May 25, 2011

MQ : Cabaran 50 Buku : (12) Cinta Sufi

Tajuk buku : Cinta Sufi
Penulis : Ramlee Awang Murshid
Penerbit : Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun Terbitan : Cetakan 1, 2 – 2010
Halaman : 509
Harga : RM19.90/ RM22.90

‘Siri Laksamana Sunan’ kali ini tidak lagi memerlukan watak Haryani dan Dani dalam pengembaraannya yang panjang. Malah watak Catalina yang lebih segar dan menawan telah memaksa Laksamana Sunan menemani wanita berdarah penjajah itu mencari Maryam di Hulu Melaka.

Angkatan Portugis kembali meneruskan perjalanan ke Hulu Melaka dengan semangat yang berkobar-kobar. Atas tujuan apa sehingga menyebabkan pejuang-pejuang tanah air berhempas pulas mempertahankan Hulu Melaka? Apa yang istimewa di Hulu Melaka?

Cinta Sufi telah berjaya mengangkat dan meninggikan serta meluaskan penggunaan 99 Asmaul Husna, bukan sahaja sebagai zikir harian, bahkan sebagai senjata yang ampuh serta indah dalam menghalang kebatilan yang nyata dan mistik.

Selain itu, penulis juga telah menggunakan pelbagai surah di dalam al-Quran sebagai senjata dalam menghalang musuh mengikut situasi pengembaraan Laksamana Sunan seperti surah al-Jin, al-Insyirah, al-Falaq dan lain-lain lagi.

Apakah Laksamana Sunan masih diberi untaian nafas setelah kejadian di Hulu Melaka? Apa yang terjadi sehingga Keris Nanggroe menjadi rebutan. Siapakah yang terakhir memiliki Keris Nanggroe? Semua misteri akan terungkai dengan karya thriller Ramlee Awang Murshid ini yang nyata tidak menghampakan.

---
Mariah

0 comments: