Sep 26, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (31) Tiada Penyesalan Di Sini

Judul: Tiada Penyesalan di sini
Pengarang: Zailani Taslim
Penerbit: Dewan Bahasa dan Pustaka
Muka surat: 161 halaman
ISBN: 978-983-62-0842-2
Harga: RM 12.00

Kata kulit buku:

Novel yang menyelami kehidupan sebuah keluarga yang meniti batas-batas kehidupan yang penuh cabaran dan rintangan. Ada antara ahli keluarga itu jahat, nakal dan malas disamping yang beriman, sedar tanggungjawab dan sedia berkorban. Kematian ketua keluarga menggerhanakan lagi hidup mereka tetapi bukan bererti kematian untuk seluruh keluarga itu. Menginsafi keadaan ini, pengorbanan perlu dilakukan. Itulah keputusan dan tindakan “ aku” setelah membulatkan hati dan fikiran demi kelangsungan hidup keluarganya. Segala persoalan ini digarap dengan rapi dalam novel ini. bagaimana pengorbanan “aku” mendepani masalah yang melingkari keluarganya? Pengorbanannya bukan sedikit, malah dia terpaksa mengundurkan dahulu niat dan cita-cita murninya untuk menjejakkan kaki ke menari persada mercu ilmu. Apakah yang dirancangkannya sehinga mengorbankan niatnya dulu? Dan yang nakal pula adakah berubah atau terus menjahat? Semuanya terjawab dalam novel ini!

Kata KK:

Novel remaja dari DBP. Kisah kesusahan keluarga apabila kehilangan ketua keluarga dan diantara anak-anak itu pasti salah seorang anak menjadi jahat. Kesusahan demi kesusahan yang dialami oleh keluarga syahril. Syahid sebaga anak sulung kini memikul tanggunjawab sebagai ketua keluarga juga abang kepada Syahril. Syahid juga harus mempertimbangkan masa depannya sama ada terus belajar atau berhenti. Tetapi berkat kerajinan dan kesungguhannya semuanya dipermudahkan.

Novel remaja yang biasa saja. Namun, keseluruhanya perjalanan cerita tidaklah terlalu tipikal seperti novel biasa sebelum ini. hampir saja saya kecewa namun pengakhirannya buat tersenyum puas. Susah bukan bererti untuk berhenti tetapi membakar semangat supaya terus berusaha adalah diantara pengajaran yang diambil dari novel ini.

---
khaulah khalid

0 comments: