Apr 14, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (29) Dia & Dia

Penulis: Bunick Firdaus
Penerbit: Jemari Seni Sdn Bhd
ISBN 978-967-5118-54-8
Harga: RM 21.00 / RM 24.00
M/S: 584
Cetakan – Feb 2011

Blurb:

“Dia hadir dalam hidupku untuk menyenbuhkan rawan yang bersarang di dada. Sedangkan dia yang pernah hidup dalam hatiku ini terpaksa mengusung dukanya sendirian. Kejamkah aku pada dia andainya aku tidak mampu mencintai dia sepertimana aku mencintai dia yang seorang lagi?”

Cinta dan kasih yang saling menagih; yang mana satu pilihan Arissa?

Mahupun Irfan biarpun Fazril; dia dan dia sering sahaja membuat hati gadisnya keliru. Telah pun Arissa cuba melarikan hatinya ini jauh-jauh, dayanya entah hilang di mana? Apa yang tidak kena dengan hatinya yang sekeping ini?

Dia memang lelaki penyayang. Namun selembut mana pun dia cuba mengubati hati Arissa yang luka, mana mungkin Arissa melupakan cinta pertamanya. Apatah lagi pada saat Arissa hampir menggapai bahagia; ujian pula dating bertimpa-timpa!

Antara memori dan harapan, yang mana satu jadi pilihan? Antara dikasihi dan mencintai, yang mana satu harus dicari?

*****

Nukilan pertama BUNICK FIRDAUS ini cuba menyelami bilau hati seorang wanita pada dia yang mahu berkongsi hati dengannya. Bukankah ‘keliru’ itu maknanya hati sudah tersentuh? Biarlah Dia & Dia menjelaskan semuanya!


Kak Chik menukil:

Kekeliruan hati seorang wanita, Arissa (oleh kerana penulis menggarap rasa dari rasa hati aku – Arissa, jadi kita tidak tahu rasa hati watak-watak lain) tentang pilihan hidupnya. Persahabatan yang terjalin 4 tahun antara Arissa dan Fazril termeterai di puncak Kinabalu. Lamaran yang secara mengejut itu telah membuat Arissa terkedu dan terus bersetuju kerana selama ini rasa itu tidak pernah dia selami. Janji Fazril, mereka akan mengikat tali pernikahan selepas 3 bulan selepas detik itu.

Dalam bahagia menunggu hari dirisik dan bertunang, Arissa dikejutkan dengan pertemuan Zhalliya, sepupu Fazril. Kad jemputan kahwin yang tertera nama Fazril dan Zhalliya merenggut kejam kebahagiaan dan impian Arissa. Kenapa kerana silap Zhalliya dan arwah Ikram, Arrissa dan Fazril yang menjadi mangsa. Fazril terpaksa menolak ke tepi rasa cinta demi menjaga maruah keluarga dan patuh pada orang tua. (Dan pada Kak Chik, ketika ini Fazril bagaikan tidak begitu bertegas dengan rasa cintanya pada Arissa kerana dia dengan mudah sahaja meninggalkan Arissa terluka).

Dalam Arissa berkeluh kesah kehadiran Irfan mampu mengubati luka walaupun parut masih jelas kelihatan. Walaupun berkali di lamar Irfan, Arissa tetap bertegas dia hanya mampu berkawan kerana rasa cinta pada Fazril tidak pernah padam walaupun dia mencuba berkali-kali.

Kerana jodoh itu aturan Allah, walau berkali kita lari pasti bertemu juga di penghujungnya. Namun bahagia yang dikecapi tidak lama, lalu siapa yang harus disalahkan pada pertelingkahan ini?

Pada Kak Chik, rasa sedikit terkilan apabila Kak Chik mendalami watak Arissa kerana Kak Chik merasakan Arissa seorang yang mementingkan diri sendiri ketika dia berhadapan dengan Irfan sebagai suami. Dia begitu mendesak Irfan untuk menjauhi Dania selepas mereka berkahwin sedangkan dalam dia tidak sedar dia telah mencabar kesabaran seorang suami apabila dia masih berhubung dengan Fazril. Rasa tercabar dan bersalah Irfan menyebabkan dia sanggup mengalah sedangkan Arissa juga cinta pertamanya. Dia sanggup berkorban demi melihat Arissa kembali bahagia dan tidak mahu Arissa terseksa lagi. Juga Kak Chik sangat suka cara penulis mengolah perhubungan kedua orang tua Irfan dengan Arissa walaupun hubungan Irfan-Arissa terputus.

Mampukah Arissa mencorak bahagia selepas Irfan mengundur diri? Benarkah cinta pertama itu cinta sejati?... Allahuaklam...

P/S: Secara jujur air mata mengalir laju ketika Irfan dan Arissa di mahkamah. Sungguh kasihan pada Irfan…. Sesuatu yang menyesakkan otak Kak Chik, tidak bolehkah cinta dipupuk lagi selepas cinta pertama?....


LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-
(^__^)

0 comments: