Nov 29, 2011

MB : Cabaran 50 Buku : (48) SMS

Judul : SMS
Penulis : Muhammad Teja
Terbitan : Utusan Publications & Distributors Sdn Bhd
ISBN : 978-967-61-2534-7



1. Tahniah kepada Muhammad Teja.

2. Bagi saya SMS ini adalah pemenang utama Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2010.

3. Secara harfiahnya, SMS itu bolehlah pembaca mengertikan dengan short message service, memandangkan kisah di dalamnya ada bercerita mengenai beberapa siri sms dua orang sahabat/kekasih.

4. Namun secara mendalamnya, mungkin ia menghantar satu isyarat akronim yang lain pula memandangkan kandungan di dalam SMS ini sarat dengan pembayang-pembayang dan kiasan-kiasannya tersendiri.

5. Contohnya pada awal penceritaan apabila watak utamanya, Fitri (nama Fitri dan kekasihnya Fitrah juga membawa selapis lagi makna yang lain) akan berpisah dengan watak Abang Sufi (lagi satu nama yang dipilih untuk memberikan perlambangan disebaliknya) setelah Fitri dihadiahi sebuah buku Panduan Singkatan Khidmat Pesanan Ringkas oleh Abang Sufi,

"Kereta Kelisa berwarna emas hilang dalam kesibukan malam di ibu kota." ms 5

6. Penulis sengaja menggunakan warna emas untuk Kelisa milik Abang Sufi sebagai isyarat sesuatu yang berharga. Sejurus memberikan buku panduan tersebut, dia terus pergi dalam kegelapan malam ibu kota. Sebagai lapisan kedua ia bermakna, sesuatu yang bernilai telah tiada, pergi meninggalkan kita, yang tinggal hanya sebuah buku/kitab panduan yang diberikan buat dijadikan rujukan dalam zaman yang penuh kegelapan ini.

7. Dan perhatikan pula pada akhir novel, Abang Sufi datang semula bertemu Fitri di kampung dengan Kelisa emasnya lalu memberikan kaedah penyelesaian terhadap konflik yang sedang dihadapi Fitri.

"Malam itu Abang Sufi tiba dengan kereta Kelisa berwarna emasnya." ms 264

8. Tanda-tanda seperti itu yang dengan sengaja diletakkan oleh penulis memberikan saya/pembaca satu macam keseronokan untuk menekuni novel ini dengan lebih tumpuan, sambil berusaha menangkap isyarat-isyarat yang terdapat di dalamnya.

"Buku panduan SMS yang diberikan oleh Abang Sufi terjatuh ke atas lantai bas. Dia meraba-raba dalam gelap." ms 11

9. Novel ini mengisahkan Fitri dan Fitrah yang terpisah oleh satu tragedi di alam persekolahan sehingga menerbitkan pertelagahan yang panjang antara mereka. Dan pada suatu hari Fitri menerima sms daripada Fitrah, yang sekian lama mendiamkan diri, menuntut dia melunaskan serta membetulkan segala perselisihan mereka.

10. Sarat dengan pemikiran, falsafah-falsafah mengenai kebebasan, keadilan, kebahagiaan, dan percintaan yang tidak hanya layak untuk remaja, malahan begitu enak untuk ditaakul para dewasa.

11. Watak Fitrah yang begitu berani dan luas adicitanya terasa sangat berpengaruh dalam menggerakkan cerita ini, walaupun fahamannya mengenai kebebasan dan lain-lainnya amat terpesong jauh dari landasan agama Islam.

12. Konflik serta rasa teruja dibina sehingga ke helaian yang terakhir membuatkan pembaca sukar untuk melepaskan bacaan.

13. Novel ini memang layak diangkat sebagai pemenang, kalau tidak nombor tiga, paling kurang nombor satu untuk HSKU 2010. Tahniah sekali lagi kepada penulisnya, Muhammad Teja.

---
Melihat Buku

0 comments: