Aug 1, 2011

Arirada - Cabaran 50 Buku [15] : Dia & Dia


Tajuk : Dia & Dia
Penulis : Bunick Firdaus
Penerbit : Jemari Seni Sdn. Bhd
Muka surat :

Sinopsis kulit buku:

“Dia hadir dalam hidupku untuk menyembuhkan rawan yang bersarang di dada. Sedangkan dia yang pernah hidup dalam hatiku ini terpaksa mengusung dukanya sendirian. Kejamkah aku pada dia andainya aku tidak mampu mencintai dia sepertimana aku mencintai dia yang seorang lagi?”

Cinta dan kasih yang saling menagih; yang mana satu pilihan Arissa?

Mahupun Irfan biarpun Fazril; dia dan dia sering sahaja membuat hati gadisnya keliru. Telah pun Arissa cuba melarikan hatinya ini jauh-jauh, dayanya entah hilang di mana? Apa yang tidak kena dengan hatinya yang sekeping ini?

Dia memang lelaki penyayang. Namun selembut mana pun dia cuba mengubati hati Arissa yang luka, mana mungkin Arissa melupakan cinta pertamanya. Apatah lagi pada saat Arissa hampir menggapai bahagia, ujian pula datang bertimpa-timpa!

Antara memori dan harapan, yang mana satu jadi pilihan? Antara dikasihi dan mencintai, yang mana satu harus dicari?

Nukilan pertama BUNICK FIRDAUS ini cuba menyelami bilau hati seorang wanita pada dia yang mahu berkongsi hati dengannya. Bukankah ‘keliru’ itu maknanya hati sudah tersentuh? Biarlah Dia & Dia menjelaskan semuanya!

___________________________

Dia & Dia berkisah tentang percaturan jodoh tiga watak utamanya- Arissa, Irfan dan Fazril. Bermula sebagai sahabat, akhirnya membibitkan perasaan lain antara Fazril dan Arissa, dan mereka mula menganyam impian bahagia bersama, sehinggalah Fazril ‘terpaksa’ menarik diri dan mengecewakan hati Arissa. Pun begitu, kasihnya tetap utuh buat Arissa seorang. Sedang hati Arissa luluh dan kecewa, hadir insan misteri ‘EP’ menghadiahkannya senaskhah buku ‘Jangan Bersedih’ dan identiti ‘EP’ akhirnya terdedah. Huluran persahabatan daripada ‘EP’ disambut baik oleh Arissa, namun apabila si dia menghulur kasih, Arissa ragu-ragu dan tidak bersedia, di hatinya masih ada Fazril, cinta pertamanya. Tapi ‘EP’ a.k.a Irfan bukanlah seorang yang mudah berputus asa, kasih Arissa terus diburu dan dirayu; Arissa adalah cintanya yang pertama. Dan, di kala Arissa mahu berkata ‘ya’ kepada huluran kasih Irfan, sesuatu telah berlaku kepada Fazril, yang meruntun hati Arissa untuk kembali kepadanya. Siapakah akhirnya yang menjadi pilihan Arissa?

Apa kata saya :

Setelah berbulan-bulan Dia & Dia menghuni almari buku, barulah saya tergerak hati untuk membacanya. Bermula daripada bab pertama, saya teruskan pula ke bab dua, tiga dan seterusnya. Sungguh, saya telah tersalah tanggapan terhadap buku ini sebelum ini, padahal saya belum pun mula membacanya dan belum pernah mengikuti karya Bunick Firdaus (di internet). Sangka saya, buku ini ceritanya dan gaya bahasanya melankoli, ternyata sangkaan saya jauh meleset kerana bahasanya sangat santai dan isinya bukan air mata semata-mata!

Tentang jalan ceritanya, saya akui pada awalnya saya ‘kurang’ suka, namun lama-lama saya dapat menerimanya, kerana apa yang berlaku antara Arissa-Fazril-Irfan tidak mustahil berlaku dalam dunia realiti. Tindakan Irfan mungkin dianggap bodoh, malah mungkin kejam, namun begitulah, setiap orang bertindak berbeza-beza dalam menzahirkan rasa cinta dan membahagiakan orang yang dicintai. Dan, kisah Arissa-Fazril-Irfan dalam Dia & Dia ini juga adalah satu contoh untuk sebuah hakikat; betapa hal jodoh manusia itu sesuatu yang sungguh rahsia!

Tahniah buat Bunick Firdaus, kesudahan Dia & Dia mungkin tidak menepati citarasa sesetengah pembaca, dan bagi saya anda adalah penulis yang berani kerana ‘tega’ untuk menoktahkan Dia & Dia dengan penamat sedemikian. InsyaAllah, jika ada lagi karya anda selepas ini, saya tidak akan ragu-ragu untuk memilikinya ^_^

---
Arirada

0 comments: