Feb 7, 2011

Arirada : Cabaran 50 Novel : (3) Sweet Sour (Nasz)


Tajuk : Sweet Sour
Penulis : Nasz
Penerbit : Jemari Seni Publishing
Muka surat : 570 m/s

Sinopsis belakang buku:


A Yang manis, harum lagi wangi itu Zarul
Kira orang ni taraf cincin gula-gula ni ajelah.”
“Sepuluh ringgit tu.” Sungguh-sungguh dia cakap.
“Berkira... baru sepuluh dah kecoh... bukannya seribu pun.” Aku jeling dia.
“Banyak cakap pula... kalau tak nak bagi balik.” Dia hulur tangan kiri.
Tak tahu pula macam ni punya seronok apabila dapat cincin... walaupun hanya cincin gula-gula.
“Ni kira orang ‘cuplah’ ni.” Sambung dia lagi.
Aku simpan senyum. Tak boleh senyum depan-depan ni, nanti dia perasan!

B Yang pahit, masam, masin, payau itu Joe Jambul
Bayar cincin ni.” Kata dia. Betul ke ni, apa yang aku tengah dengar ni.
“What?” aku terjerit di situ.
“Pay for this.” Relaks aje dia mengarah aku lagi.
“Okey... saya bayar!” Aku jeling dia.


Tapi kan, juling biji mata aku tengok bil RM10 000 kat Tiffany tu. Gila ke apa? Batu planet mana dia pakai buat cincin bodoh ni!
* * *
Kenapa Zarul dan Joe Jambul sangat berbeza di hati Lia?
Gali jawapannya dalam Sweet Sour. Karya NASZ ini sungguh warna-warni dan santai persembahannya, anda tentu terpesona!

******************************************

Novel ini betul-betul masuk dalam kategori ‘tak boleh lepas’ bagi saya! Haha, kesian sungguh kat saya, orang lain dah berkurun riuh pasal novel ni best (di pasaran pada Mei 2010), tapi hanya selepas hampir 8 bulan barulah saya tergelak sorang-sorang syok membaca buku ni! Tapi tidak mengapa, better late than never – kata orang kampung saya, hehehe…


Satu lagi kisah kahwin paksa, tema novel yang rasanya tak pernah surut peminatnya, termasuklah salah seorangnya adalah saya sendiri. Sungguh, sebelum membaca buku ini, saya langsung tidak tahu yang ceritanya tentang percintaan selepas kahwin a.k.a benci berubah menjadi cinta. Pernah rakan-rakan yang ‘hantu novel’ memberitahu buku ini sangat best, tapi tidak pula saya bertanya jalan ceritanya pada mereka. Bagus juga, sebab curiosity untuk tahu perkembangan cerita membuatkan saya asyik dan tidak sabar-sabar mahu menghabiskannya secepat mungkin.


Saya tidak berminat untuk mengulas secara detail tentang jalan cerita Sweet Sour, cukuplah saya katakan sekiranya anda adalah peminat cerita bertemakan perkahwinan tanpa rela, percintaan selepas kahwin, perasaan benci yang bertukar rindu dan cinta, serta gaya penceritaan yang santai, humor, dan kadangkala ‘sweet’, anda pasti akan menyukai novel ini.

Cuma satu saja, buku ini bagi saya tidak sesuai dibaca oleh golongan remaja, kerana terdapat beberapa part ‘mesra’ antara Lia dan Joe, yang saya berasa agak pelik ditemui pada buku keluaran penerbit ini, namun saya pasti pihak penerbit pastinya telah membuat pertimbangan sewajarnya untuk hal ini.

Apapun, usai membaca buku ini, saya rasa tak sabar-sabar ingin memiliki karya lain oleh penulis ini, nama Nasz telah tersenarai dalam penulis WAJIB BELI oleh saya J

Sumber : Arirada

4 comments:

SweetYatt said...

saya dah baca buku ni... bestt.... sweetttt....

Anonymous said...

...memang besttttt.....tak rugi beli.....sape tak baca memang rugi....

Anonymous said...

Saya pun kategori lambat bacabuku ni.,..baru beli 2 bulnn lepas, tp baru ada masa baca beberapa hari yg lepas. Once start...nak terus baca sampai habis..yup mmg best,sweet,sour...dan plot cerita ygyg teratur...good job!

aimie_afifah said...

saya pun tergolong dlm kategori terlambat rembat SS ni tp sebab SS la saya terus jatuh chenta dgn novel2 JS & Hlovate...jgn lupa dapatkan Karamel dlm 3 Ceritera dlm sebuah Warna..memang best...