May 9, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (38) Quartet


Quartet
Penulis Saidatul Saffaa
Editor: Harni Abu Khair
cetakan pertama April 2011
Terbitan Jemari Seni
RM20.00
Sabah/Sarawak RM23.00
471 mukasurat


Quartet. Empat lelaki yang mencuri hati Misa. Kenapa aku rasa seperti ada tiga sahaja? Bilal, Ustaz Mustaqim dan Irfan sahaja yang aku rasa cukup di'highlight'. Yang seorang lagi siapa ya? Aku terlepas pandang ke? Semasa mula nak menaip 'review' ni barulah aku teringat muka surat pertama yang Aina suruh tengok facebook dia tu. Fadhil.


Misa adalah gadis Malaysia yang melanjutkan pelajaran ke luar negara. Pertemuan pertama antara Bilal dan Misa menimbulkan rasa sakit hati buat Misa kerana baginya Bilal seorang yang tidak mengenang budi. Pertemuan berikutnya membuat Misa terpotong jari sendiri. Sakit hati sudah bercampur sakit jari. Blog menjadi pengaman antara mereka. Misa mula memahami situasi sebenar dan Bilal sebenarnya menepati ciri-ciri lelaki Islamik idaman. Lagipun ibunya teringin bermenantukan lelaki ala-ala Samy Yusuf yang bersuara merdu. Satu 'blog entry' oleh Bilal di harijadi Misa telah membuat Misa dibuai perasaan dan mula meletakkan harapan tinggi untuk hidup bersama Bilal. Sampai termimpi-mimpi. Tetapi di saat Bilal menghulurkan kad Walimatul Urus, Misa patah hati dan 'frust' sendiri. Kenapa? Rupa-rupanya Misa perasan sendiri. Tetapi Misa seperti menyalahkan Bilal yang tidak tahu apa-apa itu. Misa yang salah tafsir.


Ustaz Mustaqim pula merupakan tenaga pengajar di sekolah yang sama dengan Maksu Bib kesayangannya. Disebabkan terlalu taksub dengan watak Ustaz Din (novel Jaja & Din), Ustaz Mustaqim berjaya mencuri hati Misa. Misa jatuh hati tapi Ustaz Mustaqim tidak tahu. Di mata Misa, Ustaz Mustaqim adalah lelaki Islam yang sempurna. Misa amat kecewa apabila mendapati Ustaz tu merokok di khalayak ramai. Teguran Misa telah mencabar ego Ustaz Mustaqim dan terserlahlah sifat baran dalam dirinya. Misa patah hati dan 'frust' sendiri lagi.


Perkenalan dengan Irfan sudah lama bermula tetapi mereka hanya mesra di alam maya sebagai sahabat. Perubahan Misa dari tidak bertudung sehingga bertudung menjadikan Misa mula menyekat persahabatan dan pergaulannya dengan lelaki, termasuk Irfan. Kemesraan persahabatan dengan Irfan sudah mula mengusik hatinya. Misa tidak mahu tersalah tafsir lagi. Yer lah dah dua kali dia syok sendiri dan jadi minah perasan, takkan kali ini dia nak biarkan dirinya berada dalam situasi yang sama? Misa cuba mendapatkan kepastian mengenai perasaan sebenar Irfan melalui Wafaa. Irfan merasakan dia tidak cukup baik untuk wanita sebaik Misa. Dia meletakkan 4 tahun sebagai tempoh untuk memperbaiki diri tetapi belum cukup tempoh tu pun, Irfan sudah pergi mencari Misa :)


Aku tak faham sikit dengan sikap Misa yang seperti bencikan kemunculan Irfan. Adakah dia marah sebab Irfan minta dia tunggu 4 tahun tapi datang awal? Ada rasa macam Misa pulak mengada-ngada. heh heh. Tiba giliran Misa pula meletakkan tempoh sehingga dia menamatkan pengajian dan Irfan tidak menunggu lama selepas itu. Dia terus datang menuntut janji. :)


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis/alongside


Ini kisah sekeping hati yang dicalit empat rona indah
sayangnya dia terlupa pelangi itu jalurannya tujuh;
dan salju pula cair dipanah mentari
lalu berguguran dihembus bayu luruh.


Ini kisah sekeping hati yang berkali-kali diuji,
takkan bercahaya pelangi sebelum hujan,
takkan bersinar indah bintang-bintang tanpa gelap malam.


Mak mahukan menantu seperti Sami Yusuf. Kalau bawa surah panjang dalam solat pun tidak mengapa kerana suaranya sedap. Misa pula lebih tertarik dengan bayangan Yusuf, pun punya suara yang merdu apabila bertakbir. Malangnya 'Yusuf' menolak cinta 'Zulaikha' walaupun jarinya terluka.


Tapi Misa, jari yang terluka boleh diubat dengan minyak gamat, luka di hati nak ubat dengan apa?


Ini perjalanan Misa mencari cinta. Empat lelaki seperti empat musim juga. Akhirnya Misa pasrah. untuk mencari cinta antara Adam dan Hawa, dia harus mencintai dirinya sendiri. Dia harus mencintai Allah.


Quartet
Buah tangan SAIDATUL SAFFAA kali ini dengan lembut mahu membawa anda mencari cinta yang hakiki. Mencintai diri untuk mencintai Allah.

0 comments: