Jun 6, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (44) Datang Dengan Indah


Datang Dengan Indah
Penulis : Sarnia Yahya
Editor: Eve Hawa / Sari Masrul
Terbitan Fajar Pakeer
RM20.90
Sabah/Sarawak: RM23.90
523 mukasurat
9789673650187

"Setelah berkurun menjemput rindu,
haruskah kumenunggu..."

Rasanya bukan kali pertama Sarnia memilih untuk melayarkan kisah cinta selepas kahwin. Kalau kisah adik yang mengganti kakaknya di pelamin, part yang paling aku tunggu adalah bagaimana penulis menangani scene kembalinya si kakak ke dalam hidup mereka.

Izzuddin hanya membilang jam untuk disatukan dengan kekasih hatinya Ruzana. Tetapi dia terpaksa menerima Ardini sebagai isteri kerana Ruzana telah lari dua hari sebelum hari pernikahan. Ardini menerima Izz yang dianggap seperti abang sendiri dan terpaksa melupakan kekasih hatinya, Farhan yg merancang untuk merisiknya sebelum melanjutkan pelajaran ke luar negara.

Kisah mereka bermula 5 tahun kemudian. Ardini dan Izz tinggal bersama ibu Izz. Ibu Izz memang sedia maklum mereka tidak tinggal sebilik, hanya berinteraksi seperti rakan serumah. Izz banyak melepaskan amarah jiwanya terhadap Ruzana kepada Dini. 5 tahun telah menyerlah Dini sebagai seorg yang jauh berbeza dari Ruzana yang memandang jenama dan kelas. Dini hidup dalam keadaan yang penuh kesederhanaan, malah ibu Izz amat menyayangi Dini. Izz keliru dengan perasaan sendiri apabila Dini menuntut janjinya 5 thn yang lalu. Dia pernah berjanji akan melepaskan Dini selepas Dini menamatkan pengajian. Namun tarikh itu telah berlalu 3 tahun yang lalu tetapi Dini masih lagi bergelar isterinya.

Farhan kembali dan membuat hidupnya rimas. Farhan tahu keadaan sebenar dirinya melalui Saodah, sahabat baik Dini. walaupun Dini banyak berahsia dgn keluarganya sendiri, Saodah menjadi tempat utk Dini meluahkan perasaan. Odah menyangka mungkin Farhan boleh membahagiakan Dini setelah dilepaskan Izz nanti. Dini memang rela dilepaskan dari ikatan perkahwinan itu, tetapi bukan untuk kembali kepada Farhan yg semakin mendesak.

Izz ditimpa kemalangan sehingga patah kakinya. Keadaannya itu membuat dia banyak memuhasabah diri dan rumah tangganya. Dini sabar melayan kerenahnya malah ketika di hospital, Dini yg banyak menemaninya. Izz cuba mencipta alasan utk melengah-lengahkan janjinya. Dia amat berterima kasih pada ibunya yang bijak memikat dan mengikat Dini dengan kata-kata dan janji baru. Izz menggunakan peluang itu utk mengambil hati Dini.

Interaksi Izz dan Dini memang ada chemistry yang tersendiri. Di saat bahagia sedang menyelubungi, Ruzana kembali dgn agenda utk merebut kembali Izz. Rupa2nya dia pergi dulu sebab cemburukan Izz yg sentiasa pernah memberi hadiah yg sama kepada Dini. Izz pada masa itu sekadar menjaga hati bakal adik iparnya tetapi segala-galanya disalahtafsir oleh Ruzana. Ruzana yakin dia adalah mangsa dan bukannya. Izz bertindak bodoh apabila membenarkan Ruzana tinggal di rumahnya sementara mencari rumah sewa. Tindakannya jelas telah melukakan hati ibunya sendiri, hati keluarga mertua dan paling luka adalah hati Dini. Sikap Izz terus membuat aku rasa letih baca buku ni. hehe. Dia sedang dilamun cinta dengan Dini tetapi kena mesti nak musnahkan kebahagian itu dengan membenarkan Ruzana masuk dalam hidup mereka? memang mencari nahas. Kalau Ruzana tu berpura-pura baik dan insaf, kot la Izz tertipu, tapi Ruzana jelas menunjukkan rasa tak puas hati terhadap Dini di hadapan Izz dan keluarganya sendiri. Tindakan Izz aku rasa tidak logic.

apa-apapun, kehadiran Ruzana memang merencahkan kisah ini dan membuat scene sedih menjadi lebih sedih cuma reason mengapa dia hadir dalam keluarga itu aku rasakan agak tidak boleh diterima akal.

Aku suka bila Dini mengenakan Odah hingga terpaksa balik kampung dengan abgnya saja dia nak kenen odah dgn abg dia yg baru putus tunang ;)


sure fine whatever
rinn



blurb/alongside/sinopsis

Haruskan dia setia kpd seseorg yg meninggalkannya begitu sahaja. Betapa lama dia harus menunggu? Mengapa yang di hadapannya tidak diterima seadanya? Dia memang lelaki yg tidak tahu bersyukur.

"Aku takkan jatuh cinta pada dia. Adik dan kakak sama saja. Kalau tidak disebabkan umi aku, tak ingin aku berkahwin dengan gadis sedarah dgn perempuan itu."

"Itu dinamakan kita merancang, Allah yang akan tentukan. Bila hendak bercakap cuba fikirkan akibatnya..."

Dia tidak pernah fikirkan ia. Dia tahu hanya membenci isteri sendiri. Sudahnya ia menjadi bebanan kepada hati dan perasaan apabila cinta kembali mengetuk hati. Payahnya untuk mendapatkan cnta Ardini, apabila si isteri pula membenci. Begitupun, hati perempuan dipujuk dan dibelai akhirnya mengalah kerana memang itu fitrah wanita.

Ruzana kembali tanpa tujuan yg pasti. Tergugat hati melihat kemesraan adik dan bekas tunang yg ditinggalkan dahulu. Ruzana cuba memujuk hatinya kembali, mengambil hak yang ditinggalkan. Tegarkah Izzuddin melepaskan Ardini sedang hatinya baru sahaja belajar untuk menyayangi dan cuba untuk mencintai isterinya itu? Dan Ruzana, tegakah melukai hati adik sendiri demi nama hak hatinya?

0 comments: