Nov 29, 2011

AMAL : Cabaran 50 Buku (23) : 444 Doa Pilihan

Tajuk Buku : 444 Doa Pilihan
Penulis : Mohd Nazri Din
Terbitan : Soul Excellent Training & Consultancy
Muka Surat : 218

Ulasan

Buku terbitan Soul Excellent Training & Consultancy ini mempunyai himpunan doa yang boleh diamalkan oleh pembaca. Doa-doa yang dikongsikan oleh penulis bersumberkan al-Quran dan Hadith yang dipercayai kesahihannya dan boleh diamalkan tanpa keraguan.

Doa-doa dalam buku ini dibahagikan kepada 5 bab iaitu:
Bab 1 : Doa para nabi dan orang soleh
Bab 2 : Doa pengiring solat
Bab 3 : Doa pengiring aktiviti ibadah
Bab 4 : Doa pengiring rutin harian
Bab 5 : Doa pada kejadian-kajadian tertentu

Penulis juga menyelitkan waktu-waktu mustajab untuk berdoa dan orang-orang yang mustajab doanya. Buku “444 Doa Pilihan” sangat sesuai untuk semua peringkat dan ia juga sesuai untuk di hafal kerana doa-doa yang disediakan oleh penulis ringkas, pendek, mudah di baca dan disertai dengan terjemahannya.


Doa Pilihan 1

Doa Mohon Rezki

"Ya Allah, Tuhan kami! Turunkanlah kiranya kepada kami satu hidangan dari langit, untuk menjadi hari raya bagi kami, iaitu bagi kami yang ada hari ini dan bagi orang-orang kami yang datang kemudian, dan sebagai satu tanda (mukjizat) daripadamu (yang menunjukkan kebesaran dan kekuasaanMu); dan kurniakanlah rezeki kepada kami, kerana Engkau jualah sebaik-baik pemberi rezeki". (Surah al-Maidah : 114)

Doa Pilihan 2

Doa Mohon Keturunan Yang Baik

"Wahai Tuhan kami, berilah Kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara Yang menyukakan hati melihatnya, dan Jadikanlah Kami Imam ikutan bagi orang-orang Yang (mahu) bertaqwa". (Surah al-Furqan : 74)

Belakang Buku

“Tak ada yang dapat mengubah takdir selain doa”. Demikian penegasan Rasulullah s.a.w tentang pentingnya amalan berdoa dalam kehidupan seseorang muslim. Oleh itu, kita dapati al-Quran dan as-Sunnah sarat dengan pelbagai doa yang boleh diamalkan untuk memenuhi pelbagai hajat dan keperluan. Baik keperluan duniawi mahupun ukhrawi.

Buku ini menyajikan ratusan doa pilihan yang pernah dibaca oleh para nabi, sejak Nabi Adam a.s sehingga Nabi Muhammad s.a.w. Pastilah semua doa yang dimuatkan dalam buku ini mustajab dan mujarab.

---
Nur Amalina

1 comments:

No longer exists said...

Bagaimana untuk saya beli buku ni..?