Apr 14, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (28) Menunggu Hujan

Penulis: Adileah
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN 978-967-5118-56-2
Harga: RM19.00 / RM 22.00
M/S: 447
Cetakan 1 – Mac 2011

Blurb:

Kata dia, “ Tak boleh ke panggil Lis? Sedap apa nama tu.”

Jawabnya pula, “ Tak boleh. Tak suka. Macam ‘list’ barang apabila awak panggil saya Lis.”

Jawab dia kembali, “Saya panggil awak ‘dear’ atau saying boleh tak?”

Dia tak mahu layan. Hatinya sudah ada irama yang sedang bergetar. Mana boleh ditunjukkan di hadapannya. Rahsia hati mesti disimpan diam-diam.

Itu cerita silamnya. Cerita sekarang sudah berbeza.

Jauh merentasi benua, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, rindu itu tidak juga padam. Dalam dia tidak memanggil namanya, rasa itu tetap terpahat di situ. Semua itu tidak pernah pergi jauh daripadanya.

Dunia bagaikan berhenti berputar apabila dua jiwa yang terpisah bertemu kembali dalam satu rasa yang sama. Rupanya…rasa yang dia cuba nafikan itu masih ada dan tidak pernah padam. Dia sudah letih untuk berlari.

Satu hari si dia dating padanya dan kata si dia pada saat itu, berilah rasa itu kepadanya biar semua kesakitan hilang. Bolehkah begitu?


Kak Chik menukil:

Karya kedua dari ADILEAH selepas Pada Angin Aku Berpesan. Wahhh, penulis ini betul-betul ‘akrab’ dengan alam ya. Selepas angin, hujan pula yang dipilih. Selepas ini apa ya, mungkinkah suria? Kita tunggu saja.

Malisa yang bekerja sementara menjadi pengasuh peribadi kepada Cik Puan di rumah besar itu. Malisa yang bukan penyabar itu sudah jatuh sayang pada Cik Puan yang diabaikan oleh 9 orang anaknya, 50 orang cucu-cucunya dan cicit-cicitnya yang tidak diketahui jumlahnya. Malisa yang entah siapa-siapa pada Cik Puan telah berusaha supaya Cik Puan kembali bersemangat.

Lalu pertemuan di rumah Cik Puan dengan cucu nombor 50 itu telah mengubah jalan hidup Malisa secara 360 darjah. Pertemuan yang pada mulanya sedikit tegang itu boleh berubah kepada teman yang sedikit akrab sedangkan mereka baru sahaja kenal.

Namun Malisa sentiasa sedar diri yang Hafiz itu sudah mempunyai buah hati, si buah Cherry versi Melayu. Tetapi Hafiz memang seorang yang sentiasa panjang akal. Dia telah menggunakan helah untuk menyingkirkan Cherry dari hidupnya.

Malisa sudah mampu menarik nafas lega. Tetapi hujan renyai masih menitik di tengah hari. Kehadiran orang tua Hafiz dan tunangnya, Dayang Suhaila merobek hati Malisa walaupun mereka tidak pernah mengikat janji. Kerana helah mamanya, Datin Rokiah, Hafiz bersetuju untuk pulang ke Kuala Lumpur.

Malisa pula mencuba pelbagai cara untuk jauh dari Hafiz tetapi Hafiz tetap mencuba pelbagai cara untuk terus dekat dengannya. Tentangan secara terang daripada mama dan tunang Hafiz juga menjadikan Malisa semakin tertekan . Lalu, kerana fitnah dan terhina dia membawa diri.

Secara jujur, karya ini membuat Kak Chik tersenyum, bersulam air mata dan ketawa. Penulis sungguh pandai mengadun pelbagai rasa. Cuma pada Kak Chik bagaikan ada sedikit kekurangan kerana penulis tidak merungkai secara mendalam sepanjang tempoh perpisahan yang terjadi antara Malisa dan Hafiz selama 4 tahun itu.

Kenapa Hafiz masih tega mencuba untuk dekat dan melamarnya sedangkan Hafiz sudah bahagia dengan Dayang Suhaila dan Loqman pada kaca Malisa? Atau dengan memilih Amin Farhan boleh menjadi jalan penyelesaiannya?

P/S: Penamat yang membuat Kak Chik tersenyum selama berhari-hari…



LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-
(^__^)

2 comments:

lia said...

Kak Chik, terima kasih untuk komen yang juga buat saya tersenyum selama berhari-hari :D

aimie_afifah said...

Kak Lia...
terima kasih sebab sudi baca review yg saya tulis...