Apr 19, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (29) Rindu Di Awan Biru


Rindu Di Awan Biru
Penulis: Meen Zulaikha
Alaf 21 Sdn. Bhd
Editor: Rubiah Aksah
516 muka surat
RM19.90
Sabah/sarawak: RM22.90
9789831246252


"Di awan biru kuseru namamu agar terubat rasa rindu ini"


Akhirnya berjaya juga aku menghabiskan kisah Kapten Akmal yang disebut-sebut kat guestbook aku tu. Memang penggoda kelas satulah dia ni. Pandai putar alam demi kepentingan dan kebahagiaan diri sendiri. Walaupun mempunyai sikap begitu, perwatakan Kapten Akmal diolah dgn menarik menjadikan pembaca pun akan turut jatuh hati dengan Akmal yang caring dan penyayang tu.


Sinopsis belakang novel ini banyak mendedahkan klimaks cerita mungkin mengurangkan sikit kejutan cerita. Hanan berasal dari keluarga yang menderita gara-gara poligami. Ayahnya gagal menjalankan tanggungjawab sebagai suami beristeri dua. Ini menjadikan Hanan kurang menaruh minat kepada lelaki. Ini menjadikan mak dia risau yg Hanan tu nanti tak nak bersuami langsung.


Pertemuan dgn Akmal ketika dalam penerbangan ke Melbourne menarik minat Hanan. Bukan senang Akmal nak mengorat Hanan tu. Tapi dengan campurtangan Adi, abg Hanan dan ibunya membuatkan Hanan terpaksa membuat keputusan segera ketika berada di masjid Biru. Hidupnya bahagia sehinggalah terbongkarnya rahsia Akma bahawa dia sudah pun beristeri. Dia jatuh cinta dgn Hanan dan berharap Hanan akan melahirkan anak-anak comel utknya kerana isteri pertamanya enggan mengandung.


Part ini lebih menyerlahkan keadaan sebenar Akmal yang kelam kelibut hidupnya. Hilang terus jejaka charming yg sebelum ini menutupi kelemahan Akmal. Dari seorg yang cool dan bijak terus bertukar menjadi seorang yg tergesa-gesa dan kelam kabut sehingga mudah terpedaya dgn perancangan licik isteri pertamanya sehingga dia terlanjur menjatuhkan talak tiga kepada Hanan. Setelah tenang barulah dia menyedari kesilapan diri dan mengaturkan 'cina buta' utk mendapatkan Hanan kembali.


Ridz yg tampan bergaya muncul mengisi kekosongan hidup Hanan. Bukan mudah bagi Hanan utk menerima Ridz tetapi ruang yang sangat sempit yg disediakan utk kemunculan watak Ridz membuatkan aku rasa mudah saja Hanan terpujuk dan menerima Ridz. Tindakan Ridz tidak mengembalikan segera cek pemberian Akmal menghancurkan kebahagiannya. (Nak sama pulak macam Seth(KYS) yang tak lupuskan topeng yg menjadi punca pertelagahan dgn Elena).


Kerinduan Hanan pada Ridz tidak kelihatan melebihi kerinduannya pada Akmal semasa menjadi isteri Akmal dulu. Mungkin kalau Ridz diberikan ruang yang lebih, kehadirannya akan memberikan impak yang lebih. Apa2pun aku suka endingnya :)


sinopsis/novelcinta/blurb


Jangankan berkahwin, bercintapun Hanan tidak ingin. Menjadi seorg isteri tiada di dalam kamus hidupnya. Pengalaman pahit ibunya dimadukan membuatkan dia jadi fobia. Baginya, lelaki hanya tahu berpoligami, tapi tidak tahu menjadi suami.


Pertemuan tanpa disangka di awan biru dengan Kapten Akmal Hakim sewaktu ke Melbourne mengubah persepsinya terhadap lelaki. Bernikah di Masjid Biru dan berbulan madu di Istanbul bagaikan satu mimpi bagi gadis berkulit mulus itu. Semuanya berlaku tanpa dirancang. Tapi takdir menentukan dia bukan setakan menajdi seorg isteri, bahkan tanpa rela turut terbabit sama ke dalam kancah poligami.


Akibat difitnah, Hanan diceraikan dgn talak tiga. dalam pilu dia diburu rindu. Dalam duka dia mengharapkan bahagia. sanggupkah dia 'bercina buta' utk kembali ke pangkuan Akmal sedangkan kehadiran Ridz mula membawa cahaya di dalam hidupnya?

0 comments: