Apr 14, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (27) Tiga Ceritera dalam Sebuah Tinta

Penulis: Nasron Sira Rahim, Syud dan Pingu Toha
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN 978-967-5118-57-9
Harga: RM 21.50 / RM 24.50
M/S: 551
Cetakan 1 – Mac 2011

Blurb:

Ceritera I: Wajah Ketiga -Nasron Sira Rahim


Hatinya ditusuk rasa sedih, kecewa dan amarah yang tidak berkesudahan. Bagaikan ditusuk sembilu, kebahagiaan mereka menatijahkan luka yang pedih dan mendalam dalam sanubarinya. Keperitan yang terpaksa dia pendam sehingga membuahkan pohon kesengsaraan yang bercambah rendang.

Apakah maksud di sebalik jujukan kod-kod nombor itu?
Mungkinkah dia salah seorang mangsa Pembunuh Obituari?

Ceritera 2: Dia, dalam Ramai… - Syud

Ramai orang kata, kadang-kadang, perkara yang paling kita tak jangka itulah yang akan terjadi pada diri kita.

“Sufiy.”
“Ya?”
“Nama saya Ameer.”
“Oh. Jumpa lagi, Ameer.”


Siapa sangka,kan? Siapa sangka orang yang dia sangka hilang atau memang dah tak akan jumpa itu… muncul lagi di hadapan mata?

Ceritera 3: Ada & Evan – Pingu Toha

Boleh ke kita hidup pakai hukum ‘and they live happily ever after’?

Ada; yang sudah penat dengan cinta. Evan; yang begitu naïf tentang cinta. Mereka cuba disatukan oleh ‘janji tadika’ abah dan ibu. Mereka bertemu di ruang maya. Di realiti, mereka mencari. Demi ‘Katakan Tidak kepada Kahwin Paksa’, mereka berjanji. Lalu, yang mengikat mereka itu apa? Janji atau cinta?

Kak Chik menukil:

Ceritera 1 - Sejujurnya ini kali pertama Kak Chik membaca hasil karya penulis. Jadi, tidak boleh nak membandingkan sama ada karya yang terkini ini ada kemajuan atau semakin matang atau tidak. Tetapi yang pasti sepanjang pembacaan, hati dan jantung sentiasa berdegup kencang. Kadang-kadang bagai nak putus nafas mengenangkan apa yang akan terjadi selepas ini, selepas ini dan selepas ini?

Kisah yang berkisar tentang penyiasatan polis tentang pembunuh bersiri, Pembunuh Obituari yang telah membunuh dua orang di kawasan Alor Setar, Kedah dan telah menjadikan kes yang terhangat di seluruh negara. Selepas tiga bulan pihak polis masih juga tidak dapat sebarang klu tentang Pembunuh Obituari kecuali jujukan kod-kod yang sampai sekarang masih tidak dapat dirungkai.

Dan pembunuhan yang ketiga telah terjadi Mentakab menjadikan kes ini semakin rumit. Pihak polis masih lagi memburu siapakah pembunuh tersebut? Kali ini Pembunuh Obituari meninggalkan jujukan kod nombor pula. Pegawai polis yang bertanggungjawab iaitu Ridzwan dan Faiz telah bekerjasama untuk memburu pembunuh tersebut.

Kenapa Zufri dan Sarah dibunuh? Apa kaitan keduanya? Apa pula kes yang terjadi pada kejadian tembakan di Kampung Raja, Mentakab? Apa kaitannya kes-kes tersebut dengan kes yang disiasat Inspektor Faiz di Kedah?

Dan siapakah sebenarnya Pembunuh Obituari terus menjadi misteri?

Tahniah kepada penulis kerana telah menaiktarafkan kisah thriller dalam minat pembacaan Kak Chik!

Ceritera 2

Sebenarnya, selepas pembalut plastic dibuka dan setiap bahagian tepi disolatep dan Kak Chik dengan rasa bangganya menurunkan tandatangan beserta tarikh Tinta digenggam (chewahhhh...jgn tak tahu semua novel Kak Chik mesti tandatangan ), terus saja terjah pada Dia, dalam Ramai…maaf ye pada penulis lain..Nasron & Pingu Toha… mungkin tindakan refleks ini terjadi kerana karya-karya Syud sebelum ini tidak pernah mengecewakan Kak Chik.

Dia, dalam Ramai…sudah tidak mengisahkan alam ketika zaman kuliah. Nampaknya penulis sudah maju setapak ke depan. Kisah Sufiy dan Ameer yang sedikit berbeza daripada karya-karya yang sebelum ini kerana mereka berdua tidak pernah kenal.

Mereka berdua hanya pernah bertentang mata ketika sama-sama menunggukan lif yang sama pada masa yang sama sahaja. Tetapi itu kejadian yang bertahun dulu. Namun ingatan pada pertemuan itu tidak pernah padam dalam kenangan mereka walaupun selepas Sufiy pernah menjalin hubungan cinta dengan Firdaus.

Setelah mereka bertemu kembali, mereka masih lagi menyembunyikan rasa itu sehingga Sufiy dirisik bekas kekasihnya. Ameer sekali lagi bagaikan hilang arah dan sinar hidup.

Lalu, apa yang terjadi? Ameerkah yang terlewat atau jodoh mereka tetap bertaut?

Pada hemah Kak Chik, penulis semakin matang dalam mengisahkan karyanya dengan cara tersendiri sehingga kita tidak pernah bosan untuk terus menunggu karya terbarunya…

P/S: Tak sabar nak dapatkan Baju Melayu Hijau Serindit…

Ceritera 3

Karya Pingu Toha juga, baru pertama kali Kak Chik menelaah. Dan Alhamdulillah tidak menghampakan. Jadi selepas ini kena dapatkan 134 dan L.U.V.E.heheheh

Sesuata yang berlainan apabila hampir 99% karya penulis ini diterjemahkan dalam bentuk emel antara Ada dan Evan. Dan ada juga illustrator dalam manga yang ditulis Ada. Memang sesuatu yang unik dalam sebuah novel Melayu.

Ada dan Evan yang berhubung hanya melalui emel cuba untuk mengatakan tidak kepada kahwin paksa yang telah diatur oleh abah Evan dan ibu Ada. Ada yang telah dua kali putus cinta, sudah tiada rasa untuk bercinta lagi dan Evan yang terlalu naïf pada cinta hanya tahu dia telah lama jatuh cinta pada Allishya, teman ketika dia tadika. Mereka sama memberi semangat untuk menemui kembali jalan cinta mereka. Ada memberi semangat kepada Evan untuk mencari Allishya dan Evan pula mendesak Ada untuk bersemuka dengan Remy, cinta pertama Ada yang terputus tanpa kata penamat.

Termakbulkah doa-doa Ada dan Evan? Seperti kata penulis, jodoh atau cinta? Begitulah kesudahannya.

P/S: Memang tidak rugi mendapatkan Tinta…penuh warna warni kisah-kisahnya…


LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-
(^__^)

0 comments: