Apr 21, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (7) Melur Bunga Ivy

Tajuk : Melur Bunga Ivy
Pengarang :Nazurah Aishah
Penerbit : Jemari seni publishing
ISBN: 978-967-5118-42-5
Harga: RM20.00 (Sem. M'sia)/RM23.00 (Sabah/Sarawak)
Mukasurat : 473 halaman

Kata kulit buku:

Loving an Ivy

Teratai warna merah hati daunnya lebar berbiku, hijau. Ada tempayan
besar ditanam seroja berbunga merah jambu. Deretan pasu tirus panjang
berisi bunga-bunga kekwa bagai palet-palet warna. Pasu-pasu kecil
warna putih dengan juntaian pokok-pokok ivy.

Sebuah impian yang menjadi kenyataan. Seperti ceria lagi warna-warni
serta harumnya bunga-bunga di situ, itulah yang dia cuba terapkan
dalam hidup ini.

Dia ingin berjaya. Dia ingin bahagia. Dia ingin dihargai.
Pertemuannya dengan Azam membuka ceritera baharu. Azam yang sungguh
berazam itu adalah ‘masalah’ baginya. Namun Azam adalah kunci untuk
membuka pencarian pada ‘dia’ yang sudah pergi. Sukar untuk dia
melupakan ‘dia’, seperti sukarnya dia meletakkan Azam dalam hatinya.
Namun Attia perlukan ayah, jadi perlukah dia tutup hatinya dengan
abaikan kehendak Attia? Atau memilih Azam semata-mata bagi
membahagiakan anaknya?

Tetapi... kalau hati sudah tidak cinta, bolehkah hati-hati itu
disatukan, Khalida?

* * *

NAZURAH AISHAH menggunakan pendekatan yang berbeza untuk
mempersembahkan Melur Bunga Ivy. Ikuti Khalida untuk belajar menggubah
bunga di Loving an Ivy, sambil ‘sertai’ babak cemas yang penuh emosi
di situ.

Sebuah kisah cinta sewangi melur!


Kata KK:

Sewaktu di kedai, saya antara mahu warna atau melur bunga ivy. Keliru,
kedua-dua ingin saya baca. Dua-dua dari jemari seni tetapi yang pasti
saya mesti satu novel saja.

Akhirnya saya memilih melur bunga ivy hanya kerana kulit depannya
nampak menarik dan seperti menjemput saya untuk duduk bersantai
menikmati novel ini.

Melur bunga Ivy berkisar tentang Ivy seorang usahawan baru sahaja
membuka kedai bunga di Johor menemukan dia dengan Azam yang sebenarnya
adalah abang ipar arwah suaminy, Azlan. Azam pada mulanya tidak
mengetahui akan hal tersebut akhirnya mendapat jawapan apabila dia
mula mencari isteri dan anak arwah adiknya sepertimana yang dipesan
dalam surat terakhirnya. setelah mengetahui kedudukan sebenar, kerana
sukakan Stephanie Ivy, azam sanggup memikul tanggungjawab
tersebut.namun begitu konflik berlaku di dalam keluarga Stephanie
seperti ayahnya Gabriel telah membuang Stephanie dari keluarga, malah
Gabriel cuba membunuh ibu Stephanie. Lara dam juga terbongkar sejarah
seorang Gabriel.

Komen dari saya, dari novel pertama sehingga terkini cara nazurah
aishah tidak sesuai dengan jiwa muda saya kerana ketiga-tiga novelnya
lebih kepada kehidupan rumahtangga dan terlalu banyak konflik
membuatkan saya terasa letih dan penat untuk menghabiskan buku ini.
namun, keseluruhan dari novel ini bagi saya penamatnya saya sangat
MENARIK. Berjaya buat saya tersenyum.

0 comments: