Aug 8, 2011

R: Cabaran 50 Buku: (56) 888 Fakta Pelik & Menarik


888 Fakta Pelik & Menarik
Penulis: Nasron Sira Rahim
Editor: Sity Normala Salim
Terbitan Alaf 21
RM15.00
Sabah/Sarawak: RM18.00
143 mukasurat
9789831246665


"Misteri keajaiban alam di hujung jari anda..."


Buku ni mengingatkan aku pada zaman2 aku student dulu... *mode nostalgia* aku ada hobi potong keratan akhbar muka surat depan Utusan Malaysia yang ada sisipkan fakta menarik. Memang tak fikir panjang bila tengok tajuk buku ni yang diterbit dan dijilidkan dalam bentuk buku yang dihiasi gambar-gambar berwarna yang menarik. Lepas beli tu baru aku perasan nama penulisnya iaitu Nasron Sira Rahim. Aku dah baca dua buah novel beliau iaitu Enigma dan Nama Atas Kertas :)


Fakta-fakta yang dikompilasikan dalam buku ini dibahagi mengikut kumpulan-kumpulan tertentu contohnya:
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Haiwan
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tumbuhan
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tokoh atau Manusia
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Sejarah
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Tubuh Badan Manusia
-Fakta Pelik dan Menarik Mengenai Bahasa dan Nombor
-Fakta Pelik dan Menarik di dalam al-Quran

ada sejumlah 16 kumpulan fakta yang dibahagikan dalam buku ini.


Fakta-fakta yang disusun secara bernombor ni membuatkan kepala tak pening membaca. Tambah-tambah bulan-bulan puasa ni buat aku rasa terhibur juga. Sekali-sekala terkeluar juga perkataan "oooh", "whoaa", "eh?" :) Sangat banyak perkara-perkara di dunia ini yang kita tidak tahu. Kadang-kadang aku baca kuat-kuat bagi anak buah dengar. Ternganga jugak diorang walaupun diorang tak berapa nak faham lagi apa yang aku cerita. :) Jenis buku yang aku akan capai selalu untuk baca.


Dalam 888 fakta tu yang aku perasan fakta di nombor 247 ada kesalahan. yang ni memang aku confirm fakta tu salah sbb aku ni penggemar siri Filem Star Wars. Gene Roddenberry adalah pencipta siri tv Star Trek, bukannya Star Wars. Star Wars tu creator dia adalah George Lucas. Selain Princess Lea & Han Solo, Amidala & Anakin, pasangan paling comel dalam Starwars adalah R2D2 & C3PO. haha. eh nak korek kotak dvd cari citer starwars.(aku pernah nak bli vacuum cleaner sebab bentuk dia macam R2D2.)


sure fine whatever
rinn


blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


888 Fakta Pelik & Menarik ialah buku kedua Nasron Sira Rahim selepas buku MISTERI DUNIA mendapat sambutan yang menggalakkan. Segala fakta yang dikumpul merupakan hasil pembacaannya melalui laman web, akhbar dan jurnal untuk dikongsi bersama pembaca.


Buku ini menghimpunkan pelbagai fakta pelik dan menarik mengenai haiwan, tumbuhan, tokoh, tempat, rahsia tarikh lahir, tulisan tangan dan banyak lagi topik yang pastinya akan membuka minda dan menambah pengetahuan am sedia ada.


Antara fakta pelik tapi menarik ialah:


-mentadak betina akan memakan kepala mentadak jantan yang menjadi psangannya selepas mengawan
-Ayam jantan dipercayai tidak dapat berkokok jika ttidak memanjangkan lehernya
-Tikus tidak boleh muntah. Sebab itulah racun tikus amat berkesan untuk membunuh haiwan tersebut
-Manusia pertama yang mencipta lampu, iaitu Thomas Edison dikatakan takut berada di dalam gelap.
-Kebanyakan ibu jari manusia biasa adalah sama panjang dengan hidungnya
-Lelaki dikatakan enam kali lebih berisiko untuk dipanah petir berbanding wanita

0 comments: