Feb 28, 2011

KK : Cabaran 50 Buku: (2) Nama Atas Kertas

Tajuk : nama atas kertas
Pengarang : nasron sira rahim
Penerbit : Jemari seni publishing.
ISBN: 978-967-5118-29-6
Harga: RM20.00 (Sem. M'sia)/RM23.00 (Sabah/Sarawak)

kata kulit buku:

Sebuah karya thriller yang penuh dengan teka-teki daripada:
NASRON SIRA RAHIM...
Engkau tidak dapat melihat aku,
tapi aku sentiasa wujud;
Engkau boleh bersembunyi di mana saja,
tapi aku akan tetap menjumpaimu;
Engkau boleh menentang aku sehabis upaya,
tapi kau tidak akan dapat mengalahkan aku;
Siapakah aku?

Apa tip yang ada?
“Pada setiap jasad itu, dia meninggalkan satu puzzle
dan mencabar sesiapa saja termasuk ANDA, untuk menyelesaikannya…”

TAWARAN
Buah fikiran anda diperlukan!
Sekiranya anda memiliki IQ yang cukup, otak anda sangat diperlukan untuk menolong Faiz dan Hanim membongkar misteri teka-teki ini! Pembunuh yang sadis itu harus diberkas dengan kadar segera, sebelum ramai yang menjadi mangsanya. Bacalah Nama Atas Kertas sebagai petunjuk: dan selesaikannya.


kata KK:
novel thriller yang sangat menarik dan memang menguji minda bilamana penulis cuba berteka-teki tentang siapakah pembunuhnya. biasanya, pembunuh adalah orang yang boleh dijangka. naum, dalam novel ini pembunuhnya adalah tidak disangka-sangka. oleh kerana IQ saya agak tinggi boleh la saya menjangka dari awal pembacaan lagi. he-he.

novel atas nama kertas membawa saya ke utara Malaysia dengan 3 kes bunuh yang berbeza dalam satu tempoh yang tertentu. ketiga-tiga kes ini membawa pentunjuk kepada pembunuh yang sama dengan meninggalkan bukti di tempat kejadian dan menggunakan teknik yang sama pada ketiga-tiga mangsa iaitu menikam mangsa di tengkuk dengan sangat kejam dan ngeri bagi saya.yep. saya sedikit trauma.

kes bunuh yang pertama adalah seorang lelaki yang kononnya baik dan budiman tapi telah melakukan jenayah yang tak disangka. kes bunuh yang kedua pula adalah seorang imam yang nampak alim tetapi melakukan perkara menyalahi agama dan undang-undang. kes bunuh yang ketiga adalah seorang perempuan biasa dan melakukan kesalahan biasa juga iaitu menganggu ketenteraman kawasan kejiranannya.

watak utama adalah inspektor lelaki dan wanita yang saya lupa namanya. hehe. merekalah yang berjaya menyelesaikan kes ini dengan menemui saksi untuk kes yang pertama.

keseluruhannya, cerita ini menarik kerana ia berbeza daripada novel thriller yang lain.sangat mendebarkan sebab saya tidak behenti dari terus membacanya. namun saya sedikit gerun dengan ketelitian penulis tentang teknik jenayah yang dilakukan oleh pembunuh.


pernah baca tentang seorang lelaki melakukan jenayah dengan meniru daripada novel.

~khaulah khalid~

0 comments: