Oct 4, 2011

R: Cabaran 50 Buku (65) Blues Amni: Oh Kerja!


Blues Amni: Oh Kerja!
PenuliS: Rose Harissa
Editor: Nor Adilah Riduan
Terbitan PTS Syok!
Cetakan Pertama 2011
311 mukasurat
9786975783630
RM17.00
Sabah/Sarawak: RM19.00


Amni ni jelas amat tertekan dengan kerjanya. Hidupnya penuh dengan 'pressure' kerja, seolah-olah tiada sudut ketenangan langsung dalam ruangan hidupnya. Hidupnya adalah untuk kerja yang membuat dia merasa tertekan. Walaupun begitu dia tabah menempuh hari-hari berdepan dengan bos yang sangat tidak bertimbang rasa. Tekanan semakin terasa apabila rakan satu tempat kerja yang menjadi peneman telah berhenti kerja tiba-tiba lalu digantikan dengan orang memberi tambahan tekanan perasaan kepada Amni. Memang kita turut merasa kerimasan Amni berada dalam situasi begitu.


Antara Adam dan Bern (yang mewarnai hidup Amni yang serba tertekan itu), Adam pada mulanya lebih menyerlah sebagai bakal hero berkarisma, akhirnya sedikit malap apabila Bern yang kelihatan berdarah campuran dan bernama pelik itu rupa-rupanya seorang jejaka yang mementingkan agama Islam dalam pekerjaan dan kehidupan hariannya. Bern kelihatan sangat 'cool' berbanding Adam yang lebih suka mencabar dan menyindir Amni apabila berbicara. Tetapi ntah mengapa terasa Amni lebih tertarik kepada Adam. Sepatutnya dalam hidupnya yang serba tertekan tu, lebih elok la kalau memilih Bern yang 'cool' dan tenang tu. Adam tu kelihatan seperti elemen penambah takat tekanan dalam hidup Amni saja :) Tetapi ibu dan ayah Adam yang bergelar Puan Sri dan Tan Sri tu sangat 'sporting' dan baik hati. Cepat saja diorang berkenan kepada Amni yang kelam kelibut tu.


Pengalaman kerja yang dikutip sepanjang 4 tahun bekerja membuat Amni cekap di tempat kerja. Walaupun gajinya seciput, skop kerja sangat meluas, dari serendah-rendah kerja hingga ke setinggi-tinggi kerja dalam ranking syarikat kecil itu dibuatnya. Walaupun sering merungut, dia kekal dalam pekerjaannya dan dalam diam bosnya menaruh kepercayaan yang tinggi terhadap dirinya, tetapi sikap kedekut bossnya itu mungkin akan menyebabkan dia kehilangan pekerja sebaik Amni. SEjauh mana Amni dapat bertahan? Amni sangat kuat. Ketika dia diuji dengan tugasannya yang bertimpa-timpa, cek lebih RM10,000 hasil titik peluhnya menjadi penawar duka. Macam mana boleh jadi macam tu? hmmm... bacalah kalau nak tengok macam mana cara Amni si pereka besi ni bekerja sambil melayan kerenah klien-klien yang 'macam-macam ada'.


Mungkin tidak susah untuk pembaca-pembaca yang bekerja dan mengalami sendiri situasi yang sama seperti Amni. Mungkin kita akan turut terkenang pengalaman-pengalaman kita mengadap klien yang macam-macam songehnya. Ada yang mudah dan ada yang sangat susah. Nampaknya Blues Amni ni adalah kisah bersiri seperti menonton drama bersiri di televisyen. Satu buku mewakili satu episod. Episod akan datang bertajuk Blues Amni: Oh Propa! Entah sapa pulak la yang akan menambahkan lagi tekanan perasaan Amni. Kita tunggu dan lihat :)


sure fine whatever
Rinn


blurb/sinopsis belakang buku:

Menjadi pereka besi memang membuatkan Amni sakit jantung! Gaji tidak seberapa sehingga Amni selalu berangan-angan mahu berhenti kerja akibat rasa sengsara.


Tetapi itu belum seberapa! Mari tambahkan lagi kesengsaraan Amni dengan:

* Mr Phua - Bos yang suka mengarah-ngarah dan melulu marah serta mata duitan
* Mun Heng - Kerani yang berhenti kerja secara mendadak. Ms. Liew dan Danny jurujual yang sering lepas tangan. Miss Elaine kerani akaun baru yg pentingkan diri sendiri.
* Adam (merangkap anak Tan Sri) - Arkitek muda pemilik Adam J Associates yang agak pongah serta banyak kerenah.

Di sela-sela kesibukannya merancang rekaan pesanan klien daripada golongan orang kaya, melayani klien yg heboh dan cerewet. Amni sering diminta bos supaya melawat tapak projek, bertemu klien secara langsung!


semua itu membuatkan Amni sengsara berganda-ganda!


Akhirnya ada sesuatu yang dapat menghapuskan semua kesengsaraan dalam pekerjaan yg dialami Amni.


Apa ya? Dapatkan kisah Blues Amni: Oh Kerja!

0 comments: