahasa badan yang menggambarkan perasaan pasangan anda.
• Teknik-teknik melihat dunia dari kaca mata si ‘dia’
• Kenali strategi bagi mempromosikan kempen pilihan raya cinta
• Tip-tip mengharungi halangan-halangan dalam percintaam… dan banyal lagi dalam….

Alami sentuhan ajaib magnet cinta yang menyentuh jiwa… Anda pasti terpesona!

---
Nur Amalina

Ain : Cabaran 50 Buku : (13) Denyut Kasih Medik


Tajuk buku : Denyut Kasih Medik
Penulis : Dr. Farhan Hadi
Keluaran : Telaga Biru
Halaman : 390 m/s


Sinopsis kulit belakang :

Denyut Kasih Medik merupakan sebuah kisah perjuangan seorang doktor muda mengaplikasikan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih (houseman). Ia juga kisah masyarakat kerana menyentuh isu-isu perubatan dalam kehidupan masyarakat. Bukan itu sahaja, ia kisah seorang pemuda yang hidupnya sarat impian dan cita-cita. Lebih menarik ia bukan hanya menyentuh fiqh perubatan bahkan turut menyelitkan fiqh wanita dan fiqh cinta.

Berjayakah misi seorang doktor muda dalam memperjuangkan syariat di hospital ketika bergelar doktor pelatih?

Ulasan ainsabrina:

Watak utamanya Dr Muslih , doktor Houseman atau lebih mudah dipanggil sebagai HO di Hospital Selayang. Denyut Kasih Medik memuatkan kisah perjuangan Dr Muslih dalam menegakkan islam dalam kerjaya perubatan serta dalam kehidupannya. Ia mengabungkan Fiqh perubatan, fiqh wanita dan juga fiqh cinta.

Dalam novel ini diselitkan beberapa permasalahan di dalam setiap posting yang Dr Muslih lalui, antaranya :

- Isu penggunaan ubat yang mengandungi unsur khinzir ( Clexane VS heparin)
- Kisah mat rempit
- Kisah doktor yang ketinggalan solat apabila perlu bertugas dalam dewan bedah. Rupanya solat itu boleh dijamakkan jika dalam kes-kes begini. (info ini saya baru tahu apabila baca buku ini)
- Kesan arak
- Kisah penagih dadah
- Antara sibuk bekerja dengan solat, antara tanggungjawab kita pada manusia dengan tanggungjawab kita pada Allah.
- Hak pada Allah walaupun sakit. Isu wuduk dan solat ketika sakit.
- Kisah ‘needle prick’, proses mencucuk atau mengambil darah pesakit yang mempunyai penyakit HIV ataupun Hepatitis yang boleh merebak melalui darah.
- Kisah remaja putus cinta menelan 20 biji panadol. (kisah ini pernah saya lihat di HUSM dulu)
- Isu perancangan keluarga, merancang mengunakan ubat dan lain-lain.
- Isu penguguran anak.
- Isu berkhatan anak.
- Isu air selusuh

Dan macam-macam lagi isu diperbincangkan di dalam novel ini. Selain mengenai perubatan, novel ini juga menyelitkan kisah cinta Dr Muslih dengan tunangan yang akhirnya menjadi isterinya dan juga kisah sahabat Dr Muslih, Dr Nazir dan Dr. Neezam kembali ke jalan yang benar.

Komen ainsabrina :

Novel ini memberi saya pendedahan mengenai kehidupan HO yang akan saya tempuh lebih kurang setahun lagi, insyAllah. Kehidupan HO secara umumnya diketahui semua sebagai fasa doktor yang sangat memeritkan. Kehidupan yang hampir 100% tertumpu di hospital dan juga kisah lambakan tugas HO. Membaca novel ini membuatkan semangat saya untuk menjadi doktor melonjak naik walaupun dalam masa yang sama, ada rasa cemas dan cuak dengan kehidupan HO yang bakal terjadi.

Selain dari itu, banyak ilmu fiqh perubatan yang saya dapat dari novel ini. Kebanyakannya adalah isu-isu yang sering saya lihat mahupun dengar di HUSM.

Akhir kata, saya nak kongsikan dengan semua satu dialog dalam Denyut Kasih Medik yang bagi saya menarik :

Dialog ini berlaku setelah Dr Muslih menerangkan mengenai solat jama’

“Ooh, baru saya faham. Terima Kasih banyak ya doktor. Doktor ni macam ustazlah. Doktor sekolah agama ke dulu “, kata MA Rahim

“Eh, saya biasa-biasa saja. Bukan apa, kan kewajipan kita untuk mengetahui tentang agama kita,. Perkara ini Fardu ain, Abang Rahim. Walaupun kita kerja bidang lain, kita juga kena tahu soal-soal hukum fiqah ni”, kata Dr. Muslih.

“Hmm, ya ta ya juga. Bukan golongan ustaz saja nak masuk syurga, kita semua pun nak masuk syurga. Jadi ilmu Fardu ain ni bukan ustaz saja yang kena pandai, kita pun kena pandai juga”, simpul MA Rahim.

---
Ain Sabrina

Ain : Cabaran 50 Buku : (12) Mandatori


Tajuk buku : Mandatori
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 505 m/s

Sinopsis Kulit belakang :

Bermula dengan hukuman di tali gantung yang dikenakan ke atas seorang pemandu, Carlos menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorang demi seorang yang menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yang dicipta oleh Carlos sendiri. Dialah pendakwa raya dan dia jugalah hakim.

Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yang diadilinya pasti akan menerima hukuman dengan sekali perbicaraan. Dan hukuman yang pasti ialah hukuman mati mandatori!

Ulasan ainsabrina :

Semuanya bermula dengan kisah Taasan, pemandu kepada Datuk Johari yang dihukum mati di tali gantung berikutan kes penangkapan dengan dadah. Walaupun Taasan tidak bersalah, namun disebabkan hukuman itu, keluarga Taasan menerima impak yang besar setelah pemergiannya. Dia meninggalkan Bu piah, isterinya dan dua anak, Amran dan Nurimah. Amran dihina kawan sekelasnya Juliana,Kelvin dan Jane sehinggakan Amran dibuang sekolah manakala Nurimah bertukar sekolah. Memikirkan nasib keluarga yang asyik ditimpa malang, Amran akhirnya berkeputusan menjadi nelayan. Siapa sangka hanya pada hari pertama dia sebagai nelayan, Amran hilang pabila perahu mereka karam akibat rebut angin monsoon.

Kisah itu berlalu dilupakan begitu sahaja. Semua dengan kisah masing-masing. Juliana sudah berjaya dengan syarikatnya namun bermasalah dengan kisah cintanya yang membawa dia bertemu dengan Norman. Kevin sudah berjaya menjadi doktor Forensik manakala Jane berjaya menjadi seorang peguam. Di saat kehidupan mereka seakan tenang tanpa bahaya, mereka dikejutkan dengan jemputan yang menemukan mereka dengan Carlos. Carlos ibarat penegak keadilan yang memberi hukuman kepada pesalah tanpa peguam pembela mahupun hakim.

Komen ainsabrina :

Novel ini saya habiskan sepanjang berada di keretapi Butterworth-Bangkok. Saya bagaikan ternanti-nanti babak seterusnya yang berlaku,juga tertanya-tanya siapa Carlos yang sebenarnya.

Novel thriller Ramlee Awang Murshid memang membuatkan kita seperti berada di dimensi lain. Kisahnya banyak kisah ulang tayang dan banyak watak wujud yang membuatkan kita tertanya-tanya. Watak Carlos dari awal begitu rahsia dan beberapa lagi watak rahsia yang lain.

---
Ain Sabrina

MB : Cabaran 50 Buku : (31) Kuntum Cinta Di Taman Syurga






Judul : Kuntum Cinta Di Taman Syurga
Penulis : Thoyba Mursyidah
Terbitan : PTS Litera Utama Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5783-54-8








1. Tahniah buat penulis muda ini di atas kelahiran novel pertamanya bersama PTS Litera Utama Sdn Bhd.

2. Kuntum Cinta Di Taman Syurga sebagai buah tangan pertama yang saya kira berjaya buat penulisnya, Nuraini Ruzi atau nama penanya Thoyba Mursyidah.

3. Novel ini berkisah tentang dunia dakwah para guru pelatih di sebuah institusi, yang berjuang dalam menegakkan agama Islam dalam persekitaran mereka.

4. Menyentuh mengenai bagaimana dakwah itu harus berjalan di kalangan umat, kesedaran betapa pentingnya ingat-mengingatkan dalam perkara kebaikan, di samping beberapa perbincangan dan wacana mengenai isu semasa, antaranya ideologi yang makin membarah di dalam masyarakat Islam, liberalisme. Islam liberal.

5. Selain itu novel ini juga berlegar sekitar makna persahabatan, kasih sayang sesama teman, jalinan ukhuwah yang terbina atas nama cinta Ilahi disentuh dan dibawa sepanjang pengisahan novel ini.

6. Apa yang saya suka mengenai novel ini apabila penulis menulis mengenai golongan 'pendakwah' yang tersasar jalannya sehingga mengakibatkan perkara mengajak mendekati Tuhan itu telah berubah wajah sehingga melahirkan generasi-generasi yang skeptis dan sinis pandangannya terhadap usaha dakwah ini.

7. Watak Syaidi diambil sebagai contoh. Dia merupakan seorang anak yang membesar dalam suasana bapanya tiada di sisi kerana sering berpergian bersama rakan-rakannya dalam menjalani kerja dakwah. Kadang berhari, kadang berbulan. Keadaan itu menyebabkan ibunya terpaksa menanggung semua pekerjaan dalam mencari rezeki mereka sekeluarga yang sewajibnya menjadi tanggungjawab si bapa.

8. Melihat ibunya bersusah bekerja demi membesarkannya membuatkan Syaidi benci kepada bapanya. Bapanya dipandang sebagai tidak bertanggungjawab sehingga melepaskan semua beban keluarga kepada ibu, dan bapa hanya sibuk ke sana ke sini berdakwah, bahkan meminta wang daripada ibu pula.

9. Semua itu menyebabkan Syaidi membenci orang yang kononnya ingin berdakwah, sehingga dia menjadi anti kepada rakan-rakan guru pelatih yang giat menjalankan kerja dakwah ini.

Kebingungan yang menyesakkan ruang mindanya sedikit demi sedikit bertukar menjadi kemarahan. Kemarahan itu lalu berubah menjadi kebencian. Kebencian yang amat pada ayahnya, pada cara hidupnya, pada perkataan yang bernama dakwah! (ms 173)

Ayah sering berjubah dan berserban ke mana-mana sahaja dia pergi. Dahulu, ayahnya bekerja di sebuah kilang, tetapi selepas menyertai kumpulan dakwah, dia berhenti kerja dan tidak mahu ambil tahu lagi hal rumah tangga.

"Aku benci ayah!" (ms 213)


10. Lalu sepanjang novel ini diberikan pandangan dan pedoman bagaimana kerja mulia dakwah itu harus dijalankan melalui watak-watak guru pelatih tersebut. Sambil di bantu oleh watak Amir Hamizan yang menjadi mentor kepada mereka.

11. Sebuah novel yang menarik. Walaupun sebagai penulis muda, masih ada di sana sini ruang yang boleh diperbaiki, juga saya merasakan plot serta konfliknya yang cuba ditonjolkan tidak seberapa 'drama', tetapi kalau mahu mengikut apa yang dipanggil Gagasan Persuratan Baru, plot serta jalan cerita sesebuah penulisan sudah tidak menjadi keutamaan lagi. Yang penting, nilai ilmu yang diperolehi pembaca di saat menghabiskan sesebuah novel itu yang harus ditekankan.

12. Sekali tahniah buat penulisnya, pada novel kedua harapnya lebih segar dan matang serta lebih sampai ke akar, tuntas jika mahu membawakan sesuatu perkara seperti Islam liberal itu. Tahniah sekali lagi, semoga bermanfaat buat semua.

---
Melihat Buku

NH : Cabaran 50 Buku : (26) Ranting Cinta Si Plato

Ranting Cinta Si Plato
Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara
terbitan 2010

Ranting cinta si Plato adalah hasil garapan yang cukup indah dari Norhayati Berahim. Mengisahkan kehidupan seorang doktor muda yang mencari rezeki di rantauan. Doktor muda tersebut bernama Muaz.

Kisah ini juga terselit juga tentang peluang kedua dalam percintaan. Pertemuan Muaz dengan Sofea membenihkan rasa cinta di hati masing-masing. Ketika pertemuan tersebut, Sofea masih bergelar seorang pelajar manakala Muaz sudah bekerja di sebuah hospital dimana tempat Sofea menjalankan latihan praktikalnya. Pertemuan Muaz dengan Sofea, telah menyebabkan perasaan dan jiwa Muaz mengalami satu perubahan yang sukar digambarkan oleh mata kasar.

Muaz berasa sangat teruja setiap kali dapat meluangkan masa bersama Sofea. Mereka selalu berkongsi cerita tentang kerenah pesakit, masalah-masalah pembelajaran yang di hadapi oleh Sofea dan mereka sering makan tengahari bersama. Kehadiran Sofea dalam hidup Muaz membuatkan Muaz berasa sangat terhibur kerana Muaz sendiri sudah lama menetap di negara orang. Muaz terlalu merinduinya adiknya, Dian.

Setelah tamat belajar, Sofea kembali ke tanah air. Setibanya di Malaysia, Sofea yang sememangnya telah mempunyai teman lelaki yang bernmama Alfian. Alfian menagih janji, iaitu mengambil Sofea sebagai isteri. Sofea dan Alfian telah lama menyulam kasih. Setelah perkahwinan terlaksana, barulah Sofea sedar, antaranya dengan Alfian, terdapat terlalu banyak ketidakserasian. Sentiasa saja berlaku perkara-perkara yang menyakitkan hati masing-masing. Sofea banyak menyimpan syak wasangka terhadap Alfian kerana Alfian lebih mementingkan kerjayanya daripada kebajikan Sofea sebagai isterinya. Setiap hari hujung minggu pun, Alfian selalu keluar bekerja. Bermacam-macam perkara yang bukan-bukan telah bermain di fikiran Sofea. Sofea mengesyaki Alfian berlaku tidak jujur di belakangnya, namun, Sofea hanya pendamkan seorang diri masalah yang di hadapinya.

Kerana kesibukan kerja yang melampau, Alfian jarang meluangkan masa bersama Sofea. Akhirnya, kecekalan hati Sofea diuji dengan ujian yang cukup berat. Ketika Sofea masih mengharapkan belaian dan layanan yang sewajarnya dari seorang lelaki yang bergelar suami, Sofea ditinggalkan oleh lelaki tersebut untuk selama-lamanya. Alfian terlibat dalam kemalangan sehingga meragut nyawanya semasa dalam perjalanan ke tempat kerja di luar daerah.

Sofea terlalu kecewa dengan kehilangan Alfian. Sofea belum mengecapi kebahagian bergelar seorang isteri. Sofea betul-betul rasa kehilangan. Setiap saat, Sofea akan meratapi kemergian Alfian. Sofea seperti tidak dapat menerima takdir yang telah ditentukan padanya. Sofea terasa kehilangan yang teramat sangat, sememangnya Sofea tidak dapat menerima kenyataan yang dia telah kehilangan Alfian buat selama-lamanya. Setiap petang, Sofia akan menziarahi kubur Alfian. Menangis dan meratap di sisi batu nisan milik Alfian.

Muaz juga telah kembali ke Malaysia setelah lama menetap di luar negara. Kerinduannya pada adik kesayangan tidak dapat dibendung lagi. Selain merindui adiknya, Dian, Muaz juga bertekad untuk mencari satu nama yang sentiasa terlintas di fikirannya. Tapi, bagaimana untuk menemui tuan empunya nama tersebut kerana Muaz tidak mempunyai apa-apa info tentangnya.

Dian, telah memilih untuk berumahtangga dalam usia yang muda. Muaz menentang keras kehendak adiknya itu. Dian mahu berkahwin dengan Kyrel, iaitu salah seorang pensyarah di tempat dia belajar. Walaupun mendapat tentangan hebat dari Muaz, Dian tetap bertekad mahu berkahwin dengan Kyrel. Pelbagai cara Dian lakukan untuk menyakinkan Muaz tentang perkahwinan yang bakal dilangsungkan bersama Kyrel. Melihat pada kesungguh yang ditunjukkan oleh Dian, akhirnya Muaz terpaksa mengalah kerana turut mendapat sokongan persetujuan perkahwinan Dian oleh Mak Uda nya. Setelah Dian selamat menjadi isteri kepada Kyrel, Mak Udanya sibuk menyuruh Muaz berumahtangga juga. Bermacam-macam helah Muaz berikan pada Mak Uda kerana Muaz masih mengharapkan kehadiran Sofea untuk menyinari hidupnya.

Kesian Dian, rupanya harapan untuk mengecapi rumahtangga yang bahagia bersama kekasih hati tidak kesampaian kerana suami Dian telah berubah laku setelah beberapa bulan memasuki alam perkahwinan. Terlalu banyak keperitan yang dihadiahkan oleh Kyrel kepada Dian. Hidup Dian tidak pernah kenal erti bahagia setelah bergelas isteri Kyrel. Kyrel hidup dengan penuh kepuraan. Kyrel berlaku curang dibelakang Dian. Disebabkan kesengsaraan hidup yang di tanggung, Dian menemui ajal pada usia yang terlalu muda. Muaz menerima dengan redha kemergian adik tersayangnya.

Sofea pula, setiap petang akan menziarahi pusara Alfian. Mungkin takdir telah tertulis, menemukan kembali Sofea dan Muaz. Sofea menyedari, ada insan lain yang baru menzirahi pusara berhampiran pusara Alfian. Muaz juga sedang menyedekahkan ayat-ayat suci di pusara adiknya. Apabila Muaz terpandangkan Sofea yang berada tidak jauh dari tempatnya, Muaz seperti mengenali wanita tersebut.

Pertemuan kedua yang tidak disengajakan antara Muaz dan Sofea umpama satu anugerah yang paling berharga dalam hidup Muaz. Muaz terlalu mengharapkan kehadiran Sofea untuk menyinari kehidupan yang dan Muaz terlalu merindui setiap celoteh Sofea.

Akhirnya Muaz telah kembali menjadi pendengar setia untuk semua masalah yang melanda hidup Sofea. Hampir 5 tahun mereka terpisah. Jangka masa yang agak lama itu, tidak sedikit pun melunturkan perasan yang telah lama bercambah di hati Muaz untuk Sofea. Rupa-rupanya, terlalu banyak peristiwa tragis yang telah Alfian tinggalkan untuk Sofea. Setelah pemergiannya, satu persatu kebenaran yang cukup mengguris hati wanita Sofea muncul di hadapan Sofea. Nasib baik, dengan kehadiran Muaz, Sofia berjaya menempuhi segala-galanya dengan tenang. Akhirnya, Muaz berjaya menyunting Sofea untuk menjadi suri di hatinya buat selama-lamanya.

Akhirnya, Muaz berjaya menemui ranting cintanya yang telah lama di cari. Pada awalnya Sofea tidak memberi respon yang positif pada Muaz. Bermacam-macam cara yang Muaz lakukan untuk memikat hati Sofea. Kebahagian berjaya menjadi milik Muaz dan Sofea.

Ranting Cinta si Plato adalah satu falsafah tentang cinta. Falsafah itu dihuraikan dengan begitu teliti. Jalan penceritaan yang menarik. Watak utama yang terlalu baik. terdapat beberapa watak yang terlalu kejam. Saya harap dengan sedikit ulasan tentang Ranting Cinta Si Plato ini dapat menarik minat pembaca-pembaca novel.

---
Noor Hekmat

Ain : Cabaran 50 Buku : (11) Cinta Dari Istana


Tajuk buku : Cinta dari Istana
Penulis : Adah Hamidah
Keluaran :Fajar Pakeer
Halaman : 632 m/s

sinopsis kulit belakang :

Melangkah lamunan membilang bahagia... Detik itu apa maknanya?

Bukan kehendaknya melangkah keluar dari istana. Tapi dia terpaksa, maka diikutkan juga langkah kaki. Lalu takdir membawanya ke pintu pagar rumah seorang rakyat biasa.

“Okey, Piya. Tapi awak tak rasa ke yang awak ni terlalu muda untuk jadi pengasuh kepada seorang budak perempuan?” Ra’if Arjuna mengasak soalan.

Pengasuh? Tatkala itu bermulalah episod penyamaran, pendustaan yang terpaksa direncanakan oleh Puteri Mahkota Nur Shaafiah demi melindungi identiti diri. Menjadi seorang pengasuh anak kecil atau lebih tepat lagi orang gaji di rumah rakyat biasa itu merupakan satu penderitaan jiwa buat sang puteri. Dia tidak tahu membezakan apa itu senduk dan sudip, jadi bagaimana dia mahu menguruskan semuanya? Mujur saja dia bijak bermain dengan situasi sehingga dia kerap kali terselamat daripada bala yang dicipta tuan rumah, Ra’if Arjuna, duda beranak satu itu.

Bila hati disapa cinta, sang puteri mula menyangkal rasa. Mana mungkin puteri raja sepertinya jatuh cinta kepada rakyat biasa. Pantas dia menolak kata hati. Namun dia tewas pada perasaan cinta dan kasih sayang yang kian bersemi. Misi menawan hati Ra’if Arjuna tidak semudah disangka. Riaknya seperti suka, namun lafaz tidak pernah bersuara membuatkan sang puteri terus-terusan cuba mentafsir hati rakyat yang kerasnya mengalahkan tembok-tembok istana.

Apakah penyudahnya? Haruskah sang puteri melupakan saja atau haruskah terus mengejar cintanya? Atau mungkinkah tiada siapa yang mampu mengubah hakikat kenyataan bahawa tempat sang puteri tetaplah di istana, bukannya di teratak rakyat biasa!

Memangkah mimpi menghitung gembira... Detik itu cinta maknanya!

ulasan ainsabrina :

kisah ini ibarat cerita dongeng, kisah percintaan puteri raja dengan rakyat biasa. Kisah Puteri Mahkota Nur Shafiah (Piya) dengan rakyat biasa bernama Raif Arjuna (Raif).

Kisah bermula di sebuah negara bernama Alamar. Piya melarikan diri dari istana Alamar apabila mengetahui dia akan dilantik menjadi pemerintah mengantikan tempat ayahandanya, Srisultan Izzudin Izlan Shah. Piya melarikan diri ke negara jiran iaitu Malaysia dengan bantuan pembantunya yang bernama Dato' Andika. Sesampainya dia di Malaysia, dia tersesat di rumah Raif Arjuna yang menyangka dia pengasuh baru anaknya, Puteri Darwisyah.

Lalu bermulalah kisah baru Puteri Mahkota Alamar sebagai rakyat biasa.

Sebagai puteri raja yang ditatang penuh di istana, ternyata Piya tidak mengetahui banyak tentang kerja dapur sehinggakan Raif berura-ura ingin memberhentikan Piya. Namun atas sokongan dan bantuan Ibu Raif, Piya masih kekal di situ. Ada alasan kenapa Ibu Raif Arjuna menyokong penuh Piya. Sebagai ibu, dia dapat merasakan ada sesuatu antara Piya dan Raif lalu dia berusaha penuh menyatukan mereka.

Di antara mereka, ada Ad, jiran Raif yang dari awal menunjukkan rasa hatinya pada Piya. Dari hanya jiran kepada Raif, tiba-tiba diketahui yang Ad adalah Putra Aduka, tunangan Piya dari kecil.

Dengan usaha dan sokongan ibu Raif, akhirnya Raif mengaku kasihnya pada Piya lalu mereka bemadu kasih. Namun kisah kasih mereka terhenti sementara, apabila rahsia piya adalah Puteri Mahkota Alamar terbongkar pada Raif. Raif rasa tertipu dan Piya terpaksa kembali ke Alamar.

Sekembalinya ke Alamar, persiapan perkahwinannya dengan Putra Aduka bermula. Walaupun hati Piya tak rela namun kerana amanah ayahanda Piya, terpaksa juga dia turutkan. Ternyata Ad kawan Piya yang memahami, akhirnya Ad mengundur diri.

Setelah mendapat restu bonda, Piya berkeputusan meminang Raif. Pelik tapi itulah yang berlaku. Puteri raja meminang rakyat biasa, seorang perempuan meminang lelaki. Namun jawapannya mengecewakan. Kecewa dan sedih, akhirnya Piya berkeputusan untuk pergi jauh meninggalkan Alamar dan Malaysia. Di saat Piya mahu melupakan Raif, Raif datang sebagai tetamu Alamar atas urusan negara. Mampukah Piya melupakan Raif di saat Raif sentiasa di depan mata?

Komen ainsabrina :

Secara jujurnya, saya rasa sesak membaca novel ini. Rasa sukar menghabiskan setiap halaman buku ini. Bagi saya, cerita ini terlalu dongeng, seakan tidak berpijak di dunia nyata. Baris-baris ayatnya agak skema memandangkan watak utama novel ini adalah puteri raja Negara Alamar yang tinggi bahasanya.

Namun ada jugak babak yang membuatkan saya rasa geli hati, lebih-lebih beberapa perkataan yang dikatakan bahasa Negara Alamar. Seperti ‘abang’ di Malaysia dipanggil ‘aduka’ di Negara Alamar, ‘terima kasih’ digantikan dengan ‘rasa kasih’ dan beberapa nama buah dan sayur yang pelik.

---
Ain Sabrina

MB : Cabaran 50 Buku : (30) Melayu Hilang Di Dunia

Judul : Melayu Hilang Di Dunia
Penulis : Khalid Salleh
Terbitan : Rentak Positif Sdn Bhd
ISBN : 978-967-10286-0-5


1. Selama ini kita dilekakan dengan kata-kata 'keramat' Takkan Melayu Hilang Di Dunia.

2. Kini Khalid Salleh mendatangkan sebuah buku terbaru tulisan beliau berjudul 'Melayu Hilang Di Dunia' untuk umat Melayu lebih membuka mata, melihat apa yang sedang berlaku terhadap bangsa kita mutakhir ini.

3. Penulis melukiskan lakaran keresahan mengenai bangsa Melayu di tanah airnya yang semakin lama, semakin dihilangkan identitinya.

4. Kehilangan identiti yang menurut buku ini berpunca daripada para pemimpin Melayu sendiri yang sudah kehilangan ketuanan Melayunya sehingga sanggup menggadai maruah dan jejak bangsa sendiri hanya demi meraih undi dari bangsa lain agar terus diberi mandat dan kuasa memerintah negara.

5. Penulis menulis dengan tidak berpihak ke arah mana-mana parti politik. Beliau lebih melihat bangsa Melayu itu seharusnya bersatu di bawah suatu permuafakatan, tidak berpecah-pecah walaupun mungkin ada saling tidak bersetuju antara mereka.

6. Buku ini juga menyentuh beberapa perkara mengenai 'siapa' yang beroleh suka di kala bangsa Melayu ini sedang leka bertelagah sesama mereka.

7. Mungkin ada beberapa bahagian di dalam buku ini yang kiranya tidak selari dengan apa yang saya fahamkan, namun ada juga di sana sini, kita sebagai pembaca, harus membenarkan apa yang dikupaskan penulisnya.

8. Isu Singapura beralih tangan, isu Tanah Melayu dihilangkan nama Melayunya diganti dengan Malaysia, isu kad pengenalan yang dikeluarkan 'bangsa' daripadanya, bersama isu-isu yang lain, telah dipertanggungjawabkan penulis sebagai satu dosa para pemimpin yang telah secara sedar atau tidak, memadamkan Melayu dari muka bumi.

9. Tidak mustahil anak-anak yang lahir 10-20 tahun kemudian tidak mengetahui mengenai bangsa Melayu, sebaliknya mereka hanya diajar mengenai 'bangsa' Malaysia.

10. Perkataan Melayu begitu sensitif untuk dibangkitkan oleh para pemimpin politik, kerana mengkhuatirkan akan 'perasaan' dan 'hati' kawan-kawan yang tidak sebangsa di dalam barisan atau pakatan mereka. Apa-apa hak Melayu yang seharusnya dibela, didiamkan oleh mereka, namun apabila 'kawan-kawan' sebarisan atau sepakatan mereka menuntut hak bangsanya, akan lekas-lekas dinyatakan persetujuannya.

11. Juga tidak mustahil kalau sedikit masa lagi buku ini diharamkan penerbitannya memandangkan hal-hal yang ditulis bakal menyakitkan perasaan mereka yang tidak sebangsa. Sentimen perkauman. Rasis.

12. Sejurus menamatkan buku ini, saya berasakan jika buku ini mampu menyedarkan bangsa Melayu untuk bersatu semula, mengapa tidak disyorkan untuk membacanya.

13. Cuma pembaca mungkin sedar akan isi dan hujah yang berulang-ulang dari awal sehingga akhir buku ini yang digunakan penulisnya. Saya kira setiap bab dalam buku ini ditulis secara berasingan, dibaca pada tempat berasingan pula, lalu dikumpul dan dijadikan buku. Mungkin kerana itu ada isinya yang sama cuma pendekatan yang sedikit beda.

14. Walau 50 setuju 50 tidak setuju dengan buku ini, tetapi saya tetap menawarkan agar dimiliki dan difahami apa yang cuba penulis, Khalid Salleh sampaikan. Kita sudah terlalu lama berpecah dek kerana haluan dan fikiran politik yang berbeda. Cukup lama sehingga kita telah terbiasa dengannya. Marilah bergerak menuju penyatuan bangsa agar Melayu tidak hilang di dunia.

15. Semoga bermanfaat.

---
Melihat Buku