Nov 29, 2011

Ain : Cabaran 50 Buku : (35) Ketika Cinta Bertasbih 1

Tajuk buku : Ketika Cinta Bertasbih 1
Penulis : Habiburrahman El Shirazy
Keluaran : aR
Halaman : 451 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Azzam, jejaka Indonesia yang belajar di Mesir dan kerana itu novel Kerana Cinta Bertasbih 1 lebih banyak berlatarbelakangkan kehidupannya di Mesir. Azzam dikisahkan pelajar yang sudah lama menetap di Mesir, masih tidak habis pengajian kerana sibuk berniaga. Kebenarnnya, dia terpaksa membuat kerja sambilan berniaga temped an bakso untuk menampung perbelanjaan keluarga di Indonesia. Dalam masa yang sama, keinginannya untuk pulang ke kampung halaman membuak-buak namun terpaksa dia tahan.

Di saat yang sama, dia dibelungi dengan rasa terpesona dengan seorang gadis Indonesia yang bertaraf tinggi bernama Eliana. Eliana diakui cantik namun jauh dari cirri gadis muslimah itu sendiri. Masalah ini hanya dia bicarakan pada seorang pak cik bernama Pak Ali yang banyak memberi nasihat padanya. Lalu , suatu hari Pak Ali mencadangkan dia untuk mencuba nasib merisik seorang gadis Indonesia yang cantik dan ada ciri muslimahnya yang pada hemat Pak Ali , Anna itu sesuai dengan Azzam.

Azzam mencuba tanpa melihat mahupun mengenali Anna itu sendiri. Namun dia ditolak secara baik memandangkan Anna sudah dirisik sahabatnya sendiri , Furqan.

Tanpa dia sendiri mahupun Anna sendiri sedar , mereka telah bertemu di suatu eksiden yang berlaku. Ada rasa bercambah dalam hati mereka berdua walaupun tidak mengenali nama mahupun peribadi masing-masing.

Setelah bertahun di Mesir , akhirnya tiba masa untuk Azzam pulang. Dan siapa sangka di dalam kapal terbang , dia menemui seseorang yang sekali lagi menguji keimanannya.

---
Ain Sabrina

0 comments: