Nov 29, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (73) Cinta Adalah Cinta

Penulis: Sarnia Yahya
Penerbit: Fajar Pakeer Sdn Bhd
ISBN 978-983-3880-40-9
Harga: RM23.90 / RM26.90
M/S: 680
Cetakan 1 – 2009

Walau tanpa suara, sentiasa subur di jiwa…

Blurb:

Aina tidak pernah menyangka yang cinta akan menyapa hatinya kembali, setelah cinta itu pergi bersama Hadi. Kehadiran Syed Harith menggugat perasaannya. Lelaki bermata hijau itu tidak pernah jemu dan lelah dalam cuba memikat janda muda yang tidak mahu mengakui cintainya. Tetapi kehadiran Lutfi Danish, berwajah Hadi, menggembirakan Hadirah yang merindui papanya.

Siapakah yang patut dipilihnya, tika hati sudah terpaut pada lelaki bermata hijau? Pilihan hati atau pilihan puterinya?

Jika memilih Syed Harith, pasti Hadirah akan terluka. Jika Lutfi Danish menjadi pilihannya pasti hati Husnina tergores. Walaupun cinta kembali di hatinya, siapakah pilihannya tanpa melukai hati yang lain?

Kak Chik menukil:

Kehidupan Aina yang tenang selama ini tergugat dengan kehadiran lelaki bermata hijau itu. Lelaki yang terlalu berterus terang menyukainya dan mengdambakannya. Tetapi pada Aina, cintanya hanya pada Hadi walau sudah tiga tahun Hadi pergi meninggalkannya tanpa pesan. Puterinya, Hadirah menjadi pengikat hubungannya dengan Hadi. Aina bukan lagi Aina yang dulu, dia tidak pernah lagi mahu bersosial apatah lagi berhubungan dengan lelaki lain kerana dia mahu bersama Hadi di syurga nanti. Namun begitu desakan keluarga sering kali buat Aina sedih dan terluka. Dia tahu mereka mengambil berat dan sayang kepadanya dan Hadirah tetapi kenapa mereka tidak mahu memahami hatinya yang masih segar dengan kasih Hadi?

Kemunculan Lutfi Danish juga makin menyulitkan jalan hidup Aina. Lutfi Danish yang mirip Hadi itu menjadi tempat Hadirah bermanja sehingga dipanggil papa. Anak sekecil tiga tahun itu tidak mengerti mengapa mesti papanya berjauhan darinya kerana dia tidak pernah diterangkan bahawa papanya sudah tiada. Lutfi Danish yang merupakan bekas biras Aina juga kalut memburu Aina apatah lagi saingannya bukan calang-calang orangnya. Keadaan ini makin menjadikan Aina tertekan.

Perhubungan Aina yang masih rapat dengan bekas adik iparnya, Husnina menjadikan dia serba salah apabila Lutfi Danish terlalu menunjukkan perasaan kepadanya. Dia tidak mahu Husnina terluka kerana dia pasti masih ada cinta di hati Husnina untuk Lutfi Danish. Dalam masa yang sama Aina berusaha untuk kembali rapat kepada ibu mertua yang membuangnya selepas kematian Hadi. Dia tidak tega membiarkan Puan Raihan kesepian selepas Encik Hafizzudin berkahwin lain dan Husnina pula bagaikan sudah lupa pada ibunya sendiri.

Tuntutan kerja memaksa Aina untuk berada sementara di Pulau Langkawi mengeratkan hubungannya dengan Syed Harith. Saat hatinya sudah pasti dengan pilihan hatinya, salah faham pula terjadi antara mereka sehingga lelaki bermata hijau itu pergi tanpa pesan dan khabar berita. Lalu apa lagi yang mampu Aina lakukan. Hidup mesti diteruskan bersama puteri tersayang dan dia sudah nekad meneruskan hidup di pulau itu demi mengubati hati yang terluka lagi.

Pssstttttt…sangat suka watak Syed Harith yang caring & loving. Kalau nak tahu sejak bila dia menyukai Aina kena la baca sendiri ye. Bayangkan lima kali pinangannya ditolak dia tidak pernah berputus asa.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: