Jun 25, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (48) Kurela Cinta Ini Bertamu




Kurela Cinta Ini Bertamu
Penulis: Nuril Bahanudin
Terbitan Kaki Novel
RM24.00
Sabah/Sarawak: RM27
Editor: Jabatan Editorial KNE
9789675067747
721 mukasurat


"Tatkala cinta mengetuk hati,
Aku masih dalam terpinga,
Perlukah kuterima takdir ini,
Yang aku dan kau perlu bersama..."


Perjalanan kisah Qish dan Daniel dalam kisah ini agak klise jika diletakkan sebaris dengan mana-mana kisah novel cinta selepas kahwin. Bagi yang menggemari kisah-kisah genre ini mungkin takkan jemu menjadikan novel ini sebagai santapan mata.


Daniel seorg jejaka kaya yg ada ramai kekasih. Qish pula seorang gadis biasa yang tiba-tiba menjadi tanggungjawab Daniel setelah Daniel tersalah masuk bilik ketika sedang mabuk dan Qish pula tengah weng lepas makan ubat selsema. Setelah mengetahui Qish mengandung, Daniel menjaga kebajikan Qish tetapi kedua-duanya merahsiakan perkahwinan mereka dari keluarga Daniel. Sepanjang tempoh Qish mengandung mereka mula merasa keserasian walaupun masing-masing ada kekurangan.


Rahsia mereka terbongkar apabila Daniel sendiri terpaksa menyambut kelahiran anak mereka di tepi jalan dan kejadian itu dilaporkan dalam berita perdana. Walaupun terkilan, ibu bapa Daniel gembira menerima cucu dan menantu serentak. Ketika usik-usik membawa bahagia, Suhail mencemarinya dgn mengaku anak dikandungnya milik Daniel. Ketika berada dalam keadaan meragukan itu, Daniel seperti tidak bersungguh-sungguh mempertahankan diri. Seolah-olah membenarkan saja tuduhan Suhail tanpa berusaha menidakkannya. Di hari pernikahan, Ricky muncul menyelamatkan keadaan dgn mengahwini Suhail tetapi Qish melarikan diri kerana merasa sudah tidak diperlukan lagi dalam keluarga kaya itu. Daniel berjaya menjejak Qish dan berusaha memulihkan semula hubungan mereka.


Masa baru nak mengecap bahagia lagi sekali, Haizam pulak tiba-tiba sedar dengan perasaannya terhadap Qish selama ini adalah cinta. Tindak tanduknya telah melukakan hati tunangnya dan hati Daniel yang sudah salah faham dengan kedudukan Qish dalam kejadian itu. Tanpa mahu mendengar apa-apa penjelasan, Qish dihalau dan tidak lama selepas itu bayi mereka disahkan sakit dan memerlukan pemindahan hati. Kebetulan Qish hospitalized selepas kemalangan, jadi secara sorok-sorok dia mendaftarkan diri sebagai penderma hati untuk anaknya. Tetapi pembedahan gagal dan anaknya meninggal dunia.


Qish sudah tawar hati untuk menerima Daniel dan membawa diri. Tetiba jer Qish tu rupa-rupanya pandai melukis dan buka galeri. Sepanjang penceritaan sebelum ni tak der pulak menunjukkan bakat-bakat seni Qish. Tup-tup ujung-ujung timbul pulak galeri lukisan. Daniel tidak pernah menandatangani tuntutan cerai Qish dan cuba membawa Qish kembali ke rumahnya tetapi pada masa yang sama dia mencemburui Adri yang kelihatan rapat dengan Qish di galeri. Ibu Daniel berjaya memaksa Qish kembali dan terserahlah kepada Daniel untuk memastikan isterinya terus berada di situ sebagai isterinya dalam erti kata sebenar.


Bagi aku cerita ini mempunyai jalan cerita yang bergerak laju dan tidak membosankan. Binaan cerita terasa menaik tetapi pada masa yang sama terasa seperti ada kekurangan emosi dalam penceritaan. Ia lebih kepada bercerita dan memberitahu apa yang terjadi. Past and Present kadang-kadang bercampur aduk membuat aku berpatah balik ke muka surat sebelumnya untuk memastikan aku tak terskip muka surat. Sayang pula kisah yang ada binaan cerita sebaik ini tidak diperkemaskan. Mungkin penulis masih mengumpul pengalaman dan harap-harap plot cerita ciptaannya yang 'fast phase' seperti ini akan dikekalkan. Looking forward to her next novel :)


yang penting, happy ending :)


sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta/sinopsis


Kurela Cinta Ini Bertamu... hidup ini banyak sangat rahsianya sehingga kadang-kadang kita tak jangka orang yg selalu kita jumpa, terlanggar bahu dengan kita itulah jodoh kita. Eh, eh macam-macam ada kan? Qistina Balqish gadis biasa, hidup sederhana, susah utk jatuh cinta. Namun sekali bercinta... selamnya tetap cintanya. Berbeza dgn Daniel Muaz, cintanya murah, sehingga kepada semua yg ditemuinya ingin diberi segalanya rasa yg ada. Modalnya mudah. Wang, kedudukan dan raut wajah.


Pertemuan tanpa diduga telah mewujudkan sebuah ikatan yg rumit, masing-masing belum bersedia dengan rasa dan beban yg perlu digalas, namun terlanjur perbuatan, selamanya terikat dgn sebuah ikatan melainkan lafaz cerai yan gdiberikan. Namun, nikah cerai bukan mainan, banyak maruah yg perlu dijaga. Masing-masing serba salah, rumit dan argh pening kepala!!!


Qistina Balqish: Arghhh... tanya pada hati, hati kata tak tahu. Namun kau tak kulihat sehari jiwa sudah berlagu rindu, bagaimana? apakah yg perlu kubuat demi mempertahankan mahligai ini? Sedangkan ada benih yang kian bercambah di dalam rahimku.


Daniel Muaz: Huh, kenapalah sikap kau selalu menduga sabarku? Kau ingat aku ni kejam sangat ke sampai gelaran itu kau berikan? Kau tak cantik, kau bukan wanita idaman aku, tapi aku dah mula angaukan kau Qish!


Haizam: Kenapa baru sekarang kusedar yg kau sebenarnya kucintai? Bolehkah kita bersama? Aku sanggup menunggu seberapa lama pun demi cinta ini.


Yasmin: Aku perempuan... aku faham renungan matanya, aku tahu erti pandangan itu. Kenapa kau tak mahu percaya sayangku???


Mampukah mereka mencapai bahagia sendiri? Entahlah , biarlah masa menentukan tapi bukankah bahagia itu perlu dicipta, bukannya datang bergolek begitu saja.

0 comments: