Jun 1, 2011

MQ : Cabaran 50 Buku : (13) Langsir Biji Remia


Tajuk buku : Langsir Biji Remia
Penulis : Noor Suraya
Penerbit : JS Adiwarna Sdn Bhd
Tahun Terbitan : Cetakan 1 - 2011
Halaman : 263
Harga : RM17/ RM19

Duha Hafa.. Gadis berdarah Gujerat yang teramat biasa-biasa. Umair.. Cintanya diuji. Muhsin.. Kepercayaannya menggunung. Antara cinta.. janji.. dan keyakinan.. Mana yang mendominasi?

Gaya penceritaan yang santai, berjaya membawa pembaca menyelusuri keistimewaan kehidupan Duha Hafa yang teramat biasa-biasa. Gelagat ibu dan nenek-nenek Duha berjaya menceriakan dan mengundang tawa pembaca.

Penulis telah berjaya membawa pembaca menunaikan Umrah bersama Duha dan ayahnya melalui gaya penulisan yang menarik. Diselang selikan dengan untaian maksud doa yang membawa cahaya di hati pembaca.

“Kurang-kurang katalah awak juga suka kat saya. Bukannya susah pun nak kata macam tu” Aduhai Duha Hafa… Terlepas juga kata-kata keramat ni tanpa disedari. Dah tak jual mahal ye, mengapa ya? Semuanya terjawab dalam Langsir Biji Remia ini.

Karya Noor Suraya ini sesuai untuk pembacaan semua lapisan masyarakat tanpa mengira usia. Paling sesuai ditujukan untuk mereka yang sentiasa berasa rendah diri dengan kekurangan yang ada. Juga amat sesuai ditujukan kepada mereka yang sedang dalam mencari teman hidup yang ideal.

“Best buku ni kak. Ain dah habis baca malam tadi. Cerita dia tak sedih, tapi lepas habis baca Ain nangis kak. Cerita dia buat Ain menghargai diri sendiri. Cerita dia boleh memotivasikan orang yang membaca buku ni” ~ Razatul Ain (Adik Ipar)

---
Mariah

1 comments:

Anonymous said...

it's true uols.. cerita die sesuai tok lapisan umur n also masyarakat.. n tha most important thing moral value dalam cte ni amat berguna!! jom ramai2 bace!