Apr 1, 2011

AS: Cabaran 50 Buku (11) Kau Curi Hatiku

Tajuk: Kau Curi Hatiku
Penulis: Iman Xara
Penerbit: Jemari Seni (Jan 2011)
518 Muka Surat
Harga: RM20(SM)/ RM23 (SS)

Novel kedua Iman Xara yang saya baca selepas Rumput Masih Hijau. Membaca novel ini, telah membuat saya rasa sangat tidak berkenaan dengan watak lelaki utama iaitu Zamil. Perangai yang memang membuat saya sakit hati.

Sementara Arissa, seorang wanita yang begitu bijak dalam kerjaya & bijak juga menangani masalah rumahtangganya. Tidak mudah melatah & tidak mudah menunjukkan dirinya lemah walau begitu pahit derita yang dia tempuhi.

Arissa mengenali Zamil dari seorang teman sepejabat yang tidak boleh bertemu muka. Ada saja yang mereka tengkarkan. Namun, Arissa tidak tidak dapat menolak kehadiran Zamil setelah melihat kesungguhan lelaki itu terhadapnya dan juga setelah cinta dia & Firdaus ternoktah selepas Firdaus menikahi Nurin. Walau ibunya menyuarakan rasa tidak sedap hati dengan pilihan Arissa namun sebagai ibu dia hanya mampu mendoakan kebahagian anaknya.

Namun, bahagia tidak lama apabila Zamil mula berubah sikap & mengabaikan Arissa dan anaknya setelah bertemu dengan Tina.Walaupun Arissa tidak pernah berhenti mencuba menyelamatkan perkahwinannya & Zamil, namun apakan daya sekiranya hanya dia yang berusaha sedangkan Zamil hanya pandai menyalahkan orang lain. Akhirnya perkahwinan Arissa & Zamil berakhir apabila Zamil terus-menerus membohongi Arissa.

Arissa tidak pernah menyesali perpisahannya dengan Zamil kerana dia percaya ada sebab mengapa semua itu terjadi sebelum dia betul-betul menemui kebahagian dalam hidupnya. Firdaus juga tidak pernah menyesali perkahwinannya dengan Nurin walau cintanya kepada Arissa tidak pernah hilang.

“ Seperti benih yang terkambus di dalam tanah, tak Nampak tapi ada.”

Mampukah Arissa mengapai bahagia? Sanggupkah dia menerima semula Zamil yang benar-benar telah bertaubat? Firdaus, pengakhiran yang bagaimana telah direncanakan untuknya?

“ Kata orang kalau hilang sesuatu perkara, mungkin Allah ingin memberikan yang lebih baik. Arissa yakin dengan ketentuan itu”.

Mungkin benar bahawa kita tidak boleh hanya sekadar mengharap bahagia.Tapi bahagia itu perlu dibentuk,diasuh dan dikembangkan.

sumber: Anita Sang

0 comments: