Aug 2, 2011

KK: Cabaran 50 Buku: (24) Maaf, Saya Bukan Bibik!


Tajuk: Maaf, Saya Bukan BIbik!
Penulis: Nashmin
Terbitan: Jemari Seni Sdn Bhd
Muka surat: 340 halaman
ISBN: 978- 967- 0201-10-8
Harga: RM 17 (Sem M’sia) / RM 19.00 (S&S)

Kata kulit buku:

bencinya pada mat ni...

Bahasa Melayu SPM tu ‘kacang’ baginya. Lalu dia luangkan masa baca majalah hiburan saja. Hasil: Bahasa Melayu – 9G. Dia nekad mahu ambil semula SPM, tapi dia kesian pada ibu yang sudah jadi balu. Mereka sekeluarga bukan orang berada, tinggal pun di rumah pangsa DBKL saja.

Dia perlu cari duit sendiri!

Peluang terbuka luas apabila ada kerja kosong jadi orang gaji di Selama, Perak. Tapi mampukah dia gadis Kuala Lumpur hidup jauh di pendalaman? Lebih-lebih lagi, anak lelaki majikan yang sudah bertunang itu sangat benci padanya.

Bibikkkk!!! siang ikan bersih-bersih ya!!!

Kerenah Zaki yang memang seperti mahu menghalaunya itu buat Suhana jadi geram bercampur sedih. Perlu terus bertahan? Atau dia mengaku kalah sahaja dan katakan pada Zaki: Maaf, Saya Bukan Bibik!

* * * *
Ini memang novel pertama NASHMIN. Namun karyanya sudah memperlihatkan kematangan; dia menulis daripada hati yang jujur lagi polos. Pemilik ijazah Sarjana Muda Pengajian Melayu ini garap bahasa Melayunya dengan baik sekali, menarik dan bersahaja. Prinsipnya, ‘segala usaha dan kerja yang dilakukan kerana Allah maka akan dinilai sebagai ibadah’.

Kata KK:

Ceritanya, banyak-banyak subjek SPM, subjek Bahasa Melayu sahaja dia gagal. Lalu, dia pasrah dan menerima hakikat. Namun, dia kembali nekad untuk mengulang SPM. Disamping mengulang SPM, dia bekerja. Bekerja sebagai pembantu rumah di rumah saudara sahabat baiknya di hujung negeri Perak, Selama. Sambil bekerja sambil dia belajar. Beruntungnya dia mendapat majikan seorang guru. Guru Bahasa Melayu. Guru yang garang tetapi membantunya. Membantunya sehingga cemerlang. Sampai dia keluar di surat khabar.

Isu Suhana gagal matapelajaran Bahasa Melayu satu isu yang saya tidak puas hati dari sudut pemikiran rasional saya. Tetapi kalau sudah rezeki Suhana gagal untuk subjek itu tiada apa yang harus dipertikaikan lagi. Malah, MSBB buat saya mengimbau kenangan waktu sekolah dahulu. Zaman SPM. Zaman kanak-kanak riang ria.

Hampir saja saya kecewa, takut-takut pengakhirannya tergantung seperti Blues Retro tetapi penulis berjaya buat saya rasa lega. Walaupun kes Suhana dan Cikgu Zaki tidak saya berkenan tapi apakan daya rasa hati bukan dapat di duga.

cinderella pun jadi bibikkan?

---
Khaulah Khalid

0 comments: