Feb 24, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (12) Perlumbaan Kedua


Perlumbaan Kedua
Penulis: Marwilis Haji Yusof
Cetakan Pertama 1992
Terbitan Marwilis Publisher & Distributor Sdn Bhd
RM5.50
180 mukasurat
9789836230386
Diperakukan oleh Kementerian Pendidikan Malaysia


Novel Satira karya Marwilis Haji Yusuf ni aku baca yang versi pelajar yang pernah menjadi bacaan wajib untuk pelajar-pelajar tingkatan 4. Aku tak berpeluang dan tak berminat pun nak baca novel dulu, so tak tahulah berkenaan novel-novel sebegini.


Selain dari 'Perlumbaan Kedua', aku penah baca 'Bila Lagi Kompang Berbunyi' karya penulis ini, tapi dah lama. Aku pun dah lupa cerita dia mcm mana tapi yg aku ingat, citer tu best. haha boleh macam tu? Then aku penah gak baca 'Daun Kering Di Hujung Ranting' citer ni bukan citarasa aku. Cerita dia mcm mana pun aku rasa mcm tau tapi sebenarnya tak tau. Terlupa.


Perlumbaan Kedua bukan cerita tipikal yg kita baca, tak kiralah di zaman tadika dan sekolah rendah ataupun di zaman sekolah menengah dan alam dewasa. Pernah dengar perlumbaan epik antara arnab dan kura-kura? Haa ni adalah sambungan kisah itu. Kisah ini diceritakan dlm nada dewasa dan tidak langsung keanak-anakan.


Aku suka! Aku suka!


Setelah hampir 200 tahun berlalu, Sang Kancil did it again. Dia berjaya 'mencucuk' arnab supaya mengajak kura-kura berlumba buat kali kedua bagi menebus maruah datuk nenek moyang arnab yg malunya masih belum hilang gara-gara kekalahan dalam perlumbaan yg sangat terkenal itu.


Kelancangan sang Kancil telah menyebabkan arnab mahu perlumbaan kedua diadakan dgn syarat ianya akan menjadi perlumbaan terakhir, tiada lagi perlumbaan ketiga sehingga kiamat. Perlumbaan itu juga mesti diadakan di darat dan mestilah disaksikan oleh kesemua penghuni rimba. Tak kira teknik berlumba bagaimana yg nak digunakan, asalkan mereka berlumba. Dan sekiranya sang kura-kura menolak utk berlumba, kura-kura mestilah mengisytiharkan dirinya kalah. Sekiranya sang kancil gagal melaksanakan perlumbaan itu, arnab mencabar kancil utk berlumba dgnnya.


Dengan bantuan sang murai, sekelip mata saja berita perlumbaan sensasi itu tersebar ke segala pelusuk rimba.


Sang Kancil sendiri menemui Tok Kura dan cucu2nya utk menyampaikan cabaran sang arnab. Dari detik cabaran itu disahut, Tok Kura sudah mempunyai strategi utk mempertahankan kejuaraan.


Selepas kawasan nak racing dipersetujui, geng2 sang arnab dan geng2 tok kura sibuk menjalani latihan intensif utk memilih siapakah wakil terbaik utk berlumba buat kali kedua.


Pelbagai strategi digunakan sang arnab dan tok kura utk melaksanakan misi mereka. Sang Arnab pakai spy, si tedung yg dahagakan upah telur ayam fresh setiap hari. Tok Kura lebih kepada cuba menerapkan ilmu kepada golongan kura-kura muda yg dilatihnya tetapi golongan muda ini terlalu dimanjakan sehingga mak bapak sendiri pun marah2 tengok anak mereka diberi latihan yg dikatakan tidak ada kena mengena dgn perlumbaan itu. Memang nangis la kalau baca kisah tok kura masa tu. Nangis aku masa Tok kura menangis hiba sambil berkata "Susu dibalas dengan tuba, susu dibalas dengan tuba." Rasa kecewa yg tebal menyebabkan Tok Kura membuat keputusan utk berlumba sendiri dgn arnab. Memang semua terlopong dgn kebijaksanaan Tok Kura yg sudah hampir berusia 200 tahun itu. Tok Kura yg dihina berbagai spesis kura2 tu lah akhirnya menjadi hero mempertahankan maruah keturunan mereka. Anak2 mengadu sikit dah nak mengamuk. So lahirlah golongan2 manja yang tidak boleh ditegur dan tidak boleh ditunjuk ajar.


Walaupun membaca kisah binatang, pengajarannya besar kepada manusia yg membacanya. Yang tua byk ilmunya, hasil didikan golongan orang lama jauh lebih baik berbanding didikan orang2 kemudian dari mereka.


antara watak-watak menarik dalam novel ini.


Sang Gajah - mudah bersimpati dan adil dlm membuat keputusan.


Sang tedung - sanggup berkhidmat dgn upah yg setimpal
-jadi spy kpd arnab


Tok kura - pergerakan slow tapi akal panjang

sang murai - tak boleh simpan rahsia
- penyampai berita
- hebohkan diri teruk2 buat kerja
- menunjuk nunjuk kebaikan diri.


Sang Kancil - kaki ampu
-penuh muslihat
- melaga-lagakan / mengadu domba


Arnab - suka dipuji
-pantang dicabar
-upah pengintip

6 comments:

soul JS said...

saya masih ingt lagi kisah perlumbaan kedua ini, cerita dia walaupun berkisahkan haiwan tapi teladan nyer lebih kepada manusia.

contoh jngn lah kita jadi pengkianat seperti si tedung yang mnjadi spy kepada arnab

jangn la bercakap besar seperti si arnab yang terlalu yakin

RinnTisan said...

ya, penulis banyak menegur kita sebagai manusia melalui perwatakan haiwan2 dalam kisah ini. tambah2 masyarakat kura2 tu. Yg muda terlalu manja dan tidak mendengar nasihat orang tua. ibu bapa kepada golongan muda ni pun lebih memenangkan anak2 mereka yg manja malah turut menentang kata2 orang yg lebih tua. part ni memang terasa sindirannya sangat tajam woh.

RinnTisan said...
This comment has been removed by the author.
aimie_afifah said...

rin...sgt suka cerita kanak2 yang penuh ngan pengajaran...teringat zaman sklh rendah dl...sy la salah satu wakil bercerita kisah teladan nie..zaman tu pentas pun buat dr meja2 yang disusun...klasik kan?

RinnTisan said...

Kakcik! *hugs* good to see you here :)
ni bukan cerita kanak2, nada cerita ni adalah nada cerita dewasa yg langsung tidak keanak-anakan.

susun meja jadi pentas tu memang klasik! :)

soul JS said...

aah cerita ini mmg bukan cerita kanak2 lagi.. lebih kepada altitude manusia itu sendiri lagi