Nov 28, 2008

Buku Bulan Disember


“Bunga tu mekar dalam hati, tetapi cantik kelopaknya terletak di mata.”
“Mata siapa?” Nurasyikin sudah tercium baunya, tetapi dia pura-pura masih tidak faham.
“Di mata yang bercakap.”
“Bunganya?”
“Di depan, tetapi imejnya tersimpan di minda dan di hati.”
Nurasyikin senyum nipis dan tawar. Menimbang bagaimana keadaannya kalau dia cakap ‘ya’ ataupun cakap ‘tidak’. Ada risiko bagi kedua-dua jawapan. Dia sudah berdepan dengan perkara ini berulang kali.
“Beginilah, bunga perlu mengukur diri, bunga takut pada harapan taman yang meninggi gunung.” Madah dijawab dengan madah. Nurasyikin memandang tajam ke dalam mata dia yang sungguh-sungguh asyik menanti.
“Wah, orang biotech pun sudah pandai bermadah! Padanlah orang sastera tak dapat kerja!”
Mata mereka saling menatap.

Sukarnya menjadi rama-rama yang bersayap cantik, ‘dia’ sering aja menjadi perhatian!

* * * *

Novel untuk Nurasyikin ialah karya kreatif seorang profesor dalam bidang sains yang sejak kecil meminati kesusasteraan. Susurilah pendekatan ISMAD ASTAR yang menggunakan kaedah motivasi untuk ‘menasihati’ pelajarnya yang seorang ini!




* * * *

LOKE YEE-REN tidak pernah menjangkakan cinta itu miliknya. Kematian Iman Fakrulsy, sahabat yang disayangi membuatkan dirinya diselubungi dengan rasa sedih dan bersalah. Bayangan silam terus-menerus menghantui kisah hidupnya. Namun satu pertemuan yang tidak diduga telah mengganggu perjalanan hidupnya. Dia telah bertemu Iman Farhan yang wajahnya begitu mirip dengan Iman Fakrulsy. Wajah yang serupa, namun tingkah laku amat berbeza.

TINGKAH LAKU Iman Farhan agak kasar dan dia seorang yang berhati dingin. Persahabatan yang terjalin di antara Yee-Ren dan Iman Farhan terselit dengan agenda yang tersembunyi.
PUAN ELISHA, ibu Iman Fakrulsy tiba-tiba muncul kembali dalam kamus hidup Yee-Ren. Benci dan dendam Puan Elisha kepada Yee-Ren tidak pernah padam. Mana mungkin dia membiarkan gadis itu hidup dengan aman selagi dendamnya tidak dilunaskan.

3 comments:

Khar said...

Salam semua,
Saya Khar dari Pekan Ilmu Publications. Saya amat teruja dengan ulasan2 buku di sini. Mohon dapat mengulas buku2 kami sama untuk tujuan promosi. Dengan itu saya pohon agar alamat sdri dikirimkan kepada saya untuk saya hantar mana-mana buku yang dirasakan sesuaikan.

Sila emel nama, no hf dan alamat penuh sdr di mekmulong@gmail.com
Kami akan hantar secara pos nanti.

Terima kasih atas perhatian sdr2. :)gr

Khar said...

Kami akan menghantar secara percuma kpd sdr.

Khar said...

Lupa lah ... thehehe ...mohon juga agar disambungkan blog kami ke sini kalau tidak keberatan ... :)