Nov 29, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (71) Aku Bukan Billy Milligan

Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
ISBN 978-967-5229-08-4
Harga: RM25.90 / RM28.90
M/S: 770
Cetakan 1 – Ogos 2009

Dendam itu membuat dia sering gelisah

Blurb:

Penghinaan dan cercaan ketika kecil, membuatkan Adam percaya, harta menggunung dapat membeli maruah diri. Bila usia menginjak dewasa, tekadnya hanya satu, menjadi kaya dan dihormati seperti Warren Buffet!

Namun Adam silap percaturan. Setelah kejayaan dalam genggaman. Dia masih lagi diperlekeh dan rumah tangganya runtuh walaupun dia sudah menjadi kaya raya!

Kehadiran Laura membuka mata Adam. Laura dari mata kasar Adam, hanya biasa-biasa sahaja. Tetapi gadis itu berjiwa tegar, selamba dan tenang. Anak pembuat belacan yang sentiasa menikmati hidup seadanya. Dari Laura, Adam pelajari banyak perkara. Terutama bagaimana mahu menghargai kehidupan dan berkasih sayang!

Kak Chik menukil:

Pertama kali baca tajuk novel ini dah tertanya-tanya siapa Billy Milligan dan siapa pula Warren Buffet. *Ceh, sungguh Kak Chik cetek ilmu pengetahuan tentang watak-watak tersebut dan terpaksa guna pertolongan pakcik google*. Walaupun begitu sesuatu yang Kak Chik suka tentang karya NB adalah kerana kelainan jalan cerita dan pengisian yang berbeza. Itu yang membezakan penulis muda sekarang dengan penulis yang berpengalaman.

Watak Adam yang dibangunkan dengan ego yang tersendiri apatah lagi pada umur yang masih mentah dia sudah bergelar jutawan. Dia bias memiliki apa sahaja yang diingini. Dia berjaya kerana usahanya dan kerja keras dia selama ini. Ketika orang lain seusianya sibuk berhibur tetapi dia sudah mempunyai impian yang mahu dikejar. Dia memiliki segalanya, harta kekayaan, nama dan juga nama tetapi dia tidak pernah memiliki ketenangan. Apatah lagi rumah tangga yang dibina tidak mampu memberi kebahagian kepadanya. Dia tersilap dalam menilai sikap manusia, kisah duka dan sejarah hitam keturunan tetap menjadi igauan dalam hidupnya sehingga dia hilang harga diri pada isteri sendiri. Kerana keegoan juga dia melupakan Allah, kerana padanya segala yang dimiliki kerana usahanya sendiri.

Laura yang sentiasa selamba, gembira dan tegar dengan cabaran hidup tidak pernah berputus asa dalam hidup. Kekecewaan selepas putus cinta dengan Yazir telah menjadi titik tolak untuk dia membina syarikat lagi apatah lagi duit tersebut adalah cagaran dari ibu Yazir supaya dia menjauhi Yazir. Pada dia untuk apa dia meratap pilu sedangkan dia pasti memang Yazir sudah pasti tidak akan menjadi miliknya.

Pertemuan Adam dan Laura kerana urusan hartanah juga menjadi titik tolak untuk jalan cerita yang seterusnya. Kenapa Laura menggelarkan Adam, makhluk dari planet Neptune? Apakah sikap Billy Milligan itu akan sentiasa mengekori Adam seumur hidupnya? Siapa pula Julie dan Richie dalam hidup Laura? Siapa pilihan Laura antara Adam & Yazir yang kembali menagih kasihnya selepas kematian ibunya?

Apa yang pasti karya ini tidak mengecewakan apatah lagi kita pasti menemui sesuatu yang manis.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-

(^__^)

0 comments: