Apr 25, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (8) Lagukan Senandung Itu

Judul: Lagukan Senandung Itu
Pengarang : Serunai Fakir
Penerbit : Dewan Bahasa Dan Pustaka
Mukasurat : 311 halaman
Harga : RM18.00
ISBN : 9789836296092


kata kulit buku:

Perjalanannya mempelajari seni gendang tidak mudah. Dia terpaksa melalui jalan berliku, apatah lagi dengan fizikal dirinya seorang wanita. Persepsi masyarakat terhadap wanita dalam permainan tradisional itu tidak menyebelahinya. Begitu pun Fatimah tetap dengan hasratnya untuk mendalami ilmu gendang. Dia sanggup bertualang untuk mencari guru di tempat lain bagi menajamkan ilmunya.

Bukan itu sahaja, ketika perusahaan gendangnya dikhianati sehingga syarikatnya hampir disingkirkan, dia masih melalui saat getir itu dan berjaya membuktikan kebenaran. Kegigihannya mendatangkan pulangan yang berbaloi apabila dia berjaya memenangi pertandingan gendang di peringkat kebangsaan dan turut menerima jemputan ke pertandingan gendang di Korea dan memenanginya.

sumber: serunai faqir

Kata KK:

Buku sastera yang dibeli ketika pesta buku tahun 2010. Cuma cuti semester kali ini sahaja saya berkesempatan untuk membacanya.

Fatimah watak utama dalam buku ini bukanlah cik Tim Fatimah tetapi Fatimah serikandi yang berjuang untuk memartabatkan ilmu gendang. Dari kecil dia telah didedahkan dengan permainan gendang dan serunai. Malan dalam keluarganya dialah yang bersemangat waja untuk mewarisi ilmu gendang dari ayahnya walaupun diah seorang perempuan. apabila dia dewasa, Fatimah kemudian membuka syarikat perusahaan gendang tetapi telah menghadapi kesukaran apabila perusahaan gendangnya telah difitnah. Namun, kesakitan yang dialaminya terubat bilamana syarikatnya diundang untuk menyertai pertandingan gendang di Korea. Pengakhirannya dia mendapat anugerah atas usahanya itu dan membuka sekolah untuk warisan tradisional.

Menariknya membaca buku sastera ini. Saya didedakan bahawa belajar gendang bukanlah senang seperti yang dilihat malah gendang mempunyai pelbagai jenis tidak termasuk dengan gendang dari Negara lain seperti korea, afrika, dan juga Negara timur tengah. Malah bertambah pengetahuan tentang pembuatan gendang dan serunai.

Kebanyakan permainan tradisional seperti ini rupanya masih terikat dengan adat namun kalau tiada ilmu afama di dada pasti ada yang terpesong dengan ilmu gendang tersebut. Begitulah kayanya adat dan budaya melayu.

Kesimpulannya, saya sedikit tersentuh kerana tidak mengetahui tentang permainan tradisi mealyu seperti ini. oleh kerana saya orang Kelantan saya masih menghargai diikir barat sememangnya terkenal sebagai budaya Kelantan. Sekurang-kurangnya saya tahu tentang permainan tradisional negeri Kelantan.

--
-khaulah khalid-

0 comments: