Nov 29, 2011

A&N : Cabaran 50 Buku : (43) Cinta Aku Seadanya

Cinta Aku Seadanya
Murni Aqila
ISBN: 9789831245965
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Tarikh Terbit: Oktober 2011
Halaman: 512
Harga: RM19.90

~ Rasaku… ~

Kata bidalan; ‘Dari mata turun ke hati.’ Tetapi bagaimana kalau yang dilihat oleh sang mata tak seindah apa yang ada dalam hati? Mungkinkah kita boleh menidakkan mata kasar yang sering saja suka pada keindahan dan jijik pada keburukan?

Penulis bijak bermain dengan emosi para pembacanya. Mahu kita merasai betapa hibanya menjadi Syifa yang sering saja dicaci hanya kerana mempunyai tanda lahir di pipi. Dengan kekurangan yang ada bukannya mengundang rasa simpati tetapi sebaliknya. Dia menjadi bahan mainan, cercaan dan hinaan. Sungguh rasa simpati akan jatuh mencurah-curah kepada Syifa apabila anda menyelami perasaan gadis suci ini.

Walaupun Syifa cuba menjadi kuat tetapi ada masanya dia tewas juga. Apatah lagi kakak kandungnya sendiri, Zahra sering saja mengutuknya. Ada saja perkara yang membuat kakaknya itu sakit hati. Namun, tak siapa tahu Zahra berlaku sedemikian kerana perangai suaminya yang tak serupa orang. Dia seperti mahu melindungi adiknya yang polos daripada dipermainkan oleh orang lain. Nampaknya penulis berjaya ‘memutihkan’ watak Zahra dengan baik.

Takdir Tuhan membawa Syifa berkenalah dengan Nafisah. Ibu berhati tulus ini begitu menyenangi Syifa, melihat Syifa membawa damai ke dalam hatinya. Padanya, Syifa adalah anugerah istimewa dari Tuhan yang hadir dalam hidupnya. Dia berhajat untuk menyunting Syifa menjadi isteri buat anaknya; Muszahri. Namun apa yang lebih mengejutkan Syifa apabila Muszahri sendiri setuju menerimanya sebagai isteri.

Duka dan malang datang bertimpa. Entah apa silapnya, Muszahri langsung tidak menyentuhnya selepas mereka diijabkabulkan. Mungkinkah Muszahri benar-benar bercinta dengan Luna? Dan itu menyebabkan Muszahri tak mampu berpaling dari Luna? Kasihan Syifa. Apa lagi yang tinggal untuknya?

Ada sesuatu yang aku tak faham. Muszahri ada mengatakan sebab mengapa dia menghindarkan diri daripada Syifa, tetapi aku gagal mengesan sebabnya. Mungkin ada yang tertinggal. Kena baca lagi nampaknya kih5 :P

Happy reading (^-<)
~Airina

0 comments: