May 6, 2011

E : Cabaran 50 Buku : (1) Baju Melayu Hijau Serindit

Buku: Baju Melayu Hijau Serindit
Nukilan: Syud
Halaman:430
Terbitan/Cetakan: Jemari Seni Sdn Bhd / Cetakan Pertama Mei 2011


Semuanya gara-gara novel Untuk Awak Teja Aulia. Dari situ, aku “kenal” Syud. Dan aku mula tertarik sedikit. Walaupun sebenarnya, sebelum ini, pernah saja aku beli novel Pelangi sebab cerita Hlovate dalam tu, tapi aku tak “sentuh” langsung cerita Syud masa tu. Jangan ditanya kenapa. ;)

Tapi, bila aku mula baca Untuk Awak Teja Aulia, aku rasa, aku boleh “terima” Syud tuk koleksi novel-novel bulanan aku seterusnya, dan aku WAJIB baca cerita Syud dalam Pelangi tu! Semalam juga, dalam masa sehari saja, Baju Melayu Hijau Serindit sudah berjaya dikhatamkan.

Baca saja di bab 1, aku terus cari Untuk Awak Teja Aulia. Bila jumpa, aku selak selak sedikit novel tu untuk clarify kan saja, betul ke watak Aidil dalam Untuk Awak Teja Aulia adalah watak yang sama dalam Baju Melayu Hijau Serindit. Hasilnya, “ Hah! Betul sama.” Terus aku lanjutkan bacaan aku sebab nak tahu kisah Pacai aka Firas, kawan baik Aidil pula. Selain daripada, separuh hati aku nak tahu kesudahan Aidil & Aulia.

Kalau dulu, kisah Aidil. Kali ni, kisah Pacai.
Kalau dulu, kisah macam mana Pacai menjadi penasihat Aidil. Kali ni, Aidil pula memainkan peranan penasihat tu. Kalau dulu, aku boleh rasa macam mana Aidil “tidak betul” sebab Aulia. Kali ni, aku jatuh kasihan dengan Pacai bila Pacai pula yang “tidak betul” sebab ‘Dorothy’.

Kalau jodoh tidak kemana..

Semuanya bermula dengan novel Nyanyian Tanjung Sepi. Dari situ, Pacai kenal “Dorothy” dan Wardah pula kenal “Shrek”. Dan kesinambungan pertemuan demi pertemuan yang tidak sengaja berlaku, barulah Dorothy bertukar sebagai Wardah dan Shrek dah bertukar nama sebagai Pacai.

Idea kisah cinta Dorothy-Shrek ini mungkin sama saja atau cliche dengan kisah kisah cinta yang lain ; Si A mintak tolong Si B untuk menyamar jadi boyfriend/girlfriend dan kemudian barulah sama sama tahu yang sebenarnya mereka jatuh cinta yang sebenar-benarnya. Bukan omongan. Tapi, kisah cinta Dorothy-Shrek ni jadi unik bila Syud “masuk campur” dan olah kisah cinta mereka. Jika tidak, pastinya aku boleh teka apa scene yang seterusnya.

Some scars wounded deeper than usual..

Dalam Baju Melayu Hijau Serindit ni, baru terbongkar siapa Najlaa pada Pacai. Kalau dalam Untuk Awak Teja Aulia, semua ingat Pacai single dan berstatus kasanova yang suka hot-chick saja bak kata Umar. Tapi sebenarnya, bukan. Ada kisah yang hanya dalam Baju Melayu Hijau Serindit saja orang boleh tahu ceritanya. Dan sebab Najlaa lah, Wardah sedar rasa kasih dia pada Pacai. Kira betulah orang kata, cemburu itu tandanya sayang.

Ada beberapa part yang bila aku baca, buat aku tersenyum sebab aku pernah rasa dan buat benda-benda tu. Err aku rasa, kebanyakkan perempuan buat kot bila rasa macam tu? Hehe.. Aku faham apa Wardah rasa, bila Wardah terlalu risau akan Pacai sampai buat 105 missed call. Cuma kisah aku, tak lah sampai buat 105 missed call. Hehe.

Oh sungguh, aku harus cari Novel Tentang Dhiya ;)

---
Izyan

4 comments:

edayahzaid said...

salam. teringin sgt nk bace novel bju mlyu hijau srindit tu. huhu tp lom de income lg. :) btw, name watak dlm untuk awak teja aulia tu Adil. bukan Aidil..

Anonymous said...

Salam, saya pon baru nak start baca novel ni bju melayu hijau serindit ;) btw novel tentang dhiya tu saya dah abes baca & amat menarik jln ceritanya jgn x cr novel tu hehe..

skayahaya said...

patut baca semua novel atau karya dari syud.dlm hijau serindit ada watak zahra kan.tu watak dlm novel damai.best kot cita2 syud ni.senang faham~

Anonymous said...

salam, dah bace novel baju melayu hijau serindit.. dari situ kenal syud. kalu x, sblum2 ni hanya minat karya hlovate, tp bila bace novel ni, rasenya suka kat karya syud jugak. dorg punya simple. mudah faham n best sgt2.. novel ni klakar, comel, byk buat org gelak. certain part tu asyik tersenyum je, nasib org x nmpak. hero n heroin yg paling best. the best !!!