Oct 25, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (30) SEPI TANPA CINTA

Penulis : Damya Hanna
Halaman : 473
Harga : RM 18
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2 - 2004
Cetakan 3, 4 - 2005

Secara ringkas :

Pada hari bersejarah dalam hidupnya, Haziqah mendapat surat yang bakal merubah seluruh kehidupannya kelak daripada Yusri,tunangnya menyatakan dia tak boleh menerima Haziqah. Dikatakan Haziqah sudah tidak suci lagi. Pada hari bersejarahnya itu juga maruahnya dipersoalkan. Haziqah sedih dan kecewa impiannya tak kesampaian.

Bagi membuktikan dirinya masih suci HAziqah rela dikahwinkan dengan mana-mana lelaki sekalipun, asalkan terbukti dirinya tidak pernah melakukan perbuatan yang terkutuk itu. Puan Haryati majikan kepada mak Haziqah telah menyuruh anaknya Fakrul supaya mengahwini Haziqah. Fakrul yang diugut uminya itu terpaksa mengahwini Haziqah yang dia langsung tak kenal dan cinta. Fakrul akur tapi untuk menerima Haziqah di dalam hatinya? Tidak sama sekali.

Setelah berkahwin Fakrul tidak pernah cuba untuk berbaik dengan Haziqah walaupun Haziqah tu seorang gadis yang sempurna adabnya dan cantik budi pekertinya. Dia terlalu cintakan Azura, kekasih lamanya sehinggakan Haziqah yang di depan matanya pun dia tak nampak. Bahkan di malam pertama perkahwinan mereka lagi dia telah menjatuhkan hukuman gantung tak bertali kepada Haziqah.

Haziqah redha walaupun hatinya sakit. Sudahlah dibuang keluarga, suaminya pula berbuat sedemikian. Malang datang bertimpa-timpa, apakah Haziqah berpeluang mengecapi bahagia? Tak terbuka langsungkah pintu hati Fakrul untuk menerima Haziqah? Sepi Tanpa Cinta akan menjawab persoalan itu semua.


Komen saya :

XX : Cabaran 50 Buku : (29) BICARA HATI

Penulis : Damya Hanna
Halaman : 559
Harga : RM 18
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1, 2, 3 - 2003
Cetakan 4, 5 - 2004
Cetakan 6, 7 - 2005

Secara ringkas :

Tak diduga, kemalangan kecil yang berlaku antara Zahlia dan Tengku Syahran bakal menjerumuskan Zahlia ke dalam sebuah perkahwinan yang tak pernah dia bayangkan. Tengku Syahran yang terdesak mahu mengelak dari di kahwinkan dengan Linda menawarkan sejumlah wang kepada Zahlia supaya mengahwininya. Zahlia bukanlah seorang yang rendah maruahnya sehingga boleh dibeli sebegitu rupa tetapi disebabkan dia terdesak mahu membantu membiayai kos pembedahan rakannya dan rasa simpati melihat Tengku Syahran, Zahlia terima… tapi bersertakan kontrak!

Kontrak diikat, janji dimeterai. Namun begitu, Tengku Syahran mula membuat helah. Syarat-syarat dalam kontrak tak dipatuhinya membuatkan Zahlia rasa dirinya tertipu. Muncul pula Raja Khalida mengaku dirinya sebagai ibu kandung Zahlia. Zahlia dibesarkan di rumah anak yatim dan kemudian di pelihara oleh Puan Azizah membuatkan Zahlia sukar untuk menerima kehadiran Raja Khalida.

Selama mana mengelak, akhirnya Tengku Syahran terpaksa akur yang dia telah jatuh hati dengan Zahlia. Tetapi hati Zahlia terlalu keras untuk ditawan. Ditambahkan lagi dengan hasad dengki orang lain terhadap mereka memnyebabkan rumah tangga mereka bergolak. Zahlia pula masih merahsiakan status dirinya yang sebenar kepada Tengku Syahran.

Terlalu banyak konflik yang perlu mereka selesaikan sebelum bahagia menjadi milik mereka. Tetapi semudah itukah mereka boleh bahagia? Bicara Hati membicarakan rasa Zahlia dan Tengku Syahran.


Komen saya :

XX : Cabaran 50 Buku : (28) ZARA MISI MUSTAHIL?

Penulis : Kusyi Hirdan
Halaman : 281
Harga : RM 16
Terbitan : PTS ONE
Cetakan 1 - 2010

Secara ringkas :

Zara yang dulunya seorang gadis yang penuh masalah sudah berubah. Termasuklah penampilannya. Dari gaya yang ala-ala samseng kepada bertudung! Setelah tamat SPM, tak seperti rakan-rakannya yang lain yang pergi ke luar negara bagi mengambil ‘short courses’. Zara memilih untuk tinggal di Kolej Elita. Katanya dia diperlukan di situ.

Dalam Zara membantu Kolej Elita rupa-rupanya Zara ada misi lain. Misi untuk menjodohkan Izaz Noraini dengan Ali. Dia terpaksa bersetongkol dengan Mak Cik Rohana bagi menjayakan misi ini. Tapi tak semudah yang dibayangkannya.

Ali pemalu, Izaz pendiam… macam mana kalau dua-dua orang diam tak berkata? Ibu Izaz berkenankan Ustaz Peter menjadi menantunya. Kemudian Normawar pula mahukan Izaz menjadi ibu tirinya. Wah, banyak betul pesaing Zara! Tapi Zara kan bekas taiko mana mungkin kenal erti putus asa. Mungkinkah Zara berjaya menjalankan misinya ini? Misi menjodohkan Izaz Noraini dengan Ali.


Komen saya :

MB : Cabaran 50 Buku : (42) Pura Bujangga

Judul : Pura Bujangga
Penulis : Mohd Affandi Hassan
Terbitan : Dewan Bahasa dan Pustaka
ISBN : 983-62-1292-2




1. Dari satu cerpen ke satu cerpen, pembacaan menjadi makin seronok dan makin seronok. Cerita bertambah kritis dan penuh dengan kiasan serta saratan sindiran yang halus, tajam, tepat dan penuh makna.

2. Sebuah buku himpunan cerpen yang berkelas tinggi daripada seorang penulis yang sungguh lantang bersuara, (http://pbaru.blogspot.com/) yang anehnya diterbitkan oleh DBP.

3. Boleh dikatakan kesemua cerpen di dalam buku ini saya gemari. Ceritanya begitu bersahaja tetapi menyentuh satu dua perkara yang memberikan pembaca pandangan dan pemikiran yang unik.

4. Pura Bujangga. Pura bermakna pura-pura, tidak sungguh-sungguh. Sementara Bujangga pula membawa maksud orang yang pandai, sasterawan, pujangga.

NH: Cabaran 50 Buku : (38) Sayangku Merajuk

Sayangku Merajuk
Penulis: Ayu Emelda
Terbitan Alaf 21
Cetakan pertama 2011

Kepekaan saya:

Sayangku merajuk hasil buah tangan dari Ayu Emelda ini mengisahkan perihal seorang isteri yang ditinggalkan oleh semua. Kiranya, kisah kehidupan seorang wanita yang terabai. Apabila ijab dan Kabul telah dilafazkan, hanya 3 bulan sahaja mereka bersama. Begitulah nasib diri Aireen. Aireen ditinggalkan oleh suaminya Shahir atau Justin tanpa sebab musabab yang munasabah.

Aireen seorang gadis kampung yang telah kehilangan ayah, hanya membesar bersama ibu dan seorang adik perempuan yang bernama Hanis. Aireen berjaya melanjutkan pelajaran ke luar negara. Aireen adalah harapan seratus peratus oleh ibunya. Tetapi, jodoh pertemuan tiada siapa yang dapat menghalang. Aireen berkahwin dengan Shahir setelah berkenalan selama 6 bulan. Perkenalan yang terlalu singkat membawa Aireen hanyut oleh perasaan kasih, sayang, rindu dan cinta.

Ibu Aireen, Puan Aishah menentang hebat perkahwinannya dengan Shahir kerana Aireen belum menamatkan lagi pengajiaannya. Shahir seorang lelaki mualaf yang begitu menyintai Aireen. Sanggup menentang kemahuan ibunya iaitu Madam Anna. Madam Anna tidak mengizin Shahir mengahwini Aireen kerana telah mempunyai calon pilihannya iaitu Laura merangkap anak saudaranya.

Aireen terlalu mengikut kata hati. Perkahwinannya dengan Shahir hanya disaksikan oleh kawan-kawan sekuliah di rantau orang. Ibunya di kampung terpaksa merestui perkahwinan tersebut walaupun hati menolak kelakuan anak sulungnya.

A&N : Cabaran 50 Buku : (39) Nuansa Kota Merah

Nuansa Kota Merah
Khairyn Othman

ISBN: 9789675118623
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Cetakan Pertama Jun 2011
Halaman: 511
Harga: RM 20

~ Rasaku… ~

Seperti mengembara ke tanah Andalusia. Ya, memang ini satu pengembaraan. Bersama-sama penulis mengenali erti makna pejuang. Kagum kerana semangat penulis yang mahukan para pembacanya turut mengenali erti ‘pejuang’ yang sebenarnya wujud dalam diri kita.

Kisah Dina pada awalnya agak tipikal. Kisah si gadis bebas bersosial yang kemudiannya mengalami rasa rusuh dalam jiwa setelah pemergian neneknya. Dina didatangi mimpi aneh berulang kali menyebabkan dia mula rasa tak tenteram. Bersama-sama temannya; Najihah mereka merancang percutian ke Sepanyol dan di sini, persepsi Dina tentang hidup mula berubah.

Dina bertemu dengan Aaron yang tiba-tiba menjadi ‘pemandu pelancong’nya kerana kenalan mereka, Joaquin ditimpa kemalangan. Najihah pula yang sudah jatuh hati pada Joaquin memutuskan untuk menjaga si buah hati. Tinggallah Dina dengan Aaron yang ‘sombong’ dan ‘menjengkelkan’.

NH: Cabaran 50 Buku : (37) Ucapkan Kau Rindu


Ucapkan Kau Rindu
Penulis: Murni Aqila
Terbitan Alaf 21
Cetakan 16 Julai 2009

Kepekaan saya:

Ucapkan Kau Rindu hasil garapan indah dari Murni Aqila mengisahkan kehidupan seorang gadis yang bernama Lailana. Novel ini boleh di ketegorikan sebagai komedi romantik. Penggunakan ayat-ayat yang begitu sempoi dan bersahaja yang tidak begitu formal.
Kalau watak utamanya seorang gadis, sudah semestinya watak yang membantu dan berdamping rapat dengan si gadis adalah watak sang jejaka. Jejaka tersebut bernama Adham. Banyak perwatakan Adham yang membuatkan pembaca akan tersenyum dan tersengih seorang diri.

Lailana seorang yang terlalu keras hati. Membiarkan dirinya membenci setiap lelaki yang hadir dalam hidupnya. Layanan yang diberikan Lailana kepada Adham teramatlah dingin. Sedingin salju menhempus wajah. Dari awal perkenalan lagi, Adham sudah menghulurkan cinta untuk Lailana. Tetapi, dibiarkan sepi begitu sahaja oleh Lailana.

Sikap keras hati dan dingin yang Lailana tunjukkan adalah kerana berlaku peristiwa hitam dalam hidupnya semasa dia di bangku sekolah lagi. Lailana fikir dirinya telah hilang kehormatan atau kesucian semasa peristiwa hitam itu terjadi pada dirinya. Lailana terfikir kehormatannya di ragut oleh abang kandungnya sendiri iaitu Huzir. Semasa kejadian hitam itu menimpa diri Lailana, Huzir hilang kawalan diri selepas diberi pil estacy oleh kawannya. Semasa hilang kawalan itulah, Huzir cuba untuk memperkosa Lailana. Nasib yang baik menyebelahi Lailana kerana peristiwa hitam itu tidak meninggalkan kesan-kesan negatif pada dirinya. Sebenarnya, Lailana masih suci.

Aimie:Cabaran 50 Buku: (69) Sejam RM2.50

Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
ISBN 978-967-5226-25-1
Harga: RM29.00 / RM32.00
M/S: 867
Cetakan 1 – April 2011

Sengsara itu ada ganjarannya

Blurb:

“Memang aku bukannya baik. Tapi kalau boleh, aku tak mahu buat maksiat. Buat aku tak mahu, bersubahat pun tidak sama sekali.”

“Apa salahnya Haron tu? Dia bukan kejar orang, orang yang kejar dia!” Safina seperti memenangkan Haron. Secara tuntasnya, Wafa tahu kenapa Safina mempertahankan lelaki itu. Hanya kerana lelaki itu berharta. Apakah kerana harta, hilangkan segala maruah dan harga diri!

“Kau tahu, papa dia tinggalkan dia dengan harta sebanyak sepuluh bilion!”

“Aku peduli apa? Kalau seratus bilion pun aku tak hairan. Aku bukan nakkan dia pun.”

Persoalan yang ditimbulkan oleh Safina benar-benar membuat hati Wafa pusang. Safina sama seperti papanya. Harta menjadi pokok persoalan yang utama. Bukannya pekerti lelaki itu.

“Aku hairan sungguh kau ni.”

“Hairan apanya?”

“Apa yang kau benci sangat dengan Haron tu? Aku tak faham. Kau tahu tak berapa ramai perempuan hendakkan Haron? Kau bernasib baik kerana Haron tergila-gilakan kau. Kau bernasib baik kerana daripada ratusan, mungkin ribuan wanita yang mahukan dia, Haron memilih kau. Kalau akulah, aku tutp mata saja dengan apa yang Haron lakukan. Dia kaya, dia bilionair!”

Bodoh, mahu saja Wafa mengeluarkan kata-kata tersebut. Orang bodoh macam Safina sahaja yang tergila-gilakan lelaki macam Haron. Aku tidak sebodoh itu!

Ya memang Wafa tidak sebodoh itu. Dia mahukan pekerti lelaki bukannya harta. Itu semua dia sudah ada. Dia boleh mencarinya. Dia mahu hidup dengan gembira dan bahagia. Siapakah yang ditemuinya dalam perjalanan dan kehidupan yang singkat ini?

Kak Chik menukil:

Aimie:Cabaran 50 Buku: (68) Pesanan Terakhir Seorang Lelaki

Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: Creative Enterprise Sdn Bhd
ISBN 978-983-893-935-5
Harga: RM22.90 / RM25.90
M/S: 444
Cetakan 2011

Kasihnya jauh tercicir

Blurb:

Dia selesa hidup di dalam kesederhanaan. Kemewahan padanya sering melalaikan. Punca ayah lupa diri, lupa tanggungjawab dan lupa pada mamanya yang setia. Mama yang sebelum ini menjadi tulang belakang kepada empayar yang dibina. Tercabar dan dicabar; tidak menjadi kudis padanya. Melayan rasa sakit hati jua hanya membuang masa. Dia memiliki prinsip diri yang harus dipertahankan dan dihormati. Lalu kedudukan itu bukan ukurannya.

Kak Chik menukil:

Dia menyisihkan diri dari ayah sendiri kerana terlalu kecewa. Apatah lagi mama yang selama ini menjadi tulang belakang ayah tega dilukai sebegitu. Kenapa harus kemewahan yang dikejar ayah selama ini menjadikan ayah lelaki yang tidak dia dan mama kenali lagi?

Dia tega menempuh segala cemuhan namun untuk kembali kepada si ayah tidak sekali dia merayu. Orang sekeliling tidak pernah tahu bahawa dia sememangnya anak tunggal kepada ayah yang terkenal; terkenal kerana harta tetapi lebih dia malu kerana si ayah lebih terkenal kerana sikap yang sering menjadi gossip di dada media masa.

AS: Cabaran 50 Buku : (51) Jauh Dari Cinta

Tajuk: Jauh Dari Cinta
Penulis: Adah Hamidah
Penerbit: Karya Seni : (Cetakan Ke-3 Nov 2011)
636 Mukasurat
Harga: RM21(SM)/RM24 (SS)

Karya Adah Hamidah yang kedua saya baca.Tidak dinafikan penulis berjaya menawan saya dengan gaya bahasanya yang indah teratur sekali lagi. Mungkin apa yang kurang bagi saya adalah apabila sudut pandang ‘aku’ digunakan. Kurangnya sebab saya sukar untuk menembusi perasaan watak-watak yang lain. Semuanya harus melalui watak Nysa Sakinah. Namun dalam Jauh Dari Cinta sudut pandangan ‘aku’ memang tepat sebab hampir keseluruhan tumpuan penceritaan adalah kepada watak Nysa Sakinah. Malah jauh dari cinta juga sebuah novel yang sarat dengan emosi dan berjaya membuatkan kita resah selagi kita tidak tahu penghujungnya.

Dalam saya dibawa menghayati setiap rasa dan kata hati Nysa, tetap wujud perasaan geram dan marah terhadap Nysa Sakinah. Dia seolah-olah buta hati kerana berterusan ingin memberi bahagia kepada Farish Aqil, suaminya yang sah dengan cara cuba menyatukan Aqil dengan Lily, cinta pertama Aqil.Dia seolah-olah telah menyerah kalah dengan menganggap memang bukan jodohnya dengan Aqil maka dia seharusnya mengembalikan Aqil kepada Lily.Adakah hal seperti itu terjadi?Menyerahkan hati seorang suami kepada orang lain seperti menyerahkan sesuatu barang.Tidakkah dia ingin menyelami hati dan segala tindak tanduk suaminya untuk mencari sinar cinta yang mungkin ada dari suami buat dirinya?

R: Cabaran 50 Buku (70) Sejam RM2.50


Sejam RM2.50
Penulis: Norhayati Berahim
Editor: Anida Daud
RM29.00
Sabah/Sarawak: RM32.00
867 mukasurat
Terbitan NBKara
9789675229251


"Sengsara itu ada ganjarannya"


Sudah menjadi cara Norhayati Berahim sekarang ini untuk bercerita tentang watak-watak utamanya sejak zaman kanak-kanak, sehinggalah ke alam dewasa dan berumah tangga. Mungkin sebab itulah novel-novel baru beliau sering mencecah 800 muka surat. Cara begitu membawa kita lebih dekat mengenali watak-watak dalam ceritanya. Ceritanya terasa padat walaupun ketebalannya tak agak-agak. KEbelakangan ini banyak juga novel-novel baru bersaiz tebal. Semakin ramai penulis suka menghasilkan karya yang tebal-tebal. Masalahnya kadang-kadang ceritanya best tetapi cerita menjadi 'dragging' atau berulang-ulang membuatkan keseronokan cerita hilang begitu saja.


Keluarga Sean dan keluarga Wafa ada dugaan tersendiri dalam menempuh hidup sejak zaman kanak-kanak. Sean sering kecewa dengan bapanya yang selalu mengenepikan haknya sebagai anak hanya kerana ibunya isteri kedua. Tan Sri itu lebih mengutamakan isteri dan anak-anak di sebelah sana sedangkan dia lima beradik bersama ibu mereka memendam rasa kecewa yang menggunung.


Tan Sri Fakrul perlu menjaga reputasinya sebagai orang terkenal agar tidak terjejas dengan terbukanya rahsia yang disimpan sekian lama. Dia menahan diri dari berlamaan dengan Puan Nori sekeluarga. Dia lebih menumpukan perhatian kepada Puan Sri Fatimah dan dua anak mereka.


Kematian adiknya, Ashraf, membuat Sean lebih membenci bapanya. Ashraf pergi tanpa sempat bertentang mata dengan bapa mereka. Ashraf begitu mengharapkan kehadiran bapa mereka untuk memberi kata-kata semangat bagi dia meneruskan sisa-sisa hidup yang tidak lama. Perkenalan Ashraf dengan Wafa mengubat sedikit lara di hati Ashraf dan Sean. Walaupun masih kecil, Wafa pandai mengambil hati sedangkan dia sendiri menanggung derita penyakit yang membawa maut.


Haron, anak isteri pertama Tan Sri Fakhrul, ada pakej lengkap sbg anak org kaya yang kacak bergaya. Tapi dari segi pekerti, Haron sangat tercorot. Walaupun pandai mengaji, dia gemar bertukar-tukar pasangan. Banyak persoalan mula terungkai selepas kematian Tan Sri Fakhrul.


Wafa dalam dilema pada mulanya apabila mengetahui yang rupa-rupanya ibunya sekarang adalah ibu tirinya. Ibu sebenarnya sudah berkahwin lain dan mempunyai anak. Dia tidak pernah menyangka perjalanan hidupnya selepas itu menjadi gembira dengan kehadiran dua orang ibu yang terbaik untuk dirinya walaupun bapa kandungnya bukanlah seorang yang 'supportive' terhadap minatnya dalam bidang lukisan.


Lebih separuh pembacaan aku masih lagi tak menemui 'sejam RM2.50' tu. Suku terakhir barulah kita bertemu dengan tajuk cerita ini. Demi menyuburkan semangat Islam di US, Wafa menggunakan kuasa "Sejam RM2.50" untuk menarik anak-anak kecil dan remaja US ke surau. errr bukan United States ya? US tu Ulu Saritan di mana keluarga di situ bukanlah kaya raya dan tahap sosial kehidupan masyarakat Islam di situ sangat menyedihkan. Di situlah juga Wafa bertemu Hussin, anak muda yang luhur hatinya. Kalau diorang kawin, diorang akan dapat 4 orang ibu kandung/mertua/tiri yang baik-baik belaka :)


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


"Memang aku bukannya baik. Tapi kalau boleh, aku tak mahu buat maksiat. Buat aku tak mahu, bersubahat pun tidak sama sekali."


"Apa salahnya Hraon tu? Dia bukan kejar orang, org yg kejar dia!" Safina seperti memenangkan Haron. Secara tuntasnya, Wafa tahu kenapa Safina mempertahankan lelaki itu. Hanya kerana lelaki itu berharta. Apakah kerana harta, hilangkan segala maruah dan harga diri!


"Kau tahu, papa dia tinggalkan dia dengan harta sebyk sepuluh bilion!"

"Aku peduli apa? Kalau seratus bilion pun aku tak hairan. Aku bukan nakkan dia pun."


Persoalan yang ditimbulkan oleh Safina benar-benar membuat hati Wafa pusang. Safina sama seperti papanya. Harta menjadi pokok persoalan utama. Bukannya pekerti lelaki itu.


"Aku hairan sungguh kau ni."
"Hairan apanya?"
"Apa yg kau benci sangat dgn Haron tu? Aku tak faham. Kau tau tak berapa ramai perempuan hendakkan Haron? Kau bernasib baik kerana Haron tergila-gilakan kau. Kau bernasib baik kerana daripada ratusan, mungkin ribuan wanita yang mahukan dia, Haron memilih kau. Kalau akulah, aku tutup mata saja dgn apa yg Haron lakukan. Dia kaya, dia bilionaire!"


Bodoh! Mahu saja Wafa mengeluarkan kata-kata tersebut. Org bodoh macam Safina saja yang tergila-gilakan lelaki mcm Haron. Aku tidak sebodoh itu!


Ya memang Wafa tidak sebodoh itu. Dia mahukan pekerti lelaki dan bukannya harta. Itu semua dia ada. Dia boleh mencarinya. Dia mahu hidup dengan gembira dan bahagia. Siapakah yg ditemuinya dalam perjalanan dan kehidupan yg singkat ini?

Oct 22, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (26) Sutera Bidadari

SUTERA BIDADARI
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Halaman :
Harga : RM
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1 - 20


Secara ringkas :

Sutera Bidadari adalah kesinambungan dari Cinta Sufi nie mengisahkan perjalanan Safudin atau lebih dikenali sebagai Laksamana Sunan dalam memburu Taghut setelah muncul semula dari Tasik Hulu Melaka selepas enam purnama berada di bawah pengawasan Hang Tuah.

Pelbagai cabaran dan dugaan yang dihadapi oleh Saifudin dalam memburu Taghut. Dia mungkin tangkas dalam melawan kejahatan tapi buntu apabila melibatkan soal hati. Mariam dan Luna berbeza watak tapi mempunyai satu persamaan iaitu merebut hati Saifudin! Kesinambungan dari Cinta Sufi, tetapi masih tidak dileraikan.

Dalam pada masa yang sama Raja Roman yang gagal menewaskan bangsa Polip bertambah sedih dengan kematian permaisuri yang dicintai sepenuh hatinya, Sutera. Sehinggakan kerajaannya yang gah hancur di telan waktu. Raja Roman yang dukacita tu menggengam dendam terhadap seseorang yang padanya adalah punca semua ini terjadi. Siapakah gerangan yang dimaksudkan itu?

XX : Cabaran 50 Buku : (27) Mengapa Aku Rela Jadi Pengetua?


MENGAPA AKU RELA JADI PENGETUA?
Penulis : Kusyi Hirdan
Halaman : 355
Harga : RM 17.90
Terbitan : PTS ONE
Cetakan 1 - 2010


Secara ringkas :

Kesinambungan Mengapa Aku Jadi Pengetua? dan Mengapa Aku Masih Jadi Pengetua? Izaz Noraini masih di Kolej Elita. Dan tugasnya kian mencabar dari sehari ke sehari. Tetapi semua itu tidak mengahalangnya dari menjalankan tugas yang telah diamanahkan kepadanya.

Pelbagai masalah seperti isu disiplin pelajar, khabar angin, sabotaj mahupun ugutan semakin berleluasa di Kolej Elita. Izaz kadang-kadang mati akal untuk menguruskan semua ini tetapi mujur ada Ali yang sentiasa memantau dan membantu Izaz ketika Izaz memerlukannya. Bagi Izaz, Ali adalah penyelamatnya tetapi apa yang Izaz tak tahu adalah rahsia hati Ali kepadanya.

Dalam menyelesaikan masalah-masalah nie, Izaz tidak pernah mengabaikan kebajikan murid-murid dan pekerja-pekerjanya. Kerana itu, Koleh Elita ada kolej swasta yang berbeza dari kolej swasta yang lain. Kolej Elita umpama satu keluarga besar.

XX : Cabaran 50 Buku : (25) Cinta Sufi

CINTA SUFI
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Halaman : 509
Harga : RM 19.90
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1- 2010


Secara ringkas :

Catalina seorang balu berbangsa Portugis mempunyai misi tersendiri untuk ke Hulu Melaka iaitu untuk mencari ‘lelaki bertanduk dua’. Lelaki itu diperlukan bagi membantunya mencari seorang wanita bernama Maryam.

Tetapi telah ditentukan yang Maha Kuasa, Laksamana Sunan adalah ‘lelaki bertanduk dua’ yang di cari Catalina. Catalina mengharapkan agar Laksamana Sunan membawanya berjumpa Maryam tetapi sayangnya Lakasamana Sunan sudah tidak berdaya. Dirinya sendiri telah ditawan oleh penjajah yang menjajah Negeri Melaka iaitu bangsa Portugis sendiri.

Tetapi Laksamana Sunan telah di selamatkan oleh Luna, seorang wanita dari bangsa Polip yang mencintai Laksamana Sunan secara diam-diam. Perjalanan mereka seterusnya menjadi lebih sukar dengan gangguan dan halangan oleh Taghut tetapi itu semua tak melemahkan iman Laksamana Sunan yang memang utuh itu.

XX : Cabaran 50 Buku : (24) Yong Tau Foo

YONG TAU FOO
Penulis : Faizal Dzasrik
Halaman : 396
Harga : RM 21.90
Terbitan : PTS ONE
Cetakan 1 - 2007


Secara ringkas :

Disebabkan angkara jahat orang yang dianggapnya sebagai sahabat, hidup Adibah telah musnah. Dia diperangkap sehari sebelum hari peperiksaan pentingnya. Natijahnya, dia gagal dalam matapelajaran bahasa inggerisnya. Perkatan ‘GAGAL’ yang tertulis di sijil keputusan peperiksaannya membuatkan dirinya seringkali gagal dalam temuduga untuk mendapatkan kerja dan dia terpaksa menjadi penganggur walaupun hakikatnya Adibah seorang yang bijak.

Adibah atau Yong hanya membuat kuih dan dijual digerai-gerai berhampiran bagi mendapatkan duitnya. Sedih bukan? Tetapi mujur ada abang Salleh sebagai pengubat hati. Dialah racun dialah madu bagi Adibah. Tapi malangnya hubungan yang dijalin sejak mereka sekolah lagi mendapat tentangan dari ibu Salleh. Mereka terpaksa berpisah.

Adibah cuba bangkit dari jatuh. Mujurlah ada Taufik dan emaknya dibelakang yang sentiasa membantunya. Mereka satu keluarga sangat suka memakan Yong Tau Foo… siapa sangka bermula dari suka akhirnya menjadi punca pendapatan mereka! Tapi perjalanan sebagai usahawan muda yang berjaya tak semudah yang disangka Adibah. Ada saja orang yang berdengki.

Keputusan Cabaran 50 Buku : September 2011

Salam semua,

Wah! lama sungguh rasanya kakwan tidak menyapa adinda-adinda kakwan di sini. Harapan kakwan agar masing-masing masih teruja untuk meneruskan Cabaran 50 Buah Buku kita yang sudah 3 suku kita laluinya. Juga harapan kakwan agar adinda-adinda semua diberikan kelapangan oleh Dia untuk membaca dan mengulas... Insyallah.

Okeylah, kalian semua pastinya tertanya-tanya siapakah 10 gerangan yang telah dipilih oleh panel untuk pengulas terpilih bulan September ini kan? Untuk tidak membuang masa, (lagipun kakwan sendiri tersangattttlah sibuk dengan kerja-kerja pejabat, hinggakan nak curi masapun tak berkesempatan... huhuhu) di sini kakwan senaraikan 10 ulasan terpilih untuk bulan September ini.

1- Aimie - Melur Bunga Ivy
2- Ain - Seharum Kasih
3- Amal - Lebih Dari 60 Mutiara Hikmah Al-Fatihah
4- AS - Syurga Diwajahmu
5- FHS - Grrr...Geramnya
6- KK - Dia & Dia
7- MB - Minda Tertawan
8- R - Kau Curi Hatiku
9- UA - Sweet Sour
10- XX - Langsir Biji Remia


Tahniah untuk kesekian kalinya buat adinda-adinda yang telah berjaya mencuri hati panel. Pada mereka yang tidak terpilih, masih ada masa lagi... ayuh gandakan usaha kalian... mana tahu bulan depan ulasan kalian pula yang dipilih oleh para panel kita yang baik hati itu.

Cuma satu yang kakwan nak minta tolong pada adinda sekelian, KALAU BOLEH janganlah dirungkai segala 'rahsia' yang tersembunyi dalam sesebuah naskhah yang dibaca itu, simpan sedikit rasa teruja biar menjadi tanda tanya pada pembaca yang lain juga. Biar rasa suspen boleh dirasai sama pada pembaca yang belum lagi menekuni naskhah yang telah kita baca itu ya.

Selamat membaca moga matlamat kita semua tercapai bila tiba detiknya... challooo :))

Salam sayang,
~kakWan

Oct 21, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (37) Contengan Jalanan

Tajuk: Contengan Jalanan
Pengarang: Hlovate
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Halaman: 262 + 291 muka surat
ISBN: 978-967-5118-53-1
Harga: RM21.00 (Sem. M'sia)/ RM24.00 (Sabah/Sarawak)


Kata kulit buku:

Dua contengan dalam satu coretan ~ Contengan pengalaman perjalanan cari Tuhan

Kata KK:

Pertamanya dua cerita berbeza tapi dengan satu tema iaitu "the man that decided to change on the 12th hour dies on the 11th.”

Kedua, buku ini saya beli ketika di pesta buku 2011. Perasaan saya tidaklah teruja seperti orang lain sebaik saja melihat buku ini kerana kisah pertama pernah disiarkan diblognya pada ramadhan tahun lepas. Maka, awal ramadhan tahun ini saya yang ingin semarakkan ramadhan mula membuka lembaran buku ini. Cuba mendapatkan roh ramadhan dengan perjalanan seorang Fend.

Ketiga, mari saya kisahkan tentang Fend. Fend, hatinya mudah tersentuh iaitu mudah saja dia menerima hidayah hanya dari kata-kata seorang perempuan. Maka, ketika di bulan ramadhan dia bersama sepupunya ke Australia. Perjalanan dia mencari Tuhan bermula disitu. Cemburu benar bila Fend dan Chad dapat habiskan ramadhan mereka dikalangan orang baik-baik.

AMAL : Cabaran 50 Buku (21) : Humor Dalam Pengajian


Tajuk Buku : Humor Dalam Pengajian
Penulis : Abdul Ghani Abdullah, Abd. Rahman Abd. Aziz, Abdul Rashid Mohamed
Terbitan : PTS Professional Publishing Sdn. Bhd
Muka Surat : 136


Ulasan

Buku ini sangat berguna kepada ibubapa dan guru yang tidak jemu dan berputus asa menaburkan jasa demi mendidik anak bangsa. Beberapa tips mengajar telah disediakan oleh penulis bagi membantu pengajar atau guru bagi menghidupkan suasana belajar yang seronok dan ceria. Antara tips-tips penulis ialah menggunakan cerita, sindiran dan aksi dalam pembelajaran. Selain itu menggunakan bahan kartun daripada akhbar dan majalah. Penggunaan muzik, dan lagu dalam pembelajaran juga antara tips-tips yang disenaraikan oleh penulis.

AMAL : Cabaran 50 Buku (20) : Asas-asas Pengajian Hadith Hukum

Tajuk Buku : Asas-asas Pengajian Hadith Hukum
Penulis : Dr. Azwira Abdul Aziz
Terbitan : Fakulti Pengajian Islam, UKM
Muka Surat : 89

Ulasan

Penulis merupakan salah seorang pensyarah di Fakulti Pengajian Islam, Unversiti Kebangsaan Malaysia. Buku beliau ini dijadikan sumber utama oleh pelajar dalam mata pelajaran Hadith Hukum. Buku ini membincangkan asas-asas yang terpenting dalam mempelajari hadith hukum. Penulis membuka mata pembaca terutamanya saya bahawa hadith-hadith berkenaan dengan hukum memerlukan asas-asas agar pembaca tidak tersalah menafsir hokum yang terkandung dalam hadith tersebut selain memastikan kesahihan hadith tersebut.

Oct 20, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (19) : Doa-doa Kejayaan Dari Hadis Nabi S.A.W


Tajuk Buku : Doa-doa Kejayaan Dari Hadis Nabi S.A.W
Penulis : M.H. Ikhlas
Terbitan : Mohasbi Enterprise
Muka Surat : 101


Ulasan

Buku comel ini dimulakan dengan nilai-nilai doa dan pengenalan tentang doa oleh M.H Ikhlas. Kemudian penulis meneruskan tulisannya dengan “waktu-waktu doa diterima” dan diteruskan lagi dengan “doa siapa yang diterima”. Tajuk-tajuk kecil sedemikian menarik minat pembaca seperti saya untuk mengetahui lebih lanjut tentang doa kerana kita sebagai manusia sentiasa berdoa tetapi tidak mengetahui waktu mustajab berdoa. Penulis ingin berkongsi ilmunya dengan pembaca agar sama-sama berusaha meneruskan amalan Nabi kita s.a.w walaupun dengan mengamalkan doa-doa harian.

KK: Cabaran 50 Buku: (36) Quartet

Judul: Quartet
Pengarang : Saidatul Saffa
Penerbit: Jemari Seni
Muka surat: 471 halaman
ISBN: 978-967-5118-60-9

Harga: RM20.00 (Sem. M'sia) /RM23.00 (Sabah/Sarawak)

Ini kisah sekeping hati yang dicalit empat rona indah
sayangnya dia terlupa yang pelangi itu jalurannya tujuh;
dan salju pula jadi cair dipanah mentari
lalu berguguran dihembus bayu luruh.

Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji,
takkan bercahaya pelangi sebelum hujan,
takkan bersinar indah bintang-bintang
tanpa gelap malam.

Mak mahukan menantu seperti Sami Yusuf. Kalau bawa surah panjang dalam solat pun tidak mengapa kerana suaranya sedap. Misa pula lebih tertarik dengan bayangan Yusuf, pun punya suara yang merdu apabila bertakbir. Malangnya ‘Yusuf’ menolak cinta ‘Zulaikha’ walaupun jarinya terluka.

Tapi Misa, jari yang terluka boleh diubat dengan minyak gamat, luka di hati nak ubat dengan apa?

Ini perjalanan Misa mencari cinta. Empat lelaki seperti empat musim juga. Akhirnya Misa pasrah. Untuk mencari cinta antara Adam dan Hawa, dia harus mencintai dirinya sendiri. Dia harus mencintai Allah.

Buah tangan SAIDATUL SAFFAA kali ini dengan lembut mahu membawa anda mencari cinta yang hakiki. Mencintai diri untuk mencintai Allah.

Kata KK:

KK: Cabaran 50 Buku; (35) Bedar Sukma Bisu


Judul: Bedar Sukma Bisu
Pengarang : Faisal Tehrani
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Muka surat: 312 halaman
ISBN: 978-983-62-9652-8
Harga: RM 25.00

Kata kulit buku:

Syahdu mempesonakan, kisah sebuah semenanjung. Tanahnya emas, lautannya perak berkilauan. Ada pohon dan tanam-tanaman. Ada hujan menyegarkan. Ada sungai-sungai mengalir perlahan. Ada awan-gemawan melitupi meneduhkan. Ada binatang jinak sering bermanjaan. Ikan-ikan semuanya boleh dimakan. Ada laut yang bergelora permukaan tetapi tenang di dalam. Wefada tidak pernah lelah belayar, sejak masih anak-anak. Dia keluarga dari lautan. Wefada juga dilanda cinta muda, sejarah lampau dan kemelut saudara. Kisah pelayaran menyusuri Nusantara yang agam gemilang oleh ketamadunan Melayu-Islam. Di sini kita akhirnya mengerti, mengapa alam emas ini sering menjadi rebutan, menjadi tarikan dan tumpuan. Menjadi sukma di hati. Sebuah saga tepu falsafah, tentang laut, bedar, niaga, perang, cinta, tauhid, peradaban dan sejarah luak. Bedar Sukma Bisu pasti menggugah rasa.

Kata KK;

UA : Cabaran 50 Buku : (18) Jauh Dari Cinta

Judul : Jauh Dari Cinta
Penulis : Adah Hamidah
Terbitan: Karyaseni Enterprise
Halaman: 636 m/s
ISBN : 978-967-0246-06-2
Cetakan pertama September 2011

Kulit belakang novel :

NYSA SAKINAH.
Cintanya pernah ditolak oleh abang angkatnya, Farish Aqil. Namun Farish Aqil kembali menagih kasih, lalu dengan rela dia menerima. Satu penemuan membuatkan dia kembali sedar, siapa dirinya. Lantas dia terikat dalam perkahwinan yang menjerat.

"Duduk berkurung dalam bilik ni kenapa? Makan tak... minum tak, nak sangat jatuh sakit ke? Nysa ingat kalau kurung diri macam ni dapat selesaikan masalah?"
"Masalah dah lama selesai kalau Abang Aqil tak datang masa majlis pernikahan kita dulu."


"Oh... jadi Nysa nak salahkan abanglah ni? Kalau abang tak boleh jatuh cinta dengan Nysa, kenapa Nysa nak salahkan abang pula? Kalau Nysa dah tahu yang abang tak pernah cintakan Nysa, buatlah sesuatu supaya abang boleh jatuh hati pada Nysa, jangan duduk berpeluk tubuh dalam bilik macam ni aje!"

Namun Nysa Sakinah, tidak terdaya dia melakukan semua itu. Lantas dia bertindak menjejaki wanita yang selama ini dicintai oleh suaminya. Kembali memulangkan bahagia buat suaminya.

KK: Cabaran 50 Buku: (34) Impikan Mentari


Judul: Impikan Mentari
Pengarang: Shahzy Hana
Penerbit: Jemari Seni
Muka surat: 398 halaman
ISBN: 978-967-5118-55-5
Harga: RM 18.00 (Sem. M’sia) / RM 21.00 (S&S)

Kata kulit buku:

Pernahkah anda mengalami rasa sedih seperti Izzati? Saat hati dilambung rasa bahagia melalui hari-hari indah, tiba-tiba Izzati ‘dihidangkan’ dengan babak bakal suaminya bermukah dengan adiknya sendiri?

Tunang yang amat dicintai dan mengakui amat mencintainya, telah membelah hatinya... nipis-nipis; berdarah parah, tidak mungkin sembuh. Lalu bagaimana kalau anda sendiri mengalami keadaan itu. Sedalam manakah luka anda? Masih percayakah anda pada insan bernama lelaki?

Izzati juga seperti anda, hilang keyakinan diri untuk jatuh cinta dan bercinta lagi.

Oct 17, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (30) Bukan Cinta Biasa


Tajuk buku : Bukan Cinta Biasa
Penulis : Izzul Izati
Keluaran : Kaki Novel
Halaman : 536 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Shahira, gadis baik yang sentiasa mendahulukan orang lain dan juga sentiasa tenang. Di samping dia, ada sahabat-sahabat yang sentiasa ada, Diana, Anuar dan Rafizi. Mereka kenal sejak di bangku sekolah. Bagi Shahira, mereka adalah sahabat terbaiknya dan siapa sangka dalam pertalian sahabat itu, ada Anuar yang memendam rasa. Namun, Shahira jujur, pada dia Anuar hanyalah sahabat.

Di universiti, dia dipertemukan dengan Azlisyam. Sejak dari pertemuan awal, mereka sudah bersengketa dan tiada tanda perdamaian antara mereka. Dan siapa sangka, mereka telah dijodohkan bersama oleh ibubapa mereka. Tiada yang membantah secara terus, memandangkan Shahira memang tiada pilihan yang lain dan Azlisyam memang sudah jatuh cinta dengan Shahira.

Ain : Cabaran 50 Buku : (29) Rooftop Rant

Tajuk buku : Rooftop Rant.
Penulis : Hlovate
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 538 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Satu lagi karya Hlovate , namun karya ini lebih berat berbanding karya-karya hlovate sebelum ini. Rooftop Rant lebih banyak menceritakan masalah reality , penyelesaiannya dan juga falsafah-falsafah hidup.

Ia kisah di suatu bumbung di menara Topaz yang menemukan Trisy dan Jade. Kisah ‘Jaded the Jade’ dan ‘the unwanted Trisy’ , dua-dua dengan konflik yang berlainan namun mereka berkongsi masalah dan ketenangan yang sama di rooftop itu. Perbualan antara mereka berdua seakan-akan memberi kata-kata semangat buat satu sama lain. Bak kata satu kata-kata : "There're times when strangers are like family, and family are like strangers". Itulah mereka , walaupun tiada hubungan persaudaraan namun mereka rapat dan memahami antara satu sama lain lebih daripada hubungan saudara itu sendiri.

Kecewa dengan hidup, Trisy overdose sehinggakan dia dimasukkan ke wad psykiatrik . Dan pada masa itu, hanya Jade jadi peneman, tiada ibu, tiada ayah juga tiada sedara yang datang menjenguk. Akhirnya, ibu dan ayah Trisy membuat keputusan, menghantar Trisy pulang ke kampung. Di sana ada datuk dan nenek yang menjaga. Terasa hidup lebih terjaga dan bermakna, namun rasa rencahnya kurang bila Jade tiada. Juga ada watak Pak Su, ustaz versi rock yang menjadi teman bualan penganti Jade, walau tidak sepenuhnya.

Ain : Cabaaran 50 Buku : (28) 5 Tahun 5 Bulan

Tajuk buku : 5 tahun 5 bulan.
Penulis : Hlovate
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 509 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

5 tahun 5 bulan adalah satu lagi karya tulisan Hlovate. Ana , bekerja sementara sebagai orang gaji di rumah Encik Latfy. Di sana dia dipertemukan dengan anak-anak Encik Latfy. Kerjanya tak mudah namun tidak la sesusah mana jika watak Along tidak ada. Along yang Ana gelarkan Along Serbia, hanya kerana dia suka sahaja mengomen setiap hasil kerja Ana. Ada saja yang tidak kena dengan pandangan Along yang pada saya dari pandangan pembaca, Along nampak sengaja ingin mengenakan dan memberi ujian pada Ana. Ternyata Ana sentiasa tenang. Dan siapa sangka , ada rasa yang bercambah dalam hati Along lebih-lebih gerak gaya Ana melayan adik-adiknya mengingatkan dia pada arwah mamanya.

Namun tidak sempat rasa diluahkan , dia dikejutkan dengan kewujudan Jo. Karektor Ana dan karektor Jo ternyata berbeza. Jo lebih kasar, tidak suka cintan cintun, manakala Ana lebih lembut, dan bersifat lebih kepada suri dalam rumah. Along terkejut dan terkesima dan sehingga sebelum Ana berhenti kerja , mereka masih dingin antara satu sama lain.

Pemergian Ana membenihkan rasa rindu antara satu sama lain namun perasaan masih dipendamkan. Tiada luahan antara mereka. Di sana Ana dipertemukan dengan Jebat. Bersahabat baik sampaikan ada satu saat Ana seperti ada rasa buat Jebat sehinggakan Along turut rasa tergugat. Akhirnya setelah semua salah sangka dibersihkan , Along akhirnya berani meluahkan rasa dan setahun tempoh diberikan untuk Ana memikir.

Ain : Cabaran 50 Buku : (27) aA+bB


Tajuk buku : aA + bB
Penulis : Hlovate
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 495 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Kisah Aa+Bb adalah kesinambungan kisah Tunas. Masih berkisar kisah Addin. Namun Kisah Addin yang lebih dewasa. Kini Addin bukan lagi budak sekolah yang asyik nak buat jenayah sekolah, addin yang dewasa kini ada tanggungjawab yang lebih besar.

Kisah dimulakan dengan perkenalannya dengan Aie di saat dia tersesat di Leiden. Perkenalan mereka tidak berhenti di situ. Selepas itu, mereka kembali terserempak di Malaysia. Dari hanya bertukar email, maju ke ‘chatting’ sentiasa dan akhirnya bertukar nombor telefon. Di saat itu, watak Benz kembali muncul. Bukan muncul sebagai kawan lama, namun muncul sebagai calon suami Addin pilihan ibu dan ayah Addin. Di saat dibelengu dengan masalah demi masalah, Aie jadi teman untuk Addin meluahkan masalah.

Dalam tidak mahu, dalam tiada rasa cinta, akhirnya mereka jadi suami isteri. Suami isteri hanya pada nama. Bersua, bercakap bagaikan orang asing. Kucai menjadi orang tengah, cuba merapatkan mereka, kerana dia tahu ada rasa yang termetrai antara mereka berdua.

Ain : Cabaran 50 Buku : (26) Tunas


Tajuk buku : Tunas.
Penulis : Hlovate
Keluaran : Jemari Seni
Halaman : 539 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Tunas mengisahkan kisah zaman sekolah menengah dan ragam setiap seorang mereka. Menarik !!! Membuatkan pembaca merindukan kenangan zaman sekolah.

Asrama lazim dengan kisah penghuninya, dengan ragam yang pelbagai. Ada yang menyakitkan hati, ada yang alim-alim kucing, ada yang pakar IT, ada yang berlagak diva, juga ada kisah melangar peraturan. Dan kisah Tunas membawakan Addin watak utamanya, juga ada watak tambahan yang lain dengan ragamnya yang menarik hati.

Addin, gadis yang menyamar menjadi orang kebanyakkan sehinggakan kembar sendiri dibuat macam orang asing. Sehinggakan dia pernah kena ‘tangkap basah’ dengan abang kandungnya sendiri. Kemudian mereka dilantik menjadi ketua pelajar bersama.

Masuk tahun akhir di sekolah, ada pelajar baru yang masuk. Gayanya pelik, namanya pun pelik – Benz Alif. Nama ala-ala nama kereta kata Addin. Dari awal mereka seakan tidak sebulu, seakan ada perjanjian musuh antara mereka.

ZAR : Cabaran 50 Buku : (2) Surat Ungu Untuk Nuha

Tajuk: Surat Ungu Untuk Nuha
Pengarang: Noor Suraya
Penerbit: Jemari Seni
Muka surat: 484 muka

Sebenarnya buku ini sudah lama dibaca, Cuma untuk sekian kalinya, buku ini saya ulang baca kembali. Entah yang ke berapa kali pun, saya tak mengiranya pula.
Tak keterlaluan jika saya mengatakan buku ini adalah buku yang menuntun perubahan ke arah menjadi muslimah yang lebih baik, jauh dari novel yang terdapat label ‘Islamik’ di kulit luarnya, novel ini tidak memerlukan sokongan itu untuk menunjukkan yang ia sebenarnya sarat dengan tuntunan rohani dan sindiran kepada gadis-gadis di luar sana.

Cerita di mana Nuha membawa diri ke desa kerana patah hati kepada Engku Faisal telah menemukannya dengan Alang, atau Muzammil Muadz Yatim, atau juga digelar ‘Alang rebus tak empuk’. Lelaki berambut kerinting bulat seperti Boney M itu sering membuat jururawat muda itu tak keruan, mencari gaduh atau pendek katanya, mereka seperti anjing dan kucing. Namun dalam usikannya, Alang sering menyuruh Nuha menutup aurat dengan sempurna sehingga diberikan helaian tudung untuknya, termasuk kerudung ungu, warna kesukaan Alang. Namun Nuha itu sinonim dengan degil,menafikan keinginannya fitrahnya itu sendiri, lalu memilih ego daripada suruhanNya.

KK: Cabaran 50 Buku: (33) Suria vs Kaca Mata

Judul: Suria Vs Kaca Mata
Pengarang: Farihah Iskandar
Penerbit: PTS ONE Sdn Bhd
Muka surat: 229 halaman
ISBN: 078-967-5406-90-4
Harga: RM 13.50 (Sem. M’sia) / RM 15.50 (S&S)

Kata kulit buku:

Cik nerd! Cik nerd!
Suria mengalami masalah rabun jauh yang semakin serius. Banyak kemalangan kecil yang suria alami akibat masalah rabun. Jihan selalu mengusik dia ‘Cik nerd’ apabila membayangkan Suria berkaca mata. Ini menambahkan lagi ketidakinginannya pakai kaca mata.
Power mata kiri: 200
Power mata kanan: 275
Tidak cukup dengan itu, suria juga mengalami masalah silau! Oh! Tidak!

Kata KK:

Karya Farihah Iskandar buat saya senang dan tidak teragak-agak untuk mendapatkannya.

Suria kawan Jihan. Suria tinggal di asrama. Suria ada masalah. Masalah baginya adalah sesuatu yang cacat bagi dirinya iaitu masalah rabun. Kerana rabun, Suria juga mengalami kemalangan. Atas pertolongan kawan-kawannya, Suria menerima keadaan dirinya dan harus memakai cermin mata.

UA : Cabaran 50 Buku : (17) Hanya Dia Sufi


Judul : Hanya Dia Sufi
Penulis : Lili Norlaili
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Halaman: 430 m/s
ISBN : 978-967-5118-64-7
Cetakan pertama Julai 2011

Kulit belakang novel :

ada rasa sesal setelah aku membuka luas hati ini untuk dia mentadbirnya

Ini kisah Sufi Najiha yang terlalu berahsia. Sufi Najiha memang sentiasa ceria, tapi siapa tahu apa yang berlagu dalam hatinya? Sudah begitu banyak dia menanggung derita; sudah begitu lama kisah silamnya tersimpul rapi. Dia dipaksa memilih dan akhirnya dia sendiri terperangkap dengan pilihannya itu. Dia tinggalkan sebuah cita-cita untuk sebuah kebahagiaan yang bukan miliknya.

Tapi sampai bila, dia harus mengalah dengan hati?
Setelah sepuluh tahun berlalu dia bertemu semula dengan ‘suami semalam’nya itu semula.

“Kenapa diam? Tak ada apa-apa yang nak
‘diupdatekan untuk one night husband’ awak ni?”


Bagaimana untuk membuang Shah daripada hati, kalau dia tidak pernah sekali pun melupai ‘suami semalam’nya itu.
* * *
LILI NORLAILI memilih Hanya Dia Sufi untuk ‘melukis’ hati Sufi Najiha – gadis manis yang terpaksa dewasa sebelum waktunya. Lalu Hanya Dia Sufi telah mematangkan Sufi Najiha dan juga tulisan LILI NORLAILI.


Bicara Ummu Ammar :

Hanya Dia Sufi memaparkan lukisan hati seorang Sufi Najiha. Sebuah novel yang UA kira penuh dengan ‘tiba-tiba’. Bukan apa, setiap yang berlaku pasti secara tiba-tiba. Tak ada angin, tak ada rebut, mereka sudah mengungkap rasa hati masing-masing walaupun tiada apa yang terungkap sebenarnya. Dan ini merupakan kelebihan novel ini atau lebih tepat lagi jalan cerita yang bersesuaian dengan umur watak utamanya – Sufi Najiha.

NH : Cabaran 50 Buku : (36) Tidak Aku Bersuara

Tidak Aku Bersuara
Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara
cetakan 3 – Februari 2008

Kepekaan saya:

Tidak Aku Bersuara hasil coretan Norhayati Berahim sangat menarik bagi saya. Jalan cerita yang sangat teratur. Pembawaan watak yang cukup sempurna. Menceritakan kisah hidup seorang gadis yang bernama Jeslina atau lebih dikenali sebagai Jes. Jes merupakan anak perempuan tunggal milik sepasang ahli koporat yang berjaya iaitu Encik Azman dan Puan Khatijah.

Disebabkan tuntutan kerja dan tanggungjawab pada kerja, Encik Azman sekeluarga terpaksa meninggal bumi Malaysia dan merantau ke negara luar. Mereka sekeluarga terpaksa berpisah dengan Jeslina kerana tidak mahu Jeslina membesar di negara asing. Jeslina ditinggalkan dan dibesarkan oleh neneknya di kampung. Dari kecil lagi Jeslina membesar dengan suasana kampung.

Jeslina begitu rapat dengan sepupunya yang bernama Odin. Kemana sahaja Odin berada, mesti Jeslina turut serta. Mereka berdua seperti belangkas. Odin anak kepada Mak Long Juriah, kakak kepada Encik Azman.

R: Cabaran 50 Buku (69) Surah-surah Rindu


Surah-Surah Rindu
Penulis: Saridah Hamid
Editor: Siti Nor Fadilah Salleh, Nor Hafizah Mohd Samsudin, Nahdatun Nisaak Othman
RM24.00
Sabah/Sarawak: RM27.00
9789833604197
427 muka surat
cetakan pertama 2008


"Dan Kami perintahkan kepada manusia supaya berbuat baik kepada orang tuanya, ibu bapanya, ibu yang mengandungkannnya dalam keadaan lemah dan menyusunya dalam tempoh dua tahun. Bersyukurlah kepada-Ku dan kepada kedua ibu bapamu. Hanya kepada-Ku kembali," [Surah Lukman, ayat 14]


Mood nak membaca novel-novel bernada Islamik pula sekarang ni :). Pengaruh lepas baca Ikhlas A.K. kot :)


Kali pertama aku menatap karya Saridah Hamid. Novel Islamik terbitan PTS ini seperti biasa disunting rapi dalam bahasa Melayu rasmi. Dari segi isi cerita isunya tidak jauh berbeza dari novel kontemporari biasa yang menceritakan kisah seorang gadis yg dibesarkan dalam keluarga yang mementingkan ajaran Islam. Dia kemudiannya mendapati dia adalah anak angkat dan bermulanya dilema besar dalam hidupnya selain dari hatinya yg mula dijentik perasaan cinta terhadap lelaki.


Kisah ini bermula dengan tibanya Nurin Hannah yang baru dilahirkan. Ibunya diugut akan dibuang keluarga jika terus memelihara Nurin Hannah yang dilahirkan di luar ikatan perkahwinan.


Sejak zaman sekolah Nurin sering menerima persoalan adakah dia betul-betul anak melayu kerana kulitnya sangat putih dan matanya sepet.


Walaupun belajar dan berada jauh dari keluarga, dia memegang kejap amanat ibunya supaya memelihara tatasusilanya sbg seorang muslimah. Kehadiran warkah salam perkenalan dari Naqiuddin membuat Nurin Hannah mula merasai perasaan jatuh hati.


Sifat Nurin Hannah yang pemalu dan menjaga tatasusila sangat memikat hati Naqiuddin. Penulis tidak mendedahkan perasaan Naqiuddin mengenai kenyataan bahawa Nurin sebenarnya anak angkat dan anak luar nikah. Mungkin penulis akan membawa isu ini dalam novel seterusnya kerana ada perkataan 'Novel Dwilogi' pada kulit depan novel ini.


Walaupun terkesima dengan kenyataan bahawa dia adalah anak angkat, Nurin seorang yang waras dan bertimbang rasa. Malah dia gembira dapat membina hubungan yang baik dengan ibu kandungnya yang sudah memeluk agama Islam. Ramadhan yang akan datang dia akan dapat berpuasa dan beribadat bersama ibu yang baru mahu dikenalinya.


Nurin tidak pernah melupakan jasa ibu dan bapa angkatnya serta adik-adik dan abangnya yang mengasihinya sepenuh hati.


Kebelakangan ni kalau baca cerita anak perempuan yg diambil sebagai anak angkat, bapa angkatnya mesti bernama 'Abdullah' ya? supaya heroin tak mengesyakki yang dirinya tu anak angkat kot.


sure fine whateverr
rinn




blurb/sinopsis belakang buku




Nurin Hannah, gadis yang dilimpahi kemewahan kasih sayang walaupun dia sering menjadi bahan usikan kerana perbezaan wajah dan warna kulit dgn keluarganya. Sejak kecil ibu bapanya mengasuh dia dan adik-beradik dgn didikan sempurna bagi bekalan dunia dan akhirat di samping menjadi muslimah sejati.




Ketika menuntut di universiti, pintu hatinya diketuk jejaka yg terkenal di falkutinya. Teringatkan pesanan ibu yg menghalang dia berkasih ketika sedang belajar, Nurin akur dengan ingatan itu.
tetapi mampukah jiwa halus Nurin Hannah menahan gelodak hati yg merronta.




Persoalan mengenai status Nurin Hannah membuat gadis itu dalam dilema. Benarkah dia hanya anak angkat Abdullah dan Hasinah? Nurin Hannah semakin kalut. Tetapi wajarkah dia melupakan kasih sayang yg dicurahkan ibu bapanya hanya kerana sepucuk surat? siapakah dia sebenarnya?

R: Cabaran 50 Buku: (68) Ikhlas, A.K!


Ikhlas, A.K!
Penulis: Nirrosette
Terbitan Jemari Seni Sdn Bhd
Editor: Mariah Mustapha
RM21.00
Sabah/Sarawak: 24.00
9789675118654
528 mukasurat



tahniah buat penulis muda ini kerana menghasilkan karya pemutihan jiwa yang sangat menyentuh hati, manis dan comel ini. Karya-karya beginilah yang sepatutnya diperbanyakkan dan dibaca muda mudi sekarang sebagai ikhtibar dan moga-moga menjadi titik tolak kepada penyembuhan jiwa. Dalam bercerita, penulis mengajak kita menilai diri adakah kita bersedia berubah seperti Kaseh.


Cinta kepada Adam Khalis yang membawa Kaseh (yang comel dan manja) kepada cinta kepada Allah Yang Maha Agung. Dia bersungguh-sungguh menyiapkan diri supaya layak menjadi kekasih Adam Khalis yang baik. Allah mengasihi Kaseh dan Adam Khalis menjadi medium pendorong yang bakal membawa Kaseh ke jalan yang diredhai Allah. Walaupun Adam tu bukanlah alim tahap ustaz-ustaz, tapi dia menjalankan tanggungjawab sebagai saudara sesama Islam untuk membimbing Kaseh ke arah yang sepatutnya.


Adam Khalis (budak biasiswa yang 'low profile') yang sudah sekian lama berada tidak jauh dari dirinya akhirnya kelihatan menyerlah di depan mata Kaseh. Sebelum ini Kaseh yang bermata keranjang, cepat saja terpikat dengan jejaka-jejaka kacak yang 'charming' akhirnya mengejar Adam Khalis setelah membuang Iskandar dari hidupnya. Iskandar jenis yang terlalu mendesak dan 'control freak' membuat Kaseh merasa bosan lalu memulakan pemburuan mencari pengganti.


Lamaran 'direct' dari wanita secantik Kaseh membuat Adam terkedu. Adam mencadangkan tempoh untuk mereka berkenalan terlebih dahulu sebelum 'declare' sebagai pasangan kekasih dan Kaseh laju saja bersetuju. Permulaan perkenalan Kaseh dan Adam Khalis membawa kita mendalami cara hidup Kaseh yang jauh menyimpang dari landasan Islam. Adam secara berhemah mendidik Kaseh. Dia tak pernah menyangka yang Kaseh yang amat terkenal sebagai model yang baik hati itu nama sahaja Islam tetapi dia kenal langsung apa itu Islam. Tetapi Adam sangat bersyukur kerana Kaseh tu seorang yang sangat mendengar kata dan lembut hatinya. Saksikanlah bagaimana Adam Khalis melentur Kaseh, gadis Singapura yang cantik bergaya itu menjadi muslimah yang manis. Kaseh yang selalu naik kereta mewah tu, sanggup bersusah payah naik MRT demi Adam. Hebat betul daya pesona Adam terhadap Kaseh.


Kaseh mula menilai diri apabila menyedari betapa jauhnya jurang perbezaan peribadi antara dirinya dengan jejaka bernama Adam Khalis. Walaupun dia berusaha bersungguh-sungguh seikhlas hati, dapatkah dia meletakkan dirinya setaraf dengan Adam Khalis? Kalaupun Adam masih sudi padanya, mahukah keluarga Adam Khalis menerima wanita seperti dirinya dalam hidup mereka? Ibu Adam Khalis awal-awal lagi sudah beristigfar dan menggeleng kepala. hmmmm... alahai Kaseh, ada 'chance' ke? Bagi yang menumpukan cerita Adam - Kaseh mungkin akan sangat berpuas hati dengan pengakhiran cerita. Sesekali tertanya tanya juga khabar Syera yang sangat rapat dengan Kaseh. Adakah dia masih lagi sesat dalam dunianya? Syera ni lah orang yang paling bimbang apabila Kaseh jatuh hati pada Adam. Dia risau yang dia akan kehilangan Kaseh yang merupakan teman berhibur dan sponsor besarnya apabila berhora di mana-mana. Semasa Kaseh dalam kesesatan, nak sangat dia ikut Kaseh ke mana-mana, tetapi apabila Kaseh menuju ke jalan yang benar, Syera langsung tak mahu ikut. Sayang. Bukan semua mahu jadi baik. Mereka mahu terus sesat. Perubahan rakannya tidak dilihat sebagai petunjuk dari Allah sedangkan orang-orang begini akan menyebut, dia akan berubah menjadi baik setelah mendapat petunjuk dari Allah. Petunjuk sudah di depan mata tetapi dia tidak mahu melihat pula petunjuk itu.


Kulit buku ni saja sudah cukup comel dijadikan hadiah kepada kawan-kawan dan anak-anak :) Membuka 'hadiah' ini dan membacanya juga merupakan pemberian pengajaran terbaik kepada yang membacanya. Perkara pertama yang aku search kat google adalah designer clutch. Aku tak terbayang amende nya tu. Aku kalau orang sebut klac, maksudnya pedal yang selalunya kaki kiri tekan untuk tukar gear keta. haha.


sure fine whatever
rinn




blurb/sinopsis belakang buku


Kada Adam Khalis:

Hidup ini tak boleh berdasarkan 'saya-suka-awak' dan 'awak-suka-saya' and we live happily ever after - aman bahagia untuk selamanya. Tak semudah itu, Kaseh. Hidup ini ada duri dan ranjau.


Kata Kaseh:

Bagaimana kita berbeza macam langit dengan bumi; Kaseh tak kisah. Kaseh sanggup buang apa sahaja demi Adam; termasuklah tidak mewarisi harta benda daddy. Kaseh sanggup hidup macam org biasa. Percayalah, Kaseh bersedia memberi semuanya, kerana sekali dalam hidup Kaseh, apa yang Kaseh 'tahu' apa yang Kaseh 'mahu' hanyalah Adam Khalis!


Kata org:

Opposite attracts. Bad girls go for good guys. True much? Tapi... sejauh manakah kebenaran teori ini? Boleh ke Adam - stok budak masjid, bertahan dengan Kaseh - playgirl of the century? Well, we'll see, we'll see! :) oops, jangan lupa Adam bakal menjadi kekasih yang ke 34 Nur Kaseh Kaisara! :(

Oct 14, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (38) Happiness Now

Andrew Matthews

ISBN: 9780975764275
Penerbit: SeaShell Publishers
Tarikh Terbit: 8th reprint April 2010
Halaman: ~ 124
Harga: RM 48

~ Rasaku… ~

Semua orang berhak bahagia dan gembira. Seboleh-bolehnya peluang yang ada ini ingin digunakan sebaik-baiknya untuk meraih bahagia dan menikmati kegembiraan. Kita boleh bahagia dan gembira dengan cara kita sendiri. Namun, beringatlah yang kegembiraan dan kebahagiaan yang kita lalui itu tidak berpunca daripada kesengsaraan orang lain.

Dalam buku ini banyak memberikan kita panduan tentang bagaimana hendak mencapai kebahagiaan dan kegembiraan secara jujur melalui usaha sendiri. Tak dapat dinafikan yang mencipta kebahagiaan bukanlah mudah tetapi ia boleh dimulakan. Mulakan dengan membahagiakan diri sendiri dahulu. Umpamanya:

The first trick to happiness – and success – is to appreciate what we’ve already got [page 119]

Ya, untuk mencari kebahagiaan bukanlah mengangankan yang kita ini begini, kita ini begitu. Apa yang lebih penting menghargai apa yang kita ada. Ada masanya less is more. Tak perlu jadi kaya untuk bahagia. Tak perlu cantik untuk rasa gembira. Yang lebih penting adalah menenangkan hati sendiri dengan memberi santapan spiritual dan rohani. Carilah peace of mind dalam diri, moga kebahagiaan anda akan lebih berpanjangan. Syukur itu asasnya!

UA : Cabaran 50 Buku : (16) Ikhlas, A.K!

Judul : Ikhlas, A.K!
Penulis : Nirrosette
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Halaman: 528 m/s
ISBN : 978-967-5118-65-4
Cetakan pertama Ogos 2011

Kulit belakang novel :

Kata Adam Khalis:
Hidup ini tak boleh berdasarkan ‘saya-suka-awak’ dan ‘awak-suka-saya’… and we live happily ever after – aman bahagia untuk selamanya. Tak semudah itu, Kaseh. Hidup ini ada duri dan ranjau.

Kata Kaseh:
Bagaimana kita berbeza macam langit dengan bumi; Kaseh tak kisah. Kaseh sanggup buang apa sahaja demi Adam; termasuklah tidak mewarisi harta benda daddy. Kaseh sanggup hidup macam orang biasa. Percayalah, Kaseh bersedia memberi semuanya, kerana sekali dalam hidup Kaseh, apa yang Kaseh ‘tahu’ apa yang Kaseh ‘mahu’ hanyalah Adam Khalis!

Kata Orang:
… opposite attracts. Bad girls go for good guys. True much? Tapi…sejauh manakah kebenaran teori ini? Boleh ke Adam – stok budak masjid, bertahan dengan Kaseh – playgirl of the century? Well, we’ll see, we’ll see! … opps, dan jangan lupa Adam bakal menjadi kekasih yang ke-34 Nur Kaseh Kaisara!

Bicara Ummu Ammar :

Percubaan pertama Nirrosette dalam bidang penulisan nyata tidak sia-sia. Ikhlas, A.K!…Selain daripada judulnya yang luar biasa, sinopsis di kulit belakang juga telah menjadi pemangkin kepada keterikatan hati UA dengan Ikhlas, A.K! Kalau UA pun sudah teruja, bagaimana pula dengan anda?

UA : Cabaran 50 Buku : (15) Menunggu Hujan

Judul : Menuggu Hujan
Penulis : Adileah
Terbitan: Jemari Seni Sdn. Bhd.
Halaman: 447 m/s
ISBN : 978-967-5118-56-2
Cetakan pertama Mac 2011

Kulit belakang novel :

Kata dia, “Tak boleh ke panggil Lis? Sedap apa nama tu.”
Jawabnya pula, “Tak boleh. Tak suka. Macam ‘list’ barang apabila awak panggil saya Lis.”
Jawab dia kembali, “Saya panggil awak ‘dear’ atau sayang boleh tak?”

Dia tak mahu layan. Hatinya sudah ada irama yang sedang bergetar. Mana boleh ditunjukkan di hadapannya. Rahsia hati mesti di simpan diam-diam.
Itu cerita silamnya. Cerita sekarang sudah berbeza.

Jauh merentasi benua, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, rindu itu tidak juga padam. Diam dia tidak memanggil namanya, rasa itu tetap terpahat di situ. Semua itu tidak pernah pergi jauh darinya

Dunia bagaikan terhenti berputar apabila dua jiwa yang terpisah bertemu kembali dalam satu rasa yang sama. Rupanya... rasa yang dia cuba nafikan itu masih ada dan tidak pernah padam. Dia sudah letih untuk berlari.

Satu hari si dia datang padanya dan kata si dia pada saat itu, berilah rasa itu kepadanya biar semua kesakitan hilang. Bolehkah begitu?

Sinopsis :

Ini kisah hati seorang wanita cekal diberi nama Malisa. Malisa merupakan seorang graduan dari sebuah university tempatan. Tetapi dek kerana persaingan untuk memasuki alam pekerjaan terlalu sengit membuatkan Malisa mengambil keputusan untuk bekerja sementara sebagai pembantu di rumah Cik Puan Juita yang kaya raya dikampungnya.

Oct 13, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (35) Kaca Jendela Ainnur

Kaca Jendela Ainnur
Diya Nordin
Penerbit: Jemari Seni
terbitan Januari 2011

Kepekaan saya:

Kaca Jendela Ainnur mengisahkan kehidupan seorang gadis yang tidak mendapat kasih sayang yang sepenuhnya dari kedua-dua orang tuanya. Ainnur di layan seperti bukan anak kandung oleh ibunya. Ainnur betul-betul merasakan dirinya terpinggir sejak kecil lagi dari keluarga sendiri. Setelah ibunya berkahwin dengan ayah tirinya, barulah Ainnur dapat merasa sedikit kasih sayang dari ayah tirinya itu.

Sungguh perit kehidupan yang perlu di lalui oleh Ainnur apabila ayah kandungnya iaitu Amir Iskandar juga tidak pernah ambil peduli tentang kewujudan Ainnur di dunia ini. Ainnur juga telah di anggap sebagai penyebab segala masalah yang melanda ibunya, Syuhairah dan ayahnya Amir Iskandar.

Ainnur sangat merindui kasih seorang ibu dan ayah. Lebih 20 tahun Ainnur Shahirah cuba meraih kasih sayang dan perhatian dari ibu kandungnya sendiri dan apabila Ainnur dipertemukan dengan ayah kandungnya juga tidak diberi hak dan perhatian seorang anak.

Oct 11, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (67) Ikhlas, A.K!

Penulis: Nirrosette
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN 978-967-5118-65-4
Harga: RM21.00 / RM24.00
M/S: 528
Cetakan 1 – Ogos 2011

Blurb:

Kata Adam Khalis:
Hidup ini tak boleh berdasarkan ‘saya-suka-awak’ dan ‘awak-suka-saya’…and we live happily ever after – aman bahagia untuk selamanya. Tak semudah itu, Kaseh. Hidup ini ada duri dan ranjau.

Kata Kaseh:
Bagaimana kita berbeza macam langit dan bumi; Kaseh tidak kisah. Kaseh sanggup buang apa sahaja demi Adam; termasuk tidak mewarisi harta benda daddy. Kaseh sanggup hidup macam orang biasa. Percayalah, Kaseh bersedia memberi semuanya, kerana sekali dalam hidup Kaseh, apa yang Kaseh ‘tahu’ apa yang Kaseh ‘mahu’ hanyalah Adam Khalis!

Kata Orang:
opposite attracts. Bad girls go for good guys. True much? Tapi…sejauh manakah kebenaran teori ini? Boleh ke Adam – stok budak masjid, bertahan dengan Kaseh – playgirl of the century? Well, we’ll see, we’ll see! …opps, dan jangan lupa Adam bakal menjadi kekasih yang ke-34 Kaseh Qaisara!

*****
Membaca cerita Ikhlas, A.K! karya penuh yakin NIRROSETTE si manis dari Singapura ini, membuat mana-mana orang yang pernah muda tersenyum. Cerita segar lagi santai ini pasti membuat anda kagum pada penulis yang mengadun cerita cinta penuh pengisian ini.


Kak Chik menukil:

Sebenarnya pada awal pembacaan Kak Chik ingatkan akan dihidangkan juga kisah tentang Arianna, namun sangkaan Kak Chik tersasar amat. Lepas bab pertama langsung watak Arianna ‘mati’…

XX : Cabaran 50 Buku : (23) Warna

Penulis : Nazurah Aishah, Rnysa, Nasz
Halaman : 569
Harga : RM 21.50
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1 - 2010


Secara ringkas :

Tiga cerita kehidupan dalam satu WARNA.

Warna I ~ Bukan dipaksa oleh Nazurah Aishah.

“Ayu tak boleh terima abang…”
“Abang nak kita nikah… titik…”

Kenapa Ayu tak nak terima lamaran Affan? Sedangkan mereka bercinta bukannya sekejap tetapi dah lama sejak di bangku sekolah lagi. Mungkin disebabkan Ayu hanyalah seorang cikgu sekolah menengah Hajah Norma tak sudi bermenantukannya mana sesuai cikgu nak digandingkan dengan seorang doktor lulusan luar negara seperti Affan. Dari awal lagi Affan mahu meminangkan Ayu… tapi Ayu bermati-matian menolaknya. Katanya tak mahu pisang berbuah dua kali, takut hatinya akan terluka lagi. Lagi pula, bukan salahnya tetapi Affan yang memungkiri janji mereka. Bagi Affan dia lakukan semua itu kerana terpaksa! Bukan kerelaan hatinya. Sampai bila mereka akan begini dan tiba-tiba muncul seorang kanak-kanak bernama Alani Hadfina Nayli memanggil Affan papa dan Ayu mummy. Apa hubungan mereka bertiga sebenarnya?

Warna II ~ Hikari Ainori oleh Rnysa

XX : Cabaran 50 Buku : (22) Dikau Tidak Pernah Jauh

Penulis : Nur Hatija
Halaman : 427
Harga : RM 19.00
Terbitan : Jemari Seni
Cetakan 1 - 2011


Secara ringkas :

Mengisahkan tentang hidup seorang lelaki, Firdaus yang pada mulanya diselubungi kedaifan hidup tetapi masih bahagia di samping adik dan ayahnya namun berubah sekelip mata setelah Firdaus bertemu semula dengan ibunya. Hidupnya mewah tapi sayang cahaya kebahagian dan keimanan yang dimilikinya dahulu beransur lenyap.

Fudhail dialah bapa dialah ibu kepada kedua-dua anaknya Firdaus dan Aisyah. Kedua-dua anaknya dididik penuh kasih sayang dan cukup ilmu agamanya sehingga mereka membesar menjadi anak yang molek pekerti. Rata-rata orang yang melihat budi pekerti Firdaus dan Aisyah pasti memuji Fudhail betapa untungnya beliau memiliki anak seperti Firdaus dan Aisyah.

Hidup Firdaus bahagia di samping keluarganya sehinggalah dugaan Tuhan datang menguji ketabahannya. Aisyah dipanggil menghadap illahi. Firdaus seolah-olah tidak boleh menerima takdir dan menyalahkan buyanya kerana merahsiakan perkara penting ini daripada. Dia mengetahui kematian adiknya setelah sehari adiknya meninggal dunia.

XX : Cabaran 50 Buku : (21) Sukma Rindu

Penulis : Fariza Zuliana
Halaman : 312
Harga : RM 13.00
Terbitan : Alaf 21
Cetakan 1 - 2002
Cetakan 2, 3 - 2003
Cetakan 4, 5, 6 - 2004
Cetakan 7 - 2005

Secara ringkas :

Dianza Wilis Zainal seorang anak gadis melayu tulen yang bermatakan biru kehijauan. Ramai yang menyangka dirinya adalah anak kacukan tetapi tidak. Matanya itu istimewa.

Pertemuan Dianza dan Azril ketika di kompleks sukan adalah satu kebetulan. Azril cuma membantu Dianza yang pengsan ketika itu. Dianza yang merasakan terhutang budi mengucapkan terima kasih kepada Azril dan dari situ mereka mula berkenalan. Masing-masing mula menyimpan rasa. Tetapi kerana merasakan mereka terlalu muda untuk bercinta mereka hanya memendam rasa. Pada Dianza dia tidak mahu memusnahkan persahabatannya dengan Azril hanya kerana cinta dan Azril akur dengan kehendak Dianza.

Di kampus Dianza bertemu pula dengan Fredie jejaka pendiam yang berkacukan melayu mexico. Pada orang Fredie nie susah untuk di bawa berbincang kerana dia pendiam tapi pada pandangan Dianza, Fredie istimewa dan tak lah sukar dibawa berbincang. Program anak angkat yang disertai mereka sedikit sebanyak merapatkan lagi hubungan mereka dan membuahkan rasa kasih dalam diri masing-masing.

AS: Cabaran 50 Buku (50) Aku Bukan Mistress

Tajuk: Aku Bukan Mistress
Penulis: Acik Lana
Penerbit: Kaki Novel ( September 2011)
671 Mukasurat
Harga: RM 22(SM)/ RM25(SS)

Novel pertama penulis , Acik Lana, saya rasakan begitu sempurna dan ada segala elemen yang dicari dalam sebuah novel. Bahasanya sederhana tetapi tetap serasi di jiwa. Peceritaan dan pengolahan yang matang dan menyenangkan. Mungkin juga ini adalah kali pertama bagi saya membaca kisah sebegini. Namun yang pasti kisah ini kisah yang menarik bagi saya.

Kisah Aku Bukan Mistress mungkin kisah yang biasa berlaku di luar sana. Kisah yang masih berlaku dalam masyarakat kita. Kisah yang sering dipandang hina oleh masyarakat tetapi berapa kerat yang ambil peduli sebab disebalik lahirnya seorang ‘Mistress’ di dalam hidup seorang lelaki. Saya percaya bukan semua yang menjadi ‘Mistress’ adalah kehendak secara rela hati seorang wanita, mungkin keadaan yang memaksa dan mungkin juga kerana tiada siapa yang rela membantu.

AS: Cabaran 50 Buku (49) Lagu Cinta Buatmu

Tajuk : Lagu Cinta Buatmu
Penulis:Qaseh Qaisara
Penerbit: Fajar Pakeer ( Cetakan 5 -2011)
490 Mukasurat
Harga: RM19.90 (SM)/ RM22.90 (SS)

Lagu Cinta Buatmu, karya pertama penulis yang saya baca. Tidak mahu membuat sebarang kesimpulan sebelum memulakan bacaan. Akhirnya saya berjaya menghabiskan bacaan dalam setengah hari. Novel ini mungkin bukan yang terbaik tetapi bagi saya sangat menarik untuk dihabiskan dan cukup santai serta menghiburkan. Tidak perlu memeningkan kepala dan merusuhkan jiwa tika membaca, cukuplah kita hanya menghayati telatah Anis dan Daniel.

Biasa dengan perkahwinan paksa atau terpaksa? Mungkin ada juga yang telah muak dengan jalan cerita sebegini. Namun saya percaya setiap penulis yang cuba membaca persoalan ini mempunyai cara yang tersendiri untuk menampilkan kelainan untuk isu yang sama. Begitu juga dalam Lagu Cinta Buatmu, penulis telah berjaya menambat hati saya dengan kisah Anis dan Daniel.

Aimie:Cabaran 50 Buku: (66) Dia Yang Kunikahi

Penulis: Iqbal Syarie
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
ISBN 978-967-0201-18-4
Harga: RM19.00 / RM21.00
M/S: 422
Cetakan 1 - 2011

Kita berpisah kerana Allah

Blurb:

Mesti gadis itu hebat sampai berjaya menawan hati ayah ibu. Tapi…aku nak ‘produk’ siap. Jika diberi pilihan, Adam Johari mahu gadis yang sudah ditarbiahkan, sudah alim dan sudah siap dibimbing. Logiknya, akan memudahkan dan pasti membantunya dalam mewujudkan keluarga dakwah yang dia impi-impi selama ini.

“ Ana impikan produk siap, ustaz. Jika diizinkan untuk memberi contoh, ana maksudkan ustaz sendiri. Ana mahu isteri yang seperti Ustazah Asyiqin. Ustaz faham maksud ana?” Itulah yang dia katakan pada murabbinya.

“Ana faham maksud enta. Enta mahukan isteri yang sudah pun berdiri di medan juang, bukannya yang baru bersiap. Kan?” Adam Johari mengangguk.

“Baiklah. Jika enta diberi pilihan untuk memiliki sebuah Ferrari mewah dengan sebuah van terpakai, yang mana enta pilih?” tanya Ustaz Mujib.

Johari terdiam sebentar. “ Sudah tentulah Ferrari mewah!”

“Sebab?”

*****
Keindahan bahasa bukan terletak pada mahalnya sijil, tapi terletak pada penghayatan dan pertuturan si tulang bangsa. Begitulah juga dengan keindahan garapan cerita. IQBAL SYARIE tidak pernah terlibat dalam mana-mana bidang penulisan. Jauh sekali dengan kursus atau mana-mana bengkel penulisan. Anak muda yang sedang mengikuti kursus penyelenggaraan kapal terbang dengan syarikat penerbangan Malaysian Airlines System (MAS) sedang merubah arus – menulis dengan satu misi: DABOM – Dakwah Buat Orang Muda!

Kak Chik menukil:

Oct 7, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (67) Aku Bukan Mistress


Aku Bukan Mistress
Penulis: Acik Lana
Penerbit: Kaki Novel
Editor: Jabatan Editorial KNE
Cetakan pertama sept 2011
671 mukasurat
RM22.00
Sabah/Sarawak: RM25.00
9789675067846


"Marahlah sepuas hatimu, caci makilah selagi kau terdaya, hinalah aku selagi kau mampu. Tapi kenapa aku tak pernah mampu untuk membencimu?"


Satu kisah yang membawa rentak berbeza dalam koleksi bahan bacaan aku. Aku jarang-jarang rasa nak baca kisah berat, tambahan pula kisah insan-insan yang bergelumang dosa dan cuba mencari jalan pulang. Bukannya apa, kadang-kadang pengakhiran untuk pemegang watak-watak begini agak memilukan. Jarang-jarang diorang diberi happy ending. Mungkin juga aku lebih terpengaruh kepada kisah-kisah 'heavy' begini dalam buku-buku lama. Tetapi Acik Lana menjanjikan sesuatu yang berbeza dalam kisah ini. Di bawah label Kaki Novel terasa novel ini ada kelainan kerana bukan dilagukan dalam irama santai tetapi tidak pula disampaikan dalam nada yang berat dan dramatik. Boleh dikatakan penulis berjaya mengimbangi penceritaannya dengan gaya bahasa yang menyenangkan. Memang terfikir-fikir bagaimana penulis akan menamatkan kisah yang begini, bukannya apa, kebanyakan penulis cerita-cerita begini ada tendensi atau kecenderungan memberi penamat yang mengejutkan ;)


Dua tahun lalu Mikail membeli Mya dari bapa ayam dengan harga RM50,000. Bermula dari saat itu dia menjadi milik Mikail tanpa sebarang ikatan perkahwinan. Mungkin Mikail tidak mahu berkongsi Mya dengan sesiapa. Bagi Mya itu adalah satu jalan keluar yang terbaik buatnya daripada dipaksa melayani ramai lelaki. Kisah silamnya yang menyedihkan turut membuat dia menjadi pasrah dengan ketentuan baru ini. Tanpa sedar Mikail menjadi 'overprotective' terhadap Mya. Adam, sahabat baik Mikail turut menyimpan perasaan terhadap Mya dan turut menyimpan hasrat merampas Mya dari Mikail. Dia berazam akan menyambar Mya sebaik saja Mikail bosan dan melepaskan Mya dari 'kurungan'. Namun apa yang ditunggu-tunggunya tidak langsung menunjukkan bibit-bibit akan menjadi nyata. Dalam hubungan yang tidak banyak komunikasi berkesan antara Mikail dan Mya itu tercetus perasaan halus antara mereka. Mikail tidak dapat mencari keburukan Mya kerana gadis itu bukan saja dikurniakan kecantikan malah berpewatakan baik dan pandai memasak :)


Mya mula memberontak setelah Adam menambah cemar pada dirinya, namun dia tidak pernah mengadu kepada Mikail siapa punya angkara kerana dia tidak mahu Mikail kehilangan kawan kerananya. Mikail menyimpan dendam terhadap si pembuat onar yang dirahsiakan Mya. Kedatangan ibu Mikail ke rumah mereka membuat Mya sedar yang Mikail sudah semakin pandai bergurau dengannya. Sikap Mikail itu juga membuat Mya semakin berani menunjuk protes. Kematian nenek Mya telah membawa perubahan besar dalam diri Mya. Dia mahu bertaubat dan hasratnya dinyatakan kepada Mikail. Walaupun keberatan, Mikail menerima tetapi Mya tidak boleh meninggalkan rumah itu.


Mikail berperang dengan perasaan sendiri. Cerita-cerita buruk tentang Mya yang didengari dari sepupu Mya membuat Mikail berprasangka tetapi dia tidak sanggup melepaskan Mya, tambahan pula kemunculan bekas teman lelaki Mya, Shamil, kelihatan sangat berminat untuk mendapatkan Mya kembali malah sudah menghantar rombongan meminang tanpa persetujuan Mya. Mikail mula mengatur strategi drastik untuk memastikan Mya terus menjadi miliknya :)


Konflik yang tercetus dalam cerita ini dikendalikan dengan baik oleh penulis dan penyelesaian konflik itu juga sangat baik dan berjaya 'memutihkan' watak Mikail dan Mya sedikit demi sedikit. Diorang tak derla terus jadi baik dan alim. Walaupun tidak lagi tidur bersama, diorang masih lagi tinggal serumah.


BAgi aku kisah ini diberikan ending yang sangat sempurna dan menyenangkan, cuma aku agak kurang senang dengan latar cerita watak utama yang sudah hidup bergelumang dosa tanpa ikatan yang sah, mungkin ada pembaca yang akan merasa sedikit kurang senang dengan kisah ini. Aku rasa banyak lagi tema yang lebih baik dan menyenangkan yang penulis ini boleh ketengahkan dengan kelebihan gaya penulisan yang beliau ada. Apa-apapun, penulis sudah berjaya menyampaikan ceritanya dengan baik sekali. Tahniah. Oh lagi satu, 'definitely NOT for bacaan budak-budak ya?! hehe....


sure fine whatever
rinn



blurb/sinopsis belakang buku:


Dua tahun menghambakan diri di dalam penjara yg dibina oleh Mikail dgn bertemankan dosa, Mya mula mencari arah hidupnya. Kehadiran Adam yg kejam, Shamil yg menagih janji silam, Suzanne yang menyakitkan hati dan Datin Adiba yg sinis membuatkan hidup Mya semakin sempit. Sikap Mikail yang semakin aneh dari sehari ke sehari membuatkan Mya keliru. Dlm resah ada debar, dlm benci ada rindu, dalam marah ada tenang... Mikail mendera hati dan perasaannya.


Sampai kemuncaknya, Mya tekad. Dia mahu menoktahkan semua catatan noda dan dosa dalam diari hidupnya sebagai seorg perempuan simpanan, tapi bagaimana? Kaki ingin berlari menjauhi Mikail, tapi hati mengikat janji secara sembunyi.


Mengapa membina harapan jika penghujungnya tidak seindah impiah? Dan... cukupkah tempoh dua tahun untuk memastikan debaran di hati mereka melagukan rentak yg sama?

Oct 6, 2011

R: Cabaran 50 Buku (66) Bila Cinta


Bila Cinta
Penulis : Suria Fatin
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
cetakan pertama Ogos 2011
307 mukasurat
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM20.00


"Apabila pandang bertukar sayang... siang terbayang malam termimpi, bila ingatan sering terbayang, cinta kan membara sehangat api."


secara keseluruhan terasa seperti membaca kisah cerita kahwin paksa atau kisah cinta selepas kahwin dalam versi pandangan orang lain pula. Mungkin kerjaya dan background tempat saja berbeza. Cuma uniknya heroin tu seorang pereka fesyen, pemilik butik yang sangat minat dengan komik :) Malah komik-komik itulah menjadi pencetus idea kreatifnya dalam menghasilkan ciptaan untuk butiknya.


Kronologi cerita ini ada susunannya tetapi kurang impak dalam penyampaian. Terasa penceritaan terlalu biasa-biasa sehingga tak terkesan klimaks ceritanya di mana. Hafez dan Fatin kelihatan lebih serasi sebagai kawan dan agak janggal sebagai suami isteri. Rasanya cerita ini perlu banyak diperkemaskan dan diedit sebelum diterbitkan supaya impak cerita lebih terasa untuk menyerlahkan kekuatan sebenar cerita. Penulis mempunyai koleksi dialog segar yang menarik tetapi jalinan cerita membuatkan dialog-dialog ini tidak menyerlah.


Kisah ini tentang Fatin seorang gadis berpewatakan comel. Dia hampir-hampir menerima cinta Azlan tetapi dipaksa menerima Hafez sebagai suami. Ibu Fatin memang sudah lama kenal dengan Hafez dan keluarganya. Fatin pun sering cemburu dengan perhatian ibunya terhadap Hafez. Masa zaman sekolah dahulu dia memang ada menyimpan perasaan pada Hafez, namun setelah dewasa dan memiliki perniagaan sendiri, dia membuka hatinya untuk orang lain. Namun Hafez yang ditinggalkan Marni mengundang simpati ibu Fatin kerana bimbang Hafez akan terus menjauhkan diri dari perempuan kerana kecewa tambahan pula ibu kandungnya dulu meninggalkannya kepada nenek dan nenek tidak mampu menjaga dua cucu, lalu diserahkan kepada keluarga angkat.


Kisah ini menumpukan kepada perjalanan hidup Fatin dan Hafez yang membawa kepada berseminya cinta antara mereka. Paling aku tak boleh lupa adalah nama watak antagonis citer ini iaitu Marni. Nama penuh dia Marnieva. Kalau tersilap sebut adala bunyi dekat-dekat seperti nama kedai buku yang aku selalu jugak pegi :)


Konflik sebenar baru bermula ketika mereka mula meluahkan perasaan antara satu sama lain.Cinta mereka mula diuji. Marni mengalami kemalangan yang meragut daya ingatannya. Entah mengapa dia menganggap Hafez adalah suaminya Namun Fatin dan Hafez sangat yakin yang segala-gala ini akan berakhir apabila Marni ingat semula.


Terasa cerita ini ditamatkan sebelum waktunya. Seperti ada lagi yang perlu diceritakan.


sure fine whatever
Rinn


Kebetulan pula Azlan dan Hafez adalah adik beradik kandung.





blurb/sinopsis belakang buku


Fatin;


Hidup cukup indah kalau kita bijak menghias pandangan kita. Ahli sihir? Huh, mamat tu? Entah la. Cinta??? Hmmm... aku pernah dengarla orang kata, kalau kita suka dekat seseorang itu... luahkan! Kalau tidak... kita mungkin akan terlepas. Tapikan, macam mana kalau kena tolak? Tolong la... walaupun tak pernah kena, tapi dengar pun dah cukup menyeramkan! Atas sebab tu aku rasa cukup gembira menerima kata cinta Azlan.


(Wahai ahli sihir dunia kegelapan! Cintakah aku pada kau? Kalau betul, bila?)


Hafez Azfar;


Bukan cinta tak pernah memahat. Malah serik pernah terpaku. Tapi kenapa la dengan budak seorg ni kata cinta seperti hilang sebutan? Dia yg tak ubah seperti kafein! Tapi tula... macam aku pernah cakap, mungkin masa bertingkah dan takdir di tempat lain. Maafkan Hafez, Azlan... Fatin, kalau benar aku menjadi penghalang.


(Aku telah jatuh cinta padamu, Fatin. Tapi tolong jangan tanya sejak Bila. Aku sendiri tak pasti.)


Haikal Azlan;


Perempuan? Cinta? Aku langsung tak dapat terima definisi yang mereka semua bagi. Maaf mungkin aku sukar untuk terima. Tapi cukup la perit jalan yg aku tempuh semua sebab dia. Dia yang sepatutnya melindung bukan melepaskan. Tapi aku dah jumpa seseorang secara tidak sedar mengalih persepsi aku. Fatin, terima kasih. Tapi mungkin ke aku yg terlewat atau semuanya memang langsung tak bermula?


(Bila semua ini akan tamat? Ataupun semua ini adalah satu tanda cinta baru bermula?)

Aimie:Cabaran 50 Buku: (65) Nota Cinta Buatmu

Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
ISBN983-124-151-7
Harga: RM17.00
M/S: 418
Cetakan 1-3 - 2004

Ketuklah pintu hatiku dan aku sedia membukanya

Blurb:

Perpisahan…terlalu sukar rasanya membuat keputusan. Namun kerana harga diri, kerana kasih saying, Johanna rela berkorban. Biarlah dirawat hati yang luka, biarlah dilalui hari-hari mendatang tanpa suami di sisi. Pergilah Dihrran, carilah kebahagiaan, carilah kasih saying yang kau perlukan.

Hidup siapa yang menduga, Johanna dipertemukan dengan Graham. Lelaki yang tidak percaya kewujudan agama dan Tuhan. Namun, lelaki itu lelaki istimewa, lelaki yang sering mengerti, lelaki yang cepat memahami. Hati yang luka diubati, jiwa yang kosong kini terisi.

Kalutnya rasa bila cinta dating kali kedua, perlukah diusir atau perlukah dibiarkan menghuni dalam hati. Cuma ketika cinta dating semula, Dihrran yang pernah membuangnya dahulu dating menagih hati, menagih simpati!

Hatinya sudah nekad, apa yang berlaku, biarlah berlalu. Dihrran perlu diajar menghargai, untuk menghormati. Dia bukan wanita yang mudah dibuang dan diambil kembali.

Ahh…cerita luka… duka dan cinta ini perlu ada kesudahannya!

Kak Chik menukil:

Sakitnya hati apabila suami sendiri sanggup menjatuhkan maruah diri pada wanita lain yang dinikahi tanpa pengetahuannya. Luka Johanna bukan mudah untuk diubati Dihrran lagi apatah lagi suami yang dinikahi kerana cinta itu sanggup mencemuh dirinya ketika dia masih bergelar isteri sedangkan selayaknya dia dilindungi. Johanna tekad dilepaskan walaupun dia tahu tidak mudah untuk meningkah arus bergelar ibu tunggal saat diri masih muda. Kenapa derita yang menimpa umi kini menimpanya pula? Tiada langsungkah kebaikannya pada suami sehingga begitu hina dia dijatuhkan? Lalu dia mesti kuat untuk bangun sendiri tanpa lelaki bernama suami di sisi kerana untuk pada suami kalau hanya melukakan hati.

Dia lelaki yang berjaya tetapi dia tidak pernah mempercayai agama dan Tuhan. Hidupnya berlangsung kerana kelangsungan hidup. Pertemuan dengan jiran sebelah rumah selepas berpindah ke Kuala Lumpur memberi sinar yang selama ini tidak pernah dicari. Dia senang dengan kehadiran wanita itu dan anaknya yang penuh sopan dan tertib.

Bagaimana seorang wanita yang lemah pada zahirnya mampu berdiri sendiri dengan perniagaan sendiri dan pada masa yang sama mampu mendidik anak menjadi seorang yang begitu penuh tata tertib. Tetapi pada saat hati sudah pasti dengan kemahuan hati ada halangan yang merentangi. Apakah pemergiannya ke bumi Bandung buat selama selepas dititip nota cinta buat insan yang berjaya mendiami hati?

Apakah keputusan yang dibuat Johanna untuk membuka pinta hati buat kali kedua tepat dengan pilihan insan yang mampu melindunginya dan Aiman? Apakah perlu dia memberi peluang kali kedua buat Dihrran yang kerap kali merayu menagih cintanya kembali?

Sudut pandang Kak Chik:

Memang sakit hati sangat pada Dihrran bila menghayati kisah ini. Isteri mana yang tidak terluka dan sakit hati apabila lelaki yang bertahun bergelar suami sanggup menduakan diri tanpa diketahui tambah lagi direndahkan maruah dan dicemuh depan madu dan orang lain. Memang patut sangat apabila Johanna memutuskan untuk berpisah dengan Dihrran kerana rasa hormat pada Dihrran sudah tinggal sifar. Sifat bertolak ansur Johanna selama ini langsung tidak dihargai malah sikap Dihrran yang tidak pernah menggalas tanggungjawab sebagai ketua keluarga juga menjadikan Dihrran senang-senang memburuk-burukkan Johanna. Mungkin silap Johanna juga kerana selama hidupa berumahtangga dia tidak pernah bertegas tentang perkara tersebut di samping Dihrran saudara baru yang perlu diberi peringatan.

Tetapi lelaki kadang kala memang mudah terleka apatah lagi kalau yang ditemui wanita pada hemah mereka lebih segalanya daripada isteri sendiri. Namun Dihrran tersilap tingkah kerana Nora bukanlah sebaik Johanna. Isteri barunya seorang yang suka membentak sehingga selalu menengkingnya. Ini menyebabkan Dihrran selalu melarikan diri daripada berada di rumah dan menyebabkan Nora sakit hati. Manusia memanselalu begitu, apabila sudah terlanjur barulah menyesal. Sikap Dihrran yang suka mereka-reka cerita tentangnya dan Johanna kepada Nora makin menyemarakkan rasa dengki dan sakit hati Nora terhadap Johanna.

Selain itu sikap Johanna yang sentiasa positif dan berdikari selepas peristiwa sedih itu patut menjadi contoh. Dia bernasib baik kerana sejak awal lagi dia tidak bergantung kepada Dihrran. Walaupun Dihrran tidak pernah menyokong dia untuk berniaga sendiri, dia tetap teguh untuk menggapai cita. Sifat dan tertib kelakuan Johanna kepada ibu bapa Dihrran juga merupakan contoh yang perlu dititikberatkan untuk mengelak tanggapan buruk terhadap penganut agama Islam.

Syukur akhirnya Graham mendapat sinar cahaya agama yang selama ini dia tidak pernah percaya kepada agama dan Tuhan. Cuma mungkin cara dan bagaimana Graham mendapat cahaya keimanan itu tidak begitu diserlahkan dalam karya ini.

Sesuatu yang perlu dihayati ialah jangan sesekali pergolakan atau masalah rumahtangga ibu bapa menjadi penyebab kepada kemurungan dan derita jiwa anak. Dan dalam karya ini, Aiman diwatakkan anak yang tidak banyak karenah kerana dia bagaikan mengerti ketiadaan papanya. Jadi dia sudah mampu menerima perkara-perkara yang terjadi di sekelilinya apatah lagi pengganti papanya lelaki yang lebih mengerti.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-
(^__^)