Oct 6, 2011

Aimie:Cabaran 50 Buku: (64) CHINTA

Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit: NB Kara Sdn Bhd
ISBN978-967-5229-02-2
Harga: RM24.90 / RM27.90
M/S: 728
Cetakan 1 - Disember 2008
Cetakan 2 – Februari 2009


Rahsia itu dipendamnya sehingga menyakitkan dirinya sendiri

Blurb:

Zahirnya dia lelaki yang sempurna, ada gaya ada harta. Sedangkan tiada sesiapa yang tahu, dia sebenarnya sedang menderita. Derita jiwa yang menghantui bertahun lalu lama. Kerana angkara si emak, lelaki yang bernama Raja Akid itu tidak pernah percaya pada cinta. Bahkan dendam yang berladung di hati tidak pernah dapat diusir dari diri. Dan sampai suatu saat, gadis yang bernama Chinta itu hadir. Raja Akid terperangkap antara kasihnya terhadap Chinta dan bencinya pada wanita.

Beranikah dia menghuraikan segala rahsia yang disimpan? Dapatkah dimiliki kasih Chinta? Sebenarnya… hanya Raja Akid sahaja yang boleh menjawabnya…

Kak Chik menukil:

Chinta anak yang lahir dari pernikahan yang tidak direstui keluarga. Tragisnya hidup Chinta kerana dia ditinggalkan pula pada orang yang menghalang pernikahan ibu bapanya. Namun Chinta tidak pernah tahu bahawa yang menjaga dan merawatnya sedari kecil bukan orang tuanya. Chinta sering tertanya-tanya mengapa lelaki yang bernama Kamal yang dipanggil ayah itu tidak pernah senang dengannya, tidak pernah bermanis mulut dan muka dengannya malah dia dilayan dengan zalim sekali sehingga si ayah sanggup memukulnya sehingga dia hampir putus nyawa. Tetapi kenapa dia diberi nama CHINTA sedangkan dia tidak pernah mendapat pengiktirafan itu dari ayah dan abangnya, Rodin selain Makcik Molek yang terus-terusan membela dan menyokongnya. Apakah rahsia yang disembunyi dari Chinta sehingga si ayah sanggup membuat pengakuan yang si ayah tidak akan pernah memaafkan Rodin, anak kesayangannya?

Raja Akid ada segalanya, ada rupa dan ada harta. Dia lelaki metrosexual yang tampan dan mampu memiliki segalanya. Pada zahirnya dia tampak gagah dan lengkap untuk menawan sesiapa sahaj yang mahi dimiliki. Tetapi tiada sesiapa yang tahu selama ini, sejak bertahun-tahun lalu dia sudah terlalu parah dengan dendam terhadap emak sendiri. Raja Akid hilang kepercayaan terhadap cinta dan hilang hormat serta benci pada wanita yang melahirkannya sekaligus memerangkapnya dalam mimpi ngeri yang sukar dibuang. Dia membenci wanita kerana perbuatan si emak dan dia hilang daya sebagai lelaki kerana jijik perlakuan si emak. Mampukah Raja Akid bangkit melawan igauan ngeri tersebut saat melayari bahtera cinta yang dibina?

Sudut pandang Kak Chik:

Dah bertahun rasanya Kak Chik tak membaca karya NB. Ternyata karya NB sudah terlalu matang dengan bahasa yang cantik dan jalan cerita yang tersusun elok. Namun tetap mempunyai tarikan yang tersendiri kerana NB menggunakan sedikit unsur-unsur teka teki yang buat kita tertanya-tanya dan teruja untuk mengetahui penamat jalan ceritanya.

Pada Kak Chik karya penulis yang berpengalaman seperti NB lebih realistik dalam menghasilkan karya dengan isu-isu semasa yang terjadi dalam masyarakat yang diolah dan direncanakan dengan teratur dan mudah difahami oleh pembaca.

Kisah Chinta, anak yang terpaksa menerima hukuman daripada perbuatan ibu bapanya yang bernikah tanpa izin keluarga juga memang sering terjadi dalam masyarakat kita. Ditambah pula dengan sikap Pakcik Kamal yang terlalu keras melayan Chinta tetapi terlalu berlembut dan memanjakan Rodin sehingga sanggup menggadai tanah untuk menghantar Rodin belajar ke luar negara sedangkan secara tidak langsung dia sudah mendidik Rodin menjadi bongkak dan tidak bersyukur. Rodin, si anak yang disanjung-sanjung sanggup bernikah senyap-senyap ketika di luar negara dan apabila sudah bekerja masih lagi meminta duit daripada Pakck Kamal malah Rodin tidak pernah pun menghulur duit untuk orang tuanya apatah lagi bertanya khabar.

Berlainan pula dengan Chinta, anak yang dikeji dan dipukul hingga hampir putus nyawa itu tidak pernah melupakan keluarga. Chinta sentiasa berlembut dengan Pakcik Kamal walaupun dia tidak pernah lupa perbuatan si ayah terhadapnya. Chinta sentiasa berfikiran positif malah sentiasa mahu memberi yang terbaik buat mereka.

Dilema Raja Akid pula, diolah dengan dimensi yang baru. Kita sepatutnya bersyukur kerana Raja Akid diberi kesengsaraan dengan berasa jijik kepada perbuatan si emak kerana kalaulah dia terpesong arah dengan mengikut jejak si emak, pasti lagi parah permasalahan ini. Namun begitu, dari sisi lain kita juga perlu berfikir kenapa si emak sanggup melakukan perbuatan terkutuk itu (kerana dalam karya ini NB tidak membuka ruang untuk si emak untuk melorek rasanya), adakah kerana kesibukan si suami dalam menguruskan perniagaan atau kerana sudah buta dalam menilai hukum halal haram perbuatan. Walau apa pun alasannya perbuatan tersebut tetap berdosa besar dan dilaknat Allah.

Dari sudut pemikiran Kak Chik, Raja Akid terperangkap dengan penyakit tersebut kerana dia tidak pernah berkongsi adegan jijik yang dilihat dengan orang lain waima dengan Jessi teman sepermainan sejak kecil. Dia beranggapan Jessi juga tidak tahu apa-apa mengenai perbuatan jijik si emak sedangkan dia tidak pernah tahu Jessi juga pernah menjadi saksi. Selain itu, watak Raja Akid yang culas dalam menunaikan tanggungjawab sebagai umat juga mungkin menjadi sebab kenapa dia diduga sebegitu.

NB dengan cara yang halus dan teratur sudah mengjatuhkan hukuman pada watak-watak jahat dalam karya ini seperti Saiful yang curang terhadap Chinta kerana tamak harta dunia sudah ditipu oleh perempuan yang digilainya, Rodin mati kena bunuh sebab hutang bekas isterinya dengan ceti haram dan emak Raja Akid menghidap kanser.

Walaupun begitu Kak Chik masih tidak begitu jelas mengapa Suha sanggup meninggalkan Chinta sedangkan dia berkahwin dengan lelaki kaya walaupun lelaki itu juga dibuang keluarga. Ditambah lagi dia sanggup membiarkan anaknya tanpa ditanya khabar hanya semata-mata takutkan emak dan abangnya.

Karya NB masih lagi mampu menambat hati Kak Chik.

LiFe iS a LoNG JouRNeY
-Kak Chik-
(^__^)

0 comments: