Dec 26, 2008

NB Kara - Jan 2009


Judul : Lagu Cinta
Penulis - Iejay Zakaria
Penerbit: NB Kara
Harga - RM21.00
ISBN 978-967-5229-03-9

Tag untuk Lagu Cinta:
Sengketa itu terlalu manis untuk diungkapkan





Blurb
Idzham dan Aleya tak ubah seperti anjing dan kucing. Pantang bertemu, ada sahaja 'ayat-ayat manis' yang dihamburkan. Perseteruan mereka bagaikan tiada akan habisnya. Namun siapa menyangka 'musuh' tradisi itu akhirnya tewas oleh panahan arjuna. 'Sleeping Beauty' itu berjaya dijinakkan oleh 'Encik Perasan Bagus' dengan cara yang begitu mengujakan.

Tika bersama meniti dan membilang hari bahagia, ketika lagu-lagu cinta sentiasa memenuhi ruang hati, Idzham hilang menyepikan diri. Keindahan cinta yang membara bertukar malap dengan tiba-tiba. Aleya tertanya-tanya di mana silapnya? Akan musnahkah lagu-lagu cintanya?

Dec 24, 2008

Jemari Seni - Januari 2009



Akan Datang Januari 2009!

Tanya pada Hati oleh Iman Xara



kata orang jodoh pun kena dicari
kata orang jodoh tertulis sukar sudah untuk dialih
kata orang gadis yang menawan mudah saja menemui jodohnya

Banyak betul kata orang. Inilah dilema seorang akauntan, Farisya Ibrahim. Kerjanya yang berdepan dengan angka-angka membuat dia terlupa pada ‘angkanya’ sendiri. Sedar-sedar umur sudah melangkah ke ambang 30-an!Lalu, kenapa pula dia harus berlengah waktu, bilamana pilihan sudah menunggu?

Farisya Ibrahim!
Tidak pernah sekali pun dia pernah bercinta, apatah lagi untuk pernah putus cinta. Namun, kenapa pula hatinya sukar ditembusi? Sakit apakah ini? Apa yang menyukarkan dia memilih?

dia bukannya tidak cantik
dia bukannya tidak menarik
dia gadis periang yang sangat disenangi!

Jadi, kenapa hatinya harus dibiarkan terkatup tertutup?

Tanyalah pada hati... lalu apa jawabnya hati?

* * * **

Tanya pada Hati, bukannya tulisan pertama IMAN XARA. Kematangan IMAN XARA terserlah pada keupayaannya membina watak utama yang mantap dalam novelnya ini.

++++++

ISBN: 978-967-5118-14-2
Harga: RM20.00
Harga pembelian melalui pos: RM18.00 (mulai 10 Januari 2009)

Dec 2, 2008

Kuiz... Kau Tetap Di Hati - Liza Zahira

Terima kasih pada kaknOOr yang telah sudi forwardkan kuiz ini.



BERITA BAIK !!!

Bagi pembaca, peminat dan penggemar novel. Rebutlah peluang untuk memenangi hadiah lumayan yang ditawarkan untuk anda.

Sempena pelancaran novel terbaru Liza Zahira iaitu, KAU TETAP DI HATI, maka satu peraduan kuiz di adakan untuk memberi peluang kepada anda semua memenangi hadiah-hadiah yang sangat menarik.

Cepat hantarkan penyertaan anda ke email yang tertera!

MENANGI HADIAH MENARIK

20 penyertaan paling awal akan menerima Baju T Liza Zahira

Hadiah Pertama: Wang Tunai RM300

Hadiah Kedua : Wang Tunai RM200

Hadiah Ketiga : Wang Tunai RM100

10 Hadiah Saguhati: Senaskah novel Liza Zahira (Pemenang boleh memilih salah satu novel Liza Zahira)

SOALAN-SOALANNYA:
1. Novel Kau Tetap Di Hati (KTH) merupakan novel Liza Zahira yang ke berapa?

2. Selain Malaysia, negara manakah yang menjadi latar cerita KTH?

3. Berikan nama anak-anak saudara Sophia dalam Kau tetap Di hati?

4. Bahtera Kasih (BK) merupakan novel ketiga Liza Zahira. Apakah nama kapal lanun yang menculik Carra Lina dalam novel tersebut?

5. Siapakah lelaki yang akhirnya menjadi pilihan Carra Lina dalam BK?

Lengkapkan kata-kata berikut (tidak lebih dari 20 patah perkataan).

Saya gemarkan novel-novel Liza Zahira kerana ……………………………..

Tuliskan Nama, No.kad pengenalan, Telefon dan Alamat berserta jawapan lengkap anda ke:
liza_ktd@yahoo.com

TARIKH TUTUP PENYERTAAN ADALAH PADA: 31 DISEMBER 2008
CEPAT! JANGAN LEPASKAN PELUANG ANDA!

Nov 28, 2008

Buku Bulan Disember


“Bunga tu mekar dalam hati, tetapi cantik kelopaknya terletak di mata.”
“Mata siapa?” Nurasyikin sudah tercium baunya, tetapi dia pura-pura masih tidak faham.
“Di mata yang bercakap.”
“Bunganya?”
“Di depan, tetapi imejnya tersimpan di minda dan di hati.”
Nurasyikin senyum nipis dan tawar. Menimbang bagaimana keadaannya kalau dia cakap ‘ya’ ataupun cakap ‘tidak’. Ada risiko bagi kedua-dua jawapan. Dia sudah berdepan dengan perkara ini berulang kali.
“Beginilah, bunga perlu mengukur diri, bunga takut pada harapan taman yang meninggi gunung.” Madah dijawab dengan madah. Nurasyikin memandang tajam ke dalam mata dia yang sungguh-sungguh asyik menanti.
“Wah, orang biotech pun sudah pandai bermadah! Padanlah orang sastera tak dapat kerja!”
Mata mereka saling menatap.

Sukarnya menjadi rama-rama yang bersayap cantik, ‘dia’ sering aja menjadi perhatian!

* * * *

Novel untuk Nurasyikin ialah karya kreatif seorang profesor dalam bidang sains yang sejak kecil meminati kesusasteraan. Susurilah pendekatan ISMAD ASTAR yang menggunakan kaedah motivasi untuk ‘menasihati’ pelajarnya yang seorang ini!




* * * *

LOKE YEE-REN tidak pernah menjangkakan cinta itu miliknya. Kematian Iman Fakrulsy, sahabat yang disayangi membuatkan dirinya diselubungi dengan rasa sedih dan bersalah. Bayangan silam terus-menerus menghantui kisah hidupnya. Namun satu pertemuan yang tidak diduga telah mengganggu perjalanan hidupnya. Dia telah bertemu Iman Farhan yang wajahnya begitu mirip dengan Iman Fakrulsy. Wajah yang serupa, namun tingkah laku amat berbeza.

TINGKAH LAKU Iman Farhan agak kasar dan dia seorang yang berhati dingin. Persahabatan yang terjalin di antara Yee-Ren dan Iman Farhan terselit dengan agenda yang tersembunyi.
PUAN ELISHA, ibu Iman Fakrulsy tiba-tiba muncul kembali dalam kamus hidup Yee-Ren. Benci dan dendam Puan Elisha kepada Yee-Ren tidak pernah padam. Mana mungkin dia membiarkan gadis itu hidup dengan aman selagi dendamnya tidak dilunaskan.

Nov 17, 2008

PANGGIL AKU DAHLIA

Inilah gambar scone yang terdapat dalam PAD
lazat kan..........


***************************************




Judul: Panggil Aku Dahlia
Penulis: Noor Suraya
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Muka Surat: 542 ms
Harga: RM 21.00
ISBN 978-967-5118-09-8


Bercerita tentang Dahlia aku jadi kagum dengan dia. Dimana ya nak dimulakan cerita. Bagiku di mana-mana saja menarik, mempunyai rasa yang tersendiri untuk yang tahu menikmati. Ceritanya unik, Teh Timor , sebuah kilang kecil di tanah rata Cameron Highland , Banglo yang menjadi Rumah Teh Timor, Daisy, juga Wadi Hannan.

Putri Dahlia Megat Qais <----------> Mia Zara
Wadi Hannan <----------> King Shah

Sebuah hubungan dengan ikatan takdir yang tematri.

Nakal yang Unik,
Nostalgik dan Tragis,
Dendam dan Kemaafan
Dosa dan Pembalasan

Jom kita sama – sama selami indahnya bahasa alunan dan susunan Noor Suraya dalam Panggil Aku Dahlia;-

Dia bukannya anak itik yang hodoh yang bercita-cita ingin menjadi angsa yang cantik. Dia bukannya gagak yang teringin menjadi merak. Dia bukannya cacing yang hendak menjadi naga. Tetapi dia tidak tega dibohnogi begitu. - ms 409



…….. kata-katamu telah membuat hatiku bagaikan disiram air mawar dari utopia. Damai yang meresahkan. Indah yang menghangatkan. Sukar digambarkan dengan kata-kata. - ms 308



… anak hantu!!! Dia memang anak hantu, kalau hantu perlukan anak angkat… dia boleh aja ambil Wadi. Mereka tentu serasi. - ms 166



Dia seperti kupu-kupu di tanah tinggi ini, yang ingin terbang bebas tanpa perlu dikejar… namun menjadi keras di dalam bingkai cermin apabila jiwanya hilang. - ms 71




Bersama-sama Dahlia, kita akan dibawa menjelajah keindahan alam semulajadi. Melihat segarnya panorama hijau yang indah terbentang luas didepan mata. Indahnya……….

Menyusuri Panggil Aku Dahlia umpama kita melalui kisah suka duka bersama-sama Dahlia. Dahlia yang nakal, Dahlia yang keras jiwanya, Dahlia yang terlalu istimewa. Aku jadi jatuh cinta sama Dahlia. Aku kagum dengan dia , semangatnya , sikapnya dan pendirian dia.

Pada aku, kekuatannya terletak pada Dahlia yang dibentuk Noor Suraya. Pembaca akan senang dengannya walau apa jua keputusan dan pilihan yang diambil Dahlia. Itulah kesenian penulis dalam menggarap cerita dengan bahasa yang mantap serta watak yang kukuh. Kehebatan Noor Suraya amat terserlah Dalam PAD ini, watak , jalan cerita, kisah, pengajaran, humor, disusunatur teliti sampai anda akan terbuai, tanpa sedar yang anda sekarang berada di tanah rata Cameron Highland.


Bintangnya tak terhitung , tak mungkin mampu aku bilang. Bintang yang bertaburan di dada langit tak mampu dihitung manusia, juga banyaknya buih-buih di lautan tak mampu dikira si nelayan; itulah nilai bintangnya bagi ku.






Nov 7, 2008

Travelog HAJI Melepasi Sempadan Iman

Prof Muhd Kamil Ibrahim,
PTS Islamika
Harga: RM 26.00
ISBN 983-192-355-3
Barcode: 9789831923559
Jumlah Halaman: 178 halaman

Sebuah journal yang ditulis penulis dengan begitu ikhlas. Tulisannya yang lahir dari lubuk hati, tembus menusuk jiwa pada siapa yang membacanya. Dia menulis penuh dengan rasa rendah diri dan sentiasa mengagung-agungkan Tuhan. Bahasanya mudah dicerna, santai-santai saja. Dia berjaya menzahirkan apa yang tersurat dan tersirat dalam pencarian untuk menjadi tetamu Allah yang teristimewa.

Baginya keimanan, ketaatan dan doa-doa yang lahir dari hati adalah senjata yang dapat mempermudahkannya untuk menjadi tetamu istimewaNya. Kini aku yakin bahawa doa tidak semestinya kita memohon dengan bahasa Arab yang kurang difahami maksudnya(jahil berbahasa Arab). Bacalah doa dengan bahasa yang kita fahami. Ia lebih mudah menzahirkan apa yang kita pohonkan. Bahawasanya Tuhan itu maha pendengar. Maha penyayang. Maha pengampunan. Subhanallah.

Buku ini benar-benar mengajar aku untuk membelek diri. Betapa ruginya aku selama ini mengabaikan nikmat yang dipinjamkanNya. Dalam usia sudah menjangkau angka empat puluh ini, aku sudah rabun dekat. Seperti jua penulis buku ini. Perlahan-lahan nikmat yang dipinjamkanNya telah ditarik balik. Esok entah nikmat apa lagi yang diambilNya. Sedangkan Al-Quran hanya sempat ku khatamkan kurang dari lima jari.

"Nikmat Tuhan manakah yang kamu dustakan" Ayat Ar-Rahman

Benar seperti apa yang diingatkanNYA. "Demi masa manusia itu dalam kerugian, kecuali mereka-mereka yang beriman dan beramal soleh dan mereka itu pula berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..." - Ayat Al-'Asr

Pada mereka-mereka diluar sana, dapatkanlah buku ini pasti anda ingin mendapatkan kad jemputan dariNya selepas usai membaca Travelog HAJI Mengubah Sempadan Iman.

Pada saudara-saudaraku dan jua pembaca blog ini, disini aku mengambil kesempatan memohon ampun dan maaf jika ada kata-kataku yang telah menyakitkan dan keterlanjuran yang tidak disenghajakan mahupun yang disenghajakan. Astaghafirullah.

Nota kaki: Aku jua ingin seperti penulis. Doakan Dia menerimaku sebagai tetamu yang teristimewaNya. Subhanallah. Maha suci Tuhan yang menjadikan tujuh petala langit dan tujuh lapis bumi.

Nov 6, 2008

Pengumuman...


(dipetik daripada Buletin Jemari Seni Publishing)

Jemari Seni ada buku 3 + 1 untuk bulan November tau... lihatlah sampul kulitnya yang cantik, lukisan ini dilukis oleh Syah dari Pulau Bali, Indonesia. Panoramanya, dipilih oleh Kak Ajah... dan Kak NiLA suka melihat sampul kulit yang harmonis ini....


Tiga penulis wanita Jemari Seni Publishing berbicara tentang cinta dalam sebuah Kebun Mimpi...

Ceritera I – Kebun Mimpi... oleh Noor Suraya

Masih ingat pada karya pertamanya, Keranamu Ain... ? Inilah lanjutan kisah Ain Najwa selepas itu.

Sudah Ain tanam, sudah Ain semai... namun tidak satu pun yang bertunas itu rupa-rupanya kembang menjadi bunga! Bagaikan kebun mimpi... apa yang hadir dalam hidup Ain ini sekadar sebuah kenang-kenangan.

Ceritera II – Tas Merah Jambu oleh Syud

Gara-gara sekeping kad raya yang ada gambar seekor kucing putih gebu, hidup Nisa tak keruan dibuat dek Anna, Lin dan Nini. Sementara kawan-kawan si penerima kad misteri itu, sedang menyenaraikan suspek: siapakah peminat rahsia Adif? Aiman terus menyiasat, Adif pula jadi resah gelisah.

Jomlah sama-sama ikut Syud membongkar misteri hati Nisa-Adif ini...!

Ceritera III – Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa

“Ya. Kalau sayapnya elok lagi, ‘dia’ boleh terbang...” balas Ehsan.
Izzah rasa dia yang perlukan sayap sekarang, mata Ehsan yang bening sedang mencuri pandang sejenak, menikam ke dalam tangkai jantungnya. Mata itu duta hati, dan jika mata dengan mata itu sudah bertemu, tentulah larutnya jiwa.

Encik Albatros, pinjamkan sebentar sayapmu itu! Aku mahu lari daripada terkena panahan cinta! bisik Izzah.

Membaca blurb pun, tentu adik-adik Kak NiLa sudah tertanya-tanya cerita yang bagaimana ya, buku kali ini? Apa yang boleh Kak NiLa nasihatkan ye... belilah!

Okey, sebagai permulaannya... setelah lama tidak menulis di sini, itu sahaja pengumuman daripada Kak NiLA.

Butiran Novel:

Judul: Kebun Mimpi
Penulis: Noor Suraya, Syud & Rnysa
Harga: RM21.50
Catatan: Mulai di pasaran: 20 November 2008

*Harga tawaran Jemari Seni – RM19.00 dan boleh dipesan secara online mulai 18 November 2008

Selamat membeli dan membaca...

Salam,
Kak NiLA

* * * * *

Sedutan cerita:

1. Kebun Mimpi... daripada Noor Suraya
“Adam tak nak tidur lagi?”
“Nak mulakan juz baru ni... Ain tidurlah. Kalau sudah ke pelantar, tak tahu ada masa atau tidak.” Kata Adam. Matanya bening... melihat Ain terbaring di sofa panjang, hatinya jadi terusik. Ain sudah tidak selesa untuk bergerak lagi, kasihannya. Tapi Ain ni... masih ada hati berbaring di sofa yang sendat ala-ala Cleopatra begitu.
Setiap kali melihat Ain yang termengah-mengah begitu, membuat dia juga rasa bersalah kerana pernah menggores hati uminya di rumah. Begitulah umi mengandungkannya dulu dengan bersusah payah... apabila dah besar panjang begini, dah nak jadi bapa orang pun, dia juga masih melawan kata-kata umi. Kalaulah ini Ramadan yang terakhir, masihkah dia sempat memohon ampun dan maaf daripada umi? Esok pagi-pagi di pejabat dia akan telefon umi dan abah minta ampun! bisik hatinya.
“Kenapa tengok Ain macam tu?”
“Sebenarnya selama ini saya tidak pernah tengok Ain betul-betul... kan? Ain tidak banyak berubah sejak zaman sekolah.”
“Mujur tak tengok betul-betul, kalau tak mesti Adam dah pilih orang lain...! Hanya kerana salah pandang, Ain yang bertuah.” Kata Ain, cuba mengiring sikit.


2. Tas Merah Jambu daripada Syud
Gadis itu sedang tercegat berdiri, seolah-olah sedang menunggu seseorang. Adif terkedu buat beberapa ketika, dan pantas fikirannya menimbang sama ada dia patut bangun dan menegur, ataupun duduk sahaja di sini dan melihat siapa yang ditunggu Nisa.
Pilihan pertama? Atau pilihan kedua? Atau... pura-pura berjalan di sebelahnya dan manalah tahu Nisa menegurnya....A, B atau C? Macam nak kena cari alternatif untuk pilihan D jek.
Dia berkeputusan untuk memilih A, namun belum sempat dia berbuat apa-apa, orang yang ditunggu Nisa sudah tiba. Dan orang yang ditunggu Nisa tidak lain dan tidak bukan lelaki berdarah campur itu, yang terus membuatkan Adif menjana pilihan untuk D.
D - Duduk dan tidak berbuat apa-apa kerana semua cadangan tiga pilihan di atas tidak sesuai dijalankan.
Terus dia mengalih pandang. Tidak mahu terus memandang. Namun matanya masih lagi degil mengerling, dan dia lihat Nisa mengambil sesuatu dari tangan lelaki itu. Dia nampak Nisa ketawa, dan tersenyum.
Adif menggeleng sendiri. Akhirnya dia bangun, dan memusingkan badannya menghadap dinding. There. Safe.


3. Albatros: Antara Langit dan Bumi daripada Rnysa
“Burung tu dapat ikut kapal-kapal selama beberapa hari. Selama tu ia melayang dengan tak turun dan hinggap di mana-mana.” Terang Ehsan.
“Macam hati manusia juga...” sambung Ehsan bersahaja.
“Apa pula kaitannya albatros dengan hati?” pantas Izzah menyoal. Profesor Abu turut hairan dengan analogi anak didiknya itu.
“Ya lah, hati manusia... mengikut kita berhari-hari, berbulan-bulan, bertahun-tahun... tapi tak mahu turun dan hinggap di hati orang yang diikutnya. Terbang melayang-layang di atas sana. Entahkan bila akan singgah, kita pun tak tahu....” Pandangan mata Ehsan terhenti pada muka Izzah yang sudah kemerahan.
“Adakah bab ini termasuk dalam tesis awak, Ehsan?” usik Profesor Abu yang sudah dapat menangkap maksud yang tersirat. Bibirnya membunga senyuman. Anak muda dilamun cinta, bisik hati kecilnya.
“Ya, Profesor. Tesis yang tidak pernah selesai!” Mata Ehsan masih terarah pada Izzah yang kembali membaling roti kering ke dalam laut. Empat orang lagi pelajar Profesor Abu yang mengikut kajian hari ini hanya tersenyum sesama sendiri.


* * * * *
Nota kaki: Wan sudah teruja membaca 'sneak preview' ni... tak sabar nak tunggu tarikh keramat 18 November =)

Oct 30, 2008

Akan Datang - CHINTA karya Norhayati Berahim

Tajuk : CHINTA
Penulis : NORHAYATI BERAHIM
Terbitan : NB KARA
Di pasaran : DISEMBER

Sedikit sedutan tentang Chinta diambil dari blog http://norhayatiberahim.blogspot.com/

“Kenapa kau tak datang kerja?”

“Aku dah berhenti kerja. Masakan Jessi tak beritahu. HR tak sampaikan surat pada kau?” Chinta berkata perlahan sambil menolak tangan Raja Akid yang sudah memegang tangannya.

“Kau marah aku?”

“Tidak, kau yang suruh aku berhambus. Aku berhambuslah..” Chinta berkata perlahan. Dia merenung Candy yang tersengeh-sengeh di hadapan mereka berdua. Tidak selesa Chinta dibuatnya.

“Aku minta maaf..”

“Tak mengapa…” balas Chinta perlahan. Di hati benar-benar tidak menyangka yang lelaki itu akan mencarinya sampai ke rumah.

“Aku nak kau balik kerja semula..” Mudahnya Raja Akid, selepas menjerit dekat aku. Menyuruh aku berhambus, sekarang datang memujuk dan menyuruh aku bekerja semula.

Tidak..tidak! Ego Chinta menolak permintaan lelaki itu.

“Kau dah suruh aku berhambus, kau dah tak suka aku. Buat apa aku datang bekerja..” Perlahan Chinta menjawab. Sudah menjauhkan dirinya daripada Raja Akid. Candy sudah ke dapur mungkin mahu membuat air untuk Raja Akid atau memberi ruang kepada ke dua-duanya bermuzakarah.

“Masa tu aku tengah marah. Kau tengking aku…” Akui Raja Akid tanpa berselindung. Sepanjang dia bekerja dengan Chinta, Chinta tidak pernah menengking dia. Begitu juga dengan dirinya. Sebab itu dia rasa terperanjat dan membalas balik kata-kata Chinta dengan jawapan yang kurang wajar dan agak kurang ajar di telinga Chinta.

“Aku tak bermaksud tengking kau. Aku minta maaf..” kali ini Chinta pula memohon maaf daripada Raja Akid. Dia sedar sepanjang dia bekerja dengan Raja Akid memang dia tidak pernah menengking lelaki itu.

“Tak mengapa..” jawapan Raja Akid itu mengundang senyum dari Chinta.

“Esok kau kena datang kerja semula. Kalau tidak aku pun tidak akan bekerja lagi di kilang itu..” Sambung Raja Akid apabila dia melihat Chinta tidak menunjukkan apa-apa reaksi.Chinta hanya tersenyum tawar. Dia tahu Raja Akid hanya bergurau.

“Tak perlu. Aku rasa kau kena cari pekerja yang lebih baik dari aku. Tidak akan mempersoalkan apa sahaja arahan kau dan tidak akan menengking kau.”

“Kau adalah pekerja aku yang paling sabar yang pernah aku ada….”

Tidak ada kata-kata yang keluar dari mulut Chinta. Raja Akid merapati Chinta dan duduk rapat dengan Chinta.

“Aku minta maaf. Aku akan naikkan gaji kau..” Raja Akid sudah memegang tangan Chinta. Perlahan Chinta menolaknya. Namun Raja Akid mengenggam terus jari jemari Chinta.

“Esok kau datang kerja semula. Selagi kau tidak mengiakan. Aku akan duduk di sini, di sebelah engkau. Memegang tangan kau, meminta pada kau. Sehingga kau mengatakan ya..kepada aku..”

Nak tahu..kisah selanjutnya. Tunggulah Disember ini ...sabar...

p/s tapi anim memang tak sabar :p

Oct 29, 2008

SALE RAYA...


SO... APA LAGI KAWAN-KAWAN??? MEH LA KITA GI AMBUSH PREMISES ALAF SEMENTARA LESS SAMPAI 30% NIH... SEMENTARA HARGA TENGAH MURAH NI... HEHEHE

Oct 23, 2008

Novel Bulan November Terbitan NB Kara

Judul : Serasi Di Hati
Terbitan : NB Kara
Penulis : Nora Ismail
Harga : RM21.00 Semenanjung Malaysia, RM24.00 Sabah & Sarawak
ISNB : 978 967 522 901 5

Blurb:

Persahabatan itu tidak pernah disengajakan, perasaan tersebut biasa-biasa sahaja. Tidak ada rasa sayang, tidak ada rasa kasih.... Bahkan Zarul tahu Edrinaz sudah berpunya. Namun semakin jauh mereka menerokai, semakin indah perasaan itu dirasa. Semakin sering bertemu, semakin Zarul merindu. Dan akhirnya Zarul, mahupun Edrinaz sedar, mereka sama-sama berasa serasi di hati.

Oct 15, 2008

Jemputan ke Rumah Terbuka Norhayati Berahim


Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada kakak-kakak, adik-adik, cik-cik, puan-puan dan tuan-tuan sekalian....


Dengan mandat yang telah diberikan oleh editor Puan Norhayati Berahim daripada NBKara Sdn. Bhd.( melalui Cik Suraya Adnan) maka dengan ini iejay ingin menjemput anda semua yang sudi melapangkan masa anda ke Rumah Terbuka Penulis : Norhayati Berahim.


Tarikh : 1 November 2008 (Sabtu)

Masa : 3 - 6 petang

Tempat : Pejabat NBKara Sdn Bhd
D19-1B, Jalan Prima Saujana 2/E,
Seksyen 2, Taman Prima Saujana,
43000, Kajang, Selangor
(03-8736 4025 / 03-8736 4028)


Sekiranya anda berminat, sila sahkan kehadiran anda kepada iejay selewat-lewatnya pada 24 Oktober 2008 (Jumaat) di iejay@yahoo.com. Sila nyatakan berapa jumlah comrade / batallion yang akan turut serta bersama-sama anda sekali bersama pengesahan kehadiran anda memandangkan tempat tidak terhad. maka anda bolehlah ajak sesi keluarga, rakan-rakan, adik/kakak ipar mahupun jiran tetangga anda yang berminat untuk hadir bersama-sama memeriahkan majlis yang julung-julung kalinya di adakan ini.


Kepada yang sememangnya failed area Kajang (seperti iejay sendiri...) pejabat NBKara terletak berdekatan dengan Giant Kajang dan tak jauh daripada Tesco Kajang. terdapat bas Intrakota dan bas mini yang melalui kawasan tersebut. Apapun di email akan datang setelah iejay dapat pengesahan kehadiran, iejay akan attached kan peta ke NBKara Sdn. Bhd.



p/s: Kalau ada sesiapa yang hendak letakkan jemputan ini di blog anda sendiri adalah dipersilakan. Tetapi sila pastikan pengesahan kehadiran di emailkan kepada iejay juga selewat-lewatnya pada 24 Oktober 2008 (Jumaat) di iejay@yahoo.com



Kita jumpa disana...sana...sana...

Oct 10, 2008

Kaulah Satu ~ buah tangan terbaru daripada KN

Judul: Kaulah Satu
Penulis: Fatin Nilam Sari
Harga: RM19.00
Terbitan: Kaki Novel

Blurb:
Apalah ertinya cinta jika tiada kesetian, tiada rindu dan tiada dendam. Cinta itu paduan semua perasaan. Cinta Halim sentiasa beralih dari satu wanita ke satu wanita. Anisa Camylia tersepit di antara cinta wanita-wanita yang dicintai papanya..

Akan terleraikah segala tekanan yang dialami apabila ketemu Jay, pemain piano muda yang kacak dan berkarisma. Akhirnya dia sanggup berkorban dan menyerahkan nyawa bagi membuktikan kesucian cinta.

*****
Anisa Camylia menjejakkan kakinya ke Pulau Pinang dengan satu misi yang satu : memporak-perandakan rumah tangga papanya dan Auntie Norma dengan harapan keluarganya akan bersatu kembali.

Ironis sekali tatkala misinya telah berubah kepada menyelamatkan Auntie Norma apabila mata hati Anisa Camylia terbuka luas menyaksikan petualangan papanya dengan perempuan lain.

Pertembungan pertamanya dengan Jay di stesyen kereta api Kuala Lumpur Sentral telah menggoyah tugu cintanya dengan Nazwan. Lantas dia terperangkap di dalam permainan perasaan ini.

Berjayakah Anisa Camylia dalam misinya untuk menyelamatkan ibu tirinya itu? Siapakah satu-satunya insan yang bertakhta di hati Anisa Camylia???

Oct 9, 2008

Novel Bulan Oktober Terbitan NB Kara


Penerbitan : NB Kara
Tajuk : Cinta Lelaki
Penulis : Nur Asikin Arsad
Harga : RM19.90
ISBN 978-983-434-737-6

Sinopsis :
Kata orang, lelaki memang banyak pilihan dalam bercinta. Kerana mereka yang akan memilih bukannya dipilih. Benar, tetapi untuk memilih bukan sesuatu yang mudah. Walau banyak yang datang, ramai yang disukai, belum tentu ada yang lekat di hati. Begitu juga Hadi. Bagi lelaki itu, yang disukai memang ramai, yang dicintai itu yang dicari. Kadangkala dia terpedaya. Itulah kata orang, terlalu sangat memilih... akhirnya diri yang terkena. Mampukah Hadi mencari cinta sejati? Siapakah yang berjaya memperdayakannya? Siapakah yang menjadi pilihannya?

Oct 8, 2008

Novel Terbaru Daripada CESB


Rindu-Rinduan - Azira Ahmad
ISBN978-983-893-892-1
RM23.90

Sinopsis:

Kusut, itulah yang dirasai Nur Addriana tatkala menerima khabar duka daripada abahnya. Antara keluarga dan cinta Zaqrul yang menyakitkan, dia nekad kembali ke Malaysia demi tanggungjawab yang terabai.

Pertemuan tidak sengaja dengan Aman Hanafi, membawa cinta baru dalam hidup Nur Addriana. Melenyapkan duka yang bertahun terpendam menjadi barah. Walau Zaqrul masih menyayanginya, masih leka dibuai cinta lama dan masih membiarkan memori silam basah dalam kenangan namun Nur Addriana nekad melupakannya. Walau sejarah silam terpalit noda, walau maruah diri telah lerai tergadai, Nur Addriana nekad beralih kasih, beralih sayang. Kisah silam… biar saja Tuhan yang tentukan keampunan-Nya…

*** ^ ***

Kau Yang Aku Sayang - Liza Nur
ISBN978-983-893-891-4
RM19.90


Sinopsis:


Memori semalam kekadang hadir, kekadang meminggir, sesekali mengusik rasa mengocak-ngocak jiwa menjadikan hati tertanya-tanya telah berakhirkah sejarah kita yang bertahun tersimpan kemas dalam lipatan kenangan? Lalu bagaimana dengan janji-janji lalu, akan terbiar lenyapkah ditelan waktu?

Dan andainya ada kebetulan dalam hidup kita yang memungkinkan aku menemui dirimu di mana-mana, aku bersedia dengan segala kemungkinannya. Aku akur dengan takdir Tuhan andai engkau telah pun berteman. Aku rela asalkan pencarianku ini telah temui penamatnya. Dan andai waktu itu engkau telah pun berteman biarlah janji-janji lalu lenyap ditelan waktu…

Salam Lebaran... Minal Aidil Wal-Faizin

Rasanya masih belum terlewat untuk wan mengucapkan Salam Lebaran buat kawan-kawan semua yang sudi menyinggah di sini...
Moga kawan-kawan semua beroleh kebahagiaan bersama orang-orang tersayang di bulan Syawal ini.
Maaf zahir dan batin atas segala salah dan silap.


Sep 24, 2008

Majlis Iftar Kaki Novel

Salam semua,

Hujung minggu yang lalu, aku menerima undangan berbuka puasa dari bos kaki novel - En Ryzall. Majlis diadakan di pejabat urusan Kaki Novel di D'wangsa, Wangsa Maju.

Antara yang hadir adalah 'kaum keluarga' kaki novel seperti Izzul Izzati & keluarga, Rabiatul Adawiyah & keluarga, Aimy Najwa & keluarga serta warga baru KN iaitu Anita Aruszi & keluarga. Selain daripada itu, Nicky, mamaerra, carrie, kaknOOr dan wabbit juga hadir memenuhi jemputan. Majlis berlangsung dalam suasana santai penuh kekeluargaan.

Majlis berbuka puasa ini juga untuk meraikan kelahiran novel untuk bulan Oktober terbitan Kaki Novel iaitu Bunga Syurga hasil karya Anita Aruszi.

Buat warga kerja kaki novel ~ Adeq, Azim, Fit & Taha ~ serta bos KN & keluarga terima kasih yang tidak terhingga atas undangan ini. Moga KN akan terus suksess...


Note: Terima kasih daun keladi buat 'keluarga KN'... siap dibekalkan lagi untuk bawa balik... hehehe :-)

Sep 12, 2008

Novel Bulan September - Terbitan NB Kara




Penerbitan NB Kara
Tajuk : Belahan Jiwa
Penulis : Zara Aluwi
Harga : RM19.90


Sinopsis:

Mereka semua dicintai dan disayanginya. Namun takdir Tuhan, seorang demi seorang dijemput Ilahi dengan alasan tersendiri. Bagi Anne, walau hatinya pedih dan luka, dia terpaksa menerima takdir yang bertandang. Ketika Alex datang mengetuk pintu hati, Anne tahu dia tidak sanggup lagi kehilangan. Cuma Anne tidak sedar… Dugaan ada dimana saja. Dan sekali lagi… dia harus menghadapi cabaran akan kehilangan seorang lagi belahan jiwanya...

Akan Datang Daripada PTS

Satu lagi novel terbitan PTS akan menemui anda.


Sinopsis:

Yasmin Zulaikha Basri, graduan Syariah universiti tempatan kembali ke kampungnya, Desa Sempadan selepas tamat pengajian di Universiti Malaya kerana gagal beroleh kerja di kota. Dia menyertai program homestay yang diusahakan di desa. Yasmin Zulaikha, wanita muda yang digambarkan bersemangat waja, berani menongkah arus, tidak mahu ketinggalan dalam aspek kepimpinan dan pada masa sama berusaha sedaya upaya untuk terus tekal istiqamah di landasan syarak.

( Tak sabar nak baca karya terbaru Salina Ibrahim kerana aku adalah salah seorang penggemar karya-karya beliau bersama Creative..!! )

Sep 10, 2008

Laskar Pelangi The Movie

Ya... bagi peminat setia Andrea Hirata yang terkenal dengan Tetralogi Laskar Pelangi... kini Laskar Pelangi The Movie bakal menemui anda semua.

Atau anda boleh lawat sini untuk butiran lanjut.

(huhuhu tak sabar nak tengok... tapi untuk tayangan di Malaysia bila agaknya ya??!!)

Novel Baru...

Salam Semua,

Rasanya sudah lama rumah ini sepi dari cerita tentang buku-buku terbaru yang telahpun berada di pasaran mahupun akan datang daripada penerbit-penerbit buku di Malaysia.

Entah ya, nak kata tak ada masa... rasanya itu bukan alasan yang kukuh kerana aku memang tengah lapang dari sebarang tugasan atau kerja yang perlu dibereskan. Tapi apa yang pastinya, sindrom 'M' yang melanda diri aku, itulah alasannya.

Okeylah... untuk kali ini aku sempat mengintai beberapa laman penerbit yang pastinya menjanjikan sesuatu buat kalian.


**^**


Penerbitan Alaf 21

Tajuk: Hijab Sang Pencinta
Penulis: Ramlee Awang Mursyid
Halaman: 520
Harga: RM19.90


TRILOGI BAGAIKAN PUTERI, 'HIJAB SANG PENCINTA'

RASA rindu terhadap keluarga menggamit hati Saifudin merentasi Tanah Sumatera untuk pulang ke Punggor, Tanah Melayu. Namun, kejahatan seolah-olah memburunya. Setiap langkahnya dibayangi halangan yang tak berkesudahan.

Berita kepulangannya di Tanah Melayu sampai ke pengetahuan Sultan Melaka. Kemarahan baginda kerana tidak dapat mengahwini Haryani menyebabkan dia mula menjadi buruan orang istana.

Saifudin lari ke gua. Di situlah bermulanya satu lagi keajaiban. Jasadnya berpindah merentasi hijab masa untuk sampai ke abad 21. Sekali lagi Saifudin bertemu dengan Haryani dan kisah cinta yang melangkaui masa mekar semula.

Namun, kejahatan yang senantiasa mengiringi setiap injak kakinya masih mengekori. Kali ini tebakan musuh durjana mengakibatkan sengketa yang tercetus di langit berlaku lagi.

HIJAB SANG PENCINTA - pelengkap trilogi Bagaikan Puteri dan Cinta Sang Ratu ini sarat dengan konflik hingga ke akhir. Lagenda minda, Saifudin atau Laksamana Sunan ciptaan Ramlee Awang Murshid sekali lagi menggentar perasaan dan menggetar naluri anda yang menghayatinya. Ikutilah epik thriller ini...

**^**

Penerbitan Creative

Tajuk: Cinta Pertama
Penulis: Haslinda Ismail
Harga: 23.90

NISHA… dalam dilema kerana dianak tirikan oleh ibunya sendiri tanpa sekelumit kasih sayang. Melarikan diri adalah cara terbaik untuk membuktikan kebolehan diri pada ibunya. Dalam kegetiran dia belajar sebagai pelajar jarak jauh dan juga bekerja keras demi mencari wang untuk perbelanjaan dirinya, dia terpaksa berhadapan dengan peristiwa yang tidak pernah disangka-sangka. Dia terpaksa berkahwin dengan lelaki yang bukan pilihan hatinya kerana salah faham. Walaupun perkahwinannya tanpa dirancang tetapi dengan kehadiran lelaki yang bernama sang suami membuatkan dirinya bahagia kerana itulah cinta pertamanya.

Dalam membina kebahagiaan rumah tangganya dia berhadapan pula dengan bekas isteri suaminya, kerana salah faham dia juga telah dihalau keluar dari rumah oleh suaminya tanpa mengetahui bahawa dia sedang mengandung dan juga menghidap kanser rahim. Demi kasih sayang pada suaminya Irwan, Nisha juga merahsiakan penyakitnya dan ingin melahirkan anaknya walaupun dia tahu dirinya kini dalam bahaya.

Adakah Nisha dapat mengembalikan cinta suaminya? Mampukah Irwan menghadapi saat-saat isterinya yang bertarung dengan maut untuk melahirkan zuriatnya?

**^**

Tajuk : Jauh Di Sudut Hati
Penulis : Norhazriana Abdullah
Harga : 27.90

CINTA Najiha pada Farhan mekar tersendiri di dalam hati ketika di alam persekolahan namun kejadian diari yang hilang mengakibatkan perasaan yang meranum itu padam tiba-tiba. Pertemuan dengan Ahmad Najib membuka lembaran baru dalam hidupnya. Mengenali Ahmad Najib seperti melalui hari yang sangat bermakna kepada Najiha. Jejaka itu tulus menghulur salam dan tanpa disedari, ada perasaan halus menyelinap dalam diri Najiha.

Hari-hari mendatang bagaikan pelangi pagi yang menerbitkan warna ceria namun kemunculan Syed Rahizam seperti petaka yang membunuh segalanya. Najiha tersepit antara keikhlasan Ahmad Najib dan kerakusan Syed Rahizam yang sudah hilang kewarasan.

Antara dua jejaka, Najiha menyambut salam George yang sentiasa menaruh harapan walaupun mengetahui gadis itu tidak akan semudah angin lalu datang dan bertakhta di persada perasaannya. Tiga lelaki yang mencetus pelbagai warna kehidupan menjadikan Najiha matang menilai kemanusiaan dalam meniti arus kehidupan. Najiha membawa lara hati bersama lelaki yang paling tulus. Siapakah dia di hati Najiha?


**^**

Penerbitan Kaki Novel

Tajuk : Bunga Syurga
Penulis : Anita Aruszi
Harga :

Riffki - Dia melihat cinta pertamanya dalam wajah suci sang gadis yang dahagakan secangkir kasih. Namun dingin hati lelakinya terus menolak kehadiran rasa dalam diri. Pertemuan demi pertemuan membibit rasa rindu. Tetapi sayang yang tidak terucap seumpama racun menjalar. Bila hati semakin tidak tertahan, kesakitan terasa perit mencengkam. Cinta sepatutnya memberi, mengasihi dan menerima. Tetapi cintanya hanyalah menyakiti mengasari dan menyeksa diri. Semakin banyak dia memberi, semakin jauh cintanya lari.

Hijjaz - Hablur-hablur rindu sudah lama ternoktah dalam hidupnya. Kesepian membuatkan dia sering bermimpi di siang hari. Namun tidak pernah terlintas di mindanya akan terbit satu saat di mana dia mula merindui insan yang terlalu berbeza. Namun menyayangi lelaki itu bagaikan menyayangi bayang-bayang sendiri. Semakin jauh dikejar semakin dirinya ditinggalkan. Suatu masa dia sudah lelah mengejar bila hakikat maha nyata terhampar di hadapan mata. Mungkin ini takdir azali, satu langkah abadi membongkar sebuah tragedi.

Pencarian cinta dan kasih sayang yang didambakan oleh Nurul Hijjaz terhadap Riffki dan datuknya membawanya ke jalan yang berliku dan penuh dengan ranjau. Riffki yang telah kehilangan cintanya akibat peristiwa pengeboman di Bali telah berubah kepada seorang yang dingin. Cinta di hatinya telah mati bersama Nurlaila. Kemelut persahabatan di antara Datuk Amiruddin Bakri dan Megat Hazmin Iskandar turut mengheret Riffki dan Nurul Hijjaz ke kancah penderitaan. Siapakah Riffki yang sebenarnya? Apa kaitannya dengan Nurul Hijjaz? Mengapa mereka dipertemukan?


**^**

Penerbitan PTS

Penulis: Bahruddin Bekri
Penerbit: PTS One
Harga: RM22.90
Muka Surat: 448 halaman


Adly yang sangat percaya doa ibunya adalah senjata dia menempuh kehidupan. Doa ibu yang mujarab membuatkan dia dapat masuk universiti. Apabila ibunya meninggal dunia, dia hampir berputus asa. Kemudian, dia mendapat tahu ada beberapa golongan yang makbul doanya. Bermula pencarian Adly untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 40 doa daripada setiap golongan supaya dia lulus cemerlang peperiksaan.

Sep 5, 2008

Belasungkawa

Salam semua...


Malam tadi kita dikejutkan dengan kehilangan satu lagi tokoh kewartawanan dan pejuang kemerdekaan, Tan Sri Abdul Samad Ismail yang lebih dikenali sebagai Pak Samad. Beliau yang memulakan kerjayanya sebagai pemberita Utusan Melayu pada 1940, begitu sinonim dengan sejarah persuratkhabaran dan sejarah negara.


SEDIKIT BIODATA PAK SAMAD

Beliau dilahirkan di Singapura pada 18 April 1924 merupakan lulusan Senior Cambridge pada tahun 1940. Mula berkhidmat dengan Utusan Melayu pada tahun 1941 ketika berusia 16 tahun sebagai pelatih tanpa gaji. Kemudian beliau diberikan gaji RM10.00 sebulan dan akhirnya dinaikkan RM30.00 sebulan. Beliau bekerja di bawah kepimpinan Bapa Wartawan Melayu, Abdul Rahim Kajai. Pada masa pendudukan Jepun, Pak Samad terus berkhidmat di bawah Abdul Rahim Kajai dan Ishak Haji Mohamad sebagai Penolong Pengarang Utusan Melayu. Apabila Utusan Melayu ditukar menjadi Berita Malai dalam huruf roman, Pak Samad kekal dengan jawatannya sebagai Penolong Pengarang. Sekitar tahun 1944/45 beliau dilantik sebagai Pengarang Berita Malai apabila Ishak Haji Mohamad berhenti menjadi Pengarang akhbar tersebut.

Apabila Jepun menyerah diri pada tahun 1945 dan British kembali memerintah, Pak Samad ditahan di dalam penjara atas tuduhan menghasut rakyat semasa pendudukan Jepun. Beliau kemudiannya dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan "hasutan" tetapi dibebaskan oleh mahkamah. Setelah dibebaskan daripada penjara pada tahun 1946, beliau kembali berkhidmat di Utusan Melayu pada tahun 1946 sebagai Penolong Pengarang di bawah Yusof Ishak, bekas Presiden Republik Singapura. Pada tahun 1951, Pak Samad ditangkap oleh British di bawah Undang-undang Darurat tetapi dibebaskan pada tahun 1953. Beliau kemudiannya berkhidmat semula dengan Utusan Melayu sehingga tahun 1958. Pada tahun 1958 beliau berkhidmat dengan Straits Times Singapura dengan memegang jawatan sebagai Pengarang Berita Harian. Kemudiannya pada tahun 1972, Pak Samad dilantik sebagai Timbalan Ketua Kumpulan Pengarang di New Straits Times. Pada tahun 1976 beliau ditangkap di bawah Undang-undang Keselamatan Dalam Negeri dan hanya dibebaskan pada tahun 1981. Pada tahun 1982, beliau dipanggil semula oleh New Straits Times untuk menjadi Penasihat Sidang Pengarang sehingga persaraannya pada tahun 1987.


POLITIK

Dalam bidang politik, Pak Samad menjadi pengikut Ibrahim Haji Yaakob dan Ishak Haji Mohamad dalam Kesatuan Melayu Muda dan pertubuhan KERIS semasa pendudukan Jepun. Menjelang Jepun menyerah diri pada tahun 1945, Pak Samad menjadi utusan/wakil KERIS ke Kongres Melayu Kuala Lumpur yang dikatakan diadakan oleh Ibrahim Yaakob untuk memproklamir kemerdekaan untuk Malaya. Pak Samad bersama Aziz Ishak, bekas Menteri Pertanian dalam Kerajaan Perikatan Tunku Abdul Rahman, telah menubuhkan Gerakan Angkatan Muda (GERAM), yang menjadi anggota Pusat Tenaga Rakyat, iaitu satu gabungan parti-parti radikal Melayu yang menentang gagasan Malayan Union.

Pak Samad bersama Ishak Haji Mohamad dan Ahmad Boestamam menjadi wakil PUTERA menggubal Perlembagaan Rakyat (Peoples' Constitution), sebagai alternatif kepada Federation Agreement yang digubal oleh British dan UMNO.

Pada tahun 1954, Pak Samad bersama Lee Kuan Yew, menaja Peoples' Action Party di Singapura. Pada tahun 1958, beliau berhenti daripada parti tersebut untuk menjadi anggota UMNO Singapura sebagai Pengerusi Tetap.


SASTERA

Pak Samad mula menulis cerpen semasa pendudukan Jepun. Antara novel-novel yang dihasilkannya dalam tahun enam puluhan ialah: Patah Sayap Terbang Jua, Hussein Zed, Kail Panjang Sejengkal, Orang Jauh, Tembok Tidak Tinggi, Detik-detik Cemas, Menimba Yang Jernih. Di antara antoloji cerpen Pak Samad ialah Mastura, dan Temasya Tinta. Pak Samad juga menulis buku tentang kewartawanan dan penulisan, iaitu Kursus Wartawan, dan Mengasah Bakat.


PENGANUGERAHAN

1968 – Anugerah bintang “Johan Mangku Negara” (JMN) daripada Yang di-Pertuan Agong.
1976 – Anugerah "Pejuang Bahasa" daripada Kerajaan Persekutuan.
1987 – Anugerah "Doktor Persuratan" daripada Universiti Kebangsaan Malaysia.
1988 – Anugerah "Tokoh Wartawan Negara" daripada Malaysian Press Institute.

Pemergiannya yang begitu hampir dengan sambutan ulang tahun kemerdekaan negara ke-51 amat dirasakan kerana Pak Samad antara anggota delegasi negara ke London pada 1956 untuk rundingan kemerdekaan.


Al-Fatihah.

(sumber : http://www.penerbit.usm.my/pen2006/SSU/ASIbm.html )

Aug 26, 2008

Akan Datang di bulan September!


L.U.V.E oleh Pingu Toha

The Love. The Other Girl. The Old Flame. The Other Guy


Siapa yang harus dipilih?

Untuk sekian waktu, Uthman Huzir, si pekerja di kedai buku sukar menentukan pilihannya! Sama ada untuk memilih The Love atau The Other Girl ataupun The Old Flame. Semuanya membelit Uthman Huzir, dan memutarkan hidupnya 360° secara total. Apa yang berlaku, bukan pintanya!

Dia hanya mendambakan The Love, sepenuh cinta. Namun keadaan semakin sulit, masih ada The Other Girl dan The Old Flame... dan dirinya sendiri. Dilemanya berterusan, The Other Girl mengejar dia; The Old Flame inginkan dia kembali; The Other Guy mahukan The Love. Lalu bagaimana?

Namun untuk ‘I love you’? Jawapan yang pasti untuk The Love. Tapi....

+ + + + + +

Benarkah penulis lelaki menyembunyikan rasa cinta dalam tulisan mereka? Pernyataan itu tentunya salah sekiranya anda membaca romantis-komedi L.U.V.E dari hati seorang Pingu Toha!

Aug 8, 2008

Novel Bulan September

Penulis: Siti Rozilah
Penerbit: KakiNovel
Harga: RM19.00
Harga Ahli: RM15.00 (termasuk kos penghantaran)

***^***

Blurb:

TEMAN, sesungguhnya aku cuba untuk menjadi terbaik di sampingmu. Tapi Camelia, entah kenapa kau tak pernah menyukaiku. Tak pernah menilai kehadiranku di sisimu sebagai seorang sahabat. Walau puas aku berusaha untuk memenangi hatimu. Walau puas aku bersabar dengan karenahmu. Segala apa yang aku miliki, kau cuba merampasnya dari tanganku.

TEMAN, tidak cukupkah derita yang kau taburkan setelah berjaya merampasa Iman Daniel dari tanganku? Tidak cukupkah segala yang kau lakukan untuk melukakan hatiku?

DAN, tatkala aku sedang cuba menggapai bahagia dengan cinta baruku, kau tiba lagi dengan selaut dendammu. Kau tega mengirai-ngirai maruahku di hadapan seluruh ahli keluargamu. Kau tidak mahu melihat aku bahagia.

TEMAN, kenapa kau sering menuding jari tatkala kau gagal mendakap kebahagiaan? Kenapa kau sering menyalahkan orang lain sedangkan kau tak pernah menilai dirimu sendiri?

AKU memohon padamu duhai teman, biarkanlah aku sendiri. Biarlah aku susuri sisa-sisa hidup ini dengan secebis ketenangan. Adakah terlalu sukar untuk kau mengerti...

Aug 2, 2008

Promo

Penulis : Serunai Faqir
Terbitan : PTS Ones Sdn Bhd
Harga : RM 13.50 / RM 16.50 (Sabah & Sarawak),
Tarikh Terbit: 27 June 2007
Jumlah Muka Surat : 256 halaman

***

Sinopsis:
Jaka Suria penjejak penawar, Cemeti Naga senjata setia, Sekali dilibas musuh terketar, Memohon ampun beria-ia.

Contoh Bab:
Hati gundah tidak terkata, Ibu tercinta terlantar derita, Cempaka biru penawar ibunya, Dewangga Sakti tempat letaknya.

*** Petikan daripada laman :- http://pts.com.my/index.php/buku/1300/

Temui Penulis Di Pesta Buku Malaysia PWTC

Penulis Alaf 21


Temui novelis kesayangan anda iaitu Meen Zulaikha, Damya Hanna, Aida Adriani, dan Hani Fazuha di Pesta Buku Malaysia bertempat di PWTC, Kuala Lumpur pada hari Ahad, 3 Ogos 2008.

info lanjut sila lawat sini :- http://alaf21.com.my/



Penulis PTS

info lanjut sila lawat sini :- http://pts.com.my

Jul 31, 2008

Pesta Buku Malaysia 2008




keterangan lanjut sila lawat sini :-) http://www.pestabukumalaysia.com


Antara Peserta Yang Mengambil Bahagian :-)

Amiux (M) Sdn Bhd
Arus Intelek Sdn Bhd
Creative Enterprise Sdn Bhd
Dawama Sdn Bhd
E-Media Publication Sdn Bhd
EZ Math Sdn Bhd
Ezra Sanders Educator Sdn Bhd
Grolier (M) Sdn Bhd
Institut Kefahaman Islam Malaysia (IKIM)
Institut Penyelidikan & Kemajuan Pertanian Malaysia (MARDI)
Institut Terjemahan Negara Malaysia Berhad (ITNM)
Lexisnexis Malaysia Sdn Bhd
Linguaphone Distributors Sdn Bhd
MOY Publications Sdn Bhd
MPH Distributors Sdn Bhd
Penerbit Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM)
Penerbit Universiti Malaysia Terengganu (UMT)
Penerbit Universiti Teknologi Malaysia (UTM) PRESS
Penerbit Universiti Teknologi Mara (UiTM) UPENA
Penerbitan Nadi Ilmu Sdn Bhd
Penerbitan Jaya Bakti Sdn Bhd
PNI Neuron (M) Sdn Bhd
Pustaka Salam Sdn Bhd
Pustaka Yamien Sdn Bhd
S.Abdul Majeed & Co.
Selvan Holding (M) Sdn Bhd
Unik Didik Sdn Bhd
Utusan Publications & Distribution Sdn Bhd
Zenith Resolve Zis Services

Jul 29, 2008

Akan Datang Daripada Penulis Noor Suraya

Panggil Aku Dahlia



















Dahlia menutupi badannya yang kecil dengan gebar putih. Dia berjalan perlahan-lahan ke ruang tamu di tengah rumah tingkat tiga itu dengan telanjang kaki. Ruang yang sederhana luas itu, sebahagiannya ditutupi rak buku yang tinggi hampir mencecah ke lelangit rumah. Ada sofa lembut warna merah jambu berbelang putih memenuhi ruang tamu itu. Walaupun sofa tu sudah lusuh tetapi masih bersih; sehinggakan warnanya yang pudar itu nampak bagaikan satu fesyen pula. Kerusi otoman warna maroon, satu-satunya perabot baru yang ayah beli setelah hampir sepuluh tahun Dahlia pergi. Semuanya tidak berubah, sama seperti dulu! Serupa!
Kecuali.... Nay sudah tidak ada!

Di sudut ruang belajar itu, ada lukisan yang Dahlia lukis sewaktu dalam tingkatan dua. Dahlia memang tidak pandai melukis, dan lukisan yang tergantung itu satu-satunya yang pernah dia lukis secara serius. Itu pun kerana terpaksa, kerana dia tersalah pilih aktiviti kokurikulum. Hanya kerana dia ingin melarikan diri daripada sekelab dengan Wadi, dia mendera perasaannya dengan segala warna, kertas, berus. Jadi itulah hasilnya. Namun lukisan itu ada nilai sentimental yang tersendiri. Lukisan itu telah dijual untuk mengutip derma, dan ayah membeli dengan harga yang mahal. Sejak itu, ia menghuni ruang ini sejak bertahun-tahun. Dan ayah Dahlia pernah berbangga bukan main padanya pada waktu itu!

Sebenarnya ayah suka kalau Dahlia pandai melukis. Tanah tinggi ini ada seratus panorama yang boleh dipindahkan atas seribu kertas, kata ayahnya. Itulah hasil kerjanya: lukisan warna-warni tentang ladang ini dari jendela matanya sendiri. Ada bunga dahlia pelbagai warna, jua dahlia dalam warna hijau. Dan sepasang sibur-sibur berebut akan bunga nan satu. Ayah suka melihat latar ladang teh yang beralun dan menganjur luas di belakang bunga-bunga itu. Sedangkan nay pula mengagumi bunga dahlia besar berwarna seroja yang terserlah di depan sekali. Kata nay, dahlia seroja itu ialah Dahlia... penyeri banglo warisan ini. Manakala Dahlia lebih menyenangi sibur-sibur itu. Kata nay, sibur-sibur itu menyerupai nyamuk aedes aja! Ah, nay... bukankah itu jelas-jelas sepasang sibur-sibur. Mana mungkin dikatakan nyamuk!

dipetik daripada http://noorsoraya.blogdrive.com/

******

Nota kaki: tak sabar nak tunggu buah tangan terbaru kaksu ni.... terasa bagaikan penantian itu satu penyiksaan.!!

Jul 26, 2008

Temui Penulis di Pesta Buku Selangor



Penulis PTS


26 Julai 2008 (Sabtu) - 11.00 – 12.00 tengah hari
Zamri Aminuddin
Buku: Mengapa Gagal Menjual
Deskripsi: Dapatkan tip penulis bagi mempengaruhi dan memikat lebih ramai pelanggan dengan efektif dan beretika serta meningkatkan jualan produk.

26 Julai 2008 (Sabtu) - 12.00 – 1.00 petang
Penulis: Ahmad Fadzli Yusof

Buku: Kuasa Hijrah Kuasa untuk Berubah
Deskripsi: Bersama penulis popular, mengupas prinsip Hijrah yang diamalkan individu berjaya bagi mencipta kecemerlangan dan kejayaan.

26 Julai 2008 (Sabtu) - 1.00 – 2.00 petang
Aminah Mokhtar & Amir Husaini

Buku: Seteguh Fikrah Salehah & Transgenesis
Deskripsi: Temui novelis yang memenangi pelbagai anugerah sastera dalam bidang penulisan novel. Juga Transgenesis novel fiksyen sains thriller yang menerapkan elemen saintifik dan cemas saintifik.

26 Julai 2008 (Sabtu) - 2.00 – 3.00 petang
Penulis: Ann Wan Seng

Buku: Rahsia Islam di China & Formula Bisnes Negara China
Deskripsi: Penulis dilahirkan dalam keluarga Cina dan memiliki bisnes sendiri tekad memberi informasi mencontohi bisnes dan kegemilangan Islam di China.

26 Julai 2008 (Sabtu) - 3.00 – 4.00 petang
Shamsuddin Abdul Kadir

Buku: Kaya dengan Rumah
Deskripsi: Pemilik web
www.shamsuddinkadir.com adalah pakar wang dan hutang menerangkan kepada pengunjung cara mengurus gaji dan menyelesaikan hutang mengikut kira-kira yang tepat dan selamat.


27 Julai 2008 (Ahad) - 1.00 – 2.00 petang
Amin Idris

Buku: PDA untuk Pemimpin Berwibawa
Deskripsi: Temui beliau bagi mendapatkan tip menjadi eksekutif, ketua, remaja dan masyarakat yang berwibawa.

27 Julai 2008 (Ahad) - 2.00 – 4.00 petang
Geng PEKOMIK

Buku: Lili Lulu Lala, Kecemprengman, Liga Pendekar dan TWINX
Deskripsi: Temui Nurazmi Mohter, Poyo, Azhar Abdullah dan Pac dengan brand pelopor komik Malaysia (komik-M) menggayakan aksi daripada watak ciptaan masing-masing.


2 Ogos 2008 (Sabtu) - 11.00 – 12.00 tengah hari
Saridah Hamid

Buku: Bahtera Nabi Nuh
Deskripsi: Temui penulis yang komited menyampaikan dakwah kepada remaja melalui tulisan yang santai dan bersahaja. Dapatkan juga motivasi menulis dan kongsi pengalaman beliau dalam bidang kewartawanan.


2 Ogos 2008 (Sabtu) - 12.00 – 1.00 petang
Sunthara Segar

Masa: Buku: Rahsia Melabur dalam Unit Amanah
Deskripsi: Dapatkan tip melabur yang selamat dan menguntungkan daripada pakar bidang insurans, unit amanah, pemasaran produk kewangan, wasiat, amanah dan pinjaman perumahan.

2 Ogos 2008 (Sabtu) - 2.00 – 3.00 petang
Norlela Zubir

Buku: 50 Kisah Usahawan Wanita Malaysia
Deskripsi: Penulis wanita yang giat memotivasi wanita menceburkan diri dalam bidang bisnes dan mengurus keluarga.

2 Ogos 2008 (Sabtu) - 4.00 – 5.00 petang
Zaid Akhtar

Buku: Salju Sakinah
Deskripsi: Novelis popular ini menemui pengunjung bagi berkongsi pengalaman menulis dan cara menulis novel yang bersifat drama dan popular.


3 Ogos 2008 (Ahad) - 4.00 – 5.00 petang
Bahruddin Bekri & Faizak Dzasrik

Buku: Dunia Ini Sederhana Kecil & Ini Suatu Cerita
Deskripsi: Temui novelis remaja ini bagi berkongsi pengalaman menulis novel isu remaja bekerjaya dan bergaya di kota metropolitan.




******


Penulis Alaf 21


Temui novelis kesayangan anda iaitu Aida Adriani, Hani Fazuha dan Murni Aqila di Pesta Buku Selangor bertempat di Kompleks PKNS, Shah Alam, Selangor pada hari Sabtu dan Ahad, 26 dan 27 Julai 2008. Pesta buku ini akan berlangsung selama 10 hari bermula daripada 25 Julai sehingga 3 Ogos 2008, jam 10 pagi hingga 9 malam. Diskaun sebanyak 15% hingga 25% diberikan untuk setiap buku.

Marilah beramai-ramai membeli buku sambil beramah-mesra dan bersua muka dengan para novelis!




******

Jul 22, 2008

Penulis Jemari Seni di PBSel '08

PESTA BUKU SELANGOR 2008
Mulai 25 Julai - 3 Ogos 2008
Bertempat: Kompleks PKNS Shah Alam
No. Gerai: C38 (depan Restoran D&R)

Jadual Bertugas Penulis:

NOTA:

1. Karikatur & Pelukis, Oly dan NUD's akan berada di booth JEMARI SENI PUBLISHING sepanjang Pesta Buku Selangor 2008 berlangsung


2. Potongan harga novel antara 20% hingga 40%


Jumpa anda di Pesta Buku Selangor, ya!

Jul 21, 2008

Teaser...

“Akak nak bunga apa? Sebut aje.” Lee pula yang menyambung.
“Bunga ros? Bunga matahari? Bunga carnation? Bunga lili? Bunga raya?” Dia membilang dengan jari tangan.
“Bunga bakawali? Bunga teratai? Bunga orkid? Bunga plastik? Bunga lawang? Bunga cengkih?”
Budak bertujuh itu memandang Addin tak berkelip.
“Tulip ada?”
“Kenapa mesti akak mintak the only flower yang kita orang tak ada?”
A-Cid berpaling ke belakang. “Benz, one red rose, full-bloom, with baby's breath in a bouquet, please. Wrap with white organza." Dia memetik jari. “Pink ribbon.”
Benz memandang A-Cid dengan muka yang tak boleh dibaca. “The I-Love-You ensemble?" Keningnya terangkat sebelah.
Addin jatuh rahang bawah. The-what???
“A-Cid! Akak memang tak main la benda-benda macam tu....”
I’m Panah Arjuna. I spread the love.” Selamba dia menuturkan dengan muka toya.

Masihkah anda ingat pada Benz dan Addin, dalam novel aA+bB?

Kini HLOVATE, mengundur beberapa tahun ke belakang, untuk menyingkap sebahagian persoalan, sebahagian rasa dan sebahagian kisah, tentang Addin & Benz serta Magnificent 7 suatu waktu dulu.

~***~



Hlovate kini muncul dengan TUNAS karya terbaru beliau yang bakal menemui anda para peminatnya.