Apr 1, 2011

NH: Cabaran 50 Buku : (14) Bini Aku Tomboy Ke?

Bini Aku Tomboy ke?
Penulis: Arisa Eriza
Terbitan: Kaki Novel
cetakan 2010

Bini Aku Tomboy ke? Mengisahkan kehidupan seorang gadis yang berpewatakan seperti seorang lelaki. Mencari fitrah kehidupan semulajadi dalam dirinya. Sofi Zarill Binti Muhammad atau lebih gemar membahasakan dirinya sebagai Zack. Suka kepada penampilan diri seperti lelaki macho yang comel, berambut pendek, bertopi dan selesa dengan t-shirt berserta jeans.

Zack berpewatakan seperti tomboy kerana semenjak kecil, di asuh oleh papa dengan cara didikan seorang anak lelaki. Semasa Zack di dalam kandungan mamanya iaitu Datin Mas atau lebih dikenali sebagai Datin Gold, mama dan papa nya menginginkan seorang anak lelaki.

Kehadiran Abang Din dalam hidup Zack telah meperlihatkan naluri seorang perempuan di dalam diri Zack. Pertemuan Zack dengan Abang Din bermula apabila Zack ke Kuala Lumpur seorang diri dan barang-barang peribadinya di rompak semasa ingin menunai solat di surau. Sungguh malang nasib Zack pada hari ketibaannya di Kuala Lumpur, barang-barang semua hilang, di halau oleh makcik-makcik yang berada di surau kerana menyangka Zack seorang lelaki. Terpaksalah Zack merayau-rayau untuk meminta pertolongan. Akhirnya tertidur di kaki lima bangunan dan ada insan yang bersimpati dengan Zack, meletak RM2 di dalam topi Zack. Dengan berbekalkan RM2, Zack ke kedai makan berdekatan untuk mengisi perut. Di restoran tersebutlah, pertemuan Zack dengan Abang Din berlaku.

Abang Din adalah pelayan di kedai makan yang sudi membantunya. Menumpang sementara di rumah Abang Din menyebabkan naluri kewanitaan semakin menebal di dalam diri Zack. Sebelum ini, naluri dan perasaan pada lelaki tidak pernah Zack pedulikan. Bersama Abang Din, bagaikan wujud berjuta-juta voltan arus elektrik didalam urat sarafnya. Abang Din juga mempunyai perasaan yang sama, tetapi, Abang Din musykil pada diri sendiri, kenapa perlu mempunyai perasaan aneh pada lelaki? Sememangnya, Abang Din tidak mengetahui bahawa Zack adalah seorang perempuan.

Akhirnya, Zack berjaya pulang ke rumah keluarga nya. Muncul pula, watak Arin, pembantu baru di rumah keluarganya. Arin juga menyangka Zack seorang lelaki tulen. Arin mula jatuh hati dan menyimpan perasaan cinta pada Zack. Kebaikan dan sikap mengambil berat yang ditunjukan oleh Zack yang menyebabkan Arin cepat melayan perasaan cintanya. Identiti sebenar Zack di ketahui oleh Arin kerana Arin bijak meyelidik sebelum 100 peratus hatinya jatuh terjunam menyulam perasaan seorang diri.

Datin Mas, bimbang dengan perwatakan Zack yang tidak menunjukkan mahu berubah ke arah seorang perempuan sejati, memberi kepercayaan untuk Zack menguruskan sebuah butik sendiri. Dalam sibuk menguruskan butik, perasaan rindu Zack kepada Abang Din semakin menebal. Zack semakin keliru dengan pendiriannya sebagai seorang yang macho. Datin Mas juga bertekad untuk menjodohkan Zack dengan Azim. Azim adalah rakan sepermainan Zack semasa kecil. Tetapi, Zack sememangnya tidak begitu menyukai perangai Azim yang suka berfoya-foya dan seorang yang kasanova mempunyai teman-teman wanita yang ramai.

Zack berjaya memiliki sekeping hari milik Abang Din. Walaupun keluarga Zack jauh lebih berkedudukan dan mewah, mereka tidak menghalang Zack untuk bersatu dengan Abang Din yang hanya orang kebanyakkan. Tetapi, jodoh Zack dengan Abang Din hanya separuh jalan kerana Abang Din menemui ajal semasa berlakunya kemalangan. Zack koma dalam jangka masa yang agak lama. Zack seperti tidak dapat menerima pemergian Abang Din dan untuk mengelakkan berlaku perkara yang tidak diingini pada Zack, Datin Mas dan Dato’ Muhammad menjodohkan Zack dengan Azim.

Seseorang yang perwatakan tomboy tidak semestinya mempunyai hati naluri dan perasaan seperti lelaki. Mereka juga dapat membahagiakan hati semua orang termasuk suaminya sendiri. Itulah yang cuba disampaikan oleh penulis muda ini Arisa Eriza. Orang berkedudukan juga tidak pernah memandang hina pada pelayan kedai makan, tidak membezakan taraf kehidupan untuk mengikat tali silaturrahim.

sumber: nOOr hEkmAt

0 comments: