Nov 30, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (24) : Motivasi Alihan Pelajar

Tajuk Buku: Motivasi Alihan Pelajar
Penulis : Tengku Asmadi
Penerbit: PTS Millennia Sdn. Bhd
Muka Surat : 246

Ulasan

“Pelajar biasa melihat peluang. Pelajar gagal mensia-siakan peluang. Pelajar berjaya merebut peluang. Pelajar hebat mencipta peluang.” Kata-kata semangat yang diletakkan di hadapan kulit buku inilah yang menarik saya untuk mendapatkan buku ini. setelah membacanya, saya teruja dan bersemangat untuk melaksanakan sebagaimana yang diajar oleh Tengku Asmadi di dalam buku ini. saya pasti akan mengulangi membacanya apabila saya merasa kurang bersemangat atau malas belajar bagi mengembalikan semangat saya. Terima kasih kepada Tengku Asmadi kerana membuka mata saya ke arah kecemerlangan.

Buku “Motivasi Alihan Pelajar” ini sangat membantu mereka yang masih bergelar pelajar tentang cara-cara belajar yang betul, cara membuat nota, cara menguruskan masa, cara mengulangkaji pelajaran dan persediaan menghadapi peperiksaan. Selain itu, penulis juga menyedarkan pembaca tentang masalah yang sering berlaku dalam kalangan pelajar.

Buku terbitan PTS Millennia ini perlu dimiliki oleh setiap pelajar. Bukan sekadar membaca sahaja tetapi mengamalkan ilmu-ilmu yang dikongsikan oleh Tengku Asmadi yang juga merupakan pengasas kursus Motivasi Alihan Pelajar. Sedikit sebanyak, ilmu ini dapat membantu pelajar meningkatkan prestasi mereka.

Kata-kata Semangat Pilihan

• Semua pelajar boleh cemerlang dalam apa jua yang dipelajarinya, asal sahaja sanggup memberikan cukup masa bagi menguasinya.
• Masa lebih berharga daripada emas. Ia adalah degupan jantung kita. Ia juga kehidupan kita.
• Peperiksaan bukan pengukur kebijaksanaan tetapi ia pengukur disiplin, sikap dan kemahuan.
• Pelajar hebat menyimpan seribu alas an dan mencari seribu jalan.
• Apabila anda sudah bersedia bagi kecemerlangan, bermakna anda sudah pun menang separuh daripada perjuangan


Kulit Belakang Buku

Kenapa ada pelajar lebih berjaya berbanding pelajar yang lain? Apakah yang bermain dalam fikiran mereka? Bagaimana mereka mengatur kehidupan? Bagaimana pula mereka mengatasi masalah harian? Adakah kejayaan itu hanya milik mereka yang mempunyai tahap IQ yang tinggi sahaja? bagaimana ada pelajar yang dapat belajar dan mendapat 17A1 dalam peperiksaannya? Adakah semua ini suatu kebetulan ataupun memang wujudnya satu jalan? Buku ini ditulis bagi menjawab pelbagai persoalan yang wujud dalam diri pelajar.


---
Nur Amalina

0 comments: