Oct 6, 2011

R: Cabaran 50 Buku (66) Bila Cinta


Bila Cinta
Penulis : Suria Fatin
Terbitan Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
cetakan pertama Ogos 2011
307 mukasurat
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM20.00


"Apabila pandang bertukar sayang... siang terbayang malam termimpi, bila ingatan sering terbayang, cinta kan membara sehangat api."


secara keseluruhan terasa seperti membaca kisah cerita kahwin paksa atau kisah cinta selepas kahwin dalam versi pandangan orang lain pula. Mungkin kerjaya dan background tempat saja berbeza. Cuma uniknya heroin tu seorang pereka fesyen, pemilik butik yang sangat minat dengan komik :) Malah komik-komik itulah menjadi pencetus idea kreatifnya dalam menghasilkan ciptaan untuk butiknya.


Kronologi cerita ini ada susunannya tetapi kurang impak dalam penyampaian. Terasa penceritaan terlalu biasa-biasa sehingga tak terkesan klimaks ceritanya di mana. Hafez dan Fatin kelihatan lebih serasi sebagai kawan dan agak janggal sebagai suami isteri. Rasanya cerita ini perlu banyak diperkemaskan dan diedit sebelum diterbitkan supaya impak cerita lebih terasa untuk menyerlahkan kekuatan sebenar cerita. Penulis mempunyai koleksi dialog segar yang menarik tetapi jalinan cerita membuatkan dialog-dialog ini tidak menyerlah.


Kisah ini tentang Fatin seorang gadis berpewatakan comel. Dia hampir-hampir menerima cinta Azlan tetapi dipaksa menerima Hafez sebagai suami. Ibu Fatin memang sudah lama kenal dengan Hafez dan keluarganya. Fatin pun sering cemburu dengan perhatian ibunya terhadap Hafez. Masa zaman sekolah dahulu dia memang ada menyimpan perasaan pada Hafez, namun setelah dewasa dan memiliki perniagaan sendiri, dia membuka hatinya untuk orang lain. Namun Hafez yang ditinggalkan Marni mengundang simpati ibu Fatin kerana bimbang Hafez akan terus menjauhkan diri dari perempuan kerana kecewa tambahan pula ibu kandungnya dulu meninggalkannya kepada nenek dan nenek tidak mampu menjaga dua cucu, lalu diserahkan kepada keluarga angkat.


Kisah ini menumpukan kepada perjalanan hidup Fatin dan Hafez yang membawa kepada berseminya cinta antara mereka. Paling aku tak boleh lupa adalah nama watak antagonis citer ini iaitu Marni. Nama penuh dia Marnieva. Kalau tersilap sebut adala bunyi dekat-dekat seperti nama kedai buku yang aku selalu jugak pegi :)


Konflik sebenar baru bermula ketika mereka mula meluahkan perasaan antara satu sama lain.Cinta mereka mula diuji. Marni mengalami kemalangan yang meragut daya ingatannya. Entah mengapa dia menganggap Hafez adalah suaminya Namun Fatin dan Hafez sangat yakin yang segala-gala ini akan berakhir apabila Marni ingat semula.


Terasa cerita ini ditamatkan sebelum waktunya. Seperti ada lagi yang perlu diceritakan.


sure fine whatever
Rinn


Kebetulan pula Azlan dan Hafez adalah adik beradik kandung.





blurb/sinopsis belakang buku


Fatin;


Hidup cukup indah kalau kita bijak menghias pandangan kita. Ahli sihir? Huh, mamat tu? Entah la. Cinta??? Hmmm... aku pernah dengarla orang kata, kalau kita suka dekat seseorang itu... luahkan! Kalau tidak... kita mungkin akan terlepas. Tapikan, macam mana kalau kena tolak? Tolong la... walaupun tak pernah kena, tapi dengar pun dah cukup menyeramkan! Atas sebab tu aku rasa cukup gembira menerima kata cinta Azlan.


(Wahai ahli sihir dunia kegelapan! Cintakah aku pada kau? Kalau betul, bila?)


Hafez Azfar;


Bukan cinta tak pernah memahat. Malah serik pernah terpaku. Tapi kenapa la dengan budak seorg ni kata cinta seperti hilang sebutan? Dia yg tak ubah seperti kafein! Tapi tula... macam aku pernah cakap, mungkin masa bertingkah dan takdir di tempat lain. Maafkan Hafez, Azlan... Fatin, kalau benar aku menjadi penghalang.


(Aku telah jatuh cinta padamu, Fatin. Tapi tolong jangan tanya sejak Bila. Aku sendiri tak pasti.)


Haikal Azlan;


Perempuan? Cinta? Aku langsung tak dapat terima definisi yang mereka semua bagi. Maaf mungkin aku sukar untuk terima. Tapi cukup la perit jalan yg aku tempuh semua sebab dia. Dia yang sepatutnya melindung bukan melepaskan. Tapi aku dah jumpa seseorang secara tidak sedar mengalih persepsi aku. Fatin, terima kasih. Tapi mungkin ke aku yg terlewat atau semuanya memang langsung tak bermula?


(Bila semua ini akan tamat? Ataupun semua ini adalah satu tanda cinta baru bermula?)

0 comments: