Feb 26, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (6) Tiga Ceritera dalam Sebuah Kebun Mimpi

Penulis: Noor Suraya, Syud & Rnysa
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Harga: RM 21.50
M/S : 536

Blurb:

Tiga penulis wanita Jemari Seni Publishing berbicara tentang cinta dalam sebuah Kebun Mimpi...

Ceritera I ~ Kebun Mimpi...oleh Noor Suraya

Masih ingat pada karya pertamanya, Keranamu Ain...?
Inilah lanjutan kisah Ain Najwa selepas itu.

Sudah Ain tanam, sudah Ain semai...namun tidak satu pun yang bertunas itu rupa-rupanya kembang menjadi bunga!
Bagaikan kebun mimpi...apa yang hadir dalam hidup Ain ini sekadar sebuah kenang-kenangan.

Ceritera II ~ Tas Merah Jambu oleh Syud

Gara-gara sekeping kad raya yang ada gambar seekor kucing putih gebu, hidup Nisa tak keruan dibuat dek Anna, Lin dan Nini. Sementara kawan-kawan si penerima kad misteri itu, sedang menyenaraikan suspek: siapakah peminat rahsia Adif? Aiman terus menyiasat, Adif pula jadi resah gelisah.

Jomlah sama-sama ikut SYUD membongkar misteri hati Nisa-Adif ini...!


Ceritera III ~ Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa

"Ya. Kalau sayapnya elok lagi, 'dia' boleh terbang..." balas Ehsan.

Izzah rasa rasa dia yang perlukan sayap sekarang, mata Ehsan yang bening sedang mencuri pandang sejenak, menikam ke dalam tangkai jantungnya. Mata itu duta hati, dan jika mata dengan mat itu sudah bertemu, tentulah larutnya jiwa.

Encik Albatros, pinjamkan sebentar sayapmu itu! Aku mahu lari daripada terkena panahan cinta! bisik Izzah.


Review:

Kredit tu Kak Hani sebab novel ni memang pinjam dari dia tapi Kak Chik dah set dalam otak...nanti JS buat offer, kena beli la ni sebab memang novel ni best...

Ceritera I ~ Kebun Mimpi...oleh Noor Suraya

Sebenarnya karya Kak Su: Untukmu Ain, Kak Chik belum baca pun lagi..tapi memang seperti karya-karya Kak Su yang sebelum ni...Kebun Mimpi memang tidak menghampakan...tarikan untuk mengetahui pengakhiran memang kuat kalau dah namanya dari Kak Su...

Ain...anak yatim piatu...yang disahkan hamil tapi terpaksa berpisah jauh dari sang suami kerana Adam terpaksa berkursus ke Canberra selama 14 minggu... Ain merasakan seperti dia menjadi Ain yang asal kerana boleh melakukan apa yang diminati dan mahu melunaskan impian menyiapkan Nyanyian Tanjung Sepi - cerita tentang kisah kembara hidup Syarifah Nuur Khalida @ Kak Lida -sepanjang pemergian Adam...

Tapi...dalam keasyikan Ain menulis sehingga hampir terlupa pada keadaan diri yang hamil...mendapat ujian Allah...Alllah mengambil 'buah hati' nya ketika diri keseorangan tanpa suami...Adam jauh di bumi kanggaro...mertua bagaikan mencipta alasan kerana tidak mahu menjaganya...lalu Adam menitipkan pesan kepada temannya Kamal...

Ketika Ain merasa kehilangan...Allah masih lagi memberi 'buah hati' yang satu lagi kekal membesar dlm rahimnya...

Namun kemuncak Ain hampir merasai kebahagian di rumah agam ibu bapa Adam...Ain diuji sekali lagi...walaupun umi sudah menerimanya sebagai menantu...orang yang paling Ain sayangi sedang bergelut dengan ujian Allah...Ain teruji lagi...

Cukup suka cara Kak Su menjelmakan watak-watak dari karya-karya terdahulu...tapi sungguh la Kak Chik sedih dengan pengakhiran Kebun Mimpi...apa kesudahannya ya...

Ceritera II ~ Tas Merah Jambu oleh Syud

Seperti karya pertama Syud, Tentang...Dhiya, Tas Merah Jambu masih lagi berlatarbelakang suasana kampus UTM dan alam siswa siswi...tapi yang kelainannya cara penyampaian Syud yang sentiasa dekat di hati Kak Chik...

Nisa meminati Adif sejak dari minggu orientasi lagi...dlm diam-diam...cuma teman terdekat yang mengetahui rahsia hatinya...kad raya yang mahu dilayangkan pada Adif pada puasa tahun lepas telah menjadi isu...teman-teman telah melayang kad tersebut pada hari pertama puasa tanpa pengetahuan Nisa...tanpa nama tapi dengan gambar tas merah jambu & no. telefon...

Teman-teman Adif terutama Aiman...bagaikan CSI, menjalankan misi mencari suspek-suspek stalker Adif walaupun Adif hanya bena tak bena...cuma bukan teman-teman yang dapat mencari stalker tersebut...tapi apabila sudah mengetahuinya...Adif kecewa...yang Kak Chik suka dia merajuk sampai balik awal dari dinner lepas final exam tu...heheheh...so sweet...

Tapi keberanian Nisa yang berani tak berani tu kira berbaloi la untuk penyudah cerita comel ini...kredit utk Syud...moga terus berkarya...

Ceritera III ~ Albatros: Antara Langit dan Bumi oleh Rnysa

Ceritera ini mempunyai 2 cerita yang berbeza...berkaitan yang hanya sedikit...Izzah mengenali Taqi semasa menjadi volunteer di Pulau Redang tp impak kedua-duanya amat besar...

Ehsan - Izzah ...minat yang sama terhadap alam sekitar dan haiwan...namun hubungan mereka tidak pernah terungkap bagaimana...tidak pernah ada kata putus dari keduanya...walaupun Ehsan pernah nak bagi 'hint' masa tengah dok bersih kandang beruang matahari masa kat Sepilok tu...heheheh...betul pun kata Izzah tu...tempat tu tak sesuai langsung untuk Ehsan lamar Izzah..hehehe

2 tahun berpisah setelah Ehsan ke Tasmania demi menambah ilmu...dan Izzah terpaksa kembali ke Kuala Lumpur demi umi dan bekerja di Akuaria...mereka bagaikan terpisah tanpa kata...dan tetiba muncul pula jurutera muda yang cuba curi hati Izzah...yang pasti siapa pilihan Izzah...hanya Izzah yang tahu...

Taqi-Adriena: Dua karektor yang berbeza namun keduanya cuba bangkit dr kejatuhan peristiwa lampau...Taqi anak muda yang membuktikan dia mampu menjadi seperti orang lain selepas dibuang dr UTM...cita-cita Taqi mencipta, membina & menerbangkan Albatros...

Adriena: Anak gadis yang sungguh perahsia, tiada siapa yang tahu kisah lampaunya...seorang yang sentisa berada dalam top list student...mahu melupakan peristiwa lampau yang menjadi igauan hidupnya...

Ketahui pengakhiran kisah Ehsan- Izzah & Taqi-Adriena dalam Albatros...sungguh la Albaltros membawa pengajaran yang bukan sedikit...

Kredit tue Rnysa...mengingatkan Kak Chik kenangan lama apabila dive di dasar laut walaupun dlm Albatros cuma sedikit terselit kisah itu...

2 thumbs up utk 3 women authors from JS...

LiFe iS a LoNg JouRNeY
~ Kak Chik ~

2 comments:

kakak munsyi said...

Kak Chik :D

aimie_afifah said...

Kak Su,
:D....terima kasih kerana singgah baca resensi saya tulis...:)