Aug 1, 2011

KK: cabaran 50 buku: (20) Kaca Jendela Ainnur


Tajuk: Kaca Jendela Ainur
Penulis: Diya Nordin
Terbitan: Jemari Seni Sdn Bhd
Muka surat: 414 halaman
ISBN: 978-967-5118-51-7
Harga: RM 18.00 (Sem M’sia) / RM 21.00 (S&S)

Kata Kulit Buku:

Seumur hidupnya, dia hanya mahu memenangi hati Syuhairah, mama yang sangat dia rindu walau wujudnya di depan mata. Dari kecil dia sering tertanya-tanya, kenapa dia bagaikan halimunan pada mata mama!

Ainnur Shahirah tidak pernah kenal siapa ayahnya. Sangkanya, apabila bertemu ayah, kurang-kurang dia punya kasih seorang bapa. Tapi dia salah. Ayah seperti mama. Tidak pernah menerimanya sebagai anak.

Dia menjadi daki dalam keluarga. Dia sedar duduk dirinya. Dia akhirnya pasrah, kasih mereka bukan untuknya. Dia harus pergi agar mama dan ayah bahagia dengan keluarga sendiri.

Kata Zhafran, “Ainnur bukan sekadar kejam pada Tok Mama dan Tok Baba. Tapi juga Uncle Luqman. Salah ke mereka hingga turut terhukum?”

Apa yang Zhafran tahu?

Semuanya dia yang tanggung. Rasa pedih, terluka. Semuanya ditelan sendiri. Dia sudah sehabis daya mencuba. Dia pergi pun atas kehendak mereka, jadi apakah dia yang kejam?

Kata KK:

Kisah Ainnur Shahirah yang tidak diakui sebagai anak oleh mama dan ayahnya namun kehadirannya dihargai oleh uncle papa dan uminya. Ainnur Shahirah makin dewasa mula hidup berdikari setelah kehadirannya bagaikan tidak wujud oleh mamanya sendiri. Dia kemudian melanjutkan pelajaran ke UUM dan menyertai program bakti siswa – iaitu program anak angkat. Dari situ dia dipertemukan dengan Tok Mama dan Tok Babanya iaitu ibu bapa kepada mamanya. Kerana terluka, Ainnur Shahirah membawa diri ke UK setelah mamanya sedar dari koma akibat kemalangan. Atas dasar tanggungjawab, Zhafran menerima Ainnur sebagai isterinya kerana baginya kalau hanya dengan mengahwini Ainnur dapat mendekatkan Ainnur degna keluarga dia sanggup terima.

Bagi saya cerita yang dicoretkan oleh Diya Nordin ini sangat melankolik. Perjalanan kisah hidup Ainnur ini sangat mendatar walaupun ada kejadian yang tak disangka namun tidak terasa. Ainnur Shahirah yang sedih dan hanya focus pada pelajaran, tidak ad sedikit sikap memberontak apabila dibiarkan oleh ibu bapa sendiri. Bagi saya, walaupun Ainnur Shahirah terlalu baik tetapi sebagai anak terbuang, Ainnur boleh bersikap memberontak sedikit bukan menerima sahaja atas tindakan dan layanan ibu bapanya. Malah usahanya untuk berbaik dengan mamanya masih belum cukup apatahlagi usaha untuk dia berbaik dengan ayahnya.

Untuk lebih jelas, masalah Ainnur perlu diceritakan diawal novel atau bairkan ia menjadi suspen dan kadang-kadang terlalu bosan apabila membaca masalah yang dihadapinya berulang kali.

Watak Zhafran, Ikhwan dan Alia sedikit memberi keceriaan dalam novel ini manakala Luqman terlalu lambat.

Untuk keseluruhan cerita, Kaca Jendela Ainnur mengingatkan tentang tanggungjawab anak dan tangungjawab ibu bapa. Walaupun kesilapan masa lalu itu pahit tetapi seharusnya kita menerima dan memperbaiki untuk menjadi lebih baik.

---
Khaulah Khalid

0 comments: