Aug 2, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (22) 3 Kali Seminggu


Tajuk: 3 Kali Seminggu
Penulis: Dr. Faisal Tehrani
Terbitan: Ameenbooks
Muka surat: 198 halaman
ISBN: 978- 967-362-058-6
Harga- RM 19.00 (Sem M’sia) / RM 21.00 (S&S)

Kata kulit buku:

Tiga Kali Seminggu memperihalkan seorang ustaz kacak lagi petah yang mengajar kuliah tafsir, tajwid dan fiqah sebanyak tiga kali seminggu di sebuah kampong. Ramai yang tertarik dan terpesona. Ramai yang khuysuk sungguh-sungguh, ramai juga yang berpura-pura khsyuk, tidak kurang yang menggeliang-geliut tergedik-gedik cuba menarik perhatian

“ustaz, haramkah kalau saya memeluk-meluk bantan dan mengandaikan ia suami saya?”
Ustaz Agil semacam gamam sekejap. Serasa dada berdebur akan pecah. Belum pernah dia ditimpa soalan fiqah seperti ini.

Tiga Kali Seminggu merupakan salah satu cerita pendek dalam buku ini.

15 buah cerita pendek Faisal Tehrani –mengundang rasa syahdu,lucu,pilu- membawa sindiran, peringatan, kekuatan semangat dan tanda Tanya.

Kata KK:

Dikulit buku tertulis 15 cerpen yang mencabar minda. Ya, sungguh mencabar minda dari Dr. Faisal Tehrani. Setiap cerpen mempunyai isu yang diketengahkan seperti isu Bahasa Melayu, isu ekonomi, isu kekerasan dan anti-kekerasan dan sebagainya. Kerana isu-isu yang berat ini buat saya lambat untuk menghabiskan 3 Kali Seminggu ini. Setiap satu cerpen itu saya perlu hadam terlebih dahulu sebelum melangkah ke cerpen yang lain. Bagi saya, Faisal Tehrani pandai mengolah sesuatu isu di dalam cerpennya. Contoh isu memperjuangkan Bahasa Melayu diolah sebagai sebuah kisah cinta antara dua darjat. Ada juga isu yang berat diolah dalam keadaan santai. Di samping itu juga ada unsure sinis yang tidak keterlaluan dalam cerpennya.

Antara cerpen yang member impak kepada saya adalah cerpennya yang terakhir iaitu gawat. Cerpen yang mengisahkan gempa bumi yang berlaku di Malaysia walaupun ia agak mustahil dengan kedudukan geografinya namun Faisal Tehran menjadikan situasi ini benar-benar berlaku dan saya dapat membayangkan bagai menonton berita sahaja.

Selain itu, ada satu cerpen yang menarik dan saya rasa ia comel iaitu cerpen tentang haiwan menulis surat kepada khalifah tentang kerosakan yang dilakukan ke atas bumi.

Setiap cerpen FT dirasakan saya seperti mengembara dari satu tempat ke satu tempat dari Malaysia hingga Negara lain kemudian kembali ke Malaysia. Dari sebelum merdeka hingga selepas merdeka seperti menaiki mesin merentasi masa kepunyaan Doraeman sahaja. Hi-hi.

Segala maklumat setiap cerpennya sangat padat merangkumi semua aspek sepertinya FT sangat pakar setiap apa yang disampaikan di dalam cerpennya.

Macam sebuah ensiklopedia!

---
Khaulah Khalid

0 comments: