Nov 30, 2011

NieSaa : Cabaran 50 Buku : (01) Syahadah Gadis Ateis

Syahadah Gadis Ateis Oleh Imran Haaz
Terbitan : PTS Islamika
ISBN : 9789675137648
Tahun Terbitan : 2010
Harga & Muka Surat : RM 16.00, 377 m/s


"Semua orang bercakap mengenai Tuhan. Tuhan itulah, Tuhan inilah. Semua orang mahu saya menyembah Tuhan. Tetapi, saya tidak akan menyembah Tuhan yang saya tidak kenal dan nampak. Buktikan Tuhan itu ada!"

Naskah ini amat menarik. Dimana, ia membahaskan tentang agama dengan bahasa yang santai dan mudah difahami. Kisah bermula, pertemuan Nizam, pemuda berpewatakkan ala rocker yang hanya berselipar membawa sebuah gitar kapok dan Rini gadis melayu lepasan universiti tempatan yang dalam perjalanan ke rumah mak ciknya di Pulau Pinang.

Sepanjang perjalanan, Nizam diasak dengan soalan-soalan tentang ketuhanan dan kerohanian oleh Rini yang kurang didikan agama. Rini sering memperlekehkan Islam. Antara soalan-solan yang dikemukakan oleh Rini :

-“ Mengapa saya perlu menyembah Allah?”

- “Saya tidak akan menyembah Tuhan yang saya tidak nampak. Buktikan Allah itu ada!”

- “ Jika Allah maha penyayang, mengapa orang kafir dibakar selama-lamanya di dalam neraka?”

Namun, dengan kekuasaan Allah s.w.t, Nizam diberikan ilham dan kebolehan untuk menghuraikan soalan – soalan yang diberikan oleh Rini dengan tenang dan berhemat. Rini kemudian mengakui, dia ke Pulau Pinang sebenarnya mahu bertemu dengan paderi Josiah.

Naskah ini sangat bagus untuk dibaca oleh semua orang Islam bagi memahami konteks pengertian tentang islam dan kepercayaan kepada Tuhan serta sesuai untuk rujukan mereka yang ingin atau baru memeluk islam.

Luv,
NieSaa

0 comments: