Nov 29, 2011

Ain: Cabaran 50 Buku : (39) Anda bertanya Ustaz Azhar Idrus menjawab

Tajuk buku : Anda bertanya Ustaz Azhar Idrus menjawab berkenaan permasalahan semasa
Penulis : Ustaz Azhar Idrus
Keluaran : PTS
Halaman : 180 m/s

Ulasan Ain Sabrina :

Seperti mana tajuknya , buku ini membicarakan persoalan yang sering dibangkitkan dalam masyarakat kita. Persoalan-persoalan ini dikumpulkan Ustaz Azhar Idrus dan disusun secara menarik. Jawapan yang diberi mudah difahami umum dan Ustaz Azhar turut menulis di mana sumber fikhnya di sudut bawah jawapannya.

Persoalan-persoalan yang dibangkitkan dari semudah-mudah hukum mengenai adab hinggalah ke peraturan wajib mengenai mandi wajib juga solat dibicarakan secara ringkas dan tersusun dalam buku ini.

Setiap persoalan Ustaz Azhar telah susun dalam beberapa kategori. Kategori-kategori yang terdapat adalah persoalan dari segi Taharah , Wuduk , Solat ,Puasa , Zakat , Haji , Umrah , Aurat , Jual Beli , Nikah kahwin , Alquran , Halal haram dan juga mengenai isu semasa. Semua dihuraikan secara mudah. Secara umumnya , kebanyakkan persoalan ini memang diketahui berlegar dalam pemikiran masyarakat , namun jawapan yang kita terima hanya dari mulut ke mulut, tiada bukti dalam bentuk cetakan. Jadi dengan adanya buku ini , orang umum seperti saya sendiri mudah membuat rujukan.

Jadi pada pendapat saya, setiap muslim mahupun muslimah , patut dapatkan buku ini sebagai panduan kepada kita dalam menjalani kehidupan seharian yang penuh tanda tanya hukum hakamnya.

---
Ain Sabrina

0 comments: