Aug 17, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (60) Merdu Lirik Kasih


Merdu Lirik Kasih
Penulis: Durrah Fatiha
Terbitan alaf 21
Editor Fuad Mansor
RM21.00
Sabah/Sarawak: RM24.00
511 mukasurat
9789831246788




"Saat sukar mengungkap isi hati, melodi indah ini menjadi pengganti"


Bagi yg belum pernah membaca Rindu di Kalbu, rasanya tidak ada masalah utk membaca novel ini kerana penulis tidak mengelirukan pembaca dengan scenes yang perlu dirujuk novel terdahulu.


Bukan senang untuk Azad menerima wanita lain setelah Ain berkahwin dgn Ammar dan menjadi kakak iparnya. Disebabkan dia selalu menerima perhatian wanita, Sorfina menjadi perhatiannya kerana Sorfina kelihatan tidak terkesan langsung dengan kehadirannya.


Resume Sorfina menarik perhatian Azad dan mudah saja dia mengambil Sorfina bekerja di syarikat mereka. Rupanya Azad mahu menggunakan peluang itu utk membalas tindakan Sorfina yang tidak menghiraukan dirinya.


Sorfina yang tidak tahu apa2, bersyukur dgn pekerjaan yg diperolehinya. tau2 ja Azad dah hantar dia keja kat ladang kambing kesayangannya.


walaupun sorfina bukan jenis melawan, skali sekala dia melenting juga bila tak tahan dgn sikap Azad yang suka mengenakannya. Azad sudah tertarik tetapi dia tak reti nak meluahkan perasaan. Sorfina Selesa berkawan dgn Talhah , sahabat sejak kecil tetapi kehadiran azad mengusik hati kecilnya.


Azad melamar dlm keadaan tidak disangka-sangka. Demi utk mengelak dari kena mengorat dgn bapa sorfina, Datin Faridah (ibu azad) menerima cadangan bapa sorfina utk mengenenkan anak2 mereka. Azad cuba berlagak normal sedangkan dalam hati dia sudah melompat kegembiraan.


Dugaan hubungan mereka melanda apabila Azad terperangkap dan difitnah sahabatnya sendiri angkara dendam. Sorfina kelihatan rasional menerima keadaan itu tetapi Azad tidak mahu Sorfina menanti kasih seorang yg pernah tercalar maruah dan reputasi seperti dirinya lantas mengatur utk memutuskan hubungan dengan Sorfina. Sorfina kecewa dan menerima Talhah sbg tunangan.

Cerita kisah ini mempunyai jajaran cerita menaik. Insiden demi insiden yang diselitkan membuat cerita semakin menarik. Di akhir-akhir cerita kisah jadi agak mendatar tetapi ditamatkan dengan manis sekali :)

Thanks Kak Durrah untuk Merdu Lirik Kasih :). Dapat juga 'jengah-jengah' Ammar & Ain Syauqina

sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis

Pertemuan dengan seorg gadis yg langsung tidak tertarik kepadanya mencalarkan ego Azad. Bila kesempatan datang dia tidak teragak-agak untuk mengenakan gadis itu.

Dalam bertikam lidah dan balas-membalas usikan, satu perasaan asing mula hadir di hati si jejaka. Sorfina juga seperti membalas rasa tersebut walaupun gadis itu sebenarnya terikat dengan Talhah yang baik dan penyayang.

Azad teruja kala takdir memihak kepadanya. namun, hidup tak selalunya bahagia. Dalam meniti saat indah bersama Sorfina, Azad terjebak dalam kancah fitnah yg menghancurkan segalanya. Dia kehilangan kedudukan dan reputasi. Sudikah Sorfina bertahan di sisinya sedangkan kehadiran Talhah mendapat restu keluarga gadis itu? Apakah kesinambunan novel Rindu di Kalbu ini akan mengakhiri kembara Azad mencari cinta?

0 comments: