Nov 29, 2011

Aimie: Cabaran 50 Buku: (70) Arjuna Mencari Cinta

Penulis: Adlinz Alexandria
Penerbit: JS Adiwarna Sdn Bhd
ISBN 978-967-0201-20-7
Harga: RM18.00 / RM20.00
M/S: 345
Cetakan 1 – 2011

“cinta itu api yang dapat membakar diri”

Blurb:

“Siapa yang suruh kau bercinta? Setahu aku, di sekolah atau universiti pun pelajar tak belajar tentang cinta. Kalaulah cinta itu sangat penting tentu kerajaa akan wujudkan mata pelajaran Cinta.”

“Tapi Nejad dalam bahaya. Faira betul-betul nak rosakkan dia. Aku tak sanggup nak tengok semua ni.”

“Jadi, kau nak buat apa? Kau nak selamatkan Nejad? Kau ingat kau ‘superwoman’? Jangan buang masalah.”

Kalau berani bermain dengan api mesti berani juga tanggung sakitnya kena api.

Susahnya untuk jadi dewasa. Macam-macam kena fikir, itu, ini, dan terlebih-lebih lagi masalah cinta. Cinta pula cinta yang bersegi-segi. Siti Ezrina suka Nejad, tapi Nejad pula suka Vilma Faira. Antara mereka pula ada Nur Dalilah dan Iqram Muslimin. Lalu siapakah yang jadi pilihan Sang Arjuna Mencari Cinta!

****

ADLINZ ALEXANDRIA, penulis lulusan jurusan Syariah Islamiah daripada Universiti al-Azhar, Alexandria ini menulis kerana percaya dengan tulisan, beliau mampu tebarkan rasa kasih dan sayang sesama manusia, supaya dunia akan penuh bercahaya.


Kak Chik menukil:

Kisah ini kisah anak remaja yang masih di bangku sekolah, jadi ia amat tersasar jauh daripada jangkauan Kak Chik sangat menatap kulit buku yang dihiasi Arjuna yang gagah yang siap sedia untuk memanah cintanya.

Pada Kak Chik kisah ini adalah kisah anak remaja yang biasa-biasa yang sedang meniti ke alam dewasa tetapi ia dicorakkan dengan latar belakang yang sedikit islamik di mana ia banyak berkisar tentang putera puteri di Sekolah Menengah Tun Teja. Kisah ketua pelajar yang menjadi buruan kebanyakan pelajar puteri kerana kecemerlangan pelajaran dan juga sikap kepimpinannya yang tinggi. Antara pelajar puteri yang sentiasa mencuba untuk rapat dengan Nejad adalah Siti Ezrina, iaitu ketua pelajar puteri sekolah tersebut. Siti Ezrina selalu menggunakan alasan untuk menunaikan tanggungjawab untuk mencari peluang untuk bertemu Nejad.

Namun begitu kehadiran pelajar puteri Tingkatan Empat yang bernama Vilma Faira telah menjadi saingan Siti Ezrina. Dalam masa yang sama masalah disiplin di sekolah tersebut semakin meruncing sehingga para pelajar semakin terpesong dari landasan sebenar.

Kerana cinta, kecemerlangan pelajaran dan sikap tanggungjawab Nejad terhadap kepimpinan di bawahnya musnah. Dia terlalu taksub dengan cinta siputeri jelita yang menjadi rebutan itu sehingga dibutakan mata hatinya. Nasihat teman-teman karib langsung tidak dihiraukan sehingga dia sanggup berkerat rotan dengan mereka.

Rupanya hujan gerimis menitis di tengah hari. Nejad tersungkur sebelum berjuang kerana terlalu kecewa apabila cinta Vilma Faira hanya palsu belaka. Pelajar yang menjadi kebanggaan guru-guru ini tidak mampu untuk menghadapi musibah kelukaan kerana cinta. Apakah masih ada sinar untuk Nejad mengejar kecemerlangan dan kejayaan?

Siapa pula watak Nur Dalilah yang bersikap garang dan menyendiri itu? Mampukah Nur Dalilah menggalas tanggungjawab yang diletakkan di pundaknya?

Sudut pandang Kak Chik:

Walaupun penulis cuba menggambarkan alam remaja yang lebih islamik tetapi pada pendapat Kak Chik masih terdapat perlakuan-perlakuan watak-watak yang terpesong dari landasan seperti perlakuan kawan-kawan Nur Dalilah dengan Nejad sanggup menarik tangan jejaka tersebut sedangkan sudah jelas lagi bersuluh perlakuan itu haram. Ini turut menjejaskan pandangan umum terhadap pelajar sekolah agama. Sudah lumrah manusia, sesuatu yang buruk terlalu senang untuk dinilai apatah lagi kalau yang melakukannya pelajar dari sekolah agama.

Watak Nejad itu sendiri tidak mencapai piawaian Kak Chik sebagai Arjuna yang menjadi buruan puteri-puteri kerana watak dan pegangan hidup Nejad yang tidak kukuh. Dia terlalu taksub dengan cinta sehingga keutamaannya sebagai pelajar terabai dan dia bagaikan tidak boleh menerima ujian itu sebagai dugaan dari Allah. Dia masih terbawa-bawa dengan kekecewaan sedangkan dia mempunyai asas agama apatah lagi selama ini dia yang menjadi rujukan teman-teman.

Naskhah yang diharap dapat menjadi pengajaran kepada anak remaja untuk menuju alam dewasa.

Apa pun terima kasih kepada JS untuk naskhah percuma ini.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: