Jun 1, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (11) Murabbi Cinta

Tajuk : murabbi cinta
Pengarang :Hasrizal Abdul Jamil
Penerbit : Galeri Ilmu
ISBN : 978-983-097-259-6
Harga: RM25.00 (sem. M'sia) RM27.00 (S&S)
Mukasurat : 278 halaman

kata kulit buku:
sumber: surau rakan ar-rashidin

cinta menjadikan manusia suka disuruh. agar dengan cinta itu kita disuruh lagi disuluh. namun, cinta yang tidak ditentukan arahnya menjadikan tidak tentu arah. cinta menjadi penunduk kehambaan. hambalah manusia kepada sesama hamba, yang hakikat semuanya adalah hamba kepada nafsu dan diri.

buang emak. buang saudra.
kerana cinta yang bukan lagi cinta.

lautan api sanggup direnagi, ikrar pecinta yang sudah gila dibiuscinta. hinga api neraka hilang gerunnya.

cinta semalam menjadikan umat Islam umat yang hebat. cinta hari ini menjadikan umat Islam luput tenggelam. sirna oleh cinta yang bukan lagi cinta.

justeru dalam medan yang pelbagai itu, ustaz ini memperjuangkan cinta.

cinta yang diteladani daripada seorang Nabi.

seorang Murabbi.
MURABBI CINTA.


kata KK:

pengalaman membaca buku ini adalah ketika hati tidak berapa tenang dalam tempoh sehari semalam tanpa sedar akhirnya menghabiskan buku ini. murabbi cinta yang buat saya banyak berfikir secara positif dan secara tidak langsung bagai menjawab persoalan-persoalan yang timbul sebelum ini. ustaz hasrizal mengajak untuk melihat cinta dari perpektif yang berbeza. penerangan yang ditulis oleh ustaz Hasrizal sangat jelas dan mudah difahami. malahan, segala yang diterangkan di dalam buku ini adalah lebih kepada praktikal. amalah seharian yang selalu kita lakukan. walaupun manusia itu tidak sempurna tapi buku ini menyedarkan kita untuk mejadi lebih baik dalam menyebarkan cinta.

walaupun buku ini berkisar tentang cinta tetapi tumpuannya bukanlah cinta antara lelaki dan wanita tetapi mendidik kita dengan cinta pada ALLAH, cinta pada manusia, cinta pada ibu bapa. cinta sebelum hadirnya seorang untuk kita katakan aku terima nikahnya. cinta yang dipupuk dalam tempoh kita membesar - iaitu sebagai anak. ibu bapalah yang bertanggungjawab mengajarkan kita tentang cinta.


-khaulah khalid-

0 comments: