May 6, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (36) M.A.I.D


M.A.I.D
Penulis: Suri Ryana
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM26.00
Sabah/Sarawak: RM29.00
753 mukasurat


"Ya Allah Noorul... takkan goreng ikan pun kau tak tahu?
Masak nasi tahu tak?
Haih... habislah kau kalau macam ni.
Tak sampai seminggu gerenti kau kena pecat Noorul"


Tebalnya novel nih! lebih 700 muka surat tuuuu. Memang seronok melayan kisah Noorul yang terpaksa bekerja sbg maid. Tak terasa ketebalan novel ni sehinggalah sampai ke part diorang saling meluahkan perasaan ketika berada di kampung Noorul. Lepas pada tu rasanya diorang ni pagi petang siang malam asyik dok meluah perasaan ailebiu ailebiu saja sampai aku rasa macam ulang baca page yang sama pulak.


kisah nyer cenggini... Noorul dah menganggur sejak kilang kicap tutup. So dia berusaha mencari kerja lain. Dia terpanggil utk bekerja sbg maid sebab gajinya RM1200, dapatlah dia menghantar duit lebih kepada ibu di kampung. Dia hanya bertugas di siang hari dengan majikannya, Harris. Noorul berusaha mengelak bertemu Harris sebab masa first day dia dah terlanggar bos dia masa kat lif, kemudian pada hari yang sama dia tertuang sos kat baju bos dia semasa kat pasar malam. So utk mengelak dia dipecat, dia berusaha menyembunyikan diri dari Harris.


Haikal berkenan dengan Noorul tetapi Noorul hanya menerimanya sebagai kawan. Iman, kawan baik Noorul yang berkenan dgn haikal yang lebih mesra berbanding Harris yang kelihatan sombong. Rahsia Noorul pecah juga akhirnya sehingga Harris nekad mahu memberhentikan Noorul. Namun memandangkan susah nak mendapatkan maid tempatan dan boleh dipercayai spt Noorul, Noorul diterima semula sbg maid. Sejak itu Harris kerap terserempak dengan Noorul di rumahnya.


Ibu Asyraf berkenan untuk bermenantukan Noorul tapi Asyraf sudah ada kekasih hati dan meminta Noorul memberitahu ibunya yang Noorul sudah ada pilihan hati dan enggan bertunang dengan Asyraf. Noorul enggan kerana dia yang akan dipersalahkan, bukannya Asyraf. Asyraf akhirnya tertangkap basah dan menuduh Noorul sbg dalangnya. Dia nekad mahu membalas dendam terhadap Noorul.


Setelah Noorul dan Harris semakin selesa bekerjasama, mereka telah dituduh bersekedudukan dan berita itu telah mencacatkan reputasi perniagaan keluarga Harris. Demi menjaga maruah keluarga Noorul dan Harris dikahwinkan. Ayah Harris memang no hal dengan Noorul sbg menantunya, tapi ibu Harris lebih berkenankan Elisa yang lebih moden dan bergaya berbanding Noorul.


Zaura, adik Harris memang sukakan Noorul. Dia pun tak berkenan dengan Elisa tu. Tapi peristiwa Noorul dan Harris dipaksa berkahwin tu Zaura tak tau, dia sangka mereka berkahwin dengan restu keluarga.


Harris memang berkenan kat Noorul tapi selepas Haikal bagitau yang dia penah meluah perasaan kepada Noorul tapi Noorul menyatakan yang dia sudah ada lelaki lain di hatinya. hal itu membaut Harris rasa kecewa. Tapi segala salah faham terlerai setelah Noorul mengakui Harris lah lelaki yang bertakhta di hatinya. Terlalu banyak sesi meluah perasaan selepas scene confession tu membuatkan aku rasa cerita ini mula meleret. Tapi masa ni dah muka surat 500 lebih so sudah menghampiri hujung2 cerita. Aku suka ending untuk Iman dan Haikal :)


sure fine whatever
rinn



sinopsis/alongside/sinopsis


Terdesak untuk melucutkan gelaran penganggur yang disandangnya, Noorul rela dalam terpaksa menjawat jawatan sebagai pembantu rumah kpd Harris Tan Sri Hamdan. sikapnya yang cepat gelabah sering mengundang kemarahan Harris, si cerewet tahap gaban hingga menyebabkan Noorul menggelarnya Mr. F (fussy).


Daripada berbalas-balas nota berkaitan kerja pada awalnya, boleh pula mereka makan semeja.


Fitnah yang melanda menyebabkan Noorul dan Mr F terpaksa disatukan. Siapa punya angkara? Asyraf? Musuh perniagaan Tan Sri Hamdan?


Serabutnya Noorul Allah yang tahu. Dia terpaksa berhadapan dengan Puan Sri Kirana yang enggan menerimanya sbg menantu, Elisa - perempuan 'plastik' yang tergedik-gedik memburu cinta Mr. F, Nurina - bekas kekasih Mr. F yang pulang semula ke Malaysia untuk menagih kembali cinta Mr. F dan si petualang yang mengaru-birukan hidupnya.


apakah perisai Noorul utk menghadapi pancaroba ini? 'Kuali'? 'Sudip'?

0 comments: