Aug 25, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (32) Gelora Asmara

Gelora Asmara
Haryani Kamilan

ISBN: 9789833669370
Penerbit: Buku Prima Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan 2 - 2008
Halaman: ~ 528
Harga: RM 18.90


~ Rasaku… ~

GA membawa kisah si mata keranjang; Tengku Ryan [Ryan] yang mula memperbaiki diri sendiri setelah terbabit dalam kemalangan yang menyebabkannya koma. Sebaik saja sedar dia pula disahkan mengalami komplikasi pneumonia akibat daripada gaya hidupnya yang kuat mengambil minuman beralkohol dan merokok ditambah pula dengan kecederaan yang dialami ketika kemalangan. Kesemuanya membuatkan Ryan mula menginsafi diri sendiri.

Sebagai lelaki yang kacak dan mempunyai harta peninggalan yang banyak memang sudah cukup melekakan Ryan. Dia digilai oleh ramai wanita sekaligus Ryan makin asyik dibuai nikmat duniawi. Tanggungjawabnya ditolak tepi, apa yang penting enjoy! Dan itu membuatkan ibu saudaranya; Engku Zabedah dan Lokman mengambil kesempatan untuk merampas segala hartanya. Dendam dan sikap iri hati sudah lama bersarang dalam diri dua beranak itu. Ryan yang sememangnya hanyut dengan keindahan sementara tidak pernah mengesyaki apa-apa. Padanya Engku Zabedah dan Lokman adalah tempat untuk bergantung harap.

MB : Cabaran 50 Buku : (39) Universiti Kedua

Judul : Universiti Kedua
Penulis : Kassim Ahmad
Terbitan : ZI Publications Sdn Bhd
ISBN : 978-967-5266-14-0



1. Bolehlah kita melihat autobiografi ini sebagai sebuah catitan penulis sepanjang pengalamannya di tahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) selama hampir 5 tahun.

2. Dari kisah penangkapannya, sehingga ke pembebasannya.

3. Ditambah dengan penulisnya seorang pemuisi yang disegani juga kontroversi, memoir ini terasa enak dihadam dengan bahasa dan persembahan yang terasa dekat.

4. Mungkin sering kita mendengar tentang kezaliman ISA ini. Ditangkap tanpa siasatan, ditahan seberapa lama, terpisah dengan keluarga. Namun tak ramai pula yang mengetahui modus operandinya bagaimana seseorang itu boleh ditahan di bawah akta ini dan bagaimana pula kehidupan mereka di kem tahanan di Kamunting, Taiping, Perak sana.

5. Melalui memoir ini, penulis, Kassim Ahmad berkongsi sedaya ingatannya kronologi bermula dari pagi dirinya didatangi anggota Polis Persekutuan sehingga Timbalan Penguasa mengkhabarkan tentang pembebasannya lima tahun kemudian.

Aug 24, 2011

WA : Cabaran 50 Buku : (21) Baju Melayu Hijau Serindit

Penulis : Syud
Halaman : 430
Tahun : Mei 2011
Terbitan : Jemari Seni Sdn Bhd
Harga : RM19.00 (Sem. M'sia)/RM22.00 (Sabah/Sarawak)

Buku terbaharu karya Syud ini sebenarnya sudah lama saya khatam. Semasa Pesta Buku (2011) hari tu lagi saya dah habis baca. 1-kerana tuntutan tugas waktu itu, saya kena tahu apa kisahnya buku ini kalau-kalau ada yang bertanya. 2-sebagai penggemar karya-karya Syud, sememangnya karya terbaharu beliau sangat-sangatlah saya nantikan. Dan pastinya ia menjadi prioriti saya untuk dibaca.

Plot/Jalan Cerita:

Baju Melayu Hijau Serindit berkisah tentang Wardah yang polos. Kisah tentang Pacai yang 'tidak berapa budiman' (pada Wardah lah). Dan ini kisah yang berlaku di seputar hidup mereka. Takdir mereka terlakar dek naskhah Nyanyian Tanjung Sepi yang sudah payah untuk dicari. Pertemuan kali pertama yang menjengkelkan hati Wardah pada si dia yang memborong dua naskhah terakhir NTS. Pertemuan pertama yang tidak meninggalkan sebarang tanda pada Pacai. Yang dia ingat hanyalah sekadar si dia yang berkasut merah berjalan ketuk-ketak-ketuk-ketak.

UA : Cabaran 50 Buku : (4) Maaf, Saya bukan Bibik!


Judul : Maaf, saya bukan Bibik!
Penulis : Nashmin
Terbitan: JS Adiwarna Sdn. Bhd.
Halaman: 340 m/s
ISBN : 978-967-0201-10-8
Cetakan pertama Mei 2011

Kulit belakang novel :

Bahasa Melayu SPM tu ‘kacang’ baginya. Lalu dia luangkan masa baca majalah hiburan saja. Hasil: Bahasa Melayu – 9G. Dia nekad mahu ambil semula SPM, tapi dia kesian pada ibu yang sudah jadi balu. Mereka sekeluarga bukan orang berada, tinggal pun di rumah pangsa DBKL saja.

Dia perlu cari duit sendiri!

Peluang terbuka luas apabila ada kerja kosong jadi orang gaji di Selama, Perak. Tapi mampukah dia gadis Kuala Lumpur hidup jauh di pedalaman? Lebih-lebih lagi, anak lelaki majikan yang sudah bertunang itu sangat benci padanya.

Bibikkkk!! Siang ikan bersih-bersih ya!!

Kerenah Zaki yang memang seperti mahu menghalaunya itu buat Suhana jadi geram bercampur sedih. Perlu terus bertahan? Atau dia mengaku kalah sahaja dan katakan pada Zaki: Maaf, Saya Bukan Bibik!

Ini memang novel pertama NASHMIN. Namun karyanya sudah memperlihatkan kematangan; dia menulis daripada hati yang jujur lagi polos. Pemilik ijazah Sarjana Muda Pengajian Melayu ini garap bahasa Melayunya dengan baik sekali, menarik dan bersahaja. Prinsipnya, ‘segala usaha dan kerja yang dilakukan kerana Allah maka akan dinilai sebagai ibadah’.

Bicara Ummu Ammar :

Aug 23, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (31) Kau


Kau
Aloy Paradoks

ISBN: -
Penerbit: Paradoks Production & DuBook Press
Tarikh Terbit: Jun 2011
Halaman: ~ 40
Harga: RM 10


~ Rasaku… ~

Sekali lagi aku mencuri masa membaca kisah blook yang telah dibukukan. Hanya ada 7 cerpen walaupun penulisnya ada menyatakan menulis 8 cerpen baru, tetapi yang aku jumpa hanya 7, ia akan jadi 8 sekiranya ditambah dengan tinta penulis di halaman 3 itu.

Walaupun hanya ada 7 kisah tetapi terasa aku baca terlalu banyak kisah. Ya, ini mungkin bukan genre kesukaanku jadi aku terpaksa 'menghadam' kisahnya lebih lama daripada biasa.

A&N : Cabaran 50 Buku : (30) Rayyan Fantasi


Rayyan Fantasi
Ramlee Awang Murshid

ISBN: 9789831245828
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Ogos 2010
Halaman: ~ 512
Harga: RM 19.90


~ Rasaku… ~

Membaca karya RAM ni seperti aku menonton filem Starwars je. Watak Aiddin/Rayyan dan Ibrahim/Mij-Gillion sememangnya memerlukan aku berfantasi luar biasa. Baik daripada segi watak, tempat dan laras waktu. Semuanya perlu seiring ketika sedang membelai naskhah ini. Mujur juga sudah biasa dididik dengan stail RAM yang akan bercerita dengan tidak mengikut susunan waktu, maka tidak terasa kejanggalannya. Tetapi ada masanya aku perlu juga membelek-belek halaman terdahulu sebab lost hik3 lalala5 :P

Aiddin dilihat sebagai anak muda yang punya segala-galanya. Ada ayah, ibu tiri yang begitu mengasihinya serta datuk yang amat menyenangi dirinya. Namun ada sesuatu yang dirahsiakan daripada Aiddin malah daripada semua isi keluarga Ibrahim. Rahsia susur galur Aiddin dan juga diri Ibrahim sendiri. Siapa mereka berdua dan bagaimana boleh tercampak ke dunia asing iaitu bumi, Malaysia khususnya.

MB : Cabaran 50 Buku : (38) Sebelas Patriot

Judul : Sebelas Patriot
Penulis : Andrea Hirata
Terbitan : PT Bentang Pustaka
ISBN : 978-602-8811-52-1



1. Ia memberikan semacam inspirasi dan pendorong untuk melihat orang yang kita panggil 'ayah' dengan lebih dekat lagi.

2. Sebuah buku yang nipis, yang ditulis kurang menggunakan pena, tetapi lebih memberikan jiwa.

3. Pada novel kali ini Andrea Hirata berkongsi pengalaman semasa kecil ketika mana dia mendapat tahu bahawa ayahnya semasa muda dahulu adalah seorang pemain bola sepak yang handal.

4. Ayahnya mewakili Indonesia ketika perlawanan menentang penjajah waktu itu, Belanda. Perlawanan yang tidak boleh tidak, harus memenangkan puak penjajah walau dengan apa cara sekali pun. Namun Belanda kalah. Ayahnya bersama 10 pemain yang lain telah menjadi hero, wira kepada Indonesia pada perlawanan itu.

Aimie: Cabaran 50 Buku: (60) Lili Buat Najah


Penulis: Nazurah Aishah
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN978-967-5118-02-9
Harga: RM21.00
M/S: 530
Cetakan 1 – April 2008
Cetakan 2 – Mei 2008
Cetakan 3 – Januari 2011


telah kau tunai seribu janji
satu kau mungkiri, hidup bersamaku…


Blurb:

Aku dan Najah kenal di depan Stadium Old Trafford,
Berkahwin sembunyi-sembunyi di Tanah Ratu. Sekembali ke tanah air,
Aku dan Najah harus pula menjadi pelakon di depan mama yang sudah ada pilihan sendiri.

Itulah permulaan kisah ini…yang bagaikan sudah terang lagi bersuluh.
Apakah boleh aku memilih jalan ceritaku sendiri, Najah?
Jika tidak, bagaimana pula dengan perasaan?
Berkorban perasaanlah yang paling memedihkan,
kerana perasaan itu tidak pernah ada
bau dan warna: lalu sukarnya untuk orang lain memahami, apatah lagi merasai…

Tulis Najah:
apalah maknanya bulan kalau langit diselubungi mendung
apalah ertinya mentari kalau sinarnya dihalang gerhana
jadi bagaimana aku harus terus hidup
kalau mentari tak mahu berkongsi kehangatannya
dan bulan tidak mahu meminjamkan sinarnya…?

Najah, sudah jadi fitrah alam…mentari itu tetap terbit dari arah timur, dan
Bulan pula tetap setia menemani malam!


Kak Chik menukil:

Selepas tiga tahun karya ini di pasaran baru Kak Chik berpeluang untuk ‘merasai’ ruang lingkup kehidupan Tasha-Najah. Penulis menggarap rasa kisah ini dari sisi aku – Tasha anak tunggal yang dibesarkan oleh umi tanpa kasih saying ayah sedari Tasha dalam kandungan umi.

Aug 22, 2011

SNF: Cabaran 50 Buku: (2) Kemilau Mutiara Raudhah


Penulis: Saidatul Saffa
Penerbit: Jemari Seni Publishing
[ISBN 978-967-5118-25-8]
Harga: Sem. Malaysia/SabahSarawak RM22.00/RM25.00
M/s: 616
Cetakan 1 – September 2009

Sinopsis

biar setinggi mana langit digapai, sedalam mana bumi digali, takkan kau temui cinta hakiki, kerana cinta itu letaknya di hati seorang abadi

Kerana pasir, terbentuknya mutiara.

Kerana tanah, lahirnya manusia.

Ini sebuah kisah kembara di atas bumi Tuhan.

Kembara hati dalam jiwa hamba.

Kembara daripada hina kepada mulia.

Ini kisah kembara hidup.

Kembara dia mencari mutiara cinta di laut dalam, dan kembara mereka menemui cinta Dia di langit nan tinggi.

Kata Raudhah, dia punya sejarah jahiliah tersendiri.

Katanya pula, Raudhah ibarat bidadari yang turun dari langit untuk menyebarkan keindahannya.

Lalu kata mereka, langit kawannya bumi, laut pasangannya pantai, siang temannya malam, petang sahabatnya pagi, isteri pula pendampingnya suami.

Bukankah kita diciptakan berbeza untuk saling melengkapi, lantas nikmat Tuhan yang mana lagi mahu didustakan?

Ulasan

Sepanjang pembacaan saya menerusi novel ini, ada satu perasaan yang sering berlegar dalam diri saya iaitu marah. Itu yang saya dapat jelaskan apabila cuba menghayati setiap watak dalam penceritaan ini terutama watak heroin. Heroin, adalah watak yang agak keras dan mungkin juga boleh dikatakan degil. Ya, kerana dia seperti seorang perempuan islam yang menganggap dirinya hanya layak mendapat balasan kebaikan semata.

AS: Cabaran 50 Buku : (41) Viva Sakura


Tajuk: Viva Sakura
Penulis: Zuliana Abuas
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd (Cetakan 2 April 2009)
602 Mukasurat
Harga: RM21(SM)/ RM24(SS)


Saya mengambil masa yang agak lama untuk membuat ulasan terkini yang dibaca bagi bulan Ogos selepas ulasan yang terdahulu.Buat pertama kalinya saya ingin berkongsi rasa tentang novel terbitan NB Kara di di sini. Namun Viva Sakura bukanlah novel pertama NB Kara yang saya baca.

Melihat tajuk saya mengandaikan bahawa saya kan bertemu dengan sesuatu yang baru dalam novel ini. Sedari awal pembacaan saya seolah-olah menonton drama Korea yang telah dialih bahasakan ke Bahasa Melayu kerana seingat saya tiada satu pun bahasa Korea digunakan walaupun hampir keseluruhan cerita berlaku di Negara Korea dan watak Sakura juga dikelilingi oleh orang berbangsa Korea (mungkin agak pelik bagi sesetengah pembaca). Mungkin inilah sesuatu yang baru yang saya telah temui dalam novel ini.

Aug 20, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (16) Sweet Sour


SWEET SOUR
Penulis : Nasz
Halaman : 570
Harga : RM 21.00
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1, 2, 3, 4 - 2010


Secara ringkas :

Zarul dan Alia, bertahun lama menyulam cinta tapi dah ditakdirkan jodoh Alia bukan dengan Zarul. Bahkan jodohnya dengan abang kepada Zarul sendiri!

7 tahun bersama Zarul, bukan satu tempoh yang singkat tapi Alia dihampakan dengan sekeping kad jemputan perkahwinan Zarul yang diberi oleh Zarul sendiri. Betapa hancur luluhnya hati Alia, terasa dirinya dipermainkan.

Pada masa yang sama Joe cuba memenangi hati Alia, Cuma Alia saja yang tidak sedar akan kehadiran Joe. Sehinggalah Joe mahu mengahwini Alia. Alia yang ketika itu masih marah dengan perbuatan Zarul terus menerima lamaran Joe dan mereka berkahwin walaupun Alia tak cintakan Joe.

“Aku pun boleh kahwin dengan orang lain macam dia buat. kita jadi satu keluarga, habis cerita!” -Alia

XX : Cabaran 50 Buku : (15) Anaknya Anakku Jua


ANAKNYA ANAKKU JUA
Penulis : Anarif
Halaman : 662
Harga : RM 22
Terbitan : Kaki Novel
Cetakan 1- 2011


Secara ringkas :

Mengisahkan tentang seorang gadis yang bernama Nisa’ yang terpaksa memelihara seorang bayi perempuan yang baru lahir. Bayi tersebut juga merupakan anak kepada bekas kekasihnya sendiri. Sebelum memelihara bayi tersebut Nisa’ mempunyai kekasih yang bakal bertunang dengannya, keluarga bahagia dan pekerjaan tetap, hidupnya normal tetapi dengan kehadiran bayi yang dinamakan Hana itu, kehidupan Nisa’ berubah serta-merta.

Dalam usia muda dia terpaksa menjadi seorang ibu dan memelihara Hana. Dia seolah-olah kehilangan ibunya sendiri kerana Uminya itu tidak menyukai Hana, baginya Hana hanya akan membebankan hidup Nisa’ dan disebabkan Hana juga dia khuatir Nisa’ tidak akan berkahwin. Nisa’ juga terpaksa memutuskan hubungannya dengan Daniel kerana lelaki itu tidak akan sesekali menerima Hana yang berstatuskan anak kepada bekas kekasih Nisa’.

Melalui Mak su (pengasuh Hana ketika Nisa’ sedang bekerja) Nisa’ berjumpa dengan Irfan seorang duda yang baru kematian isteri dan anaknya dalam satu kemalangan. Dari situlah mereka mula berkenalan.

UA : Cabaran 50 Buku : (3) Roti Cicah Susu


Judul : Roti Cicah Susu
Penulis : Liza Nur
Terbitan: Grup Buku Karangkraf – Buku Prima
Halaman: 476 m/s
Cetakan 1 - 2011

Kulit belakang novel :

Umaira (Mai) dibesarkan bersama Elmiyya (Elmy), Arissa (Aris) dan Aiman (Ayim)di sebuah rumah kebajikan, Teratak Markissa. Sebelum dewasa, Teratak Markissa musnah angkara Geng Tengkorak. Mereka semuanya berpisah. Mai terpaksa tinggal bersama si kaki dera. Ayim diserahkan kepada Haidar, konco kanan Geng Tengkorak. Namun, Ayim benci pada keganasan Haidar. Hobinya adalah membaca novel-novel cinta hasil karya Widad Qameela. Pertemuan WIdad dan Ayim di dalam penerbangan ke Malaysia telah membawa kejutan. Widad rupa-rupanya adalah Mai, si comot berhingus yang pernah bergerak bagaikan kembar siam dengannya dulu. Bagaimana pula dengan rakan-rakan lama mereka yang lain?

Aku takkan biarkan putaran masa lumpuhkan kenangan kita. Mungkin sekarang kau dah besar, dah lawa. Tapi, bagi aku, kau tetap budak comot yang berhingus macam dulu. Tak kira apa pun yang jadi, aku akan tetap sayang kau sampai bila-bila. Cuma aku takut untuk mendampingimu, Mai. Sebab aku juga bukan Aiman yang dulu.Ayim

Aku memandang awan mega dari sudut terpencil. Putihnya, tulusnya, tidak kulihat di hati mereka yang aku cintai, mereka yang kupanggil saudara. Aku mahu melangkah di atas angin, cuba menjejak istana kayangan di kaki langit. Sedangkan aku tahu, tubuh berdosa ini akan jatuh menghentam bumi, takkan sampai ke taman larangan yang aku impikan.Mai

“Jo, Aris terima Jo seadanya. Walaupun orang panggil Jo lembik, sotong. Dulu Aris angkuh, Aris pandang rupa dari hati yang ikhlas. Sekarang barulah Aris faham, cinta sejati bukan tafsiran mata. Mata hanya mampu memandang bukan merasa dan menilai.”Aris

Bicara Ummu Ammar :

XX : Cabaran 50 Buku : (14) M.A.I.D.


M.A.I.D.
Penulis : Suri Ryana
Halaman : 753
Harga : RM 26.00
Terbitan : Kaki Novel
Cetakan 6 - 2011


Secara ringkas :

Senang sahaja pandangan Noorul terhadap Harris. Cerewet! Cerewet dalam bahasa inggerisnya orang panggil Fussy. Jadi kesimpulannya Harris yang cerewet = fussy = Mr. F.

Noorul yang terdesak mencari pekerjaan terpaksa menerima tawaran bekerja sebagai pembantu rumah Harris yang pada pandangannya, makhluk paling cerewet pernah dia jumpa!

Sikap Noorul yang kelam-kabut selalu mengundang marah Harris. Ada sahaja benda yang hendak dimarahkan Harris. Kerja-kerja Noorul juga teruk dikritik! Itu tak kena , ini salah, masak tak sedap, lap habuk tak bersih, macam-macam lagi lah sampaikan Noorul dah rasa benci dengan sikap Harris yang cerewet tu. Bak kata Noorul “Muka saja yang hensem tapi perangai cerewet sungguh!”. Tapi secerewet mana pun Harris, Noorul terpaksa dan kena bersabar dengannya disebabkan hendak menjaga periuk nasinya itu.

Aug 19, 2011

MB : Cabaran 50 Buku : (37) Sigaraning





Judul : Sigaraning
Penulis : Imaen
Terbitan : Jemari Seni
ISBN : 978-967-5118-13-5



1. Pertama kali yang terlintas adalah, apakah 'sigaraning' itu?

2. Kedua kali yang terlintas adalah, sedap ke?

3. Menurut penulisnya, Imaen, lewat blognya, sigaraning bermaksud belahan jiwa dalam bahasa Jawa. Dan menyoal dirinya sendiri, adakah novel ini berkisahkan cinta dan jiwang? Beliau menjawab, tidak. Tetapi setiap orang punya pandangan tersendiri, terserahlah.

4. Keseluruhan novel ini adalah mengenai watak Ali Imran. Yang mengusahai sebuah kedai runcit bernama Pasar Mini MusliMart. Dijadikan cerita, Ali dilanda masalah kewangan, lalu terjumpa beg yang mengandungi duit RM 2 juta, dan mengambilnya.

UA : Cabaran 50 Buku : (2) Baju Melayu Hijau Serindit


Judul : Baju Melayu Hijau Serindit
Penulis : Syud
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Halaman: 430 m/s
ISBN : 978-967-5118-59-3
Cetakan pertama Mei 2011

Kulit belakang novel :

Dia ibarat seperti orang yang sedang berjalan di lantai dapur selepas ada pinggan pecah... harus berhati-hati dia, kerana kaca yang tidak nampak dek mata itu boleh melukakan kakinya.

~ I ~

Hidup seorang Wardah senang sahaja. Dia bersyukur kerana dia tidak pernah menghadapi situasi yang sukar (setakat inilah).

Hidupnya menjadi drama apabila mama mula campur tangan. Dia tidak mahu jadi anak tak dengar kata. Jadi harus bagaimana dia, untuk menghalang rancangan ‘mencari jodoh’ mama itu?

“Mama, janganlah libatkan Ilham. Biarlah lelaki tu nak pilih suka siapa pun.”

~II~

Dia bukanlah lelaki yang mudah jatuh cinta; namun tak ramai yang percaya akan hal itu. Dulu, hatinya juga pernah ‘hilang’ daripada dirinya. Sekali. Tak ramai yang tahu tentang itu!

“Apa yang I dapat kalau I tolong you?”
“You dapat jadi boyfriend I.”


Tapi apabila dia betul-betul jatuh hati pada seseorang, orang itu pun tak nak percaya.

Sedihlah

Sinopsis :

ABB:Cabaran 50 Buku (7): Panggil Aku Dahlia

Panggil Aku Dahlia: Perjuangan Seorang Dahlia

Dahlia bukan Rose yang menjadi pujaan ramai. Sungguhpun begitu Dahlia punyai aura dan seri yang tersendiri dan cantik.

Panggil Aku Dahlia karya Noor Suraya, mengangkat seri dan aura Dahlia yang tidak secantik Rose atau Mawar. Dahlia Noor Suraya ini tidak sesempurna rose. Wajah Dahlia yang punyai parut di dagu dan kulit pula tidak secerah dan semulus seperti watak-watak ‘rose’ yang sering saya ‘jumpa’ di dalam novel. Namun begitu ada di antara kelopak-kolopak Dahlia Noor Suraya ini punyai aura dan seri yang jauh lebih wangi dari kelopak watak –watak rose yang sentiasa cantik itu.

Panggil Aku Dahlia adalah cerita Dahlia atau Puteri Dahlia anak Megat Qais. Perempuan Melayu yang berdarah Filipina dari sebelah ibu. Dahlia orangnya ‘kuat’ dengan prinsip hidup sebagai seorang wanita Muslim. Tetapi juga seorang yang pendendam. Pada pendapat saya kisah Panggil Aku Dahlia (PAD) mirip kisah Romeo and Juliet barat tetapi tidaklah seratus peratus mengikut bingkai cerita itu. Cuma idea pokok kisah PAD mungkin serupa.

Ain : Cabaran 50 Buku : (22) Bagaikan Puteri


Tajuk buku : Bagaikan Puteri
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 574 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Bagaikan Puteri , kisah fiksyen yang ada dua zaman. Satu kisah di penghujung kurun ke-15 dan satu lagi kisah di abad-21. Kisah yang tak terjangkau akal.

Kisah di penghujung kurun ke-15, dikisahkan seorang laksamana hebat yang digelar Laksama Sunan yang nama sebenarnya adalah Saifudin. Di sebalik kehebatannya sebagai laksama, ada kisah lama yang tersembunyi. Kisah lalu yang menyebabkan dia membawa diri jauh dari kampung Punggor, Tanah Melayu ke Acheh. Namun, setiap yang berlaku ada hikmahnya, kerana kisah lalu yang menemukan dia dengan Wali Sufi dan menjadikan dia laksamana Sunan yang terkenal.

Rindu dengan kampung halaman dan setelah mendapat kebenaran dari Wali Sufi, Saifudin membawa langkah kembali ke Kampung Punggor. Di dalam perjalanan, dia dipertemukan dengan Haryani.

Ain : Cabaran 50 Buku : (21) Lagu Cinta Buatmu


Tajuk buku : Lagu Cinta Buatmu
Penulis : Qaseh Qaisara
Keluaran : FP(Fajar Pakeer)
Halaman : 491 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Daniel sepatutnya melansungkan perkahwinannya dengan tunangnya, Nadia. Namun di saat akhir Nadia menghilangkan diri. Buntu, Daniel cuba menyelamatkan maruah keluarga, lali dia mencari jalan untuk meneruskan perkahwinannya itu.

Dan kerana itu, dia ditemukan dengan Anis. Demi sayangkan ibu tirinya, Anis terpaksa menjadi penganti pengantin perempuan buat Daniel. Pertemuan dan perkenalan yang hanya sekejap akhirnya membawa ke jinjang pelamin. Walaupun perkahwinan mereka ini boleh dikategorikan kahwin tak rela, respon mereka berdua seakan mereka rela.

Perkenalan yang sekejap membuatkan mereka menjadi pasangan yang kekok. Tiada bicara di antara pada 2 minggu yang pertama. Daniel yang pendiam manakala Anis yang peramah, ternyata mereka berbeza. Sampaikan ada suatu peristiwa yang berlaku yang membuahkan bicara antara mereka.

Bicara selepas itu datang tanpa dipaksa. Daniel yang pendiam seakan berubah menjadi Anis yang peramah, bercakap tiada henti apabila bersua dengan Anis. Juga ada rasa rindu antara mereka pabila mereka berjauhan. Mereka makin kenal kelemahan dan kelebihan masing-masing . ini membuahkan rasa kasih antara mereka.

Ain : Cabaran 50 Buku : (20) Kebaya Tales


Tajuk buku : Kebaya Tales
Penulis : Lee Su Kim
Keluaran : Marshall Cavendish
Halaman : 178 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Kebaya Tales adalah kombinasi kisah-kisah yang berlaku di dalam masyarat Baba & Nyonya.

Di awal muka surat buku ini, penulis menceritakan tentang keturunan baba nyonya nya di mana bapa penulis adalah baba dari Melaka dan ibunya adalah nyonya dari Pulau Pinang. Kombinasi dari 2 negeri menjadikan penulis rapat dengan kisah-kisah juga warisan baba&nyonya.

Kemudian, penulis ada membuat beberapa pendahuluan dengan mengenalkan kepada pembaca apa itu baba & nyonya sebenarnya. Juga diceritakan budaya dan warisan baba&nyonya yang berlainan dengan kaum cina mahupun kaum melayu. Ini kerana baba&nyonya ini adalah kombinasi 2 kaum itu yang membawa kepada satu budaya yang unik.

Selepas itu, penulis mengarapkan 13 kisah pendek yang memperihalkan kisah-kisah fiksyen yang bersangkut-paut dengan masyarakat baba&nyonya. Ada kisah perkahwinan baba & nyonya yang juga seperti kisah perkahwinan melayu zaman dahulu dimana setiap perkahwinan diatur keluarga. Juga ada kisah perebutan harta juga kisah cinta. Semua kisah seakan menceritakan tentang budaya masyarakat baba&nyonya dalam cerita yang pendek dengan ayat yang mudah. Ini membuatkan pembaca seakan ‘duduk’ sekali dalam masyarakat baba&nyonya.

Ain : Cabaran 50 Buku : (19) Soalnya Hati


Tajuk buku : Soalnya Hati
Penulis : Nurul Syahida
Keluaran : buku prima
Halaman : 339 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Kisah ini dimulakan dengan penyesalan Zulaika terhadap kisah lalu yang menyebabkan teman karibnya, Nurain meninggalkan Zulaika. Hanya kerana seorang lelaki bernama Faizal, hubungan persahabatan mereka terputus. Kesal dan Zulaika bagaikan kehilangan sebahagian dari dirinya.

Sedihnya terubat sedikit apabila berjumpa dengan teman-teman barunya, Shazana, Maisarah dan Dalilah. Semua dengan karektor masing-masing.

Perkenalannya dengan Amar Sufian apabila mereka dipasangkan dalam satu kertas kerja membuka kisah baru pada Zulaika. Memandang Amar Sufian seakan dia memandang jelmaan dirinya sendiri. Pada awalnya Zulaika jelik dengan sikap Amar Sufian yang suka memerintah dan sering kali memungkiri janji. Namun selepas beberapa peristiwa antara mereka, akhirnya Zulaika dan Amar Sufian boleh jadi kawan baik yang berkongsi kisah suka dan duka.

Persahabatan mereka tidak lama apabila Amar Sufian menghilangkan diri. Sekali lagi Zulaika bagaikan kehilangan sayapnya. Kehadiran Mohd Yusrizal Rivera menyerikan kembali hidup Zulaika namun ingatannya masih kuat pada Amar Sufian.

Ain : Cabaran 50 Buku : (18) Baju Pengantin Mak Andam


Tajuk buku : Baju Pengantin Mak Andam
Penulis : Areila Sahimi
Keluaran : Kaki Novel
Halaman : 524 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Aleeya dan Zain, mereka terjumpa di satu majlis perkahwinan. Saat itu, Aleeya terpaksa menjadi Mak Andam menganti tempat Kak Ana. Awalnya, mereka asyik bertingkah. Ada saja yang tak kena. Namun itu yang menarik hati Zain untuk berkawan dengan Aleeya. Aleeya pun menyambut huluran persahabatan. Mereka berkawan, SMS , chatting juga kadang-kadang makan bersama di kedai mapley.

Dari sembang-sembang kosong, Zain mula berani meluah rasa. Zain kata rindu dan juga kata cinta. Aleeya pula taktahu apa kata hati. Lalu mereka bersetuju talian persahabatan mesti diteruskan . Dari fasa kawan biasa mula naik pangkat ke teman tapi mesra. Hinggakan Aleeya berkongsi kisah dukanya dengan kekasih lamanya, Azizul pada Zain. Zain selamba memberi nasihat dan mengembirakan kembali Aleeya.

Tak lama selepas itu, Zain terpaksa bekerja luar jauh nun di Langkawi. Saat itu ada rasa rindu yang bertamu antara mereka. Hanya Zain yang berani meluahkan rindu sedangkan Aleeya memendam rasa rindu yang ada. Sehinggakan ada satu salah faham berlaku. Zain terasa dipermainkan. Sedangkan pada saat itu kasih Aleeya hanya buat Zain, namun rasa itu lambat diluahkan lalu Zain bersangka dia bertepuk sebelah tangan.

DN - Cabaran 50 Buku : (14) Nuansa Kota Merah : Khairyn Othman

Nuansa Kota Merah (NKM) merupakan sebuah novel yang mempunyai unsur Islam dan keinsafan. Melalui NKM, Khairyn Othman (KO) membawa pembaca ke satu dimensi yang berbeza zaman dan peradaban serta merentasi benua yang berbeza. Kita dibawa mengenali Dina  yang goyah pegangan agamanya, iaitu Islam. Kemudian, kita turut dibawa mengenali Shuaib dan Salma seterusnya menghayati perjuangan mereka yang mahu menegakkan syiar Islam dengan cara mereka, iaitu berperang.

R: Cabaran 50 Buku (61) Hati Bergetar Rindu


Hati Bergetar Rindu
Penulis: Dhiya Zafira
Editor: Mazuen Yahaya
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd
RM21.00
Sabah/Sarawak: RM24.00
530 mukasurat


"Mengapa gemar mencetuskan pertelingkahan sedangkan manusia sendiri lahir daripada sebuah kemesraan?"


Kalau anda kali pertama membeli dan membaca karya Dhiya Zafira, tentunya tak menyangka ianya novel romantis thriller kerana kulit buku ini tidak langsung menggambarkan sentuhan thriller dalam novel ini.


Awal-awal lagi kita sudah diperkenalkan kepada 'Angel' pembunuh bersiri. Dia adalah pemburu wanita-wanita cantik yang curang. Ari yg berada di tempat yang salah, di waktu yang tak kena, menyebabkan dia turut terseret sama dalam senarai buruan Angel. Kes ini juga membawa kita mengenali Sid yang bertanggungjawab untuk kes Angel. Ari yang ditemui dalam keadaan separuh mati membawa kita menyusuri kisah silam yang terselindung antara Sid dan Ari. Kisah Angel, Sid dan Ari diceritakan secara bersulam dalam teknik 'flashback' yang disusun kemas. Bukan senang nak menceritakan 'past' dan 'present' secara 'back to back' seperti ini tanpa mengelirukan pembaca. Terima kasih kepada penulis dan editor kerana sangat teliti dalam menyusun kronologi kisah ini dan membuat aku tidak pening malah merasa untuk terus membaca hingga helaian terakhir :)


Kisah silam Sid-Ari yang disulam dengan aktiviti-aktiviti Angel yang mendebarkan membuat pembacaan menjadi rancak dan lancar. Rasa tak sabar nak menyingkap rahsia pertelingkahan Sid dan Ari. Segalanya didedahkan sedikit demi sedikit seperti mengumpan kita untuk terus menyelak setiap helaian novel ini dengan penuh rasa ingin tahu. Aku faham apa yang Fauzan rasa bila Sid tu asyik buat cerita tergantung saja. Memang rasa nak sekeh kepala Sid :) kenapa la Fauzan tak tolong kita sekeh Sid sedas.


Selepas Angel tertangkap, terasa rentak cerita ini jadi tidak meriah dan jalan cerita jadi biasa-biasa, mungkin kerana dah selalu jugak baca novel yg ada kisah watak-watak utama dibawa ke Tanah Suci menunaikan umrah. Kemunculan semula copycat Angel setelah Ari dan Sid kembali dari mengerjakan ibadah umrah menghidupkan semula suasana bertenaga kisah ini. Bab-bab terakhir memang mendebarkan dan happy ending di penghujung ceritakan merupakan hadiah yang paling manis buat pembaca yang penat-penat tumpang panik.


Kalau nak banding kisah 'Hati Bergetar Rindu' dengan 'Jauh Kau Pergi', aku lebih suka JKP. JKP telah meletakkan penanda aras yang agak tinggi buat Dhiya Zafira.

Reunion watak-watak hero & heroin dari novel-novel Dhiya Zafira yang lalu kelihatan meriah :) Scene Jimmy tengok mms anak-anak buahnya yang dihantar oleh Afi kelihatan tidak ada kena mengena dengan kisah dalam Hati Bergetar Rindu. Bagi yang tidak mengikuti kisah mereka dalam 'Jauh Kau Pergi' mungkin akan berasa keliru mengapa scene itu menumpu kepada mereka 'out of the blue'. Apa-apa pun memang tak sabar nak baca kisah Jimmy :)


sure fine whatever
Rinn


blurb/novelcinta @ multiply/sinopsis belakang buku:


Hidup ini adalah rangkaian perjuangan demi perjuangan. Maka, jangan ada yang menyerah, berputus asa dan menganggap perjuangan hidup adalah satu yg sia-sia. Tetaplah tegar meskipun yg lain berguguran. Tetaplah tersenyum walau perjuangan ini terasa pahit dan berliku. Sesungguhnya, DIA tidak akan mensia-siakan usaha kita.


Ari ~ Bersamamu aku memahami makna bahagia, tetapi mengenalimu juga membawa aku ke lembah derita. Dalam dunia ini, tiada insan yg mahu dikhianati. Lebih-lebih lagi daripada orang yg paling dipercayai dan disayangi.


Sid ~ Segala jerih yang kita lalui, semoga ada senyum pada esok hari. Percayalah... kita semua hanya mahu bahagia. Percayalah... kebenaran hanya mampu dilihat oleh mata hati, dan Ari... yakinlah ALLAH sudah memilih yg terbaik buat kita.


Ini kisah mereka yg mencari kebahagiaan. Kisah mereka yg terbeban dengan dosa silam. Kisah mereka yg mencari keampunan. Kisah mereka yg mahu mencari jalan pulang. Kisah mereka yg harus mengerti dan memahami apa makna sebuah perjuangan.

Aug 17, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (60) Merdu Lirik Kasih


Merdu Lirik Kasih
Penulis: Durrah Fatiha
Terbitan alaf 21
Editor Fuad Mansor
RM21.00
Sabah/Sarawak: RM24.00
511 mukasurat
9789831246788




"Saat sukar mengungkap isi hati, melodi indah ini menjadi pengganti"


Bagi yg belum pernah membaca Rindu di Kalbu, rasanya tidak ada masalah utk membaca novel ini kerana penulis tidak mengelirukan pembaca dengan scenes yang perlu dirujuk novel terdahulu.


Bukan senang untuk Azad menerima wanita lain setelah Ain berkahwin dgn Ammar dan menjadi kakak iparnya. Disebabkan dia selalu menerima perhatian wanita, Sorfina menjadi perhatiannya kerana Sorfina kelihatan tidak terkesan langsung dengan kehadirannya.


Resume Sorfina menarik perhatian Azad dan mudah saja dia mengambil Sorfina bekerja di syarikat mereka. Rupanya Azad mahu menggunakan peluang itu utk membalas tindakan Sorfina yang tidak menghiraukan dirinya.


Sorfina yang tidak tahu apa2, bersyukur dgn pekerjaan yg diperolehinya. tau2 ja Azad dah hantar dia keja kat ladang kambing kesayangannya.


walaupun sorfina bukan jenis melawan, skali sekala dia melenting juga bila tak tahan dgn sikap Azad yang suka mengenakannya. Azad sudah tertarik tetapi dia tak reti nak meluahkan perasaan. Sorfina Selesa berkawan dgn Talhah , sahabat sejak kecil tetapi kehadiran azad mengusik hati kecilnya.


Azad melamar dlm keadaan tidak disangka-sangka. Demi utk mengelak dari kena mengorat dgn bapa sorfina, Datin Faridah (ibu azad) menerima cadangan bapa sorfina utk mengenenkan anak2 mereka. Azad cuba berlagak normal sedangkan dalam hati dia sudah melompat kegembiraan.


Dugaan hubungan mereka melanda apabila Azad terperangkap dan difitnah sahabatnya sendiri angkara dendam. Sorfina kelihatan rasional menerima keadaan itu tetapi Azad tidak mahu Sorfina menanti kasih seorang yg pernah tercalar maruah dan reputasi seperti dirinya lantas mengatur utk memutuskan hubungan dengan Sorfina. Sorfina kecewa dan menerima Talhah sbg tunangan.

Cerita kisah ini mempunyai jajaran cerita menaik. Insiden demi insiden yang diselitkan membuat cerita semakin menarik. Di akhir-akhir cerita kisah jadi agak mendatar tetapi ditamatkan dengan manis sekali :)

Thanks Kak Durrah untuk Merdu Lirik Kasih :). Dapat juga 'jengah-jengah' Ammar & Ain Syauqina

sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis

Pertemuan dengan seorg gadis yg langsung tidak tertarik kepadanya mencalarkan ego Azad. Bila kesempatan datang dia tidak teragak-agak untuk mengenakan gadis itu.

Dalam bertikam lidah dan balas-membalas usikan, satu perasaan asing mula hadir di hati si jejaka. Sorfina juga seperti membalas rasa tersebut walaupun gadis itu sebenarnya terikat dengan Talhah yang baik dan penyayang.

Azad teruja kala takdir memihak kepadanya. namun, hidup tak selalunya bahagia. Dalam meniti saat indah bersama Sorfina, Azad terjebak dalam kancah fitnah yg menghancurkan segalanya. Dia kehilangan kedudukan dan reputasi. Sudikah Sorfina bertahan di sisinya sedangkan kehadiran Talhah mendapat restu keluarga gadis itu? Apakah kesinambunan novel Rindu di Kalbu ini akan mengakhiri kembara Azad mencari cinta?

Aug 16, 2011

Keputusan Cabaran 50 Buku : Julai 2011

Salam semua,

Rasanya masih belum terlewat untuk kakwan ucapkan Salam Ramadhan buat adik-adik "Geng Lomba Baca" juga buat kalian yang sudi singgah di sini. Alhamdulillah kita masih dipertemukan dengan bulan yang penuh dengan keberkatan ini... moga Allah swt permudahkan segala urusan kita. Dan semoga semangat membaca kalian tidak tergugat di bulan puasa ini. Yelah selain melakukan ibadah sunat di bulan Ramadhan ini, amalan membaca juga tidak dikesampingkan. Membaca juga satu ibadah kan? Tapi biarlah bahan bacaan yang kita baca itu bersesuaian dengan bulan yang mulia ini...

Okeylah. Pertama sekali kakwan nak mohon maaf atas kelewatan untuk mengumumkan senarai 10 ulasan terpilih untuk bulan Julai. YA sangat lewat daripada waktu yang sepatutnya kakwan umumkan. Bebanan kerja di pejabat dua kali ganda banyaknya. Ingatkan di bulan puasa ini boleh rehat sikit, mana tahu bertimpa-timpa kerja yang datang (alasan? tapi inilah hakikatnya *sedih + penat*)

Inilah senarai 10 ulasan yang telah dipilih oleh panel. (Nama tidak mengikut urutan)

1- Aimie - Hanya Dia Sufi
2- AS - Nurul Laila Suria
3- A&N - Jejak-Jejak Songsang
4- FZ - Sweet Sour
5- FHS - Quartet
6- KK - Baju Melayu Hijau Serindit
7- MB - Kentang
8- R - Anaknya Anakku Jua
9- SS - Bawa Hatimu Kepada Tuhan
10- WA - Contengan Jalanan


Tahniah ya pada pemenang! Pada kalian yang tidak terpilih masih ada peluang lagi... Ayuh, baca dan ulas!

Salam sayang,
kakwan

SS: Cabaran 50 Buku : (6) Untuk Awak Teja Aulia


Tajuk buku : Untuk Awak Teja Aulia
Penulis : SYUD
Penerbit : JEMARI SENI
Harga : RM20.00
Halaman : 479

Jalan cerita:

Cerita tentang dua orang lelaki-perempuan yang berkawan baik dari kecil. Mereka tinggal berjiran. Bila dah membesar sama-sama, banyak sangat perkara yang dikongsi bersama. Si Aulia, si tunggal perempuan ada saja perangai manjanya. Cerita ini bermula dengan sikap bebalnya tidak mahu melanjutkan pelajaran ke Terengganu kerana terlau jauh dengan keluarga dan tidak sanggup berenggang dengan Adil. Tapi akhirnya termakan juga pujukan Adil. “Macam ni lah… nanti kalau kau tiba-tiba rindu gila kat aku, kau cakap jek. Nanti aku datang” Begitulah rapatnya persahabatan mereka.

Masa terus berlalu,sehinggalah sampai satu ketika berlakunya perselisihan faham antara mereka. Bermula dengan rasa Aulia yang kecil hati apabila Adil tidak memaklumkan tentang tawaran pekerjaan yang diperolehinya. Aulai merasakan yang dia sudah tidak penting lagi dalam hidup Aidil kerana dia mengetahui berita tersebut dari orang lain. Tindakan Aulia membaling hadiah pada Adil sehingga menyebabkan dahi Adil luka merupakan detik akhir mereka bersua muka. Aulia memohon maaf pada sebelah malamnya melalui sms, malangnya sms itu tidak sampai pada Adil kerana kerosakan telefon bimbit tersebut. Perkara ini tidak diketahui Aulia sehinggalah tiga tahun berlalu. Maka, semenjak kejadian itu mereka tidak lagi seperti selalu.

SS: Cabaran 50 Buku : (5) Akulah Cinderella


Tajuk buku : Akulah Cinderella
Penulis : Nozi Danisya
Penerbit : Kaki Novel
Harga : RM18.00
Halaman : 376

Jalan cerita:

Bila terbaca tajuknya akulah Cinderella, terus terbayang cerita dongeng Cinderella; mak dan kakak tiri yang garang, ada labu dan tikus yang bertukar jadi kereta kuda, ada part acu-acu kasut dan akhirnya kahwin dengan putera raja. Tapi dalam novel ini tiada langsung semua perkara-perkara tersebut. Maka, apa kaitannya dengan Cinderella?

Perkara yang digambar oleh penulis sebagai Cinderella ialah apabila watak utamanya, Syah seorang anak yatim piatu yang mempunyai enam orang adik beradik, hidup dalam keadaan yang daif tiba-tiba berpeluang menjalani hidup mewah setelah di bantu oleh Datin Zulaikha yang telah mengambil mereka adik beradik sebagai anak angkat. Datin Zulaikha terhutang budi kerana Syah telah berjaya menyelamatkan nyawanya.

Aimie: Cabaran 50 Buku: (59) Indahnya Hidup Tanpa Derita


Penulis: Noor Laila Aniza Zakaria
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn Bhd
Harga: RM21.00 / RM23.00
ISBN 978-983-097-262-6
M/S: 243
Cetakan 1 – 2010
Cetakan 2 – 2011

Kadang-kadang kira merasakan dugaan kitalah yang paling besar; sedangkan ada banyak lagi orang lain yang diuji dengan dugaan yang jauh lebih dahsyat.

Blurb:

INDAHNYA HIDUP TANPA DERITA mengumpulkan 40 kisah benar dugaan dan badai rumah tangga yang dilalui oleh masyarakat hari ini. Namun watak-watak di dalam buku ini telah diubah suai bagi menjaga maruah dan kebajikan bersama.

Buku ini turut dilengkapi dengan pakej nasihat dan tip-tip keagamaan dan psikologi untuk dijadikan rujukan dan panduan kehidupan. Banyak perkara menarik dikongsikan di dalam buku kerana kisah yang dipaparkan kisah ekstrem yang tidak terjangkau dengan akal fikiran.

Sudut pandang Kak Chik:

Teruja untuk mendapatkan naskhah ini selepas baca resensi AMAL laman sesawang ulatbuku. Naskhah ini memang sarat dengan pelbagai kisah kehidupan berkeluarga daripada masalah suami isteri hingga masalah anak-anak. Membaca naskhah ini memang buat Kak Chik rasa bersyukur sangat-sangat kerana tidak teruji dengan masalah-masalah berat seperti yang terkandung dalam IHTD. Selama ini kita mengandaikan bahawa masalah kita sudah cukup berat malah kadang kala kita tidak sedar kita merungut sedangkan ada lagi orang lain yang menghadapi masalah yang berganda-ganda lebih hebat dan berat daripada kita.

NH: Cabaran 50 Buku : (33) Andai Kau Jodohku


Andai Kau Jodohku
Penulis : Liza Zahari
Penerbit : Alaf 21
Terbitan : September 2010


Kepekaan saya:

Andai Kau Jodohku mengisahkan kecekalan hidup seorang gadis yang nama Riana. Riana yang percaya kepada cinta zaman kanak-kanaknya. Riana seorang gadis yang mulus, bekerja sebagai editor di salah sebuah syarikat penerbitan.

Minul adalah cinta pertama Riana, cinta di zaman kanak-kanak. Riana terlalu taksub pada cintanya sehinggakan sanggup menunggu Minul hadir untuk melamarnya sedangkan mereka berdua telah lama terpisah. Riana dan Minul berpisah semasa berumur belasah tahun kerana keluarga Riana berpindah dari kampung kelahiran Riana.

Tugas Riana sebagai editor juga perlu membuat kaji selidik tentang sesuatu tajuk yang di kehendaki oleh ketuanya. Riana telah ditugaskan untuk menemuramah seorang pengamal perubatan tradisional yang bernama Ezani dan tinggal di Puncak Alam. Ezani juga seorang pengamal ajaran sesat, tetapi, Riana hanya mengenali Ezani sebagai seorang pengamal perubatan tradisional.

AMAL : Cabaran 50 Buku (15) : Bilik 616




Tajuk Buku : Bilik 616
Penulis : Zaifuzaman Ahmad
Terbitan : Buku Prima
Muka Surat : 538




Ulasan Buku

‘Bilik 616’ pasti memuaskan peminat-peminat mistik seperti saya. Saya salah seorang peminat cerita mistik seperti karya Zaifuzaman Ahmad. ‘Bilik 616’ mempunyai jalan cerita yang menarik dan penuh kejutan. 538 muka surat bagaikan tidak terasa tebal apabila saya berjaya menghabiskan bacaan saya dalam masa sehari sahaja. saya yakin ‘Bilik 616’ ini pasti dinanti-nantikan oleh peminat cerita mistik yang penuh misteri.

AMAL : Cabaran 50 Buku (14) : Biarkan Aku Pergi


Tajuk Buku : Biarkan Aku Pergi
Penulis : Azlin Ayub
Terbitan : Penerbitan Zharfan
Muka Surat : 92

Ulasan Buku

Buku karya Azlin Ayub ini bertemakan kasih sayang. Sofia merupakan anak angkat kepada pasangan suami isteri Mariam dan Malik. Pasangan suami isteri ini mempunyai seorang anak kandung selepas kematian Malik. Malik sanggup memberikan sebelah buah pinggang kepada Sofia walaupun Sofia bukan anak kandungnya. Ini menunjukkan kasih sayang Malik iaitu ayah angkat Sofia terhadap Sofia tidak berbelah bagi sehingga sanggup menggadaikan nyawanya sendiri. Mariam menyalahkan Sofia apabila suaminya, Malik meninggal dunia sebaik sahaja mendermakan buah pinggangnya kepada Sofia.

Aug 15, 2011

SNF: Cabaran 50 Buku: (1) Kopi Susu Sepatu Biru


Penulis: Ruby Hazri
Penerbit: Jemari Seni Publishing [ISBN 978-983-43217-8-9]
Harga: RM21.00
M/s: 565
Cetakan 3 – Disember 2008

sinopsis

Kata orang benci itu biarlah berpada, jangan nanti benci berganti rindu pula!
Kata orang lagi jiran sepakat membawa berkat!

Rumah No. 11

Dia gadis kampung yang bekerja sebagai juruwang di sebuah bank di ibu kota. Wajahnya menarik, ramai yang tertarik. Dia hanya berbudi pada yang pandai berbahasa, tetapi pada jiran sebelah rumahnya, jauh panggang dari api.

Rumah No. 9

Dia lelaki yang punya gaya tidak mudah terpedaya. Setiap tahun menambah usia tanpa sempat mengira. Kadang-kadang selamba, kadang-kadang tak terduga. Prinsipnya jelas: orang sebelah rumah tidak harus diberi hati.

Pendapat mereka saling bertentangan, pergaduhan tiada sempadan terjilid dalam pelbagai episod:

• Kereta Perdana vs Kereta Kancil
• Kucing si bujang mengemis makan di rumah si dara
• Sepatu biru pencetus idea nakal si teruna
• Muzik si pemuda bukan selera si pemudi

Namun tiba-tiba ribut berhenti, hujan reda, pelangi sujud di kaki langit…ada rasa yang mengocak perasaan. Ada cinta yang bertunas dan ada sayang yang menjalar.

Kenapa? Siapa? Dan bagaimana?

ulasan

Betul kata orang, benci biar berpada kerana Dia pemegang hati kita. Dia bisa membolak-balikkan hati. Tidak gentarkah kita pada kekuasaanNya itu? Dia juga sudah memperingati hambaNya supaya menjaga silaturrahim sesama manusia apatah lagi dengan jiran tetangga. Jiran sebelah rumah? Huh, sangat dekat kedudukannya. Boleh ditafsirkan sebagai jiran pada kedudukan pertama bukan? Semestinya hubungan dengan jiran tersebut juga kelas pertama.

Aug 11, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (32) Tak Mungkin Kuhindar


Tak Mungkin Kuhindar
Penulis: Ana Sofiya
Terbitan Fajar Pakeer
Cetakan Pertama 2010

Kepekaan saya:

Tak Mungkin Kuhindar mengisahkan kehidupan seorang gadis bernama Maria juga dikenali sebagai Lia. Maria, gadis kampung yang merantau ke kota untuk mencari rezeki dan menyara ibu di kampung. Dalam pada mencari rezeki, Maria juga tidak lari dari terjebak dengan alam percintaan. Maria bercinta dengan Wan, kawan satu tempat kerja dengannya. Maria hanya operator kilang, manakala, Wan seorang juruteknik.

Percintaan Maria dengan Wan tidak berpanjangan. Hubungan cinta mereka putus di tengah jalan kerana Wan bermata keranjang dan hanya menganggap Maria mahu mengikis duitnya.

Maria pasrah dengan perpisahan yang terjadi. Tetapi, Wan masih mahu menganggu hidup Maria. Wan seperti seorang suami yang ‘gila talak’, asyik memujuk dan merayu Maria supaya menyambung kembali kasih mereka yang telah terputus itu. Maria sentiasa melarikan diri dari Wan. Maria sudah menyampah dengan perangai Wan. Seboleh mungkin Maria tidak mahu lagi mempunyai apa-apa hubungan dengan Wan.

UA : Cabaran 50 Buku : (1) Quartet


Judul : Quartet
Penulis : Saidatul Saffaa
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
471 Halaman
Cetakan pertama April 2011

Sinopsis novel :

Ini kisah sekeping hati yang dicalit empat rona indah
sayangnya dia terlupa yang pelangi itu
jalurannya tujuh;
dan salju pula jadi cair dipanah mentari
lalu berguguran dihembus bayu luruh.

Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji,
takkan bercahaya pelangi sebelum hujan,
takkan bersinar indah bintang-bintang,
tanpa gelap malam
.

Kata hati ini mengenai novel ini :

Quartet…Buah tangan kedua daripada Saidatul Saffaa. Sebuah novel yang saya kira sebagai novel pembangun jiwa. Novel yang mengisahkan kehidupan seorang Rumaisa dalam perjalanannya mencari cinta insani dan hakiki. Hakikatnya, cinta itu adalah fitrah insani. Sebuah perasaan indah lagi membahagiakan yang ditiupkan oleh Allah ke dalam setiap hati-hati hambaNya. Dan kerana fitrah jugalah, Misa cenderung untuk menyukai malah jatuh hati pada lelaki-lelaki budiman dan beriman dengan harapan hadirnya lelaki itu sebagai suami bisa membawanya lebih dekat padaNya.

Aug 10, 2011

R: Cabaran 50 Buku (59) Langsir Biji Remia


Langsir Biji Remia
Penulis: Noor Suraya
Terbitan JS Adiwarna
Editor Mohd Rosdi bin Mohd Zin
263 mukasurat
Cetakan Pertama 2011
RM17.00
sabah/sarawak RM19.00
9789670201139


"Duha, pandanglah mataku yang berbisik..."


Bersyukurlah dengan nikmat yang Allah pinjamkan kepada kita. Allah boleh mengambil haknya itu pada bila-bila masa sahaja. Membaca kisah ini membuat kita muhasabah diri. Rasa rendah diri itu perlu supaya kita tidak menjadi riak. Riak dan takbur hanya milik ALLAH (yang maha besar) semata-mata.


Duha Hafa menyembunyikan kisah sedihnya di sebalik purdah hitam yang hanya menyerlahkan matanya yang sangat cantik. Umair sudah lama jatuh cinta pada Duha Hafa yang berdarah campuran Melayu-Gujerat. Dia akhirnya meluahkan perasaan hati yang minta disampaikan kepada Duha melalui kenalan rapatnya. Duha Hafa membuat keputusan utk menyingkap purdahnya supaya Umair dapat menatap kisah sebenar. Umair tidak lagi dapat memandang wajah itu dengan rasa cinta walaupun cinta itu masih ada tetapi dia tidak lagi dapat memandang wajah itu dengan rasa cinta. Dia terlalu ingin terus jatuh cinta pada Duha Hafa tetapi wajah itu membuatkan dia tidak sanggup untuk memandang wajah itu dengan rasa cinta walaupun dia amat sayangkan Duha Hafa. Umair tidak mahu menjadi lelaki yang mempermainkan hati perempuan kerana setelah meluahkan hasrat utk mengikat Duha Hafa, barulah dia melihat wajah sebenar Duha Hafa. Dia cuba menyemai rasa cinta namun wajah campuran 'Melayu+Gujerat+kesan terbakar' itu kini membuat dia tidak sanggup terus-terusan memandangnya. Sepasang mata yang sangat cantik itu pun sudah hilang keindahannya di mata Umair. (memang sengaja ayat mcm berulang ulang sebab aku geram dengan Umair yang menyintai wajah Duha Hafa berbanding budi pekerti Duha Hafa)


Umair.
Dia lelaki yang sangat baik. Cintanya dari zaman kanak-kanak terus mekar sehinggalah ke alam dewasa. Duha Hafa yang dikenalinya sangat cantik. Walaupun belajar di luar negara, cintanya buat Duha Hafa tidak pernah goyah. Comel sungguh cara Umair cuba menarik perhatian Duha Hafa yang sudah berpurdah itu. Apabila Duha Hafa akan berangkat mengerjakan umrah selama tiga minggu, Umair resah kerana bimbang Duha Hafa yang cantik jelita itu akan disambar jejaka lain. Sebab itulah dia segera meluahkan hasratnya. Umair adalah jejaka sempurna yang sering diketengahkan dalam novel-novel melayu. Jatuh cinta pada heroin yang cantik jelita. Walaupun dugaan melanda, dia akan memastikan gadis yang dicintainya diperisterikan. Tapi bagaimana kalau yang dahulunya cantik sudah tidak akan cantik lagi? Mampukah dia terus menyinta sepanjang hayat tanpa rasa jijik? Umair jenis yang tidak dapat menyembunyikan perasaannya.Dia menceritakan keadaan perasaannya kepada Duha Hafa dan berjanji akan cuba menyesuaikan diri dengan keadaan baru Duha Hafa. Umair sendiri benci dengan perasaannya ketika itu. Tetapi dia tidak dapat mengawal perasaannya.


Ahmad Muhsin.
Bakal peguam syariah yang cantik budi pekertinya. Hatinya terpaut pada Duha Hafa ketika sama-sama mengerjakan umrah. Duha Hafa terpaksa membuka hijabnya ketika beribadah di sana. Rasa terkejut ada tetapi hatinya tetap sejuk memandang wajah itu. Risikan pertamanya ditolak tetapi dia mencuba sekali lagi setelah mendapat tips 'teknik-teknik berbicara dengan berkesan dengan Duha Hafa' dari Tok Habsah ;)


Dua jejaka ini mempunyai dua persepsi perasaan yang berbeza terhadap rasa cinta dan kecantikan. Kedua-dua cinta Umair dan Ahmad Muhsin terhadap Duha Hafa adalah 'dari mata turun ke hati'.


Duha Hafa.
Kemalangan yang menimpanya membuat dia sedar betapa takburnya dia dengan kecantikan dahulu. Dia tak dapat lari dari perasaan rendah diri lalu menutup wajahnya dengan purdah. Dia tidak mahu menyusahkan ayahnya dengan pembedahan plastik (tambahan pula pembedahan pertama kurang berjaya). Lagipun keinsafan menyedarkan dia bahawa keadaan wajahnya yang sekarang ini menjadikan dia lebih baik dari dahulu dan terhindar dari rasa riak.


Cara Noor Suraya melayarkan kisah ini membuat Duha Hafa kelihatan sangat cantik dan indah orangnya walaupun kita sering diingatkan tentang keadaan wajah sebenar Duha Hafa. Hanya orang indah dan cantik peribadinya seperti Ahmad Muhsin dan keluarganya sahaja dapat melihat keindahan Duha Hafa. Mereka sekeluarga jatuh cinta dengan pekerti Duha Hafa sehingga kekurangan di wajahnya tidak langsung merubah perasaan mereka kepada dia. Rasa rendah diri membuat Duha Hafa menolak hasrat Ahmad Muhsin, dia tidak mahu Ahmad Muhsin memperisterikannya hanya kerana wasiat (atau mungkin kerana dia masih mengharap Umair yg berjanji untuk mencuba menerima dia seadanya?). Duha Hafa nak Ahmad Muhsin kata 'I love you' kot. haha... mampus. Jejaka pendiam dan pemalu macam Ahmad Muhsin nak buat macam tu? Gaya bahasa melayu yang tersusun indah membuat karya yang penuh pengisian ini sangat istimewa. (buat aku rasa segan pula dengan gaya penulisan aku yang macam ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZ kena bom, bersepah, bersepai. Boleh nangis cikgu BM aku.)


Rasa terkilan Umair yang digambarkan di bab-bab akhir membuat aku rasa puas hati. Dia berkehendakkan isteri yang cantik, maka dapatlah dia seorang isteri yang sangat cantik. Anak-anak penyeri hidup pun tidak dapat menjadikan dia seorang suami yang bahagia. Kata-kata yang paling sesuai ketika itu untuk Umair adalah "ambik kau!"


Cinta Ain Najwa pada Adam sangat utuh. Dia gembira menyintai Adam tidak kira dalam keadaan apa sekalipun. Buat aku rasa nak baca semula Keranamu Ain dan Kebun Mimpi.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/novelcinta@multiply/blurb


Kalau hati ini memang sebatang pena, tintanya tentulah daripada pelangi tujuh warna, lalu kenapa tidak saja dikirimkan sepucuk surat cinta pada dia?


Duha Hafa anak tunggal Dr. Hud Othman dan Puan Taslima. Dia cantik dengan mata bundar sayu seperti mata unta di padang pasir. Umair terpikat sejak dia masih kecil lagi.


Sepuluh tahun berlalu dan mereka bertemu semula. Kini Duha Hafa sudah memakai purdah hitam, dan dia bukan lagi gadis periang dan ramah. Kenapa dia berubah? Apa yang tersembunyi di sebalik purdah hitam itu?


Langsir Biji Remia mengajar kita bersyukur dengan nikmat daripada Dia.


--------
Kelebihan karya NOOR SURAYA terletak pada bahasanya yang lembut berserta cerita-ceritanya yang memikat. Pemegang ijazah Sarjana Linguistik daripada Universiti Malaya ini menulis dengan hatinya. Disiplin menulisnya diterap sejak menjadi pelajar Komunikasi di Universiti Sains Malaysia lagi. Munsyi Dewan ini pernah memenangi beberapa hadiah penulisan antaranya Hadiah Utama Sayembara Cerpen Esso-Gapena IX (1994) dan Hadiah Penghargaan Cerpen Kanak-kanak Mobil-DBP (1998).

Aug 9, 2011

MB : Cabaran 50 Buku : (36) Totto-chan The Little Girl at the Window







Judul : Totto-chan The Little Girl at the Window
Penulis : Tetsuko Kuroyanagi
Terbitan : Kodansha International
ISBN : 978-4-7700-2594-4







1. Little Totto-chan made Japanese publishing history by selling 4,500,000 copies in a single year.

2. Buku ini dicetak kali pertama pada tahun 1981, dan pada penghujung tahun 1982 ia telah memecahkan rekod jualan buku terlaris sepanjang sejarah penerbitan negara Jepun.

3. Edisi bahasa Inggeris mula dikeluarkan pada tahun 1984 dengan diikuti oleh beberapa bahasa lain di dunia selepas itu, antaranya, Chinese, French, Italian, German, Korean, Tagalog, Vietnamese, Indonesian, Thai, Russian, Uyghur, Sinhala, Lao, Telugu, Kannada, Assamese, Hindi, Gujarati, Marathi, Malayalam, dan lain lagi.

4. Mahu memberitahu bahawa buku ini telah berada di seluruh celahan dunia, dan dibaca oleh jutaan manusia.

Ain: Cabaran 50 Buku : (17) Kau Sayangku

Tajuk buku : Kau Sayangku
Penulis : Bikash Nur Idris
Keluaran : Alaf 21
Halaman : 418 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Arissa Nurailiz, gadis yang tampak gembira sentiasa, rupanya memendam masalah dan duka. Dendam makciknya, Marina juga kematian kembarnya , Ayana Nurailin sering membawa duka di hati Arissa Nurailiz.

Kisah dimulakan dengan watak Eddy Sham yang seringkali cuba mengintai kasih Arissa. Arissa jelas menunjukkan rasa tidak senang hatinya dengan sikap Eddy namun Eddy masih tidak faham. Geram dengan sikap Eddy, akhirnya Arissa membuat cerita, kononnya dia sudah bertunang dan nama tunangnya Akif Zamani. Nama itu terkeluar dari mulut Arissa tanpa sedar sedangkan dia tidak pernah kenal sesiapa dengan nama itu.

Aug 8, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (58) Sesuci Kasih Norlina Alawi


Sesuci Kasih Norlina Alawi
Penulis: Lily Haslina Nasir
Editor: Wan Rohana Wan Abdul Manaf
Terbitan Alaf 21
Siri Hero Antara Kita
RM8.00
9789831242520
152 muka surat


"Permata hatiku...
Kalian akan mama pastikan
sejuk tenang dalam pelukan
redup kasih meniti kehidupan


Kali pertama aku membaca buku dalam Siri Hero Antara Kita terbitan Alaf 21 ini. Nama Norlina Alawi sebelum ni memang agak familiar pada aku. Mungkin aku ada terbaca paparan di dada-dada akhbar tentang kegigihan beliau mengambil anak-anak terbiar dan anak-anak yang mengidap AIDS/HIV.


Buku ini membawa kita menyelami kisah hidup Norlina Alawi dari zaman kanak-kanak sehinggalah tertubuhnya PERKIM yang menjadi teduhan insan-insan kecil yang terbiar. Norlina Alawi bukan sahaja menyediakan tempat berteduh, beliau juga tidak lokek menghulurkan kasih sayang serta memastikan anak-anaknya mendapat pendidikan secukupnya. Bacalah sendiri untuk menyelami sendiri hati Norlina Alawi dan pahit getir yang terpaksa ditempuhinya dalam menghulurkan kasih sayang kepada anak-anak kecil yang terbiar. Buat aku terfikir, alangkah susahnya nak berbuat baik. Ada saja yang memandang serong. Semasa buku ini ditulis, beliau sedang mengandung anak ketujuh. Aku ada jugaklah melayari internet untuk mengetahui status terkini anak-anak Norlina Alawi. Kalau tak silap, beliau mempunyai 7 anak kandung dan 43 anak angkat. Walaupun mereka hidup ramai-ramai seperti di asrama, mereka mendapat pelukan istimewa seorang ibu. Beliau banyak bercerita tentang anak-anaknya yang mempunyai kisah sendu masing-masing. Memang sangat menyentuh perasaan dan mengalirkan air mata.


AIDS/HIV semestinya membawa maut, tetapi Norlina Alawi mahu anak-anaknya menjalani hidup dan membesar seperti anak-anak yang lain. Beliau meraih kepercayaan ahli keluarga dengan membuktikan kemampuannya sehingga mereka turut sama menyokong tindakan beliau walaupun ianya bukan sesuatu yang mudah untuk dibuktikan. Sokongan dari suaminya adalah paling utama yang menjadikan segalanya mungkin walaupun mereka sekeluarga terpaksa kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.


Gaya penceritaan lebih kepada berkongsi pengalaman kelihatan lebih santai dan mesra malah memudahkan kita untuk turut sama menyelami hati ibu yang amat gigih ini. Saiz buku yang lebih lebar dan paparan muka surat berwarna bagai majalah ini membuat pembacaan menjadi lebih menarik.


sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


"Anak-anak ini tiada sesiapa, mereka dihukum kerana dosa orang tua yang telah pergi. Jadi salahkah aku menghulur kasih sayang? Itu sahaja yang aku mampu. Aku cuma impikan mereka ini terus hidup seperti anak-anak aku yang lain.


Aku membayangkan, suatu hari kelak kalau usia kami sama-sama panjang, anak ini mampu terbang jauh, memacu langit, tanpa menghiraukan kekurangan diri. Doa yang aku rangkum setiap solat, moga mereka menjadikan kehinaan yang terpalit sebagai pasak kekuatan jiwa.


Percayalah... anak malang ini juga punya hati dan jiwa seperti kita. Mereka juga ada rasa yang mudah tercalar..."


Norlina Alawi


SESUCI KASIH NORLINA ALAWI merakamkan perjalanan getir Yang Dipertua PERNIM; pengasas rumah naungan yang melimpahkan kasih sayang untuk anak-anak yang kurang bernasib baik. Bukan untuk memuja, bukan untuk menyanjung namun sekadar menjadi teladan kepada kita. Mengajak kita bersama merenung, bahawa dalam hidup ini kebahagiaan tidak sekadar pada harta benda, tidak terletak pada wang ringgit.


Wanita tabah ini tidak mencari publisiti, tidak menagih perhatian.

R: Cabaran 50 Buku: (57) Ibnu'l-Haitham Pakar Optometris


Ibnu'l-Haitham Pakar Optometris
Penulis: Sulayman Fayyad
Penterjemah: Abdul Karim Mustafa
Siri Tokoh Cendekiawan Islam
Terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka
RM10.00
9789836261007
50 muka surat

Aku nak berkongsi cerita tentang seorang lelaki hebat :)

Ibnu'l-Haitham lebih terkenal sebagai seorang jurutera yang bijak. Dia amat berminat akan ilmu fizik, matematik, perubatan, astronomi, falsafah, akhlak dan logik. Malah dia bekerja sebagai penulis akaun di jabatan perakaunan kerajaan Basrah. Namun kepintarannya dicemburui beberapa orang lalu mengenakan seorang Amir supaya meminta beliau membina sebuah istana yang amat mustahil untuk dibina oleh seorang jurutera dan ulama yang tidak memburu harta dan kedudukan seperti Ibnu'l Haitham. Ilmu adalah keutamaan hidupnya. Keadaan terdesak itu memaksa beliau melarikan diri ke kota Baghdad. Di sana dia mencari rezeki sebagai penulis yang menyalin buku-buku untuk pekedai-pekedai buku.

Setelah idea sfera planet dan bintangnya tidak dapat diterima di Baghdad, dia dicemuh malah bukunya itu dibakar. Dia melarikan diri ke Syria pula. Di sana dia bertemu dengan seorang putera yang istananya ada perpustakaan yg besar. Lautan ilmu di situ bagaikan syurga dunia buat dia. Beliau leka meringkaskan 30 kitab perubatan doktor Yunani (Galen). Usahanya itu dihargai putera dan dia dibayar elaun 100 dinar. Dia tidak menerima 100dinar kerana merasakan dia hanya memerlukan 4 dinar sebulan.

Peristiwa Mesir dilanda kemarau membuatkan dia mencadangkan agar Sungai Nil disalurkan ke tempat-tempat simpanan air. Idea itu menarik perhatian Khalifah al-Hakim di Mesir. Namun ideanya tidak setimpal dengan teknologi Mesir pada ketika itu. Kegagalan Ibnu'l Haitham melaksanakan ideanya membuat al-Hakim terasa tertipu. Beliau diarahkan bekerja di jabatan kerajaan sebagai akauntan sahaja. Dia disangkal dari menyandang gelaran ulama atas kegagalannya itu. Ibnu'l Haitam amat tertekan dengan tugasannya dan berpura-pura gila. Dia dilepaskan dari bertugas sebagai akauntan dan menjadi tahanan di rumah sendiri. Ketika berada dalam tahanan di bilik gelap itulah dia mendapat idea mengenai pantulan cahaya dan pembentukan imej terbalik yang kemudiannya digunakan sebagai teropong dan kamera. Sejak itu beliau sering bereksperimen dengan cahaya dan bayang-bayang. Tindakannya membuat orang menganggap dia gila. Dia tersenyum ketika bereksperimen kerana gembira dengan idea fenomena pembalikan cahaya dan optik yang sedang bercambah-cambah dalam pemikirannya, tapi orang yg memandang ingat dia gila pulak.

Selepas 500 tahun kematian beliau, kitabnya yg berjudul al-Manazir telah diterjemahkan ke dalam bahasa Latin. Ilmu optik dan matematik dalam kitab itu disambar ulama-ulama Barat.

sure fine whatever
rinn


sinopsis/novelcinta@multiply/blurb


Ibnu'l-Haitham Pakar Optometris


Ibnu'l-Haitham merupakan seorang pakar optometris berketurunan Arab yang hidup lebih kurang 1000 tahun yang lalu. Beliau ialah orang yang pertama berpendapat bahawa cahaya bergerak pantas. Ibnu'l Haitham juga orang yang pertama mencipta kotak fotografi. Ideanya telah diambil di zaman pertengahan Eropah Moden. Kisah tokoh yang menjadi kebanggan umat Islam ini sesuai dijadikan bahan bacaan golongan kanak-kanak, remaja dan dewasa.

R: Cabaran 50 Buku: (56) 888 Fakta Pelik & Menarik


888 Fakta Pelik & Menarik
Penulis: Nasron Sira Rahim
Editor: Sity Normala Salim
Terbitan Alaf 21
RM15.00
Sabah/Sarawak: RM18.00
143 mukasurat
9789831246665


"Misteri keajaiban alam di hujung jari anda..."


Buku ni mengingatkan aku pada zaman2 aku student dulu... *mode nostalgia* aku ada hobi potong keratan akhbar muka surat depan Utusan Malaysia yang ada sisipkan fakta menarik. Memang tak fikir panjang bila tengok tajuk buku ni yang diterbit dan dijilidkan dalam bentuk buku yang dihiasi gambar-gambar berwarna yang menarik. Lepas beli tu baru aku perasan nama penulisnya iaitu Nasron Sira Rahim. Aku dah baca dua buah novel beliau iaitu Enigma dan Nama Atas Kertas :)


Fakta-fakta yang dikompilasikan dalam buku ini dibahagi mengikut kumpulan-kumpulan tertentu contohnya:
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Haiwan
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tumbuhan
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tokoh atau Manusia
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Sejarah
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tubuh Badan Manusia
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Bahasa dan Nombor
-Fakta Pelik dan Menarik di dalam al-Quran

ada sejumlah 16 kumpulan fakta yang dibahagikan dalam buku ini.


Fakta-fakta yang disusun secara bernombor ni membuatkan kepala tak pening membaca. Tambah-tambah bulan-bulan puasa ni buat aku rasa terhibur juga. Sekali-sekala terkeluar juga perkataan "oooh", "whoaa", "eh?" :) Sangat banyak perkara-perkara di dunia ini yang kita tidak tahu. Kadang-kadang aku baca kuat-kuat bagi anak buah dengar. Ternganga jugak diorang walaupun diorang tak berapa nak faham lagi apa yang aku cerita. :) Jenis buku yang aku akan capai selalu untuk baca.


Dalam 888 fakta tu yang aku perasan fakta di nombor 247 ada kesalahan. yang ni memang aku confirm fakta tu salah sbb aku ni penggemar siri Filem Star Wars. Gene Roddenberry adalah pencipta siri tv Star Trek, bukannya Star Wars. Star Wars tu creator dia adalah George Lucas. Selain Princess Lea & Han Solo, Amidala & Anakin, pasangan paling comel dalam Starwars adalah R2D2 & C3PO. haha. eh nak korek kotak dvd cari citer starwars.(aku pernah nak bli vacuum cleaner sebab bentuk dia macam R2D2.)


sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


888 Fakta Pelik & Menarik ialah buku kedua Nasron Sira Rahim selepas buku MISTERI DUNIA mendapat sambutan yang menggalakkan. Segala fakta yang dikumpul merupakan hasil pembacaannya melalui laman web, akhbar dan jurnal untuk dikongsi bersama pembaca.


Buku ini menghimpunkan pelbagai fakta pelik dan menarik mengenai haiwan, tumbuhan, tokoh, tempat, rahsia tarikh lahir, tulisan tangan dan banyak lagi topik yang pastinya akan membuka minda dan menambah pengetahuan am sedia ada.


Antara fakta pelik tapi menarik ialah:


-mentadak betina akan memakan kepala mentadak jantan yang menjadi psangannya selepas mengawan
-Ayam jantan dipercayai tidak dapat berkokok jika ttidak memanjangkan lehernya
-Tikus tidak boleh muntah. Sebab itulah racun tikus amat berkesan untuk membunuh haiwan tersebut
-Manusia pertama yang mencipta lampu, iaitu Thomas Edison dikatakan takut berada di dalam gelap.
-Kebanyakan ibu jari manusia biasa adalah sama panjang dengan hidungnya
-Lelaki dikatakan enam kali lebih berisiko untuk dipanah petir berbanding wanita

Ain : Cabaran 50 Buku : (16) Chicken Soup for the Soul - Living Your Dreams


Tajuk buku : Chicken Soup for the Soul-Living your dreams.
Penulis : Jack Canfield & Mark Victor Hansen
Keluaran : HCI ( Health Communications,Inc. )
Halaman : 371 m/s


Ulasan Ain Sabrina :

Buku siri Chicken Soup for the Soul memang terkenal dan diketahui sebagai buku yang mengumpulkan kisah-kisah yang dihantar dari pelosok dunia. Dan buku ini , Chicken Soup for the Soul, Living your dream mengumpulkan kisah-kisah pelbagai manusia mengejar kejayaan dan impian masing-masing.

Halaman depan buku ini dimulakan dengan teori bagaimana mahu memotivasikan diri dan menyusun langkah untuk mencapai kejayaan.

Penulis mengetengahkan 10 langkah.

Langkah pertama : Putuskan apa yang anda mahu. Di langkah pertama ini penulis mengajak pembaca bermimpi dan berangan sekejap. Namun ia bukanlah angan-angan mat jenin apabila penulis mengajak pembaca-pembaca menuliskan impian masing-masing dan mengajak pembaca member target masa untuk setiap impian masing-masing. Penulis mengajak pembaca untuk merealisasikan impian masing-masing.

AS: Cabaran 50 Buku : (40) Kau Yang Satu

Tajuk : Kau Yang Satu
Penulis: Nia Azalea
Penerbit : Alaf 21 (Cetakan 9 -2005 )
416 Mukasurat

Walaupun telah diterbitkan pada tahun 2002, saya terpanggil untuk membaca novel ini memandangkan pada tahun 2005 telah mencapai cetakan yang ke-9. Ingin sekali saya mengetahui tarikan dalam novel ini. Namun setelah membaca beberapa buah novel yang hampir mempunyai tema yang hampir sama iaitu ‘berkahwin kerana terpaksa dan kemudian jatuh cinta dengan pasangan’, saya sudah dapat mengagak penghujung ceritanya. Mungkin tidak adil bagi saya mengatakan bahawa tema yang sebegini biasa-biasa sahaja hanya kerana saya telah membaca banyak kisah sebegini. Ini kerana novel ini telah diterbitkan bertahun lebih awal dari novel-novel yang saya telah baca.

Aug 4, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (27) Ok Ok


Tajuk: Ok Ok
Penulis: Jong Ching Lai
Terbitan: Dewan Bahasa dan Pustaka
Muka surat: 232 halaman
ISBN: 978- 983- 46-0582-7

Kata kulit buku:

Ok Ok, hanyalah seekor anak orang utan yang telah diselamatkan oleh Atuk Jabau daripada kejahatan pemburu haram di kampungnya, tapi kehadirannya telah banyak member kesedaran moral terhadap keluarga Jabau dan teman-temannya.

Orang utan tersenarai dalam spesies haiwan terkawal, bagaimananakah keluarga Jabau mengatasi situasi ini? Sanggupkah mereka berpisah? Ikuti dan selamilah bauran perasaan tersebut dalam novel Ok Ok ini.

KK: Cabaran 50 Buku: (26) Duka Tuan Bertakhta


Tajuk: Duka Tuan Bertakhta
Penulis: Isa Kamari
Terbitan: Ameenbooks
Muka surat: 568 halaman
ISBN: 978- 967- 362- 078-4
Harga: RM 24.90 (Sem M’sia) / RM 26.90 (S&S)

Kata kulit buku:

Batu Bersurat Singapura bersepai. Serpihannya mendarat di atas kepala pembesar istana. Tanjak di kepalanya terlucut dan dipijak oleh Gabenor dalam suasana yang membingungkan itu. Dia terpaku. Tiba-tiba dia merasakan sejarah tidak akan melupakan dan mengampunkannya.

“Masyghul sangat hatiku melihat manusia ini. Hidup di dunia tidak, akhirat pun tidak, duduk dengan mengeraskan hawa nafsu sendiri sahaja. Seperti kata Arab : jahil murakab, ertinya jahil bersusun dua kali, bodoh sekali, bodoh tiada tahu, dua kali bodoh, orang memberitahu pun dia tiada mahu turut.” – kata – kata Munsyi Abdullah terhadap orang Melayu Singapura.

Isa Kamari mengadun sejarah pembukaan SIngapura pada abad ke-19 dalam bentuk naratif cerita yang epic; berani, imaginative dan provokatif. Novel ini memberi rasa dan haruman baharu terhadap untung nasib bangsa Melayu pada masa kini.

Isa Kamari merupakan penerima S.E.A Write Award oleh kerajaan Thailand dan Pingat Budaya oleh pemerintah Singapura.

NH : Cabaran 50 Buku : (31) M.A.I.D


M.A.I.D
Penulis : Suri Ryana
Terbitan : Kaki Novel
Cetakan April 2011

Kepekaan Saya:

M.A.I.D mengisahkan kehidupan gadis yang bernama Noorul. Noorul seorang gadis yang sedikit kelam-kabut. Noorul juga pandai memasak kerana perangainya yang sedikit pemalas untuk jejakkan kaki ke dapur. Noorul datang ke bandar Pulau Pinang untuk mencari rezeki dan menyara ibunya di kampung. Tetapi, malang telah menimpa Noorul, dia terpaksa menjadi penggangur terhormat kerana kilang kicap, tempatnya mencari rezeki selama ini terpaksa ditutup kerana telah bankrap.

Noorul tinggal bersama kawan baiknya yang bernama Iman sebuah rumah flat. Imanlah yang banyak menberi nasihat dan semangat untuk Noorul terus mencari pekerjaan baru. Akhirnya, Noorul berjaya mendapat pekerjaan baru hasil daripada dia mendaftarkan diri pada satu agensi pencari kerja.

Noorul mendapat kerja sebagai pembantu rumah. Iman agak terkejut kerana Noorul sanggup menggalas tanggungjawab sebagai pembantu rumah, sedangkan Noorul tidak pandai memasak. Kepala otak Noorul yang sedikit gila-gila, mendapat ideal, jika, tuan rumahnya mahukan makanan, dia akan membeli di kedai sahaja. Sememangnya, Noorul suka mengambil jalan mudah dalam semua perkara. Noorul tidak pernah terfikirkan risiko yang bakal dihadapinya kelak.

Aug 3, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (39) Bening Merah Jingga

Tajuk: Bening Merah Jingga
Penulis: Nazurah Aishah
Penerbit: Jemari Seni ( Julai 2011)
513 Mukasurat
Harga: RM20 (SM)/ RM23(SS)


Sudah lama habis dibaca namun baru kini ada kesempatan untuk berkongsi apa yang saya rasa tentang karya terbaru Nazurah Aishah, Bening Merah Jingga. Karya yang ditunggu-tunggu dan memang saya sentiasa suka dengan cara penulisan penulis ini. Hampir ada persamaan dengan gaya penulisan seorang penulis yang saya rasa dari negeri yang sama, tetapi tetap ada kelainan. Mungkin yang samanya adalah, sentiasa ada kehadiran watak-watak dari novel-novel yang terdahulu. Bagi sesiapa yang mengikuti karya-karya Nazurah Aishah akan mengenali siapa mereka. Kehadiran watak-watak ini bukan saja berjaya mewarnai jalan cerita tetapi berjaya mendekatkan pembaca dengan watak-watak tersebut.

Mengenali mereka dari rasa hatiku:

Ain : Cabaran 50 Buku : (15) Nuansa Kota Merah


Tajuk buku : Nuansa Kota Merah
Penulis : Khairyn Othman
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 511 m/s

Sinopsis Kulit Belakang :

Babak 1:
Dina menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan Aaron Mauricio, tetapi dengan cepat lelaki itu mengangkat kedua-dua tangannya. Dia tidak menyumbangkan segaris senyuman. Dina dapat rasakan renungan tajam di balik tabir cermin mata hitamnya. Dina mengerutkan dahi. Boleh tahan sombong juga lelaki ini!

Babak 2:
Matanya liar mencari sasaran. Apabila sasaran sudah ditemui, Salma terus menumpukan sepenuh perhatiannya lalu melepaskan tali panah. Anak panah bermata tajam yang sedia bersalut racun berbisa terus meluncur laju membelah angin langsung menikam mangsanya.

Babak 3:
Shuaib, lelaki bersemangat waja yang mengetuai satu kumpulan kecil mujahidin tergamam ketika Razi memberitahu, “Abi berwasiat padaku, bahawa dia mahu kau dijodohkan dengan Salma.”

Bagaimana mungkin cinta antara benua, dua zaman, dua bangsa, dua peradaban dan dua kepercayaan boleh bersatu dalam Nuansa Kota Merah?

Ulasan ainsabrina :

MB : Cabaran 50 Buku : (35) Tentang

Judul : Tentang
Penulis : Saharil Hasrin Sanin
Terbitan : Sindiket Sol-Jah
ISBN : Tiada



1. Dan Tentang ini pula adalah himpunan 50 esei dan tulisan terbaik Saharil yang dipilih dari blognya selama lebih satu dekad.

2. Penulis lain wajar menghadirkan rasa cemburu di dalam diri masing-masing dengan Saharil ini.

3. Ada dua jenis cemburu yang dibenarkan di dalam Islam.

4. Pertama, kepada mereka yang Allah berikan harta, kekayaan, dan digunakannya pada jalan kebaikan.

Aug 2, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (13) ENTAH BILA BERSEMI


ENTAH BILA BERSEMI
Penulis : Auni Amauni
Halaman : 454
Harga : RM20.00
Terbitan : Fajar Pakeer
Cetakan 1- 2011


Secara ringkas :

Mengisahkan tentang seorang gadis yang bernama Nazifa yang memiliki kehidupan yang cukup sempurna baginya. Sebuah keluarga yang bahagia, sahabat yang setia dan buah hati yang sangat dicintainya. Tetapi segala-galanya berubah dengan kedatangan Faris. Lelaki yang tidak pernah kenal erti putus asa. Setiap apa yang dia mahu akan dia dapatkan. Termasuklah Nazifa. Dia tercabar dengan Nazifa yang seolah-olah tidak menyedari kewujudannya.

Rencana diatur dan Nazifa akan menjadi miliknya. Faris akan berbuat apa sahaja demi mendapatkan Nazifa walaupun melalui cara yang keji sekalipun. Seperti yang dirancang, Nazifa akhirnya jatuh ke tangan Faris. Faris bahagia walaupun Nazifa menderita. Kerana tidak mahu angkara busuk Faris akan mengaibkan keluarganya Nazifa terpaksa menuruti kemahuan Faris dengan berkahwin dengannya. Apabila Nazifa mengambil keputusan untuk mengahwini Faris, dia dibuang keluarga, sahabatnya marah akan tindakan Nazifa yang meninggalkan Saiful kekasih hatinya dahulu begitu sahaja dan Nazifa turut kehilangan Saiful. Lelaki yang sangat dia sayangi. Sekelip mata Nazifa kehilangan segala-galanya. Semuanya angkara Faris! Faris adalah penyebab Nazifa kehilangan segala-galanya dan kerana itu Nazifa sangat membenci Faris walaupun lelaki itu telah bergelar suaminya.