Feb 11, 2011

R: Cabaran 50 Novel: (8) Hanya Kau Kusayangi


Hanya Kau Kusayangi
Penulis: Cahaya Izzati
Editor Norsuraya Desa
Cetakan Pertama 2010
Terbitan Buku Prima
9789675489860
RM19.90
sabah/sarawak RM22.90
534 mukasurat


"Hadirlah kasih di pandanganku agar terusir rindu yg bermukim di hati ini"


Cerita mempunyai flow cerita yg menaik. Dari bawah ke puncak cerita, kita dibawa menghayati kisah Anis Madiha. Penceritaan yg sederhana menjadi cerita ini tidak terasa heavy walaupun ada scene2 berat. Rasanya jenis buku yg pembaca tak kisah utk baca berulang kali. Bila dah mula baca memang rasa tak sabar nak habiskan :) Watak Tengku alya Nadia pada mulanya kelihatan jahat dan kemudian baik mungkin pada mulanya kelihatan janggal tapi perubahannya tu bukan saja memperdayakan Tengku Aidil Ezzary dan Anis Madiha, malah kita sebagai pembaca pun berasa terpedaya juga dengan sikap sebenar Tengku Alya Nadia.


Anis Madiha adalah anak yatim yg kehilangan ibu bapa pada usia muda. Pengalaman dibesarkan oleh abang menjadikan dia amat rapat dgn satu2nya saudara kandungnya itu. Pemergian abg dan kakak iparnya memaksa dia menggalas tanggungjawab besar. Kehadiran Aiman menyembuhkan luka hatinya. Tetapi Aiman juga menjadi punca dia tidak berteman kerana lelaki2 yg berminat dgnnya tak sangka gadis semuda Anis Madiha mempunyai anak. Apabila Tengku Aidil Ezzary menunjukkan minat terhadap dirinya, lelaki itu diperkenalkan kepada Aiman, anaknya tersayang. Aidil memang terkejut tetapi dia tidak dapat menolak perasaannya kepada Anis, lalu Aiman dijadikan jambatan utk memikat Anis. Aidil jatuh kasih pada Aiman dan Anis malah ibu dan bapanya juga amat menyenangi Anis dan Aiman.


Aidil yg semakin kerap bersama Anis dan Aiman membuatkan Tengku Alya Nadia dilanda cemburu. Cintanya yg ditolak oleh abg Aidil, Tengku Amir Husaini membuat cintanya beralih kepada Aidil. Tetapi Aidil juga tidak menyambut cintanya, sebaliknya berminat kepada seorg gadis kolot beranak satu. Dia tak dapat menerima hakikat bahawa dia kalah dgn gadis yg begitu. Sbg seorg model, dia berjaya menimbulkan kontroversi antara dirinya dgn Aidil malah turut menyeret Anis ke dalam isu yg sama sehngga Anis digelar janda perampas. Kontroversi yg melanda turut menyukarkan Anis utk memenangi kes hak penjagaan ke atas Aiman kerana dia telah diarahkan berenti kerja kerana kredibiliti syarikat terjejas apabila Anis merupakan antara peneraju utama dlm syarikat berkenaan. Pengorbanan Anis terlalu banyak dan mahkamah sendiri tidak dapat menolak hak Anis ke atas Aiman tetapi dengan syarat, dia mesti berkahwin dlam tempoh 4 bulan utk membuktikan dakwaan peguambelanya yg Anis akan berkahwin dalam tempoh 4 bulan tu bukan penipuan utk memenangi kes ini. Terpaksala Anis cari Aidil utk dilamar ;)


Bukan mudah menjadi bakal isteri Aidil walaupun keluarga Aidil tidak kisah, tetapi Aidil dikelilingi mereka yg mementingkan status. Dpt kah Anis bertahan dalam kelompok itu? Ada usaha belakang tabir yg cuba memusnahkan Anis dan Aiman. Tengku Sofea yg angkuh pun turut berubah menjadi baik setelah betul2 mengenali peribadi Anis yg tidak mementingkan diri sendiri. Kejadian Anis dan Airil (adik Aidil) ditangkap berkhalwat betul2 menguji kepercayaan Aidil terhadap dua org yg paling disayanginya. eh, byk lagi yg menarik utk dibaca dlm kisah ni, tak larat pulak nak taip semua ;)

sumber: AlongSide

5 comments:

Wan Amalyn said...

Wah! Rinn... macam menarik je bunyinya ;)

Tapi mcm byk konflik la pulak... tu yg tak tahan tu, takut jadi tension je bila membacanya... tak suka laaa :(

RinnTisan said...

kak wan, gaya penceritaan penulis tak heavy :) bacaan ringan tak pening kepala.

Wan Amalyn said...

Rinn... rekomen ke tak? :D

huhuhu kakwan ni berderet buku yang tak dibaca, ada hati nak tambah senarai lagi! hish

RinnTisan said...

bg yg gemarkan cerita padat tapi tak heavy, memang saya rekemenlah buku nih. kalau yg suka heavy drama may be akan rasa citer ni terlalu light

adhan said...

kakwan, byk konflik le best hehehe jiwa cam nak meletups...hehehe