Feb 28, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (3) 1 4 3

Tajuk : 143...maksudnya I love you
Pengarang : Pingu Toha
Penerbit : Jemari seni publishing
ISBN : 978-967-5118-30-2
Mukasurat : 521 halaman
Harga: RM20.00 (Sem. M'sia)/RM23.00 (Sabah/Sarawak)

kata kulit buku:

Berapa lama untuk kita jatuh cinta?
Boleh jadi dalam tiga hari, mungkin?
Berapa lama untuk kita kenal cinta?
Perlukah empat bulan?
Berapa lama untuk kita jatuh cinta kembali...
dan kembali kepada cinta?
Cukupkah setahun?
Dan ini cerita tentang...
The Duyong. The Sleeping Beauty. The Rapunzel.
The Lovelorn. The Penunggu. The Hitam Manis.

Ini bukan cerita dongeng. Ini bukan cerita pelik. Ini bukan lagi mimpi. Ini sebuah cerita cinta.

1
Sekarang…. Satu tahun selepas L.U.V.E.
Cerita Cinta Biasa
Tentang Uth dan Lana.... Lisa dan Haikal.

4
Empat bulan darinya. Dulu.
EXs
Tentang Elina dan Kéri.

3
Ke masa depan, dalam tiga hari…
Merah Biru Violet
Tentang Vee dan Bucks. Dan Rose.


Inilah cerita biasa yang mengocakkan emosi merah dan biru menjadi warna pelangi cinta ungu. Tiga belahan jiwa yang dipisahkan waktu, jarak dan diri sendiri, dan akhirnya yang menemukan mereka ialah ‘cinta’.

* * *
Selepas L.U.V.E... lihatlah bagaimana PINGU TOHA menamatkan cinta mereka dengan sebuah happy ending... berserta ucap ‘I love you’, akhirnya.

kata KK:

sambungan dari kisah L.U.V.E yang saya sudah ingat-ingat lupa jalan ceritanya. 1 4 3 ...maksudnya I love you saya mula membaca akhir tahun lepas walaupun dah lama beli waktu pesta buku dulu. itu pun hanya beberapa helai sahaja. kemudian saya kembali membacanya pada akhir januari ketika cuti semester saya bermula. namun saya membacanya sangat perlahan. ia mengambil masa selama seminggu untuk dihabiskan.hu-hu.

saya sangkakan 1 4 3 berkisar tentang uth dan lana sahaja sebab itulah saya membacanya dengan perlahan macam siput tetapi sebenarnya tidak. 1 4 3 adalah 3 kisaha cinta yang saling berkait antara satu sama lain. ha-ha.

1. cerita cinta biasa.
cerita cinta antara uth dan lana yang masing-masing cuba main tarik tali. kononnya lana penat menunggu dan tak mahu menunggu lagi dan uth yang masih menunggu. setelah setahun uth kini jadi penulis novel dan penyanyi lagu ost. ha-ha. lana telah berjaya menjadi bintang popular dan kononnya sedang bercinta dengan haikal.lisa muncul sebagai peminat uth.

secara jujur saya tidak berapa suka cerita cinta antara uth dan lana.haikal. juga lisa.kisah mereka agak perlahan dan tidak kena dengan jiwa saya. ha-ha. terlalu jiwang. cerita cinta biasa ini sesuai untuk mengulit mimpi saya.

4. Exs
setelah lompat masuk kisah kedua iaitu EXs. ia berkisar tentang keri dan Elina. bahagian ini yang paling saya suka. he-he. Keri yang melarikan diri dan bertemu Elina ketika perjalanannya ke London. pada awal pertemuan keri dikenalkan dengan orizuru.origami.paper crane.bangau kertas.dan orizuru jugalah yang menemukan mereka kembali di bumi tanah Ratu Elizabeth itu. keri tanpa sedar dan pantas telah jatuh suka dengan Elina. mereka bertemu. saling suka atas sebab yang sama iaitu Broken heart. atas sebab broken heart juga mereka jadi rakan niaga untuk e-shirt. uniknya keri dan elina adalah bila keri pulang ke malaysia mereka saling berutus surat. klasik!

3.merah biru violet.
bab paling akhir kisah tentang vee dan bucks. vee yang tomboy dan telah tamat pengajiannya dalam jurusan seni kulinari dan bertemu dengan buck si penjual burger berdekatan kawasan kediaman mereka.mereka bertemu dengan yang cara tidak berapa baik menyebabkan setiap kali mereka bertemu pasti bergaduh. rose yang comel muncul sebagai penyelamat dan cuba mendamaikan vee dan bucks. bagi saya walaupun kisah vee dan buck adalah biasa, merekalah buat saya banyak ketawa. gelak besar. he-he. bahagian yang tidah boleh lupa bila vee jatuh sakit dan muntah atas baju bucks dan bucks guna selimut pingu vee sebagai ganti baju ketika di klinik.menarik bahagian ini tiap kali bucks melihat vee berbicara, dia seakan melihat-lihat ada warna yang keluar dari mulutnya.satu saja saya tertanya-tanya bagaimana rupa dan rekabentuk selimut pingu vee dan ada tak dipasaran tak? saya nak satu boleh? he-he.


Encik pingu ada tulis pada muka depan buku: dearest K.H.A.U.L.A.H-love make the impossible POSSIBLE. live.life.love. hee~

~khaulah khalid~

0 comments: