Aug 19, 2011

ABB:Cabaran 50 Buku (7): Panggil Aku Dahlia

Panggil Aku Dahlia: Perjuangan Seorang Dahlia

Dahlia bukan Rose yang menjadi pujaan ramai. Sungguhpun begitu Dahlia punyai aura dan seri yang tersendiri dan cantik.

Panggil Aku Dahlia karya Noor Suraya, mengangkat seri dan aura Dahlia yang tidak secantik Rose atau Mawar. Dahlia Noor Suraya ini tidak sesempurna rose. Wajah Dahlia yang punyai parut di dagu dan kulit pula tidak secerah dan semulus seperti watak-watak ‘rose’ yang sering saya ‘jumpa’ di dalam novel. Namun begitu ada di antara kelopak-kolopak Dahlia Noor Suraya ini punyai aura dan seri yang jauh lebih wangi dari kelopak watak –watak rose yang sentiasa cantik itu.

Panggil Aku Dahlia adalah cerita Dahlia atau Puteri Dahlia anak Megat Qais. Perempuan Melayu yang berdarah Filipina dari sebelah ibu. Dahlia orangnya ‘kuat’ dengan prinsip hidup sebagai seorang wanita Muslim. Tetapi juga seorang yang pendendam. Pada pendapat saya kisah Panggil Aku Dahlia (PAD) mirip kisah Romeo and Juliet barat tetapi tidaklah seratus peratus mengikut bingkai cerita itu. Cuma idea pokok kisah PAD mungkin serupa.

Berlatarkan ruang ladang teh di Cameron Highlands, PAD menyelongkar kisah sedih dan trajis Dahlia.

Kisah perjuangan Dahlia dalam mempertahankan Teh Timor kepunyaan keluarga dan semangat kental dia untuk membersihkan nama arwah ibu yang sangat busuk. Kisah yang ‘kuat’ ini ‘dilembutkan’ dengan cerita-cerita 'manis' proses perubahan hati Dahlia buat Wadi.

Membaca PAD menjadikan saya kepingin ke tanah tinggi itu untuk mencari Dahlia dan Wadi. Ingin saya berlama-lama di Rumah Rehat Teh Timor. Ingin saya menikmati kuih dari Dapur Orkid. PAD pada saya sebuah kisah perjuangan Dahlia. Perjuangan dan prinsip diri Dahlia itu pada saya jauh lebih cantik dari Rose yang sentiasa dipuja.

---
Ayu Abu Bakar

2 comments:

zana said...

best... =)

buat saya rasa nak beli PAD ni..cerita dia macam menarik...

kuhafidzoh said...

rasa terbuai2 membaca novel ini .... namun kkdg jd tersentak dgn penyiasatan dahlia tentang naynya .... membaca PAD membuatkan saya ingin semula ke cameron highlands .... mungkin dpt minum secangkir teh hijau ... menginap ni Rumah Rehat Timor .... emmmm
TAHNIAH buat penulis NOOR SURAYA ...