May 20, 2011

WA: Cabaran 50 Buku : (15) Langit Penuh Daya

Penulis : Dewi Sekar
Halaman : 354
Tahun : Februari 2008
Terbitan : PT Gramedia Pustaka Utama

Rasa Saya:

Salah satu bahan bacaan (novel) yang saya gemar baca adalah novel dari seberang (Indonesia). Dan salah seorang penulis yang saya sukakan karya-karyanya adalah Dewi Sekar. Karya-karya beliau seperti trilogi Zona; Zona @ Tsunami, Perang Bintang dan Zona @ Last menjadi kegemaran saya. Selain bahasa yang mudah saya fahami, saya juga sukakan cerita hasil garapan penulis. Seperti trilogi Zona ia memaparkan kisah tentang mangsa tsunami.

Langit Penuh Daya satu lagi karya Mbak Dewi yang menjadi pilihan saya. Melihat pada judulnya tanpa membaca sinopsis di belakang kulit buku, saya terpedaya. Saya membayangkan ’Langit Penuh Daya’ adalah metafora tentang kehidupan ini. Saya mentafsirkan langit yang putih bersih di atas sana, tidak semestinya tiada ’tipu muslihatnya’. Langit yang cerah tidak semestinya tiada mendung yang mendatang. Langit yang penuh daya, itulah tafsiran saya.

Tapi saya silap. Langit Penuh Daya memaparkan kisah tentang Langit dan Daya. Ya, Langit dan Daya adalah nama watak dalam novel ini. Langit si pria dan Daya adalah si gadisnya.

Langit Penuh Daya berkisar tentang Langit dan Daya; Princess Dayana nama penuhnya, bersahabat baik. Sahabat sejati. Sementelah pula mereka berjiran. Persahabatan dari usia remaja hingga meningkat dewasa menukarkan rasa sayang seorang sahabat kepada rasa sayang yang melebihi langkau sempadan seorang sahabat. Tapi Daya cuba menidakkan rasa sayang yang telah berubah menjadi cinta. Pada Daya bersahabat lebih kekal sifatnya berbanding bercinta kerana persahabatan akan kekal selamanya sedangkan pabila bercinta ikatan bisa putus tatkala rasa cinta sudah hilang di hati pasangan.

Tapi rasa cinta yang hadir dihati tak siapa yang mampu menghalangnya. Seiring dengan masa, rasa cinta mula menapak di hati Daya buat Langit sahabat baiknya. Dia nekad untuk mencantas rasa itu daripada bertunas. Dia lebih sayangkan Langit sebagai sahabatnya. Hinggalah muncul Dian di hati Langit. Kehadiran Dian menggugat keamanan hati Daya.

Tanpa Daya tahu, Langit juga berperasaan yang sama dengan Daya. Tapi oleh kerana Daya berkeras mengatakan bahawa mereka adalah sahabat baik dan tidak mungkin bercinta membuatkan Langit mengurung rasa cintanya pada Daya. Hinggalah hadirnya Yusa di jiwa Daya.

Situasi bertambah parah, apabila Langit berselisih faham dengan Dian, Daya yang diminta tolong oleh Langit untuk memujuk Dian. Bahkan hingga ke Semarang Daya harus turuti semata-mata ingin memujuk Dian bagi pihak Langit (mereka di Jakarta).

Tanpa Langit sedar, justeru perhubungan Yusa dengan Daya lah yang menjadi punca kenapa Dian menyisihkan diri daripada Langit. Dian jadi sedar bahawa Langit cemburu pada Yusa yang menjadi pasangan Daya! Apa ertinya cemburu jika tiada cinta di hati? Kerana ada rasa cintalah membuatkan Langit cemburu pada Yusa. Itu tanggapan Dian.

Sampai bila mereka mampu bertahan? Sedangkan rasa cinta yang hadir mula mencengkam rasa? Dapatkah mereka mempertahankan ikatan persahabatan mereka? Dan benarkah rasa cinta Dian terhadap Langit mulai pudar apabila dia sedar bahawa Langit juga menyimpan rasa cinta pada Daya? Atau ada lelaki lain yang telah mencuri hati Dian tanpa Langit sedar dan Daya hanyalah sebagai sebab dia menyisihkan diri?

Wah! Banyaknya persoalan yang perlu anda cari. Dan salah satu caranya dengan membaca novel ini.

Saya suka karya ini. Walaupun hanya persoalan biasa yang dihidangkan pada pembaca. Hanya sekadar kisah cinta antara dua insan yang bersahabat baik dan bertukar menjadi cinta, tapi saya tetap suka. Pada saya persoalan biasa mampu menjadi istimewa apabila penulis bijak mengatur jalan cerita. Bagaimana penulis bijak mengikat hati pembaca untuk membaca kisah ini hingga ke penamatnya.

Membaca karya ini saya bagaikan ’menonton sinetron’! Ya, kerana naskhah ini sepenuhnya dalam bahasa Indonesia. Walau ada antara perkataan yang saya tidak faham, tapi saya tetap enjoy ketika membacanya. Saya dapat menikmati kisah Daya-Langit ini dengan cemerlang. Bahkan saya jatuh cinta dengan karya ini. Lagipun ini juga salah satu cara untuk saya belajar bahasa nusantara ini kan? Selain dapat menambahkan perbendaharaan kata yang boleh digunapakai dalam bahasa kita. Waduh... kitakan serumpun!

Selain daripada itu, kelainan yang paling ketara antara novel tempatan adalah nama watak-wataknya. Bagi saya nama yang mereka gunakan agak ’unik’. Bahkan melalui nama jugalah ia menjadi idea pada penulis untuk bermetafora. Seperti nama watak Yusa Dermaga – Ohh... semoga belum ada kapal pesiar seksi yang bersandar di sana! ~ms 37

Pendek kata tidak salah jika kita pelbagaikan sumber bacaan kita. Tidak rugi kita meluaskan skop pembacaan kita jika sedikit sebanyak memberi ilmu (bahasa) pada kita. Betul tak?

Blurb:

Langit dan Dayana bersahabat sejak remaja. Sejak awal, entah mengapa Daya ingin membuktikan pada dunia bahwa laki-laki dan perempuan bisa bersahabat tanpa ”terkontaminasi roman picisan”. Belakangan sikapnya ini jadi bumerang yang melukai hatinya sendiri, sebab perasaannya pada Langit mengikuti embusan angin takdir tanpa bisa dikendalikan, tumbuh menjadi cinta. Toh, Daya nekat menyembunyikan perasaannya dari Langit. Persahabatan mereka tak pernah putus, bahkan juga saat akhirnya Langit menjalin hubungan dengan Dian

Daya tak pernah menjalin hubungan serius dengan laki-laki lain, sampai Yusa memasuki kehidupannya. Kehadiran arsitek yang bekerja sebagai desainer interior dan taman ini membuat Langit tiba-tiba merasa terancam, hingga ia mulai mempertanyakan, apa yang sesungguhnya dirasakannya pada Daya, si gadis rumah sebelah.

* * * * * * * *

0 comments: