Apr 1, 2011

XX : Cabaran 50 Buku : (6) Lafazkan Kalimah Cintamu

Penulis : Siti Rosmizah
Halaman : 811
Harga : RM26.90
Terbitan : SR Publications
Cetakan 1, 2, 3, 4 – 2010

Secara ringkas :

Lafazkan kalimah cintamu mengisahkan penderitaan seorang anak yang dibenci oleh bapa kandungnya sendiri gara-gara kematian ibunya. Tengku Aqilah dianggap sebagai penyebab kematian ibunya walhal, hakikatnya ibunya meninggal kerana menghidapi penyakit kanser payudara. Sejak kelahirannya dia tidak pernah diterima bapanya dan dia tidak dibenarkan memanggil bapanya dengan panggilan papa tetapi Pak Engku! Seperti orang luar. Dia dibesarkan oleh orang gajinya.

Tengku Aqilah kemudian melanjutkan pelajaran ke luar negara. Setelah tamat pelajarannya, dia pulang kepangkuan keluarganya. Sayangnya keluarganya tidak menghargainya. Kakaknya iaitu Tengku Natasha yang iri hati dengan kejayaan Tengku Aqilah telah menghasut papa mereka Tengku Hisham supaya mengambil Tengku Aqilah bekerja di syarikat mereka sebagai penyambut tetamu merangkap tea lady di syarikat mereka. Tengku Aqilah yang ingin menagih kasih papanya bersetuju walaupun dia tahu dia lebih layak menyandang jawatan yang lebih tinggi dari Tengku Natasha.

Bermula dari situlah Tengku aqilah mengenali Tengku Ryan Ameer. Pantang bersemuka pasti tercetus pergaduhan. Tengku Ryan Ameer amat membenci Tengku Aqilah yang pada pandangannya sangat buruk! Tidak seperti kekasihnya Tengku Natasha yang cantik.

Tengku Aqilah pula terpaksa memakai make up yang tebal dan rambut palsu semata-mata ingin menyembunyikan raut wajahnya yang sebenar kerana tidak mahu papanya sedih lagi apabila melihat wajahnya yang mirip ibunya itu. Tapi sayang pengorbanannya itu tidak diendahkan.

Tengku Aqilah kemudiannya diminta berkahwin dengan Tengku Ryan Ameer melalui wasiat Tengku Hashim iaitu bapa Tengku Ryan Ameer. Tengku Aqilah bersetuju dengan permintaan tersebut walaupun dia tahu papanya berbuat demikian kerana kakaknya yang inginkan harta Tengku Hashim itu. Tetapi demi ingin memperbaiki perhubungan dengan papanya Tengku Aqilah rela dipergunakan.

Setelah berkahwin hidup Tengku Aqilah lebih merana kerana Tengku Ryan Ameer tidak pernah mengendahkannya dan papanya masih tidak menerimanya. Tapi langit tak selamanya akan cerah. Tengku Hishamkemudiannya jatuh sakit dan Tengku Aqilah yang terpaksa menjaganya.

Tak kenal maka tak cinta begitulah situasi Tengku Ryan Ameer yang kemudiannya terpikat dengan isterinya itu. Tetapi bahagia tak berkekalan hubungan mereka menghadapi banyak dugaan. Sesekali mereka tewas jua. Gara-gara Tengku Natasha hubungan mereka berentakan dan mereka berpisah. Bagaimana Tengku Ryan Ameer dan Tengku Aqilah dapat bersama kembali? Tengku Natasha tidak pernah berhenti mengganggu hidup mereka. Tengku Hisham masih berkeras hati menafikan Tengku Aqilah sebagai anaknya. Mampukah Tengku Aqilah bertahan?


Komen saya :

Buah tangan Siti Rosmizah yang ketiga setelah Andai Itu Takdirnya dan Cinta Kau dan Aku. Seperti biasa bagi saya karyanya kali ini juga tak kurang hebatnya. Walaupun masih menggunakan jalan cerita kahwin paksa seperti novelnya yang sebelum ini tapi ada kelainan yang cuba beliau tampilkan.

Insiden dalam cerita ini kadang-kadang tak terduga. Novel ni boleh dikatakan novel romantic comedy yang sedih barangkali. Dalam sedih ada lucunya. Karakter-karakter yang dihidupkan penulis mempunyai gaya tersendiri. Farhana dan Tengku Aqilah yang gila-gila perangainya boleh buat kita tersenyum apabila membacanya.

Tengku Aqilah yang sentiasa berkorban apa sahaja demi mendapatkan kasih papanya. Sanggup dipergunakan, sanggup bermake up tebal macam opera cina demi papanya buatkan kita rasa betapa kuatnya Tengku Aqilah ni. Tapi melalui gaya penyampaian penulis buat kita tersenyum sambil kesiankan Tengku Aqilah tu saya rasa macam tu la…

Masa mula-mula baca lagi kita akan rasa sedih dah… saya baru baca muka surat 11 tapi air mata dah nak keluar dah. Sangat sedih bahagian Tengku Aqilah semasa bersama ibunya. Apabila besar pun masih dibenci papanya, dihina sentiasa buatkan kita geram dengan Tengku Hisham ni. Pendek kata rasa nak hentam-hentam ja la dia tu. Anak sendiri pun nak benci. Lebih kurang macam tu la.

Kan saya pernah cakap Siti Rosmizah nie memang memainkan perasaan pembaca. Pandai mencampur adukkan rasa dalam novel tulisannya.

Tapi satu ja la saya nak ingatkan kalau baca novel ni. Macam biasa kotak tisu disebelah dan masa yang panjang sebelum baca novel ni. Sebabnya novel ni sangat tebal ok. Tebal daripada biasa…

XX Quotes : Second choice yang harus dimiliki.... =)

1 comments:

Dayang Lelawati Abang Jalil said...

Ini novel pertama yang saya tidak sabar-sabar nak menghabiskan pembacaan setelah sekian lama saya tidak membaca genre sastera sebegini..
Novel ini memang sangat menarik dengan pelbagai warna dan dapat memainkan perasaan apatah lagi bagi diri saya yang berjiwa sensitif...